Monday 31 December 2012

JJCP Singapore: Persiapan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Cuti akhir tahun 2011 tinggal sikit je sebab saya kena bertugas jadi Ketua Pengawas SPM. Dari 16 November 2011 sampai la cukup sebulan kena bertugas. Jadi yang tinggal hanya 2 minggu je untuk pergi bercuti. Sebelum tu wife saya ada mengajak pergi ke Singapore. Bawak anak-anak pergi Universal Studios katanya. Saya yang kene bekerja time cuti ni malas nak study cari info pasal Singapore. Wife kata tak perlu nak google apa-apa pun sebab guna pakej Rakyat Travel. Guna staff rate cuma bayar RM175/person untuk hotel 2 hari 1 malam kat Johor Bahru, transport keluar-masuk Singapore dan 1-day entrance ticket ke Universal Studios. Ok jugak tu. Maka bermulalah saya berdua merancangkan kerja dan mengerjakan rancangan.

Saya call mak saya kat Kuantan kalau dia nak ikut sekali sebab mak pernah bagitau dia teringin nak ke Singapore. Mak pun setuju nak ikut. Dia nak bawak Aisyah sekali, anak kakak saya. Ok, takde masalah. Hari takde paper SPM saya balik Kuantan dan tolong buatkan mak passport. Passport Aisyah mak dia settlekan. Mak dah mula berkira-kira berapa nak tukar duit Singapore Dollar. Check kat internet currency rate 1SD = RM2.45. Saya pun tak tau berapa banyak nak tukar. Lagipun saya tak berapa fancy sangat tentang Singapore ni. Shopping heaven? Entahlah. Maybe barang kat sana lebih kurang kot harganya dengan kat Malaysia. Tapi bila google Arab Street, Orchard Road dan Mustafa Centre nampak macam menarik je. Hehe.. Hal tukar duit saya serahkan kat wife saya.

Time to jalan-jalan cari pengalaman kat Singapore. (Ihsan Google Images)
Wife saya ajak sekali bos dia, Kak As kalau dia berminat. Kak As sekeluarga ok je, takde masalah. Nampak macam meriah trip kali ni sebab ramai ahli. Saya sekeluarga dah 4 orang. Tambah mak saya dan Aisyah lagi 2 orang. Tambah Kak As sekeluarga lagi 3 orang. Semuanya 9 orang. Best lah. Mulalah saya buat persiapan apa yang patut. My 2nd trip to oversea! Walaupun tak boleh nak dipanggil oversea, cuma overstrait je sebab lintas Selat Tebrau, tak kiralah. Asal keluar dari Malaysia dan guna passport dah kira pergi oversea la tu. Teringat cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah, Awie baru balik dari oversea padahal Singapore je. Hehe.


Singapore.. Takde lah besar sangat. Tapi maju katanya..

Pakej Rakyat Travel telah selamat dibeli. Dapat tarikh ke Universal Studios pada 22 Disember 2011. Rasa tak best pulak kalau pergi Singapore setakat nak ke Universal Studios je. Teringin jugak nak berjalan kat bandar Singapore, nak tengok berapa jauh singa tu keluarkan air dari mulut. Hehe. Wife saya cadangkan tambah lagi 2 malam kat hotel. Hari pertama ke Universal Studios, hari kedua ke bandar Singapore jalan-jalan cari pengalaman. Baru puas sikit. Saya setuju je. Cuma transport kena cari lain sebab saya malas nak bawak kereta masuk Singapore. Mesti jem teruk kat imigresen. Orang Malaysia ramai yang kerja ulang-alik ke Singapore. Terus cari khidmat transport dengan driver sekali yang boleh amik dari hotel, bawak jalan-jalan tempat menarik kat Singapore dan hantar balik kat hotel. Akhirnya dapat satu dengan harga RM700 untuk satu hari. Tak mahal untuk 9 penumpang. Ok, terus book tanpa banyak soal.

Mercu tanda Singapore yang paling famous (Ihsan Google Images)
Bila semua persiapan dah settle, maka yang tinggal hanya menunggu hal SPM berakhir. Alhamdulillah, saya telah menjalankan tugas negara sebagai Ketua Pengawas SPM dengan sempurna tanpa sebarang masalah. Satu pengalaman baru untuk karier saya. Psstt.. nak bagitau, saya ni masih DG41 tapi dah kena jadi ketua pengawas. Rasanya ramai lagi yang berkelayakan dan 'berkaliber' (sangat suka perkataan ni) untuk pegang jawatan ketua pengawas. Tapi tak pernahnya naik nama... Nape ye? Politik la tu.. Malas nak pikir. Faham-faham sendiri je lah. Tupai tetap akan jatuh ke tanah. Tunggu dan lihat. Yang penting saya dah nak pergi bercuti untuk release tension. Wallahualam..

*Kos wajib untuk satu family:
  - Rakyat Travel : RM700.00
  - Hotel               : RM300.00
  - Driver              : RM350.00
  - Jumlah            : RM1350.00

**Website yang membantu:

Singapore

Rakyat Travel

Universal Studios Singapore

No comments:

Post a Comment