Sunday 12 May 2013

JJCP UK & Paris : Day 02 (Part #3)

Tarikh:
12 November 2012
Lokasi kejadian:
Stonehenge - Swindon Designer Outlet - Cirencester

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jam 12.10 t/hari kami mula meninggalkan Green Motion Car Rental. Pada mulanya GPS tak reach satellite lagi. So saya pun gamble ikut signboard yang menuju ke arah Amesbury. Petrol ada separuh. Maknanya bila return balik kena ada separuh jugak. Tak pasti berapa jauh kereta hibrid ni boleh pergi dengan full tank. Lepas dah lebih 10 minit baru la GPS berfungsi. Jalan yang kami lalu memang betul menuju ke Amesbury. Cuaca mendung dan hujan masih lagi renyai. Takpe lah, jangan lebat sudah. Lagi susah nak bawak kereta. Perjalanan melalui highway dan kemudian masuk ke jalan luar bandar.

@ Stonehenge

(A) Green Motion to (B) Stonehenge = 115 km
Perjalanan yang sepatutnya hanya sejam setengah menjadi 2 jam. Hujan dan jalanraya yang licin membuatkan saya lebih berhati-hati. Masih teringat lagi kisah kat Green Motion tadi. Jam 2.15 petang kami tiba di Stonehenge. Tak ramai pun tourist yang ada di situ. Saya tak berapa teringin nak masuk untuk lihat Stonehenge dari dekat. Selain dari budjet, batu Stonehenge tu bukannya boleh pegang pun. Yang penting saya dapat tengok live Stonehenge tu. Dari tepi jalan memang nampak jelas. Tak terasa rugi pun kalau tak masuk. Admission fee is GBP7.80. Huhu.. Sebenarnya kat UK ni banyak lokasi batu yang misteri, cuma tak tau kenapa Stonehenge je yang selalu diperkatakan. Maybe sebab susunan batu dia yang unik kot. Kami bergambar seadanya..

Inilah dia Toyota Auris Auto Hybrid
Tak ramai pun tourist musim winter ni
Kalau time summer memang pack kat sini
View Stonehenge from the road. Jadi laa..
Saya dah dapat tengok Stonehenge. Puas walaupun pagar menghalang.
Ambil gambar dan bau roti je. Hehe.
Dah selesai bergambar, kami meneruskan perjalanan ke Swindon melalui Avebury. Sebenarnya car park kat Stonehenge ni kena bayar GBP3 tapi takde pun kaunter bayaran. Risau jugak kalau tetiba no plat black list. Rasanya winter season tak perlu bayar kot. Saya cuba meyakinkan diri sendiri. Hehe.. Set pada GPS dan terus meninggalkan Stonehenge pada jam 2.45 petang. Perjalanan melalui jalan dalam. Kali ni memang mencabar sebab jalanraya teramatlah sempitnya. Sampaikan saya rasa macam salah jalan pun ada. Pemandangan sekitar hanyalah padang ragut yang lapang dan ladang ternakan. Sekali sekala berselisih dengan kereta. Isteri saya dah mula rasa tak sedap hati. Saya cuma berharap pada GPS. Mungkin setting pada shortest distance kot. Bukan sebab risau jalan tak banyak orang lalu, tapi risau kalau kereta langgar tepi divider atau ranting pokok. Kalau calar, habislah kena extra charge. InsyaAllah selamat.

@ Swindon Designer Outlet


(A) Stonehenge to (B) Swindon Designer Outlet = 58 km
Setelah hampir 45 minit melalui jalan yang yang mencabar, akhirnya kami sampai di Avebury. Jam dah pukul 3.30 petang dan cuaca masih mendung. Memang mendung seharian nampaknya. Hujan dah mula berhenti. Cadangan awal nak singgah sekejap di Avebury Stone Circle terpaksa dibatalkan. Tapi kami nampak jugak batu-batu besar yang tersusun seperti bulatan dari jalan yang kami lalui. Memang besar batu tu. Yang menjadi misteri adalah kenapa ia tersusun seperti satu bulatan yang besar? Itulah kekuasaan Allah. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.. Tak dapat nak amik gambar sebab cuaca dah makin gelap.

