Sunday 30 December 2012

30 Oktober 2011
Lokasi kejadian:
Tullamarine Airport - LCCT - KL Sentral - Wangsa Maju

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Seawal jam 4 pagi saya berdua dah bangun. Bersiap-siap untuk bertolak ke Tullamarine Airport. Abang Din sekeluarga masih tidur. Semalam dia dah bagitau just tutup pintu je. Maybe kat sini crime rate rendah kot. Lagipun memang rumah kat sini takde grill pun macam kat Malaysia. Saya berdua dengan senyap keluar rumah dan tutup pintu. Cuaca teramatlah sejuknya sebab semalaman hujan turun. Set kat Tomtom terus ke parking Tullamarine Airport.

Jam 4.30 pagi saya berdua mula meninggalkan rumah abang Din. Perjalanan dari rumah abang Din ke airport takdelah jauh sangat. Dalam 20 km je. Sempat sampai jam 5 pagi kat sana. Jalan pun tak jem lagi pagi-pagi buta ni. Saya bawak pun perlahan je sebab nak feel buat kali terakhir drive Holden Barina ni. Tak tau bila la lagi saya berpeluang nak bawak kereta kat negara orang. Pengalaman yang tak dapat saya lupakan.

Driving route: From Rumah Abang Din to Melbourne Airport

Tepat jam 5 pagi saya sampai kat parking lot untuk kereta sewa Thrifty. Terus keluarkan semua barang dan bersihkan sikit interior kereta. Takut nanti kena additional charge ke, mana tau. Saya berdua terus ke office Thrifty untuk hantar kunci kereta dan Tomtom. Officer Thrifty tu just ambik kunci dan Tomtom pastu ucap thank you and hope to see you again. Aik? Macam tu je? Tak check pun kereta. Masa ambik pun dia tak check, masa return pun sama. Pelik pulak rasanya. Kalau la kereta tu calar ke, cermin pecah ke camna? Maybe kat parking tu ada sensor kot. Auto check keadaan kereta. Hehe. Takpelah, yang penting memang kereta tu saya pulangkan sama seperti saya ambik, cuma kotor je la. Apa-apa pun thanks to Thrifty sebab bagi peluang saya berdua menyewa kereta yang takde problem dan meronda negara Australia yang cantik ni.

Tengok barang yang nak dibawak balik. Siap pack dalam kotak lagi.

Dari office Thrifty saya berdua berjalan terus ke departure hall yang terletak kat seberang jalan. Sempat jugak saya berdua bergambar kat patung batu tepi jalan. Sampai kat dalam departure hall jam 5.30 pagi. Flight jam 10.35 pagi. Ada lagi 5 jam nak melepak kat airport. Dalam masa tu dari tak ramai orang makin lama makin ramai. Saya berdua duduk je la kat situ. Wife saya siap berborak dengan uncle mat salleh dari Perth. Dia sampai tengah malam tadi. Tunggu transit nak ke Perth jam 11.30 pagi. Lagi lama dia kat sini rupanya. Dah naik bosan katanya. Hehe.

Sempat lagi bergambar walaupun cuaca sejuk giler pagi-pagi nih.

Tq Australia for the beautiful memories.

Bawah bangunan Park Royal tu office Thrifty.

Menunggu masa nak check-in.

Terasa dahaga, saya ke McCafe beli kopi secawan berharga 2.40AUD. Trip ke Australia ni sekali pun saya berdua tak beli kopi kat Starbucks walaupun saya berdua ni memang kaki layan Starbucks. Entah kenapa tak beli pun tak tau. Tapi kat airport tak jumpa pulak Starbucks. Takpe, McCafe pun ok. Nak Starbucks tunggu kat LCCT nanti. Jam 9.00 pagi kat departure screen dah tertulis flight Air Asia ke Kuala Lumpur jam 10.35 pagi. Saya berdua terus check in awal-awal sementara tak ramai orang. Time scan tu kena tahan sebab kepala tali pinggang besi. Kena bukak dan lalu lagi sekali. Masa pergi aritu tak kena pulak. Camna la sistem scanner ni ye. Ada macam-macam jenis kot. Yang lain takde masalah. Lepas seksa imigresen.

Lepas check in tu dapat lah saya berdua meronda kat dalam duty-free zone. Tengok ramai orang Asia beli Macbook Pro. Bila check harga memang murah giler. Saiz 13 inci tu murah 40% dari kat Malaysia. Patutlah ramai yang beratur beli. Bila check harga iPad lebih kurang sama je dengan kat Malaysia. Saya tak minat sangat laptop nih. Laptop yang ada kat rumah tu rasanya dah setahun tak usik. Entah boleh pakai lagi ke tak. Pakai pun untuk ajar subjek Biologi kat sekolah. Itu pun kadang-kadang je sebab nota dah masuk siap-siap dalam pc makmal. Kepada kaki Apple brand memang confirm beli.

Seperti yang dijangka, flight delay. Hangin je semua passenger. Memang dah agak Air Asia suka wat camtu. Tak tau kenapa. Flight lain yang sama masa semua dah masuk, tinggal Air Asia je yang masih menunggu. Nasib baik lah tak lama waktu delay tu. Jam 11.15 pagi baru semua passenger dibenarkan naik flight. Alhamdulillah. Sepanjang perjalanan saya cuma menunggu waktu makanan dihidangkan dan tidur balik. Tak sabar nak jumpa anak-anak. Rindu anak-anak dan nasi lemak! Hehe..

Flight route: From Melbourne Airport to KLIA2

Jam kat tangan pun dah set balik waktu Malaysia. Mendarat di LCCT jam 5 petang. Kat imigresen Malaysia langsung tak check pun. Terus keluar dari LCCT, beli tiket shuttle bus dan ERL ke KL Sentral. Sampai di KL Sentral jam 8 malam. Tahan teksi, bayar lebih RM25 sebab terlebih muatan terus ke Wangsa Maju. Di Wangsa Maju mak dengan kak Faiz sekeluarga dah ada dengan anak-anak. So tak payah la saya balik ke Kuantan ambik anak-anak. Tq kak Faiz dan mak sebab datang ke KL. Jam 9 malam saya berdua dah sampai di rumah. Berborak dengan mak dan kak Faiz sebab diorang nak balik malam tu jugak. Sempat wife saya pack kan barang souvenir untuk dibawa balik.

Alhamdulillah, trip ke Australia berjaya akhirnya tanpa masalah. Memang sedih tak dapat nak bawak anak-anak tapi apakan daya. InsyaAllah umur panjang dan ada rezeki akan dibawa juga semuanya. Wallahualam..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Coffee            : RM7.80
  - KLIA Transit : RM25.00
  - Teksi              : RM25.00
  - Jumlah          : RM57.80

# Day 08 Expenses: RM57.80