Saturday 18 January 2020

JJCP Scandiscovery: Surat tol Norway sudah sampai..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Alhamdulillah selesai sudah penceritaan saya mengenai trip Scandinavia yang paling mengujakan dalam hidup saya. Tak sangka sebenarnya saya sudah jejakkan kaki di bumi Scandinavia. Dengan living cost yang tinggi di sana, dapat juga saya manage budget bermula dari persiapan hinggalah sampai ke penghujungnya. Nak kira kos keseluruhan tak boleh lagi sebab ada satu lagi kos yang belum diketahui iaitu caj tol di Norway. Pihak Europcar kata diorang akan emelkan jumlah keseluruhan kos tol yang kami lalu di Norway. Saya pun tunggu la dengan harapan tak dapat apa-apa emel dari sana. Hehe.. Akhirnya pada 8 Ogos 2019, di waktu petang yang panas terik, bukan emel yang saya dapat, tapi surat yang sampai. Tengok pada surat, kenapa dari Sweden, bukan Norway? Pelik betul lah. Tapi yang pastinya ini adalah surat tentang caj tol di Norway. Belum bukak pun dah boleh tau. Kena bayar juga akhirnya. Huhu..

First time dapat surat dari Sweden. Hehe..
Dengan harapan agar bayaran yang dikenakan tak tinggi, saya buka surat tersebut. Jumlah yang saya kena bayar adalah USD23.56. Yang kelakarnya saya kena tol kat Norway, surat yang sampai dari Sweden, company tol dari UK, bayaran dalam USD, dan alamat rumah saya di Singapore. Fuhh, banyak negara yang terlibat ni. Kelakar atau tidak, tol tetap kena bayar juga. Huhu.. Saya buka website seperti yang tertera dalam surat untuk membuat pembayaran dengan kad kredit.

Alamat salah pun boleh sampai juga. Kat mana Peyaling Jaya ye? Hehe..
Saya tak pasti apa akan berlaku kalau saya ignore surat ni. Tapi amat tidak bertanggungjawab jika saya tak bayar. Dah lalu jalan yang ada tol, kenalah bayar. Saya pun bukalah website www.epcplc.com dan ikut arahan yang tertera. Mula-mula pilih payment, lepas tu masukkan invoice number dan vehicle registration yang ditulis pada surat. Kemudian keluar nilai yang perlu saya bayar, sama seperti dalam surat. Jenis bayaran boleh tukar ke matawang lain. Saya check USD23.56 bersamaan dengan NOK192.00. Kemudian saya kena isi particular kad kredit dan terus buat pembayaran. Akhir sekali akan keluar notifications mengatakan pembayaran saya telah berjaya. Alhamdulillah..

Step 1: Pilih Payment..
Step 2: Masukkan invoice number dan plate number yang ada pada surat
Step 3: Isi alamat emel. Nak tukar jenis matawang pun boleh.
Step 4: Masukkan particular kad kredit dan tekan pay
Step 5: Pastikan keluar payment confirmation.
Step 6: Details sebelum keluar dari website. Kemudian shut down computer. Hihi..
Selesai sudah urusan terakhir untuk trip Scandiscovery. Nasib baik jumlah bayaran tak tinggi sangat jika dibahagikan dengan 6 orang. Sorang cuma bayar RM17.10 je untuk kos tol di Norway. Nilai yang boleh diterima akal jika nak dibandingkan dengan pengalaman memandu yang saya dapat dan pemandangan yang cantik di Norway. Lama sungguh la surat ni sampai. 8 bulan menunggu baru tiba. Surat ni ikut naik kapal agaknya. Kenapalah surat ni tak tenggelam ke, atau terhantar kat Singapore seperti dalam alamat. Hehe.. Lega sebenarnya bila dah bayar. Sekarang barulah boleh kira kos keseluruhan dan post mortem untuk trip Scandiscovery ni. Target kos wajib di bawah RM8,000.00/person mungkin menjadi kenyataan. Wallahu 'alam..

No comments:

Post a Comment