Thursday 26 January 2017

Tapak kaki dah mula rasa gatal nak berjalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sejak balik dari trip konvoi ke Thailand pada Februari lalu, saya menjalani kehidupan harian seperti biasa. Bangun awal pagi - bersiap pergi kerja - mengadap komputer dan pelanggan di pejabat - sampai rumah time maghrib - makan malam bersama keluarga - bersiap untuk tidur. Itu je lah jadual harian kerja saya time weekdays. Bila weekend baru lah ada masa bawak anak jalan-jalan. Rasanya kebanyakan orang yang kerja makan gaji memang begitu. Tambah pulak kat pejabat takde aktiviti lain selain kerja. Lagi la membosankan. Huhu.. Kalau ada aktiviti luar best la sikit. Sepanjang hampir 2 tahun saya kerja pejabat, takde sekalipun program family day atau annual dinner yang dijalankan. Boring kan? Mungkin kerja pejabat macam tu kot. Kalau kat sekolah dulu lagi best sebab banyak aktiviti boleh dibuat especially camping dan trekking dengan anak murid. Itu belum kira majlis sambutan hari guru dan majlis-majlis yang lain. Nasib badan. Layan je lah. Tak kerja kang takde pulak duit simpanan untuk travel lagi. Huhu.. Selagi hayat dikandung badan.. Walaupun perjalanan ke tempat kerja hampir 45 km sehala, tapi tetap bersemangat setiap kali keluar dari rumah. Err, betul ke bersemangat? Huhu..

Hampir 2 tahun bercinta dengan highway MEX. Hujan dan panas ku redahi jua..
Dah tengah tahun tapi masih takde nampak tanda-tanda akan keluar travel pada tahun ni. Takkan la 2016 hanya trip ke Thailand je? Sekurangnya dapat satu lagi trip di Asia Tenggara pun dah cukup baik. Bali, Manila, Lombok, Phnom Penh dan banyak lagi lokasi menarik di Asia Tenggara yang saya masih belum jejakkan kaki. Takde budget tinggi nak ke Europe, dapat negara jiran seberang Selat Melaka atau Laut China Selatan pun dah cukup baik sebagai tambahan pengalaman hidup. Hihi.. Ada masa terluang saya akan buka website mencari tiket kalau ada yang murah untuk ke destinasi yang saya tak pernah pergi lagi. Di penghujung bulan Julai saya dapat satu iklan yang kawan share dalam group whatsapp tentang tiket murah dari Malaysia Airlines. Apa lagi, terus google website MAS sebab kebetulan saya dapat iklan tu pada hari terakhir jualan tiket flight murah. Mana la tau ada rezeki masih ada lagi tiket yang available. Hihi.. Pencarian pun bermula..

Last day baru dapat iklan ni. Huhu..
Daripada 4 destinasi yang ditawarkan, nampaknya hanya ada satu tempat je yang saya belum pernah sampai lagi iaitu Medan. Saya cuba mencari tarikh yang sesuai dan termasuk weekend sebab tak perlulah nak apply cuti banyak sangat. Baki cuti saya masih banyak lagi untuk tahun ni. Saje je simpan sebab mungkin akan dipakai pada hujung tahun, sama seperti tahun-tahun sebelum ni sejak 2011 lagi. Hehe.. Saya cuba masukkan tarikh di setiap weekend. Akhirnya saya dapat juga tiket yang agak murah ke Medan untuk kami sekeluarga. Disebabkan ianya family trip, saya ajak juga kawan-kawan trip Thailand untuk ikut serta. Lagi best bila dapat berjalan ramai-ramai. Lagipun trip ke Medan dah tentu saya takkan sewa kereta, hanya upah supir je untuk bawa kami jalan-jalan di sana. Jadi sebelum mencari supir di Medan, saya cuba bertanya pada kawan-kawan dulu. Manalah tau ada yang nak join. Dah selalu sangat dengar ayat "pergi bercuti tak ajak pun" atau "beli tiket tak bagitau pun", walaupun tau memang takkan ikut punya. Hihi.. Masalahnya sekarang, keputusan kena buat hari ni jugak sebab last day. Saya pun war-warkan next trip kami dan sudah sedia standby respon yang bakal diterima.

Situasi ini juga selalu berlaku. Hahah..
Hasilnya, takde sorang pun nak ikut. Tapi ada juga ayat menjaga hati rakan-rakan iaitu "Alaa, tak boleh nak buat decision last minute laa". Kononnya kalau bagitau awal confirm ikut la ye. Heheh.. Takpe, saya amat mengerti keadaan kawan-kawan semua yang sudah berkeluarga. Tak semua mempunyai minat travel yang sama seperti saya. Dan ayat standard saya selepas dapat respon dari kawan-kawan adalah "Takpe, next trip kita setting balik ye". Untuk sedapkan hati sendiri, saya assume mereka tak berminat nak mencari pengalaman di Medan. Hihi.. Nampaknya saya dah boleh beli tiket flight untuk family saya je. Takut juga bila click banyak kali kat website nanti harga tiket berubah. Saya pun tak pasti betul ke tak harga tiket akan berubah jika kita banyak kali bukak page yang sama. Orang kata laa, bukan saya kata. Hahah.. Harap harga tiket yang saya tengok masa mula-mula google tadi masih kekal lagi. Kalau lagi murah lagilah bagus. Hehe.. Wallahualam..

Cepat! Jangan lepaskan peluang..

No comments:

Post a Comment