Monday 10 December 2012

Antara Independent dan Travel Agent

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya nak berkongsi info tentang trip melancong ke luar negara, pilihan antara independent atau menggunakan travel agent. Ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Meh kita bincangkan perkara ni.

Independent Travel

Kelebihan:
Pertama, kalau pergi secara independent, boleh la ikut masa sendiri. Tak perlu nak rushing untuk ke satu tempat. Contohnya kalau nak shopping. Takde masalah kalau sehari suntuk nak shopping, takde orang marah pun (maybe suami marah kot sebab shopping tak ingat dunia, hehe..). Kalau tak puas hati, sok boleh repeat lagi. Kedua, sudah tentu save cost. Tak perlu nak bayar pada travel agent. Of course travel agent akan dapat untung kalau buat trip. Mana ade agent yang taknak untung kan. Ketiga, banyak masa untuk explore tempat-tempat yang menarik. Nak pergi mana-mana pun boleh, asalkan tau jalan mana nak dilalui. Kalau sewa kereta, GPS kena la amik sekali. Agak-agak lalu tempat yang view menarik, boleh berhenti amik gambar. Boleh melawat sedara-mara atau kengkawan di sana. Keempat, booking awal boleh dapat harga yang amat murah. Bila dah beli tiket flight, boleh la mula rancang dan buat booking awal-awal. Kelima, semua keputusan di tangan anda. Nak pergi mana, nak shopping mana, takde orang yang halang. Kalau berdua memang senang kerja. Tapi kalau dengan travel partner kena tengok betul-betul, kadang-kadang travel partner pun banyak songeh jugak. Bayar sama-sama, kene la setuju pergi tempat sama-sama.

Kekurangan:
Pertama, masa untuk study lebih diperlukan sebelum nak ke negara yang dituju. Yelah, kene cari info kat mana nak makan, solat, tempat menarik, hotel dan lain-lain. Kalau sewa kereta, kena tau undang-undang lalulintas, signboard dan jalan yang boleh dilalui. Kalau time winter, banyak jalan yang tutup. Kene ada alternative route. Kedua, semua nak kena buat sendiri. Kalau terlupa nak booking hotel atau nak masuk mana-mana tempat, jangan harap la nak dapat. Tambah-tambah pergi time tourist season. Ketiga, kena lebih berhati-hati bila memandu. Terjadi apa-apa memang kena tanggung sendiri. Keempat, kalau pergi berdua risau jugak tentang keselamatan. Kadang-kadang kes racist ni sukar dijangka, tambah-tambah orang islam. Tapi ingat, islam ada di mana-mana. Berdoa pada Tuhan, insyaAllah perjalanan selamat dan diberkati. Kelima, kalau ke negara yang tak tau berbahasa inggeris, memang sukar nak paham. Kena guna bahasa isyarat la gamaknya. Kena bawak buku translation atau software translation, download dalam handphone siap-siap.

Backpacker. Sesuai untuk yang sukakan adventure.. (Ihsan Google Images)
Travel Agent

Kelebihan:
Pertama, ada duit? malas nak pikir panjang? Serahkan pada agent. Yang penting bayar je. Agent akan settlekan semua. Tak perlu nak pening-pening google cari info. Kedua, boleh jumpa ramai kawan travel yang baru. Mana tau trip seterusnya boleh la ajak sekali. Ketiga, makan dan hotel confirm tak perlu nak cari. Keempat, tak perlu penat-penat memandu di negara orang sambil memikirkan jalan jem, petrol dan saman yang mungkin kena. Duduk diam-diam dalam bas, tidur, sedar-sedar dah sampai destinasi. Kelima, sudah tentu rasa selamat sebab group yang besar. Keenam, faktor bahasa. Kalau ke negara yang tak guna bahasa inggeris atau diri sendiri tak pandai berbahasa inggeris, travel agent akan sediakan jurubahasa. Senang la sikit nak paham.

Kekurangan:
Pertama, kos dah tentu tinggi dari independent. Kos ground arrangement je boleh cover untuk sewa kereta. Kedua, masa yang limited untuk ke satu-satu tempat. Kadang-kadang tengah syok shopping, kena berkumpul kat bas. So, agak-agak minat je terus beli, tak dapat nak compare barang lain. Ketiga, dalam perjalanan tetiba rasa view menarik tak boleh senang-senang nak berhenti. Marah tourist yang lain. Akur je lah dengan itinerary yang telah diberikan.

Kalau nak senang, guna je travel agent.. (Ihsan Google Images)
Kesimpulannya, ikut la pada kemampuan dan minat masing-masing, samada nak pergi secara independent atau melalui travel agent. Tentang nak save duit melampau memang takde lah. Nak save, duduk rumah diam-diam. TV pun jangan bukak. Nak save letrik la katakan. Hehe. Kalau ke luar negara, paling tidak pun mesti nak beli souvenir untuk kenangan kan. Pada yang memang nak shopping, cari la trip yang memang khas untuk shopping. Kalau hanya nak tengok pemandangan negara luar, cari la trip yang memang khas untuk itu. Tapi kalau nak kedua-dua nya, lebih baik independent je. Tambah lagi kalau ada kenalan di negara tersebut. Lagi mudah.

Kalau ikut pilihan saya, bergantung pada duit poket, tujuan dan keadaan negara yang dituju. Kalau ke negara yang maju dan bahasa utamanya inggeris plus right-hand drive, memang independent menjadi pilihan. Tapi kalau ke negara yang signboard pun tak tau nak baca, lebih baik guna travel agent. Saya lebih sukakan trip 2 in 1, view dan shopping. Yelah, bukannya selalu nak ke luar negara. Bila ada peluang dan kesempatan, memang digunakan sebaik mungkin, taknak menyesal di kemudian hari. Tempat ni tak pergilah, shopping complex ni tak masuk lah, handbag yang dah lama usha tu tak sempat nak beli lah, macam-macam lagi. Kepada yang lebih sukakan adventure, digalakkan melancong secara independent. Memang best. Cuma kena banyak study tentang negara tersebut. Tapi kepada yang kurang berani sebab negara luar, lebih baik guna travel agent. Tak payah nak pening kepala. Backpackers @ travel agent? Pilihan di tangan anda. Wallahualam..

Kedua-duanya perlukan ini. TIME = MONEY (Ihsan Google Images)

**Website yang membantu:

Travel Agencies

Backpackers

No comments:

Post a Comment