Thursday 30 May 2013

JJCP UK & Paris : Day 05 (Part #2)

Tarikh:
15 November 2012
Lokasi kejadian:
Castlerigg Stone Circle - Carlisle

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jam 2 petang kami meneruskan perjalanan ke Keswick. Saya ada terbaca dalam satu website, kat Keswick ada satu tempat misteri stone circle, sama macam Stonehenge. Namanya Castlerigg Stone Circle. Ianya takde lah famous sangat seperti Stonehenge, tapi lokasinya yang terletak kat atas bukit nampak menarik. Sepanjang perjalanan ke sana saya tak berhenti merasa kagum dengan keindahan pemandangan sekitar. Memang teramatlah cantiknya bumi ciptaan Tuhan. Cuaca yang mendung menambahkan lagi kecantikan pemandangan. Saya sempat berhenti seketika untuk mengambil gambar yang saya rasakan paling cantik pernah saya tengok di UK setakat ni. View bukit yang landai dan ada sebijik rumah kat tengah-tengah. MasyaAllah cantiknya. Kalaulah rumah tu sedara saya punya kan best. Dah tentu saya singgah sehari dua kat situ. Hehe..

(A) Waterhead to (B) Castlerigg Stone Circle = 26 km
Berhenti kejap untuk tengok pemandangan yang cantik
MasyaAllah cantiknya..
Pemandangan di kejauhan.. Seberang jalan je. Hehe..
Latar belakang yang superb.. Beautiful.. Macam dalam kalendar..
Setelah puas melihat kecantikan pemandangan, kami meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan senyum tak berhenti. Sangat-sangat cantik!. Satu yang menarik tentang jalanraya kat UK ni, banyak hentian sebelah disediakan. Setiap 4-5 kilometer mesti ada hentian. Sesuai untuk tourists nak berhenti amik gambar pemandangan. Nak berhenti kat bahu jalan takut kena saman je. Ada sorang kawan saya pernah kena tahan sebab berhenti kat bahu jalan, bukan kat hentian sebelah. Nasib baik tak kena saman. Huhu..

View bukit di kiri dan kanan jalan..
Laluan di tepi tasik
Kenangan yang tak boleh dilupakan..
@ Castlerigg Stone Circle

Jam 2.30 petang kami dah sampai di Keswick. Kami mencari jalan untuk ke Castlerigg Stone Circle. Agak susah sebab dalam GPS takde tunjuk route nak ke sana. Kami mencari signboard yang ada sebagai panduan. Siap salah masuk jalan lagi kat tengah pekan Keswick. Huhu.. Saya cuba ingat balik lokasi Castlerigg yang saya pernah tengok dalam Google Maps. Agak lama jugak kami sesat kat Keswick ni. Last-last saya berhenti kat tepi sekolah, open map kat GPS, enlarge dan try and error point dalam map. Lokasinya dekat dengan pekan tapi masih tak jumpa. Akhirnya saya jumpa jalan yang saya masih ingat dalam Google Maps. Memang tak ditulis pun Castlerigg Stone Circle dalam map tu. Tapi saya agak yakin itulah lokasinya. Jalan ke sana naik bukit dan sempit. Hanya muat untuk satu kereta je. Kalau bertembung memang kena berhenti. Risau kereta calar je. Nanti senyum je staf Green Motion bila return kereta. Huhu.. Akhirnya setelah hampir setengah jam sesat, kami sampai ke destinasi. Ada jugak tourists lain disitu. Ada masa sejam setengah lagi sebelum cuaca gelap. Kami terus berjalan naik bukit ke Castlerigg Stone Circle. Tak perlu bayaran untuk parking dan entrance seperti Stonehenge, tapi view masih tetap cantik.

Sampai sudah di Keswick
Info tentang Castlerigg Stone Circle di pintu masuk..
Castlerigg Stone Circle ni terletak kat atas puncak bukit. Angin yang bertiup tanpa halangan membuatkan keadaan makin sejuk. Castlerigg Stone Circle ni dah lama wujud dan menjadi misteri sebab kedudukan batunya berbentuk bulatan yang besar. Harap takde unsur-unsur halus dan mistik yang masuk dalam badan kami ataupun ikut kami balik. Nauzubillah.. Huhu.. Niat kami cuma nak melawat. Semua kejadian misteri ni adalah kuasa Tuhan yang masa Esa.

Saiz batu dia kecik je. Tak macam Stonehenge dan Avebury.
Kalau kat Stonehenge takleh nak pegang macam ni..
Bergambar berdua di tepi Stone Circle. Sejuukk..
Kat kawasan sekitar batu tu ada pagar yang mengasingkan kawasan Castlerigg Stone Circle dan tanah penduduk di situ. Kelihatan banyak kambing biri-biri yang berkeliaran di lereng bukit. Kami melihat dari dekat, banyak betul warna kat kambing biri-biri tu. Mungkin sebagai penanda tuannya. Takut orang lain declare dia punya kambing kot.

Kambing biri-biri di lereng bukit. Pagar dawai biasa je..
Kaler merah ada, biru pun ada.. Camna tuan dia nak recognize, entahlah..
Menuruni bukit untuk balik ke kereta..
Castlerigg Stone Circle. Pandangan dari atas..
@ Carlisle

Jam 3.30 petang kami meneruskan perjalanan. Puas hati dapat melihat Castlerigg Stone Circle, walaupun tak berapa popular tempat ni. Cuma memang ada dalam itinerary kami untuk ke sini. Seterusnya kami terus ke Carlisle untuk check-in hotel. Kat tengah bandar Carlisle ada satu castle. Ada cadangan nak ke sana tapi disebabkan kami pasti cuaca dah gelap bila bila sampai di sana maka kami terpaksa batalkan. Kami singgah sebentar di The Rheged Centre, Penrith. Natures call.. Hehe.. Perjalanan diteruskan. Kami sampai di bandar Carlisle jam 4.45 petang. Cuaca dah gelap. Kami singgah sebentar di Aldi Store untuk membeli makanan ringan sebagai peneman dalam kereta untuk perjalanan esok. Mula-mula kami nak mencari kedai makanan halal kat tengah bandar Carlisle. Kami jumpa tapi tak jumpa parking berdekatan. Takpe, makanan ringan pun boleh je..

(A) Castlerigg Stone Circle to (B) Premier Inn Carlisle Central North = 62 km
Selesai membeli apa yang patut di Aldi Store, kami terus ke Premier Inn Carlisle Central North. Saya dah mencari Travelodge di Carlisle tapi harganya sama dengan Premier Inn. Lebih baik amik Premier Inn, lebih selesa. Jam 5.30 petang kami check-in hotel. Dapat harga GBP29 + GBP2 (credit card fee) = GBP31. Receptionist hotel ni sangat baik. Rasanya semua hotel memang macam tu kot. Kami dapat bilik yang agak jauh ke dalam. Badan terasa amat penat. Banyak kami menggunakan pengangkutan kaki hari ni. Huhu.. Tak pasti pukul berapa saya dah tak sedarkan diri.. Menanti pengalaman baru di negara lain pulak esok.. Scotland, here we come! Adakah orang Scotland lebih polite and friendly dari orang England dan Wales? Wallahualam..

Premier Inn Carlisle Central North
Day 05 : Total distance traveled = 228 km
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Snacks          : RM32.50
  - Premier Inn : RM155.00
  - Jumlah        : RM187.50

**Day 05 Expenses : RM473.90

*Website yang membantu:

Aldi Stores

Castlerigg Stone Circle

Premier Inn Carlisle Central North

Carlisle

My Pictures Video

No comments:

Post a Comment