Sunday 9 December 2012

JJCP Australia: Day 02 (Part #2)

Tarikh:
24 Oktober 2011
Lokasi kejadian:
Seymour - Glenrowan - Wangaratta

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sebelum kedatangan saya berdua ke Australia ni, saya dah cari macam-macam info pasal pekan country site di sepanjang perjalanan dari Melbourne ke Wollongong. At least bila penat memandu bolehla berenti rehat dan dapat jugak tengok camna keadaan 'kampung' omputeh kat sini. Apa yang menarik, jalanraya kat Australia ni selain dari highwaynya yang lurus, luas dan toll-free (bestnya.. kalaulah Malaysia..) ada signboard tourist scenic route. Sempat atau tak je nak lalu semua route tu. Macam saya berdua memang confirm esok baru sampai rumah abang kalau lalu kesemua tourist route tu. So, saya pun google la route mana yang saya akan lalu dan pekan mana yang saya akan singgah dan berhenti rehat. Tourist Information Centre pun banyak. Boleh kata kat setiap pekan ada. Memudahkan pelancong macam saya berdua ni. Memang inisiatif kementerian pelancongan diorang untuk promote kat pelancong luar supaya datang melancong ke Australia. Bagus camtu.

@ Seymour

Driving route: From Melbourne Airport to Seymour

Jam 7.00 pagi saya berdua berhenti di Seymour. Cuaca sejuk, memang tandas dicari. Tak ada apa yang menarik pun kat sini. Cuma pekan yang bersih dan binaan rumah yang menarik dan tersusun. Ada satu patung 'walking judge statue' terletak kat Tourist Information Centre. Masuk toilet bersama alatan (toilet omputeh takde paip ye, huhu.. Amat menyulitkan..), pastu rehat dalam 10 minit, tengok pemandangan sekeliling, amik gambar seadanya dan tepat jam 7.30 pagi saya berdua teruskan perjalanan.

Walking Judge.. Sign "i" tu adalah Visitor Information Centre



Baru jam 7 pagi, Visitor Information Centre pun tak bukak lagi

Amik gambar kat signboard pun jadi laa..

@ Glenrowan
 
Saya berdua singgah kejap di Euroa tapi hanya nak tengok suasana kampung je. Time ni mata dah rasa letih. Kesan jetlag agaknya. Wife pulak tak boleh nak drive sebab nama saya sorang je yang register jadi pemandu masa daftar amik kereta. Lagipun memang dia taknak. Negara orang, takut katanya. Bila mata dah letih kena la cari tempat untuk tidur dalam sejam dua. Kat sini takleh nak parking sesuka hati, nanti kena saman. Cari kat Tomtom port taman yang free parking. Hehe. Kat Benalla ada banyak taman yang luas lot parkingnya.

Sampai di Benalla jam 9.15 pagi. Jumpa parking lot yang free kat area taman. Kat Australia parking kena jaga-jaga. Officer ala DBKL memang sentiasa meronda kalau parking tak bayar, walaupun terlajak seminit. Memang hebat sistem enforcement diorang. Kalau la terjadi kat Malaysia, confirm buat bantahan beramai-ramai. Parking lot ada yang free untuk 1 jam, 2 jam, ikut pada tempat. Kena check kat signboard sebelum masuk parking. Tapi taman ni free sepanjang masa. Saya park kereta paling hujung, bukak tingkap sikit, sorok barang berharga, set jam dan tidur.. Zzzzz..

Dariving route: From Seymour to Glenrowan via Euroa and Benalla

Sedar-sedar jam pukul 12.30 t/hari. Cukuplah dapat tidur 3 jam. Target nak sampai rumah abang sebelum tengah malam. Saya berdua teruskan perjalanan ke Glenrowan. Pekan Glenrowan kecik je tapi historic. Kisah jenayah Ned Kelly yang popular zaman dulu asalnya di Glenrowan. Singgah sekejap sebab nak amik gambar patung besar Ned Kelly kat tepi jalan. Dah agak puas bergambar saya berdua teruskan perjalanan ke Wangaratta.

Depan Ned Kelly Animated Theatre.. Tapi nampak macam dah tutup je..

Lawak betul costume Ned Kelly nih..

@ Wangaratta

Sampai kat Wangaratta jam 1.20 petang. Hanya tengok pemandangan je. Besar jugak pekan Wangaratta ni. Berenti kejap kat Rose Garden. Itupun sebab nampak kat tepi jalan. Ada McDonalds kat sebelah. Tapi apakan daya. Hanya mampu ambil bau je. Hehe. Susah nak cari makanan halal kat pekan-pekan macam ni. Time ni memang perut lapar betul. Last makan kat dalam flight. Kata pergi makan angin, memang angin je la dapat. Huhu. Yang boleh dimakan sekarang cuma kacang yang mak bagi. Teruskan perjalanan, jumpa KFC pulak. Tergugat iman. Saya mintak wife saya belikan air kopi panas kat KFC, untuk bagi segar mata kononnya. KFC pulak tak jual air panas. Aduss.. 

Driving route: From Glenrowan to Wangaratta

Singgah petrol station beli rokok dan air mineral. Air mineral punyalah mahal, dah convert dalam RM10.00 untuk 600ml. Wow!!.. Beli jugakla sebotol. Kalau kat KL beli air mineral, minum tak sampai separuh, pastu buang. Sekarang baru tau nak hargai. Cukup la air mineral sebotol dengan kacang pack besar untuk tahan sampai rumah abang. Jam 1.45 petang saya berdua tinggalkan Wangaratta dengan penuh kesedaran dan kelaparan.. Wallahualam..

Rose Garden.. Tepi jalan dan... free.. Heheh..


Dalam hati ada taman..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Air mineral : RM10.00
  - Jumlah        : RM10.00

**Website yang membantu:

Seymour

Glenrowan

Wangaratta

 

2 comments:

  1. Jauh tuan drive.. dari Melbourne ke Sydney ya?

    Saya ingat nak buat gitu juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jauh juga la. Macam dari Johor Bahru pergi Padang Besar. Huhu.. Tapi yang buat tak rasa jauh bila tengok scenery sepanjang perjalanan. Hume Highway yang amat smooth, takde tol pulak tu. Hihi.. Make sure buat tau.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete