Saturday 6 April 2024

JJCP UK V2: Day 16 (Part #1)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@KHAMIS, 12 DISEMBER 2019

LOKASI KEJADIAN:
@ HEATHROW AIRPORT

Jam 3.30 pagi saya terjaga dari tidur. Masih mengharap salji akan turun di malam terakhir kami untuk beri pengalaman pertama buat anak-anak. Confirm diorang bingkas bangun bila tau salji turun. Namun, impian tidak menjadi kenyataan. Saya jenguk melalui tingkap, tak nampak zarah putih halus yang turun dari langit. Tiada rezeki buat anak-anak. Takpelah, mungkin trip berikutnya nanti adalah rezeki buat anak-anak bermain salji.

Sejuk di luar, tapi tiada tanda salji akan turun

Saya sambung tidur semula menikmati mimpi malam terakhir di bumi London. Jam 6.00 pagi alarm berbunyi. Saya kejut anak-anak untuk mandi dan solat Subuh. Anak-anak bertanya ada tak salji turun malam tadi. Sorry sayang, tiada rezeki untuk trip kali ni. Next trip in shaa Allah ayah bawa tempat yang memang dah sedia ada salji ye, so tak perlu la nak hunting dan mengharapkan weather forecast. Berdoa agar ada rezeki sekeluarga untuk travel lagi, in shaa Allah. Dah selesai breakfast seadanya, saya sambung tidur semula. Wife turun ke bawah mencari barang-barang di kedai sekitar untuk kali terakhir. Masih sempat shopping sebab flight kami jam 4.05 petang. Jam 10.45 pagi saya dikejutkan. Wife dah selesai urusan di bawah dan kemas beg. Alhamdulillah semua beg kami penuh dan tak lebih muatan. Hehe.. Jam 11.20 pagi kami bersiap untuk check-out.

Babai bilik 230..

Semasa check-out, staff di kaunter maklum tentang train disruption di London pada hari ni. Akan ada beberapa tube underground yang delay dan mungkin tak beroperasi seperti normal. Rupanya memang kebiasaan di London pada hujung tahun di mana staff adakan mogok besar-besaran untuk naik gaji. Diorang mogok, kita pulak yang susah nak naik tube. Huhu.. Harap-harap tube kami ke Heathrow Airport takde masalah.

Aduhai.. kenapa la jadi macam ni ye..

Selesai urusan check-out, kami terus menuju ke Wembley Central Station. Hujai renyai turun membasahi bumi. Jam 11.30 pagi kami menunggu train sampai di platform. Penumpang lain dah mula ramai tapi train masih lagi belum sampai. Saya mula rasa tak sedap hati. Nampaknya kena fikirkan plan B, iaitu naik teksi yang mana kosnya sudah tentu mahal sebab jauh juga Heathrow Airport dari sini.Tapi nak buat macam mana. Takkan la nak terlepas flight pulak kan. Kerja gila tu. Mana nak cari duit beli tiket lain. Kalau tiket sorang boleh usaha lagi. Tapi kami 6 orang. Itupun belum tau lagi ada tiket yang available untuk hari ni. Harga pun dah tentu mahal. Macam-macam yang bermain di fikiran saya bila jadi keadaan begini. Tak senang duduk dibuatnya. Huhu..

Tabah menunggu. Terus berdoa agar train sampai dalam masa terdekat

Saya lihat pada screen info, ada train yang akan sampai. Cuma masa ketibaan berubah-ubah. Mula-mula bagitau lagi 10 minit. Bila tinggal 5 minit, masa berubah semula kepada 10 minit. Haduii, bergurau kasar sungguh screen info ni. Kelihatan ada penumpang lain yang keluar semula dari stesen, mungkin mencari altenatif lain. Setelah 30 minit menunggu, akhirnya jam 12.00 tengahari barulah tube Bakerloo Line sampai. Alhamdulillah. Tapi saya masih belum boleh menarik nafas lega lagi sebab Bakerloo Line hanya bawa kami sampai di Piccadilly Circus Station.

Lega bila dapat naik tube. Moga tiada masalah untuk tube seterusnya.

