Monday 27 January 2020

JJCP Scandiscovery: Souvenirs & Collectibles Items

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Seperti biasa, setiap kali travel saya pasti akan tambah koleksi peribadi saya iaitu t-shirt Hard Rock Cafe dan juga Starbucks Citymug. Tak lupa juga souvenirs untuk diri sendiri dan kawan rapat saya. Nak beli untuk semua kenalan macam tak logik pula. Hehe.. Daripada sumber maklumat kaki travel, memang betul souvenirs untuk kawan-kawan bukanlah perkara wajib beli setiap kali travel. Ia hanya sebagai tanda ikhlas dan kenangan. Itupun bergantung kepada duit lebih yang dibawa. Macam saya yang travel bajet ni faham-fahamlah ye. Nak beli untuk diri sendiri pun kadang-kadang kena fikir 2-3 kali. T-shirt yang bertulisan I Love Denmark dan seangkatan dengannya memang tak beli dah. Macam tak berbaloi jika lihat material baju tu dengan harga yang dijual. Di Scandinavia harga seketul fridge magnet pun boleh tahan mahalnya. Telan air liur dibuatnya bila lihat harga yang tertera. Huhu..

Cantik dipandang. Sebelum beli tanya harga dulu ye. Hihi..

# FRIDGE MAGNETS

Saya lebih gemar beli fridge magnets untuk kenangan saya berbanding key-chain. Dulu beli key-chain selalu sangat tertanggal dan hilang entah ke mana. Kalau fridge magnets selamat sikit sebab ia akan sentiasa melekat. Ada juga yang melekat kuat sampai ada kesan kat dinding bila dicabut. Takpe, biar ia melekat selamanya kat situ. Hehe.. Dulu masa travel 2-3 negara, saya letakkan di pintu peti ais. Bila dah pergi banyak negara jadi tak muat. Letak bawah sangat nanti anak-anak pulak suka cabut. Bila cari jumpa kat celah katil, almari dan mana-mana celah yang ada dalam rumah. Selalunya bila jumpa je mesti dah pecah. Diorang ingat fridge magnets tu salah satu mainan kanak-kanak agaknya. Huhu..

Ini je fridge magnets yang tinggal. Yang lain dah bagi kat kawan-kawan.
Untuk mengelakkan masalah dari hilang dan pecah kerana dicabut oleh ahli keluarga sendiri, jadi saya terpaksa pindahkan semua fridge magnets saya ke tempat yang lebih selamat, iaitu tinggi dari dicapai oleh anak-anak saya yang masih belum dapat terima kenyataan bahawa fridge magnets bukanlah sejenis permainan. Dah besar sikit nanti in shaa Allah diorang faham. Hehe.. Saya beli papan magnet di Ikea dan gantung di sepanjang dinding dapur saya. Jadi setiap kali pergi dapur mesti nampak fridge magnet dan terkenang. Sambil masak dan basuh pinggan pun boleh tersenyum sorang diri. Fridge magnet kena tukar nama kepada wall magnet sebab tak letak kat fridge. Hehe..

Banyak tempat kosong lagi tu. Tanda-tanda kena travel lagi. Hehe..

# STARBUCKS CITYMUG

Pencarian koleksi starbucks citymug diteruskan walaupun design You Are Here Collection dah mula diberhentikan produksinya seperti yang saya baca dalam website. Yang tinggal sekarang ni cuma nak habiskan stok lama. Lepas ni tak tau jika Starbucks akan keluarkan lagi mug yang ada tulisan bandar untuk saya teruskan hobi mengumpul. Andai dah takde lagi saya boleh la bagi souvenir kat kawan-kawan yang memang peminat tegar kopi Starbucks sebagai kenangan. Saya dah boleh mula fikir untuk cari hobi lain pulak. Hihi.. Daripada 5 bandar utama yang saya pergi sepanjang trip, hanya bandar ibu negara je yang masih ada lagi Starbucks citymug. Di Gothenburg bukan citymug yang takde, tapi dengan Starbucks sekali dah tutup. Huhu.. Takpe, cukuplah 4 citymug yang saya berjaya jumpa dan kumpul buat koleksi.

Complete 4 ibu negara Scandinavia yang berjaya dikumpul

# HARD ROCK CAFE

Ini koleksi yang paling banyak saya kumpul setakat ni. Pernah juga terfikir nak kumpul shot glass tapi macam payah je nak cari semula semua Hard Rock yang saya dah pergi. Jadi saya teruskan dengan mengumpul t-shirt je. Kali ni ramai juga kawan-kawan peminat tegar Hard Rock yang memesan sebab bukan senang nak dapat t-shirt dari Scandinavia especially Helsinki. Dah alang-alang saya beli untuk koleksi, apa salahnya belikan untuk kawan-kawan. Nak bagi sebagai souvenir macam sukar je sebab bukan murah harga barangan Hard Rock ni. Once dah mula mengumpul memang susah nak berhenti. Maka terpaksa teruskan jua hobi ini walaupun perit untuk keluarkan duit dalam wallet. Huhu.. Gambar di bawah adalah semua barangan Hard Rock yang saya beli. Tapi untuk saya sehelai je bagi setiap Hard Rock yang dilawati. Yang lain adalah pesanan kawan-kawan. Terima kasih kerana berurusan dengan saya. Hihi..

Hard Rock Cafe Copenhagen. Salah satu merah tu saya punya.
Hard Rock Cafe Helsinki. Saya punya yang bawah kiri tu
Hard Rock Cafe Gothenburg. Hitam itu saya punya.
Hard Rock Cafe Oslo. City Tee warna hitam tu pilihan saya.
Hard Rock Cafe Stockholm. Yang merah itu rare dan saya punya. Hihi..
Bertambah lagi 5 koleksi t-shirt dari Hard Rock, menjadikan kesemuanya 30 Hard Rock Cafe saya dah terjah setakat ni, and it still counting. Setiap kali masa bayar, saya dan wife akan minta jika ada souvenir lain yang boleh kami dapat. Kalau nasib baik dan staff bertugas dalam mood yang ceria, kadang-kadang boleh dapat macam-macam merchandise Hard Rock percuma. Dah beli banyak, takkan la tak dapat free gift. Masa di Singapore dulu saya dapat lebih 30 button batch. Habis semuanya saya bagi kat kawan-kawan sebagai souvenirs. Hehe..

Fridge magnet dan gelas tu pesanan kawan. Yang lain semua free gift. Hihi.. Tq HRC!..
Yang ni free gift paling special kerana staff salah faham. Hehe..
Selesai sudah perkongsian souvenir dan collectible items yang saya dapat di bumi Scandinavia. Bukan material yang menjadi keutamaan, tetapi kenangan dan pengalaman hidup yang diperolehi membuatkan kita lebih memahami akan kehidupan sebagai khalifah di muka bumi milik Allah. Bersyukur dengan apa yang telah dicapai. Ada rezeki saya akan terus berkelana. Moga diberikan kesihatan yang baik. Bukan semua orang suka travel jalan-jalan cari pengalaman ke luar negara walaupun duit simpanan mencecah 6 angka. Minat masing-masing. Alhamdulillah saya minat pada travel kerana dengan berkelana minda saya lebih terbuka luas untuk memahami dunia. Lepas ni nak ke mana pulak agaknya ya? Bergantung pada tiket flight. Mana yang murah dari kebiasaan dan kena pada tarikh kita grab terus. Hihi.. Wallahu 'alam..

No comments:

Post a Comment