Monday 3 December 2012

Antara kesempatan dan peluang...

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bila ada kesempatan untuk pergi bercuti maka peluang jangan dilepaskan. Kita tak tau bila lagi akan dapat peluang untuk gi bercuti. Ada duit yang mencukupi, ada masa yang terluang, boleh la pergi melancong. Alhamdulillah syukur kerja sebagai guru ni ada masa cuti yang panjang. Itu pun bergantung pada pihak pentadbir. Kalau nama kene jadi pengawas SPM, alamat tak dapat la nak gi bercuti. Tapi takkan la tetiap tahun asyik naik nama je kan. Guru punyala ramai tapi nama-nama tertentu je yang selalu kena. Pikir positif, mungkin insan-insan yang terpilih dan yang berkaliber je yang selalu terkena. Hehe..

Bertugas demi negara.. (Ihsan google images)
Dah pikir ke mana arah tujuan, kenalah pikir kos-kos yang diperlukan pulak. Yang utama, of course tempat tinggal. Kalau la ada adik-beradik, sedara-mara, rakan taulan duduk kat sana memang best la. Dapat la menumpang barang sehari dua. Tapi jangan la kalau dah lama tak berjumpa, borak pun sekali dua pastu nak menumpang. Macam tak best pulak kan. At least dapat la save sikit kos kalau dapat menumpang. Dan dapat jugak info-info berguna tentang negara tersebut. Kira macam selamat sikit la sebab ada jugak orang yang dikenali kat luar negara.

Kalau la ada kawan dan sedara mara, alangkah bestnya.. (Ihsan google images)
Harga tiket flight sentiasa berubah. Kene la selalu browse tengok kalau-kalau harganya menjunam dan kena pulak time cuti. Selalunya harga tiket murah kalau beli awal 6 bulan atau setahun. Kene la buat perancangan rapi. Air Asia contohnya, selalu keluar promosi yang tak masuk akal. Murah sesangat. Tapi kene la check tarikh yang sesuai. Kalau kes saya, memang kene cari time cuti sekolah, sebab guru hanya diberikan cuti 7 hari je setahun. Tak berbaloi kalau amik cuti tu semata-mata untuk pergi melancong. Baik simpan untuk golden handshake. Hehe.. Bila dapat je harga tiket yang berpatutan, dengan tarikh yang sesuai, grab aje. Jangan dilepaskan peluang.

10 sen je? Memang tak masuk akal Air Asia ni.. (Ihsan google images)

No comments:

Post a Comment