Friday 24 January 2020

JJCP Scandiscovery: Post Mortem

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Alhamdulillah, setelah terima dan bayar tol Norway pada Ogos 2019, maka berakhirlah secara rasminya trip saya ke bumi Scandinavia. Baru boleh kira keseluruhan kos di sana. Hihi.. Bukan apa, memang ada pembaca yang whatsapp dan emel saya bertanyakan tentang kos travel. Jadi kenalah tunggu sampai selesai semua pembayaran wajib di sana. Penantian selama 8 bulan dengan mengharapkan agar mereka terlupa nampaknya tidak menjadi kenyataan. Bayar tetap kena bayar. Jangan malukan nama Malaysia. Hihi.. Seperti biasa, post mortem tetap kena buat setiap kali selesai trip. Ianya sebagai maklumat tambahan secara ringkas kepada sesiapa yang ingin travel. Walaupun pandangan masing-masing berbeza, sekurangnya dapatlah buat persiapan awal untuk menghadapinya. In shaa Allah..

Kenangan yang takkan dilupakan..

# KOS

Kos wajib keseluruhan saya di sana dikira bermula dari naik kereta Hakim ke KLIA sampailah dia hantar semula ke rumah di hari terakhir. Tiket flight, sewa kereta, diesel dan perbelanjaan makanan di sana juga dah dikira sekali. Jumlah keseluruhan untuk seorang adalah:


Agak-agak berbaloi tak kos wajib sebanyak ni untuk trip selama 18 hari? Tepuk dada tanya selera masing-masing ye. Pada saya ianya amat cukup berbaloi. Rasanya takkan dapat kos macam ni jika pergi dengan mana-mana travel agent. Cuma trip saya tak masuk tempat-tempat yang berbayar, kecuali tempat yang wajib untuk dilawati dan paling rare. Kos ini boleh lagi dikurangkan jika makanan dimasak dan dibawa bekal setiap hari. Faktor harga tiket flight juga boleh mempengaruhi kos. Tak dapat saya bayangkan dengan kos sebanyak ni saya dapat naik flight return dari KL ke Copenhagen dan dari Copenhagen ke Helsinki. Dapat naik Qatar, Norwegian dan Scandinavian Airlines. Fuhh, cukup berbaloi.

Tq Qatar, Norwegian dan Scandinavian Airlines

# KEPUASAN

Maunya tak puas? Trip 18 hari tuu. Hehe.. Ini adalah pengalaman travel saya yang paling terbaik setakat ni. Dengan cuaca yang super sejuk dan memandu dalam keadaan jalan yang penuh salji dan amat mencabar menjadikan trip ni amat memuaskan hati saya. Boleh dikatakan banyak pengalaman hidup baru yang saya dapat selama 18 hari berkelana di bumi Scandinavia ni. Perjalanan dalam flight amat lancar, kereta dalam keadaan yang terbaik sepanjang penyewaan dan yang paling best adalah pemandangan bumi Allah yang amat cantik dan sangat mengujakan. Total mileage saya bawa kereta adalah sejauh 3540 km. Walaupun tidak sejauh saya memandu ketika trip ke Western Europe dulu (4501 km), tetapi tak terkira berapa banyak kali saya ucapkan Subhanallah setiap kali melihat pemandangan cantik di sana. Dapat pula kawan-kawan travel yang sekepala, lagi seronok dan puas hati. Sebab tu kena pastikan betul-betul ciri travel partner yang kita nak bawa, sebab ada orang tak appreciate sangat dengan pemandangan kerana shopping lebih memuaskan hati. Hehe..

Shopping kat mana-mana pun boleh, tapi pemandangan macam ni memang takde di Malaysia

# TERKILAN

Sebenarnya takde apa pun yang membuatkan saya terkilan. Semua yang dirancang berjalan dengan baik. Saya dapat merasa semua yang saya inginkan ketika di sana. Saya tak mencari aurora kerana memang saya tak berniat pun masa menyediakan itinerary. Walaupun saya hanya perlu memandu beberapa jam ke utara Norway untuk melihatnya, tapi saya dah set untuk melihat aurora masa trip ke Iceland nanti sebagai pelengkap menjejakkan kaki di semua negara Scandinavia. Tarikh belum ada lagi, tapi niat tu tetap ada. Hihi.. Ada peluang dan kesempatan serta masih diberi kesihatan yang baik, in shaa Allah saya akan sampai jua di Iceland.