Kami sampai di Piccadilly Circus Station jam 12.35 tengahari. Kena bawa beg naik turun tangga untuk ke platform berikutnya. Nasib baik ada anak-anak. Memang diorang la kena bantu angkat beg. Dah bawak gi London kot. Takkan nak goyang kaki je. Banyak cantik. Hihi.. Kami menunggu 15 minit untuk tube Piccadilly Line sampai di platform. Peratus kelegaan makin bertambah, tapi mengharapkan jangan train ni buat hal berhenti lama kat setiap stesen. Bila mogok, macam-macam cara diorang boleh buat. Saja mencari pasal asalkan dapat naik gaji.

Let's jom to Heathrow Airport!

Tube route: From Wembley Central Station to Heathrow Airport

@ HEATHROW AIRPORT

Alhamdulillah, train berjalan dengan lancar. Jam 1.35 petang kami sampai di Heathrow Airport. Ada masa lagi sejam setengah sebelum kami board flight. Ada 2 perkara yang kami perlu selesaikan sebelum check-in. Saya ke baggage storage untuk mengambil beg kami yang disimpan masa sampai di sini 3 hari lepas. Wife saya pulak terus ke pejabat VAT Refunds yang terletak di sebelah pintu masuk Terminal 3. Tiada pelanggan lain berurusan di kaunter baggage storage. Staff terus ambil beg kami di dalam stor. Selesai satu urusan. Kita tengok pulak apa yang berlaku pada wife saya. Harap tak ramai orang yang berurusan di sana.

Sempat lagi bergambar kenangan di signboard Heathrow Terminal. Selesai ambil beg.

Saya terus ke pejabat VAT Refunds untuk melihat keadaan wife saya. Nampaknya masih ada 2 lagi pelanggan yang beratur depan dia. Masa dah semakin suntuk. Saya minta Fa dan Abang Fikri untuk check-in dulu. Sampai giliran, wife saya berurusan di kaunter. Hampir 20 minit juga wife saya berdiri kat kaunter. Lama sungguh diorang ni proses. Bukannya banyak pun resit yang kami claim. Nak buat camna, dah tentu kena proses resit satu-persatu sebab kedai lain-lain. Rugi kalau tak claim sebab agak tinggi juga percent refund dia. Bayangkan la barang yang dibeli dah murah, kemudian tambah lagi dengan claim VAT ni. Memang berbaloi. Selesai urusan claim, dengan langkah yang laju kami menuju ke kaunter check-in.

Selesai juga proses claim VAT

Kami sampai di kaunter check-in jam 2.50 petang. Kami adalah yang terakhir check-in. Staff yang bertugas siap maklum kami kena berjalan cepat ke boarding gate. Harap-harap sempat boarding katanya. Agak menakutkan juga ayat dia tu. Huhu.. Selesai check-in beg, kami berjalan laju menuju ke immigration counter dan terus mencari boarding gate. Nasib baik tak ramai orang. Tak sempat dah nak cuci mata kat kedai duty free. Masih segar dalam ingatan kami berlari di Copenhagen Airport masa nak ke Helsinki tahun lepas. Kenangan yang agak ngeri juga lah, tapi tetap manis untuk dikenang. Belajar daripada pengalaman.

Dah sampai boarding gate barulah 100% lega..

Sementara menunggu pintu gate dibuka, saya buat beberapa kesimpulan terhadap apa yang berlaku hari ni. Jangan main-main dengan masa bila nak naik flight. Sebab tu flight maklum kena sampai di airport sekurangnya 3 jam sebelum boarding. Dalam perjalanan kadang-kadang ada perkara yang tak diingini berlaku membuatkan diri jadi kelam kabut di airport. Antara penambahbaikan yang saya ambil maklum untuk next trip adalah jarak di antara hotel dan airport. Kalau boleh cari hotel yang mudah nak ke airport dan hanya perlu naik satu train je. Paling penting sampai awal di airport sebab boleh la uruskan claim dengan tenang dan jalan-jalan cuci mata kat kedai duty free. Lesson learned.