Friday 14 December 2012

JJCP Australia: Day 05

Tarikh:
27 Oktober 2011
Lokasi kejadian:
Kiama - Wollongong

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bangun tidur jam 6.30 pagi. Mandi dan bersiap. Hari ni tak perlu rushing sebab program cuma ke kawasan sekitar rumah abang. Farisha dan Farah takde hari ni. Diorang pergi lawatan 2 hari ke Canberra dengan geng budak sekolah. Kiranya last la saya berdua berjumpa dengan diorang sebab esok dah nak balik ke Melbourne. Lepas breakfast saya berdua keluar berjalan kaki kat area rumah abang. Cuaca amat sejuk. Amik beberapa gambar untuk kenangan.

Kat simpang rumah abang.

Tak tau rumah sape. Cuma nak tunjuk kereta Malaysia tu. 2 bijik lagi..

Kat depan rumah abang.

Bersiap nak ke Kiama.

@ Kiama

Jam 11 pagi abang nak bawak saya berdua ke Kiama. Pergi tengok blowhole katanya. Apa benda tu? Blowhole ni lubang semulajadi yang wujud kat batu di tebing laut. Bila air pasang besar, ombak akan tolak air keluar ikut blowhole tu. Tak sabar nak pergi tengok. Kali ni pergi dengan kereta abang je, sebab Farisha dan Farah takde. Dalam setengah jam perjalanan kami dah sampai di Kiama. Kawasan persekitaran amat cantik dan bersih. Cuaca cerah tapi masih sejuk. Tak heranlah kalau tengok orang ramai pakai jaket walaupun matahari memancar. Dari jauh dah dengar bunyi ombak yang kuat. Kelihatan air laut yang tersembur keluar dari blowhole tu. Tinggi jugak percikan air tu. Kalau laut bergelora lagi la tinggi.

Driving route: From Rumah Abang Lan to Kiama

Di Kiama Blowhole. Pemandangan memang cantik sangat.

Semua orang tengah tunggu air keluar dari blowhole.

Sempat amik gambar time air keluar dari blowhole. Yang ni rendah je.

Bergambar dengan abang Lan.

Sekitar Kiama Blowhole. MasyaAllah cantiknya.

Gambar ni jadi wallpaper handphone.

Abang bagi souvenir duit syiling Kiama Blowhole kat sini.

Dah puas tengok blowhole, kami berjalan kaki ke deretan kedai di Kiama. Kedai yang paling menarik adalah charity shop, Vinnies. Macam kedai bundle, jual barang 2nd hand tapi berkualiti sebab owner sumbang barang-barang peribadi untuk charity. Kalau nasib baik dapat lah barang yang cantik dan nampak macam baru. T-shirt dan kasut yang paling banyak dijual. Barang-barang untuk dijadikan souvenir pun banyak.

Rasa macam nak guling-guling je kat atas rumput ni.

Belakang tu pasar basah. Fresh form the sea.

Australian Post. Bangunan lama yang masih cantik.

Antara bangunan lama yang masih elok.

Dengan anak buah. Cuaca terik tapi sejuk..

Tak sabar nak masuk Vinnies.
@ Wollongong

Jam 1.30 petang kami bergerak ke Wollongong. Abang ada hal sikit kat uni, jadi dia drop saya berdua bersama kak Ina dan 2 anaknya kat satu lagi charity shop, Salvos. Salvos lagi besar dari Vinnies. Lagi teruja saya berdua nak mencari barang untuk souvenirs. Antara barang yang dicari adalah T-shirt, kasut, barang antik dan mainan. Kalau anak-anak saya ada mesti pengsan sebab tengok banyak betul mainan yang dijual. Tapi bagus jugak diorang tak ikut, nanti habis diborongnya semua. Hehe. Apa-apa pun ayah dan mummy mesti belikan mainan punya. Jangan risau ye.

Driving route: From Kiama to Salvos Stores Shellharbour

Salvos Stores.. Pujaanku..

Dah la murah, ada diskaun lagi..

Dah setengah jam saya berdua bershopping apa yang patut kat Salvos, abang pun dah sampai. Seterusnya abang bawak kami ke Flagstaff Hill Park, view rumah api. Kawasan ni memang tempat rehat dan santai orang-orang kat sini. View dari atas bukit, leh nampak pantai dan bandar Wollongong. Ada jugak orang yang mandi pantai dengan cuaca yang sejuk ni. Kulit dah keras la tu. Saya berdua apa lagi, bergambar sepuasnya.

Driving route: From Salvos Stores Shellharbour to Flagstaff Hill Park
 
Mamat omputeh tu bagi fries kat burung.

Sungguh indah bumi ciptaan Tuhan.

View rumah api. Layan guling macam citer hindustan best nih.

Siap baring amik gambar ni.

Agaknya burung-burung kat Australia ni memang jinak la.

Dah cukup puas tengok pemandangan bandar Wollongong, abang bawak saya berdua ke Kmart. Wife saya mula teruja nak tengok set pinggan mangkuk Corelle. Jam 5.30 petang kami meninggalkan rumah api dan menuju ke Kmart di Figtree. Window shopping apa yang patut. Corelle dan Fisher Price memang murah. Saya mencari T-shirt Australia untuk kenangan. Pastu mencari kasut untuk anak-anak. Wife saya masih di bahagian pinggan mangkuk.. Adulaa.. Nak bawak balik confirm berat. Nanti takleh nak bawak barang lain dah. Kalau nak mintak tolong abang bawak balik dengan kontena boleh la. Tapi lambat la lagi nak sampai. Dah mula buat muka, nak wat camna.. Huhu. Abang belikan saya berdua satu set Corelle. Sukanya wife saya tak terkata. Thanks abang Lan..

Driving route: From Flagstaff Hill Park to Kmart Wollongong

Pilih je nak candy yang mana.

Bila tengok barang yang murah memang rasa nak beli, tapi cuba bisik-bisik sikit kat wallet. Tanya wallet, penuh ke kurang isi kandungannya. Tanya kad kredit, ringan ke berat isi maya nya. Kena lah berkorban. Tapi kena pikir jugak, datang sini bukannya selalu. Silap-silap kalau takde rezeki, ini la first and last trip ke Australia. Rugi kalau tak beli. Itu la yang bermain kat fikiran bila tengok barang yang memang murah harganya. Kalau dah harga 70% lagi murah dari kat Malaysia, sape boleh tahan.. Huhu..

Dah agak puas bershopping (tak puas hati lagi sebenarnya), jam 7.30 malam kami balik ke rumah. Rehatkan diri. Dalam bilik mula membelek barang yang dibeli. Banyak jugak. Tu la, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Dah tak tau camna nak pack barang untuk naik flight nanti. Mesti terlebih berat punya ni. Kena la asingkan barang yang nak mintak abang bawak balik dengan kontena nanti. Tapi Corelle satu set mesti nak bawak balik jugak. Huhu. Bila timbang, satu set dah 5 kg beratnya. Air Asia cuma 15 kg je bagi. Takpe, boleh pegang bawak naik atas flight. Jadi hand luggage. Sampai camtu penangan Corelle murah ni. Dengan wajah yang ceria sebab dapat apa yang diinginkan, malam tu tidur dengan lena.. Menanti pengalaman baru hari esok pulak.. Wallahualam..

Driving route: From Kmart Wollongong to Rumah Abang Lan

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - tiada -

**Website yang membantu:

Kiama

Vinnies

Salvos

Wollongong Lighthouse

My Pictures Video


No comments:

Post a Comment