Misi utama ke Stegastein Viewpoint telah berjaya direalisasikan

# RAKYAT

Secara keseluruhan memang betul seperti yang dikatakan dalam laporan UN di mana semua negara Scandinavia mendapat ranking Top-10 kategori World's Happiness Countries. Kami rasa amat tenang dan selamat sepanjang berada di sana. Bila ditanya mereka akan cuba bantu dengan senyuman. Nasib baik diorang gunakan English dalam perbualan. Senang sikit nak bertanya dan bercakap. Hihi.. Setiap kali travel yang membuatkan saya paling risau jika kami akan sentiasa dipandang sebab bukan locals. Maklumlah muka Asia pekat kami tak boleh nak ubah dah. Hihi.. Tapi di sini diorang takde pun nak pandang-pandang, ibarat seperti kami juga adalah locals. Komuniti Muslim di sana juga bagus. Setiap kali kami masuk ke dalam masjid mesti akan ada jemaah yang memberi salam dan menegur kami. Ditambah pula kali ni first time kami gunakan AirBnb dan menyewa homestay. Tuan rumah yang kami jumpa semuanya amat friendly kecuali rumah terakhir di Copenhagen yang agak meragukan. Hehe..

Semua negara Scandinavia berada di Top-10

# SHOPPING

Scandinavia bukanlah negara yang sesuai untuk bershopping berbanding UK dan US serta negara Asia yang lain seperti Vietnam dan juga Indonesia. Tak dinafikan harga barang di sana amatlah mahal dan pilihan pun kurang. Nak beli t-shirt sehelai bertulisan I Love Denmark pun kena fikir dan congak duit baki yang ada. Walaupun di sana boleh claim tax refund tapi nilainya berubah-ubah mengikut kedai. Ada kedai yang kena beli sampai beratus-ratus baru boleh claim. Ada juga yang langsung tak boleh claim walaupun beli sampai beribu. Huhu.. Kami tak sempat nak claim di kaunter masa balik haritu dan kena masukkan dalam peti surat. Seperti yang dijangka, hanya separuh je yang kami dapat claim. Yang lain cuma penat menulis je. Huhu.. Sebab tu saya tak gemar kalau claim tax refund melalui pos. Lebih baik beratur di kaunter dan berurusan terus dengan pegawai. Masa tu juga boleh tau berapa banyak yang kami dapat claim. Benda dah berlaku, terima je lah berapa amaun pun yang diberi. Huhu..

Ini je tax refund yang saya dapat. Yang lain melepas begitu saja. Huhu..

# KESELAMATAN

Selain dari negara yang happy, Scandinavia juga selamat kepada pengunjung dan pelancong. Tak perlu risau jika berada di bandar hingga tengah malam melainkan seorang diri. Kalau boleh jauhkan diri dari kawasan pub sebab ramai orang mabuk. Takut nanti berlaku kejadian yang tak diingini. Crime ada di mana-mana. Alhamdulillah masa kami di sana semua tempat berada dalam keadaan yang stabil. Walaupun nampak tenang, tapi saya tetap juga letakkan wallet di poket depan. Kena sentiasa alert sebab aktiviti pickpocket tak dapat dijangka. Kejadian rusuhan atau kes rompak dan bunuh juga jarang berlaku di sana. Tapi tetap kena hati-hati. Mungkin ketika saya di sana, saya berada in the right place at the right time. Antara perkara yang merisaukan saya ialah berkaitan agama. Saya ada terbaca tentang sekumpulan minoriti yang agak fanatik menentang Muslim di sana. Walaupun ianya isu biasa di negara Eropah, alhamdulillah kami dapat solat dengan aman di semua masjid yang kami pergi.

Malam terakhir kami stay sampai lewat malam di bandar Copenhagen. Tenang semuanya..

# KESELURUHAN

Secara keseluruhannya, negara Scandinavia amat unik pada saya. Lain macam penangannya. Lama juga la saya dan wife nak move-on sebab selalu teringat kenangan di sana. Hihi.. It's a wonderful countries. Memang tak ramai yang pernah menjejakkan kaki di sana. Kepada yang belum pergi lagi, anda amat digalakkan untuk merasai pengalaman di sana especially masa musim winter. Kali ni bukan biasa-biasa tahap kesejukannya. Saya yang boleh dikatakan berkulit tebal pun tak tahan sejuk walaupun dah pakai sepasang pakaian winter yang lengkap. Huhu.. Bukan nak riak, tapi setakat cuaca dan suhu belum sampai paras negatif saya boleh lagi pakai light jacket tanpa longjohn. Sebenarnya saya rimas nak pakai tebal-tebal ni. Tapi di Scandinavia kalau boleh nak pakai 2 lapis longjohn. Sejuk tak terkata. Nak buka glove untuk ambil gambar pun sekejap je boleh tahan. Huhu.. Scandinavia menjanjikan satu pengalaman hidup yang terindah. Saya pasti akan ingat sampai bila-bila. Terima kasih kepada Fa, Abg Fikri, Rama dan Sue kerana sudi join trip saya. Harap tak menyesal ye. Hehe.. Tak lupa juga pada my lovely wife yang sentiasa setia menjadi co-driver dan tukang kejut saya dari tidur. Hihi..

