Tuesday 4 December 2012

JJCP Australia : Persiapan #1

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Tahun 2011 merupakan tahun bersejarah bagi saya. First time buat pasport. Hehe. Akhirnya saya berpeluang untuk melihat negara luar. Cerita mulanya begini.. Abang saya telah melanjutkan pelajaran masternya di University of Wollongong, Australia. Selama setahun dia sekeluarga berada di sana. So, saya mengambil kesempatan untuk menziarah dia dan sambil tu dapatlah melawat negara Australia. Ini la yang dikatakan kesempatan dan peluang. Bukan nak menyusahkan abang sendiri, tapi dengan adanya dia di sana, senanglah sikit saya nak berjalan-jalan. Almaklumlah, first time nak jejak kaki di negara orang.


Wollongong - dekat je dengan Sydney

Cadangan nak ke sana sudah semestinya dari isteri tercinta. Memang dia teringin sangat nak melancong ke luar negara. Pada mulanya saya tak berapa setuju. Sebab saya ni memang particular sikit dengan kewangan nih. Bincang punya bincang, setelah melihat pembentangan bajet 3K (Kementerian Kewangan Keluargaku) maka dapatlah pergi ke sana. Itu pun pergi berdua je. Terpaksa tinggalkan 2 orang anak tersayang. Yang sorang lagi ikut, tapi duduk dalam perut mak dia je. Hehe.. Kerana kewangan yang agak limited, maka terpaksalah berkorban. Terima kasih anak-anak kerana bagi peluang ayah ngan mummy gi honeymoon. Memang sejak dari kahwin tak pernah honeymoon pun. Huhu..

Macam biasa, 6 bulan sebelum nak kesana, cari tiket kat Air Asia. Boleh pulak Air Asia takde flight ke Sydney. Start 2012 katanya. Maka terpaksa lah cari destination yang lain. Kebetulan ada harga tiket yang boleh tahan murah time cuti Deepavali. Tahun 2011 memang cuti sekolah seminggu time tu. Dapat harga sorang RM999 return all in ke Melbourne. OK la tu. Tanpa pikir panjang terus booking tiket pergi 23/10/2011 balik 30/10/2011.

Tq Air Asia sebab selalu buat promotion camni
Tiket sudah berada di genggamanku..
Travel insurance dari Air Asia
Travel Itinerary dari Air Asia
Tiket dah beli. Tapi kena pikir camna nak ke Wollongong dari Melbourne? Saya google cari info yang boleh membantu. Naik train harga kemain mahal. Last-last option yang ada dan lagi murah dari semua adalah sewa kereta. Cuma kena pikir petrol je la. Yang buat jadi yakin sebab right-hand drive, sama macam Malaysia. Check harga petrol kat sana... 1.40AUD/litre. Harga berubah setiap hari mengikut petrol company. Macam tu pun ada? Bila dikira lebih kurang RM4.50 seliter (Check currency waktu tu 1AUD = RM3.25). Huhu.. Time ni terasa minyak petrol kat Malaysia murah. Tapi bila compare dengan harga tiket train dan bas rasanya baik sewa kereta. At least boleh singgah tempat-tempat yang nampak menarik sepanjang perjalanan. Dah la kene drive sejauh 830km. Mesti nak berhenti rehat kan.

Cari-cari website sewa kereta yang murah akhirnya berjumpa. Tengok company Thrifty offer kereta murah. Dapat 225AUD untuk kereta auto selama 6 hari. Sebenarnya amik kereta manual lagi murah. Tapi sebab dah lama saya tak drive manual, dah tu drive kat negara orang, rasanya lebih baik amik auto untuk lebih yakin dan selamat walaupun terpaksa bayar lebih sikit untuk sewa dan petrol. Model kereta belum tentu lagi, kena tengok availability dan similarity katanya. Tak kisah, asalkan tak meragam time bawak nanti. Wallahualam..

Dapat bawak ni pun best gak.. Tapi dah tak jadi budjet dah.. (Ihsan Google Images)
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Air Asia         : RM1,998.00
  - Sewa Kereta  : RM731.25__
  - Jumlah          : RM2,729.25

**Website yang membantu:

Flight 

Australia Info

Australia Train and Bus

Australia Car Rental

No comments:

Post a Comment