Wednesday 12 December 2012

JJCP Australia: Day 04 (Part #1)

Tarikh:
26 Oktober 2011
Lokasi kejadian:
Lake Illawara - Wollongong Botanic Gardens - Blue Mountains

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jam 6.30 pagi saya berdua dah bangun. Mandi dan bersiap-siap. Rancangan hari ni abang nak bawa ke Blue Mountains. Nak tengok view Three Sisters. Nampak dalam internet macam menarik tempat tu. Lepas minum pagi dan berborak, saya berdua bersama abang sekeluarga mula bersiap nak keluar. Bawak dua kereta, Farisha dan Farah naik dengan saya. Abang nak gi cari barang sekejap, dia suruh Farisha dan Farah bawak saya berdua melepak kat Lake Illawara yang terletak dekat je dengan rumah.

@ Lake Illawara

Driving route: From Rumah Abang Lan to Tuggerah Bay Jetty, Lake Illawara


Jam 9.00 pagi kami dah sampai kat Lake Illawara. Sungguh besar tasik ni. Tasik berombak sebab airnya mengalir dari laut, Tasman Sea. Saya berdua tak melepaskan peluang untuk bergambar. Burung yang saya tak pasti namanya, nampak macam bangau je, pun banyak kat tasik ni. Sempat amik gambar dan bagi makan kat burung. Jinak jugak burung-burung ni. Maybe ramai orang bagi makan, tu sebab tak takut dengan manusia.

View di Lake Illawara. Belakang tu macam burung bangau je rupanya.

Kalau la dapat memancing kat sini kan best.

Bagi makan kacang lebihan 1st day sampai aritu.

Nak posing punya pasal, panjat pun ok.

Akibat minat K-Pop berlebihan..

Lepas setengah jam agak puas bergambar, kami bergerak ke hujung tasik, Tuggerah Bay. Ada jeti yang panjang sampai ke tengah tasik. View memang superb, dengan cuaca yang sejuk dan angin yang kencang. Apa lagi, terus ke hujung jeti, amik gambar. Romantik sungguh. Hehe. Kalau kat Malaysia confirm ramai yang tengah memancing nih. Tapi kat sini nak memancing kene ada lesen, dapatkan permit. Kalau tak kena saman. Begitulah betapa strictnya negara Australia nih. Yang bagusnya memang takde pun yang memancing. Tak pasti lak kalau tengah malam ada yang menyelinap memancing senyap-senyap, macam saya buat kat UPM dulu. Dapat patin 3-4 ekor. Teringat kisah time belajar dulu.

Di Tuggerah Bay. Superb view!

Tak berani nak jalan sampai hujung. Kayu banyak yang reput.

Tak tahan dengan view yang cantik, sampai jugak hujung.

Romantik jugak saya ni ye..

Mak buyung tersenyum sentiasa.

Tuggerah Bay Jetty terbaik lah..

@ Wollongong Botanic Gardens

Jam 10 pagi abang dah sampai. Kami terus bergerak ke Wollongong Botanic Gardens. Taman ni bersebelahan dengan University of Wollongong, tempat abang belajar. Singgah kejap kat petrol pump, isi minyak 30AUD. Dalam 10 minit perjalanan dah sampai Botanic Gardens. Cantik dan bersih sungguh pemandangan taman ni. Kalau nak guling-guling kat rumput pun takde masalah la. Cuma ada jugak nampak najis anjing. Watch out. Tapi keseluruhannya memang cantik taman ni. Berhenti sebab nak makan. Tadi kat rumah minum je. Cari meja, alas, dan mula makan nasi kerabu. Saya tak berapa minat nasi kerabu, tapi dah takde option lain, makan jelah. Kalau ada kedai mamak NZ kat sini confirm order roti telur. Hehe. Sedap jugak makan nasi kerabu dalam cuaca yang dingin nih.

Driving route: From Tuggerah Bay Jetty to Wollongong Botanic Garden


Sedia nak makan nasi kerabu.

Dengan anak abang Lan lagi 2 orang.

Tak tau apa benda tapi amik jugaklah gambar.

Taman konsep Jepun pun ada. Arigato!

Jambatan merah ala Jepun gitu.

Tasik ada buaya.. Made in batu..

@ Glenbrook, Blue Mountains

Lepas sejam makan dan bersiar-siar kat taman sambil bergambar, kami meneruskan perjalanan ke Blue Mountains. Abang pun first time ke sana. Jadi kena la mintak bantuan TomTom. Perjalanan melalui kawasan kampung dengan view yang amat indah. Setelah 2 jam memandu termasuklah salah route sebab silap set kat TomTom, jam 1 petang kami sampai di Glenbrook. Berhenti kat information centre, abang bertanyakan tentang attractions di Blue Mountains ni. Cuaca sangat sejuk, jalanraya masih dipenuhi kabus. Cakap pun kuar asap lah. Hehe..

Pintu masuk ke Blue Mountains

Sementara tunggu abang kat dalam, kita bergambar dulu.

Info yang lengkap untuk tourist macam saya berdua ni.

@ Katoomba, Blue Mountains

Kami teruskan perjalanan ke Three Sisters di Katoomba. Banyak trail untuk siapa yang suka trekking. Perjalanan melalui jalan hutan dan rumah-rumah banglo. Tak dapat bayangkan kalau saya la yang duduk kat salah satu rumah di sini. Aman je suasana. Jam 2.15 petang kami tiba di Katoomba. Cuaca makin sejuk, check temperature, dah menurun sampai 8oC. Parking kereta abang tolong bayarkan. Saya berdua terus ke viewpoint untuk melihat Three Sisters. Malangnya, tak nampak apa pun sebab kabus tebal. Nasib baik hari ni saya pakai jaket. Agak kecewa tak dapat tengok Three Sisters, hanya amik gambar kat kawasan sekitar situ.

Driving route: From Wollongong Botanic Garden to Katoomba

Tengok gambar pun tau camna cuaca kat sini.

Bersama wife abang Lan, kak Ina.

Sesapa yang larat nak berjalan bolehlah ke kiri ye.

Mapview sekitar Three Sisters

Apa yang nak ditengoknya?

Sekitar viewpoint Three Sisters.

Antara 'batu bersurat' yang banyak kat sini.

Apa punya gaya tah, tak dapat dipastikan.

Australian Post pun jadi pilihan bergambar.

Gua buatan untuk elak kesejukan melampau.

Join sekali geng-geng K-Pop nih.

@ Leura, Blue Mountains

Jam 3 petang kami meneruskan perjalanan dan singgah di pekan Leura. Pekan kecik tapi suasana menarik. Amik gambar lagi. Sebelum meninggalkan Blue Mountains kami singgah di Wentworth Falls Lookout, dengan harapan dapatlah tengok air terjun dari jauh. Tapi sama jugak, kabus tebal. Hampa sungguh tak dapat nak tengok apa-apa kat Blue Mountains ni. Tapi takpe, yang penting saya berdua dah jejakkan kaki di sini. Ada rezeki boleh datang lagi, bawak anak-anak pulak, insyaAllah. Wallahualam..

Driving route: From Katoomba to Leura

Bored husbands? Dah sampai sini tak boring punya..

Pekan kecik, tapi cantik.

Wentworth Falls Lookout. View berkabus.

Hanya Jamison je boleh lookout. Jamilah and son pun boleh.

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Petrol    : RM97.50
  - Jumlah : RM97.50

**Website yang membantu:

Lake Illawara

Wollongong Botanic Gardens

Blue Mountains


No comments:

Post a Comment