Thank you Scandinavia!..
Selesai sudah penceritaan saya tentang Scandinavia. Harap dapat dijadikan panduan berguna kepada sesiapa yang nak travel ke sana. Seronok sebenarnya bila dapat kongsikan pengalaman kepada pembaca. So, bila next trip? Banyak lagi wishlist yang belum tertunai ni. In shaa Allah, ada peluang dan kesempatan maka akan adalah rancangan berikutnya. Stay tuned!.. Wallahu 'alam..

Thank you guys kerana join trip saya.. Korang memang ohsemm..

MY POINT OF VIEWS

Only based from my own experience, where I went and what I do. It does not represent the whole country


# DENMARK

@ LOCALS: 9/10
    - Mind your own business. Amat friendly dan membantu.

@ LANGUAGE: 9/10
    - Takde masalah sebab semua boleh speaking. Mudah nak faham.

@ SCENERY: 8.5/10
    - Cantik dan sejuk mata memandang. Banyak tanah lapang sebab takde gunung.

@ CLEANLINESS: 9/10
    - Susah nak jumpa sampah. Buang ikut kategori sampah ye.

@ PUBLIC TOILET: 7/10
    - Bersih. Rating rendah sebab susah nak jumpa bila diperlukan ketika kecemasan.

@ PUBLIC TRANSPORT: 8/10
    - First time naik public transport tanpa perlu validate ticket.

@ ACCOMODATION: 9/10
    - Best rupanya tidur kat homestay. Macam-macam facilities boleh guna.

@ ISLAMIC: 6/10
    - As usual. Golongan minoriti, lokasi masjid pun limited.

@ HALAL FOODS: 6/10
    - Banyak kedai menjual barangan halal di sini. Kedai makan pun banyak juga.

@ CURRENCY: 7/10
    - Guna Danish Krone. Nampak macam rendah nilainya, tapi harga barang tinggi.

@ SHOPPING: 5/10
    - Tak sesuai kecuali kedai 2nd hand. Baik pergi UK kalau betul-betul nak shopping.

@ WEATHER: 8.5/10
    - Rating tinggi kerana saya suka winter. Best layan sejuk seminggu dua dalam setahun.

@ REPEAT: 8/10
    - Likely to repeat. Best layan suasana dan pemandangan kat sini.

@ OVERALL: 8.5/10
    - Nice country, nice people.


# FINLAND

@ LOCALS: 8/10
    - Penduduk tak ramai. Muka nampak garang tapi agak friendly bila berborak.

@ LANGUAGE: 9/10
    - English speaking. Senang nak faham.

@ SCENERY: 7.5/10
    - Bandar Helsinki biasa je. Kalau nak cantik kena pergi Lapland.

@ CLEANLINESS: 9/10
    - Sentiasa bersih walaupun hujan.

@ PUBLIC TOILET: 7/10
    - Bersih. Juga sukar nak cari sebab limited.

@ PUBLIC TRANSPORT: 8/10
    - Mudah faham cara naik dan turun ke destinasi tujuan.

@ ACCOMODATION: 7/10
    - Sukar nak cari harga homestay yang berpatutan.

@ ISLAMIC: 6/10
    - Ada masjid di tengah bandar. Susah nak jumpa muslim di sini.

@ HALAL FOODS: 6/10
    - Kedai barangan halal dan kedai makan agak limited.

@ CURRENCY: 6/10
    - Guna Euro. Boleh tahan mahal harga barang kat sini.

@ SHOPPING: 5/10
    - Tak sesuai dan tak banyak pilihan.

@ WEATHER: 8.5/10
    - Sejuk yang masih boleh diampunkan lagi.

@ REPEAT: 8/10
    - Mungkin, tapi ke tempat lain seperti Lapland. Helsinki tak menarik sangat.

@ OVERALL: 8.5/10
    - Bandar Helsinki kurang penduduk. Tenang sepanjang masa.



# NORWAY

@ LOCALS: 8/10
    - Penduduk di bandar Oslo tak ramai. Quite friendly orangnya.

@ LANGUAGE: 9/10
    - English. Mudah faham.

@ SCENERY: 7.5/10
    - Holmenkollen dan Flam view menarik. Stegastein Viewpoint amat superb.

