Thursday 27 February 2014

JJCP Japan: Berita di bulan terakhir..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Dalam sebulan lebih lagi sebelum hari kejadian, saya terima satu berita gembira. Rakan se'guru' saya, Fa yang saya pernah ajak join masa awal tahun haritu akhirnya nak ikut sekali trip ke Jepun. Dia dan suaminya, abang Fikri tetiba berminat nak join lepas tengok satu cerita kat TV pasal Jepun. Bestnya kata dia. Hmm, tu la. Dulu saya ajak tapi dia taknak. Bukan taknak, tapi takde respon pun. Huhu.. Takde masalah pun nak ikut last minute. Cuma bab tiket flight yang mungkin menjadi masalah. Harap-harap ada lagi. Wife saya pernah sekali call Air Asia bertanyakan tentang tiket flight. Walaupun dalam online kata dah sold out, tapi rupanya still ada lagi beberapa seat yang diorang reserve. But harga memang takkan sama dengan dalam online. So, Fa pun mencari tiket flight yang sama tarikh dengan saya. Malangnya tiket MAS dah totally sold out. Yang tinggal cuma Air Asia. Cuba adjust, akhirnya dapat beza waktu lewat 2 jam untuk flight ke Osaka. Tapi time balik nanti waktu flight sama. Ok lah tu. Saya boleh je tunggu kejap kat Kansai Airport tu. Takde masalah pun.. Harga tiket pulak dah tentu mahal dari apa yang saya dapat. Tapi jika nak dibandingkan dengan pengalaman yang bakal dihadapi, apa lah salahnya bayar lebih sikit pun.. Hehe..

Ada rezeki boleh dapat last minute deals.. (Ihsan Google Images)
Dah selesai beli tiket flight, saya tolong Fa dan suami uruskan hal di JTB. Jumpa Erina lagi sekali untuk beli pakej tour dan JR Pass. Bukan main suka Erina bila kami datang jumpa dia buat kali kedua. Dapat komisen lebih la tu. Hehe.. Nice person always get nice rewards. Saya juga tolong bookingkan hotel untuk diorang melalui booking.com sebab tak perlu nak bayar dulu dan boleh cancel last minute. Kat Osaka saya berjaya dapatkan hotel yang sama. Tapi di Tokyo saya terpaksa carikan hotel berpatutan yang berdekatan dengan hotel saya sebab rate Prince Hotel teramat tinggi kalau beli tanpa diskaun atau promotion. Alhamdulillah, akhirnya selesai sudah hal booking and buying di sana.

Booking.com antara website yang boleh dipercayai. (Ihsan Google Images)
Beberapa hari sebelum hari kejadian, saya sempat berbincang dengan Fa tentang itinerary yang saya dah siapkan dan apa bekalan yang perlu dibawa ke sana. Dia setuju dengan plan saya sebab kalau tak setuju susah dibuatnya. Takut berpecah pulak kat sana nanti. Harap dia dan suami sukalah hendaknya. Dia juga sanggup berkongsi bayar duit pocket Wi-fi sebab senang nak update facebook katanya. Hehe.. Untuk satu pocket Wi-fi ni, up to 10 users boleh guna. Save sikit. Apa yang penting dia tau yang trip ni independent, memang letih sikit. Itu yang saya bagitau siap-siap kat dia. Suruh dia prepare dari segi mental dan fizikal.. Hehe.. Kalau tak suka dah tentu dia tobat taknak ikut kami dah untuk trip yang berikutnya.. Nanti dah takde geng nak ajak jalan-jalan cari pengalaman.. Bukannya senang nak dapat geng yang sama hobi macam nih. Huhu..

Keep cool and calm!.. (Ihsan Google Images)
Hari yang ditunggu makin tiba.. Kami dah mula menyiapkan beg-beg kami. Make sure takde apa yang tertinggal. Kamera jangan dilupakan. Setakat cerita tanpa bukti, ramai yang tak percaya nanti. Hehe.. Perjalanan mencari pengalaman hidup di negara Jepun bakal dilalui oleh 4 sekawan.. Menarik atau tidak? Yang penting puas dan berbaloi, insyaAllah.. Harap selamat semuanya.. Wallahualam..

Rugi kalau tak bergambar view macam ni.. (Ihsan Google Images)
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Pocket Wi-fi : - RM100.00
  - Jumlah          : - RM100.00

No comments:

Post a Comment