Sunday 30 December 2012

Travel sendiri atau dengan kengkawan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bila cerita tentang travel ni, mana yang lebih best? Single @ couple @ family @ friends @ travel agent? Mesti ada yang positif dan negatifnya. Mari kita tengok satu persatu.

Single
Ada jenis orang yang suka travel seorang diri. Lebih adventure katanya. Lagi senang nak buat keputusan, takde orang yang boleh halang. Selalunya orang yang suka pergi sorang diri ni jenis yang suka tentang fotografi. Jalan sikit, ambik gambar banyak. Tak kisahlah berapa lama dia nak stay kat satu tempat ikut suka dia. Rancang masa perjalanan dan lokasi sendiri. Kenalah jenis yang suka bergaul, baru boleh dapat kawan baru kat luar negara. Kalau jenis tak friendly susah sikit. Bila ada kecemasan nanti susah nak mintak tolong. Tapi kalau terlebih friendly pun bahaya jugak, senang-senang je kena tipu.

Lone ranger. (Ihsan Google Images)
Couple
Kalau couple Islam yang bukan muhrim memang tak patutlah pergi bersama. Sememangnya ada berlaku pun. Kata kat wife ada urusan kerja tapi rupanya senyap-senyap bawak 'assistant'. Pengaruh cerita melayu kat tv la ni. Hehe. Nak buat kat Malaysia, nanti Jabatan Agama Islam datang melawat, baru menggelabah nak menyorok bawah tilam. Heheh.. Kalau kat luar negara takde sapa nak ganggu. Cuma kena jawab kat akhirat je lah. Bagi yang dah berkahwin, kira honeymoon la tu. Memang best. Saya sendiri tak berkesempatan nak honeymoon ke luar negara lepas kahwin sebab time tu ekonomi merudum. Dah ada anak baru nak merasa. Bila berdua ada lah tempat nak berborak. Boleh bincang nak ke mana. Sorang tak paham, maybe sorang lagi paham. Bolehlah sama-sama membantu.

Romantik gitu (Ihsan Google Images)
Family
Untuk yang dah ada anak, kalau anak dah besar panjang takde masalah. Boleh kawal diri masing-masing. Kalau anak kecil, agak payah sikit sebab nak uruskan makan minum dan pakaian. Jenis yang hyper kena perhatian lebih, takut tetiba gila shopping sampai lupa anak kat mana. Kalau plan untuk travel kat satu tempat dalam 3-4 hari memang ok lah. Tapi kalau jenis travel banyak tempat yang jauh dan nak kejar masa memang kurang sesuai. Contohnya trip saya ke Australia memang jauh perjalanan. Jalan kaki punyalah jauh, makan tak tentu masa, tidur pun dalam kereta je. Kalau bawak anak-anak kecik memang tak boleh nak adventure macam tu. Tapi kalau trip santai atau sewa caravan/motorhome memang takde masalah sebab ada katil dan tandas. Senang nak uruskan hal-hal emergency.

Family is everything. (Ihsan Google Images)
Friends
Saya memang teringin nak buat trip ke luar negara dengan family dan kawan-kawan yang sekepala. Jenis yang interestnya sama. Mesti best. Dapat dalam 10 orang kengkawan pun dah cukup meriah. Cuma janganlah ada kawan yang banyak songeh pulak, nanti terus jadi tak best. Sebelum nak pergi trip tu kenalah duduk berbincang tempat-tempat yang dah dipersetujui bersama untuk dilawati. Barulah adil dan saksama. Takut sorang tu suka pergi tempat A tapi yang lagi sembilan tak suka. Terus tarik muka masam. Tension kalau jadi macam tu. Tapi kalau semua jenis tak kisah janji puas hati barulah trip jadi bermakna. InsyaAllah satu hari nanti mesti saya dapat buat trip dengan kawan-kawan. Cadangan dah diusulkan. Harap-harap menjadi kenyataan.

Dapat yang sekepala memang syok (Ihsan Google Images)
Travel Agent
Antara kebaikan guna travel agent ni kita boleh dapat kawan baru. Kebetulan kawan baru tu memang sekepala. Nanti boleh la arrange pergi trip lain bersama. Cuma kadang-kadang ada jugak yang tak ambik kisah pun. Kalau dah pergi dengan group dia, buat apa nak kisah dengan group lain. Ada jugak yang macam tu. Tapi tak semuanya macam tu. Ikut nasib la dapat group yang ok atau tak. Ada kawan saya pernah ikut trip melalui travel agent. Dia berdua je suami isteri. Cuba berborak dengan group yang lain tapi ada yang buat tak layan je. Last-last dia ikut hal masing-masing je. Janji seronok dapat bercuti. Harap-harap kalau saya join trip dengan travel agent dapatlah geng-geng yang peramah belaka. Wallahualam..

Group yang friendly buat trip jadi lagi best (Ihsan Google Images)

No comments:

Post a Comment