@ CLEANLINESS: 9/10
    - Bersih tanpa sampah.

@ PUBLIC TOILET: 7/10
    - Sukar nak cari public toilet bila memerlukan. Bersih.

@ PUBLIC TRANSPORT: 8/10
    - Amat mudah naik train di bandar Oslo.

@ ACCOMODATION: 7/10
    - Untuk harga yang berpatutan kena cari di luar bandar Oslo.

@ ISLAMIC: 6/10
    - Di bandar ada masjid. Tapi di kawasan pedalaman memang takde.

@ HALAL FOODS: 6/10
    - Sama, kat kawasan kampung seperti Flam takde makanan halal.

@ CURRENCY: 6/10
    - Norwegian Krone. Boleh tahan mahal juga harga barang kat sini.

@ SHOPPING: 5/10
    - Tak banyak yang menarik. Better ke UK kalau misi utama untuk shopping.

@ WEATHER: 9/10
    - Musim winter teramatlah sejuknya. Cuaca paling sejuk -16deg.

@ REPEAT: 8/10
    - Mungkin, tapi akan ke utara Norway untuk lihat aurora jika berkesempatan.

@ OVERALL: 8.5/10
    - Bandar Oslo suram seperti Helsinki. Tapi kawasan kampung amat cantik.



# SWEDEN

@ LOCALS: 8/10
    - Penduduk agak padat di Gothenburg dan Stockholm. Friendly juga.

@ LANGUAGE: 9/10
    - Thank God it's English.

@ SCENERY: 8/10
    - Bandar Stockholm paling cantik daripada semua bandar yang saya pergi.

@ CLEANLINESS: 9/10
    - Bersih. Kena masukkan jenis sampah ikut tong kalau taknak kena kompaun.

@ PUBLIC TOILET: 7/10
    - Public toilet agak limited. Agak sukar untuk mencarinya.

@ PUBLIC TRANSPORT: 8/10
    - User friendly. Semua tempat menarik accessible by train and tram.

@ ACCOMODATION: 7/10
    - Kena cari outskirt untuk harga yang masuk akal. AirBnb is the best option.

@ ISLAMIC: 7/10
    - Banyak masjid di bandar dan juga kawasan kampung.

@ HALAL FOODS: 7/10
    - Paling mudah nak cari dari semua negara Scandinavia.

@ CURRENCY: 6/10
    - Swedish Krona. Sama seperti negara jirannya.

@ SHOPPING: 6/10
    - Untuk souvenir, di Stockholm paling murah berbanding bandar yang lain.

@ WEATHER: 9/10
    - Love the weather. Suram dan sejuk.

@ REPEAT: 8/10
    - Mungkin, sebab banyak tempat menarik yang boleh explore di Sweden.

@ OVERALL: 8.5.5/10
    - Bandar Stockholm quite happening. Banyak tempat menarik untuk dilawati.

4 comments:

  1. Yess..akhirnya habis pembacaan trip Scandinivia ni..saya pun tak boleh move on selagi tak habis baca..banyak info yang saya tahu.Terima kasih tuan.,Insya Allah kalau ada rezeki, ingin juga saya ke sana..btw, rumah org tua saya dekat KD juga.. Seksyen 7..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama amik masa nak habiskan cerita. Hehe.. Samalah saya di Seksyen 7. Boleh je jumpa borak-borak pasal travel. Tq for reading my blog!. :)

      Delete
  2. WOW setahun jugak saya nak habiskan baca JJCP Scandinavia ni pasal saya collect tips dan buat note sekali. Tapi terbaiklah detail dan travel blog terbaik pernah saya jumpa. Saya bersyukur sangat jumpa blog ni Y2017 buat reference bagi trip Europe kami Y2018. Sekarang nak tunggu Covid ni reda plan untuk travel Scandinavia pulak. Doakan kami berjaya yea. Actually rumah Tuan dekat jea dengan rumah kami kat Subang Bestari. Saya tumpang bangga jugak baca ada traveler yang berani driver sendiri kat Scandinavia ni. Keep up the Good Job !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga dapat membantu perancangan tuan ke Scandinavia. Scandinavia in winter sangatlah magical!. Self-drive atas salji amat mencabar dan pengalaman yang takkan dilupakan. Cadangnya Disember 2020 lepas saya nak buat trip memburu Aurora di Iceland. Nampaknya terpaksa tunda kerana Covid. Huhu.. Kalau terjumpa kat mana-mana tegurlah ye. Boleh borak-borak pasal travel.

      Tq for reading my blog bro! :)

      Delete