Sampai di Swindon Designer Outlet tepat jam 4 petang. Bayar parking GBP1, kami berjalan ke outlet tersebut. Kawasan parking luas tapi tak banyak kereta. Saya dapat kenalpasti tempat ni dari website tentang designer outlet. Ada banyak cawangan kat UK. Kebetulan itinerary yang saya buat masa di KL memang lalu Swindon. Sebab tu singgah sekejap untuk survey apa yang patut. Bentuk outlet ni macam warehouse dan saiznya amat besar. Ada banyak jenama yang famous kat outlet ni. Harga pun boleh tahan murah especially outfit untuk winter. Ada jugak barang yang kami beli untuk anak-anak dan diri sendiri. Tapi kena budjet sikit sebab baru hari ke-2. Banyak lagi tempat nak pergi dan banyak lagi outlet yang nak di shopping. Bicester Village? Hmm..

Kat parking lot depan Swindon Designer Outlet
Kat depan kedai kasut Clarks. Hmm..
Clarks antara kedai pujaan kami. Besar dan belambak kasut yang dijual. Yang pasti harganya jauh lebih murah dari kat Malaysia. Kami cuba menahan keinginan untuk membeli banyak. Yang tak boleh tahan waktu tu adalah perut yang dah mula lapar. Takkan nak masak megi dalam outlet ni kot. Kami mencari restoran yang menjual makanan halal tapi memang takde. Kalau ada pun kat bandar Swindon, sebab saya dah google sebelum ni. Ternampak satu gerai yang hanya menjual donut dan kopi. Makan donut pun dah cukup baik. Kami membeli kopi secawan dan donut 10 bijik berharga GBP7.20. Saiz donut lagi besar dari Big Apple. Jumpa tempat duduk kosong, terus makan. Kami dapat makan 3 bijik je. Baki tapau makan kat hotel.

Replika kasut membuat hati tak tenang kalau tak beli sepasang dua
Kasut boot berharga GBP15.90! Macam tak percaya.
Columbia takde, Hi-Tec pun jadi la nak test.
@ Cirencester

Selesai meronda sekitar outlet, adalah sedikit hasil yang dibawak balik. Jam 7.30 malam kami meninggalkan Swindon Designer Outlet. Destinasi seterusnya ke Cirencester. Jarak dari Swindon ke Cirencester tak jauh sangat. Tapi bila first time memandu waktu malam agak risau jugak sebab tak banyak lampu jalan. Memang 100% berharap kat GPS. Perjalanan melalui highway terus ke checkpoint seterusnya, Travelodge Cirencester.

(A) Swindon Designer Outlet to (B) Travelodge Cirencester = 25 km
Jam 8 malam kami dah selamat sampai di Travelodge Cirencester. Kawasan hotel ni terletak kat Rest Area Cirencester. Ada petrol pump, convenient store dan restoran kat luar hotel. Kami terus keluarkan barang dan check-in bilik hotel. Saya tunjuk slip booking dan staf hotel terus bagi kunci bilik. Memang senang berurusan kat Travelodge. Kat lobi ada vending machine jual snacks dan air. Kalau lapar boleh je beli kat situ. Harga hotel ni mahal sikit, GBP32.50 + GBP2 (credit card fee) = GBP34.50. Saya cuba cari hotel berdekatan yang lagi murah tapi takde. Cirencester ni kawasan English countryside, hotel pun tak banyak. Kalau ada pun mesti cottage style yang dah tentu mahal. Terpaksalah amik hotel ni dengan harga yang agak mahal tapi masih berbaloi.

Agak mahal, tapi dah takde option lain.
Badan dah terasa sangat letih. Dari pagi tadi berjalan tak henti-henti. Malam tu kami cuma makan baki donut tadi. Cukup untuk recover balik energy yang dah banyak hilang. Cuaca yang sejuk buat badan tak rasa penat sebab tak berpeluh langsung. Lagipun di tempat orang, rugi kalau tak jalan sepuas-puasnya. Selesai bersihkan diri, saya mula baring sambil tengok tv. Tv kat UK ni banyak channel. Cuma mata dah tak larat nak tengok. Jam 9.30 malam kami dah mula melayan mimpi. Esok menanti cabaran yang baru.. Wallahualam..

Day 02: Total distance travelled = 206 km
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Parking                        : RM5.00
  - Donuts & Cappucino   : RM36.00
  - Travelodge                  : RM172.50
  - Jumlah                         : RM213.50

*Day 02 Expenses : RM1168.50






*Website yang membantu:

Stonehenge

Avebury Stone Circle

Swindon Designer Outlet

Travelodge Cirencester

No comments:

Post a Comment