Wednesday 5 December 2012

JJCP Australia: Persiapan #3

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

2 hari terakhir sebelum bertolak, selepas amik wife dari office terus bergerak ke Kuantan untuk hantar anak-anak. Anak-anak saya suka jika berada di Kuantan kerana ramai sepupu yang sebaya dengannya. Dapatlah main puas-puas selama seminggu ni. Dalam perjalanan saya nasihatkan anak-anak saya supaya ikut cakap nenek, kalau tak ayah taknak beli apa-apa kat Australia nanti. Ugut je, harap-harap diorang ikut kata. Tapi beli tetap beli untuk anak-anak tersayang.

Pagi sabtu selepas breakfast, setelah mencium anak-anak yang masih tidur, saya dan wife pulang ke KL. Ada lagi agenda yang belum selesai. Sampai di KL terus cari barang souvenir dari KL yang telah dipesan oleh anak abang di Australia. Katanya nak bagi cikgu diorang kat sana. Majalah ala-ala remaja pun diorang suruh beli sekali. Dah lama tak baca majalah Malaysia katanya. Biasa lah, anak dara meningkat remaja.. K-Pop, J-Pop, Lolli-Pop semua fanatik tak ingat dunia.

Lepas tu saya ke Mid Valley untuk tukar duit Australian Dollar. Banyak review yang kata kat Mid Valley ni rate di rendah sikit berbanding tempat lain. Ada dua kedai money changer kat tingkat LG. First saya turun eskalator terus jumpa satu kedai kat tengah-tengah antara eskalator tu. Nama kedainya Wawasan Sentosa. Orang yang beratur punyala panjang. Confirm best rate nih. Kawan saya pernah bagitau ada satu kedai lagi tapi tersorok sikit, dalam kedai majalah. Lepas saya dah amik rate dari kedai Wawasan tu, saya mencari kedai yang satu lagi. Jumpa akhirnya, dalam kedai majalah NZ. Bila cek rate dia, 1AUD = 3.25 rendah RM0.01 dari Wawasan Sentosa. Try untuk nego best price tapi tak dapat sebab dia kata rate dia lagi rendah dari Wawasan Sentosa. Pada saya kalau nak tukar sikit tak menjadi masalah kat mana-mana money exchange pun. Tapi kalau nak tukar nilai yang banyak memang berbaloi cari rate yang rendah walaupun 1 sen. Pandai-pandai lah kira sendiri ye. First time dalam hidup saya pergi tukar duit kat money exchange. Rasa excited bila pegang duit Australian Dollar nih. Hehe..

Ni la kedai yang dikatakan boleh bagi best rate. Ye ke?
Lepas tu saya mencari car charger untuk bateri kamera saya. Terpikir kalau bateri abis tengah jalan boleh charge dalam kereta je. Tempat orang, mesti banyak gambar yang nak diambil kan. Walaupun kamera compact jenis olympus 12MP je tapi dah banyak jasa yang dia berikan selama ni. Dah selesai semuanya, balik rumah untuk buat final preparation. Fotostat semua dokumen-dokumen penting buat 2 copy, simpan tempat yang berlainan. Kalau hilang yang original at least yang fotostat boleh membantu. Harap-harap takdelah dokumen penting yang hilang time trip nanti.. Wallahualam..

**Website yang membantu:

Money Changer

Currency Rate

No comments:

Post a Comment