Sunday 12 January 2020

JJCP Scandiscovery: Day 18 (Part #3)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ SELASA, 25 DISEMBER 2018

@ KUALA LUMPUR INT' AIRPORT

Saya pegang jaket yang dibawa sambil berjalan masuk ke dalam terminal. Tamat sudah tugas jaket saya ni. Tunggu next trip jalan-jalan musim sejuk baru ia berfungsi semula. Balik ni dah boleh hantar dobi dan simpan elok-elok dalam almari. Terima kasih sebab amat membantu masa saya dalam kesejukan di Scandinavia. Selalunya saya boleh tahan pakai light jacket je. Longjohn pun tak pakai. Tapi kali ni memang betul-betul tak boleh tahan. Lain macam sejuknya. Satu pengalaman hidup yang baru buat saya. Alhamdulillah..

Flight route: From Hamad Int' Airport to Kuala Lumpur Int' Airport

Masuk je dalam terminal kami terus berjalan menuju ke kaunter imigresen dan seterusnya ke baggage claim area. Kami menunggu beg keluar di belt F. Semua beg dah dapat kecuali beg besar saya. Dah 2 kali beg yang sama lalu atas belting tapi beg saya tak kelihatan. Sampaikan dah keluar info last bag pun masih takde lagi. Saya rasa tak sedap hati. Sorang staff airport tegur saya dan maklumkan tentang beg saya. Dia kata pihak airport terima mesej dari Copenhagen Airport mengatakan bahawa ada satu beg tertinggal di sana. Katanya beg saya salah masuk lane masa check-in. Pelik juga macamana boleh salah sebab rasanya hanya flight kami je yang tinggal untuk berlepas di airport semalam. Takkan boleh masuk salah lane pulak. This is not good. Dalam beg tu semua barang yang baru kami beli. Kalau hilang habislah semua kenangan kami kat sana. Huhu..

Menunggu beg yang masih belum kelihatan
Staff tu bawa saya masuk ke dalam bilik Post Aviation untuk buat laporan dan isi borang. Dia kata beg kami akan dibawa naik oleh flight esok pagi dan dijangka sampai sini hari berikutnya. Tak kisahlah, janji saya dapat semula beg saya dan yang penting ianya dalam keadaan yang sempurna. Once sampai KLIA, runner akan hantar terus ke rumah saya. Nasib baik, ingatkan kena datang sini balik untuk collect. Jauh juga rumah saya nak ke sini. Huhu.. Selesai isi butiran yang diperlukan dalam borang, saya keluar dan maklumkan pada wife saya. Kami berdoa je lah agar beg kami selamat sampai di sini. Macamana Qatar Airways boleh silap ni. Saya minta wife buat aduan kat website Qatar Airways. Manalah tau boleh dapat tiket flight percuma sebagai gantirugi beg tertinggal. Tak salah mencuba. Hehe..

Salinan borang. Kena tunjuk sebagai bukti masa diorang hantar beg nanti
Nampaknya pengakhiran yang kurang seronok. Baru je cadang nak kumbah beg esok pagi sebab lusa dah kena pergi mesyuarat di sekolah. Nampaknya kena tunggu weekend ni la baru boleh susun hasil belian di sana. Huhu.. Sampai masanya untuk kami berpisah. Terima kasih kepada Rama, Sue, Fa dan Abg Fikri kerana sudi join trip kami. Korang memang travel partner yang paling ngam. Semua perkara mudah dan berjalan dengan lancar. Maaf jika ada kekurangan sepanjang trip. In shaa Allah next trip kami akan jemput lagi. Kawan-kawan yang lain pun saya ajak juga, tapi macam dah boleh agak jawapan yang akan diterima. Bukan apa, mulanya semangat berkobar-kobar nak ikut. Bila dah jumpa tiket dan tarikh yang sesuai, tak jadi pulak. Saya amat memahami. Hehe..

Last picture of us. Masa untuk berpisah..
Tepat jam 11.00 malam kami bersalaman dan bergerak mengikut haluan masing-masing balik ke pangkal jalan. Scandiscovery trip sudah sampai ke penghujungnya. Namun masih ada satu lagi yang belum selesai iaitu charge untuk tol di Norway. Saya kena tunggu email dari pihak sana. Entah bila la akan dapat. Kalau tak dapat langsung pun bagus juga. Hihi.. Dalam flight tadi cadangnya nak makan dulu sebelum balik. Tapi disebabkan bengang beg kami sangkut, hilang kejap mood nak makan. Huhu.. Wife awal lagi dah call Hakim runner untuk ambil kami. Kami singgah kejap di kiosk hotlink untuk return pocket wifi. Saya tanya tentang deposit refund. Staff bertugas tunjukkan nombor telefon yang dilekatkan pada meja kaunter. Tanpa buang masa saya terus call tapi tak berangkat. Saya whatsapp untuk maklumkan yang saya dah return pocket wifi. Risau juga kalau diorang claim saya hantar lewat.

Apa la salahnya print info ni. Baru la nampak cantik. Hehe..
Jam 11.20 malam Hakim pun sampai dan bawa kami balik ke Kota Damansara. Sebelum sampai rumah, saya ajak Hakim makan sekejap di restoran berhampiran rumah. Dapat jugalah makan tomyam seafood kurang pedas dan teh ais sebagai pengubat rindu. Hihi.. Lepas makan barulah kami dihantar balik ke rumah. Terima kasih Hakim kerana sudi hantar dan ambil kami di KLIA. Bagus dia ni jadi runner. Banyak dah barang yang wife saya mintak dia uruskan. Kami bersihkan diri dan paksa diri untuk tidur walaupun mata tak mengantuk. Tak sabar nak jumpa anak-anak yang akan sampai esok bersama opahnya. Berakhirlah sudah perjalanan Scandiscovery trip yang penuh dengan dugaan dan kenangan yang amat terindah buat kami. Moga penceritaan saya ni dapat dijadikan sebagai sumber panduan kepada yang ingin travel ke bumi Scandinavia. Wallahu 'alam..

- END OF THE JOURNEY -

1. Salam Nuar;

Pengalaman saya, beg saya tertinggal di HKG ... dan pihak Cathay Pacific telah memberi saya sedikit saguhati (dalam Singapore Dollar lak tuh) yang mana membantu saya utk enjoy kejap hahahhahahaa

Dan betul, beg saya di hantar dari Singapore ke Pengerang keesokan harinya ...

So tanya lah , QR pasti ada imbuhan nya ... and moreover, saya perasan , Nuart ada ambik insurance perjalanan jugak ... semuanya ini cover.

Tapi kena rajin check dan bertanya

1. Waalaikumsalam tuan..

Ya betul, saya ada ambik travel insurance. Beg saya sampai selepas 2 hari. Alhamdulillah beg dalam keadaan yang baik. Pihak Qatar Airways ada beri voucher jika saya travel lagi dengannya. Tak tau bila la agaknya nak naik lagi. Hehe..