Saturday 13 April 2024

@ ROYAL JORDANIAN RJ180
@ KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT
@ HOME SWEET HOME

Kami menunggu untuk naik flight dalam keadaan mengantuk dan keletihan. Nak tidur takut rasa tak puas pula. Nak mandi takde pakaian extra, semuanya dalam luggage. Huhu.. Maka duduk lah kami kat depan gate sambil melihat penumpang-penumpang yang lain. Kelihatan satu susuk tubuh yang saya kenal. Bila saya hampiri dia, memang betul kawan saya masa belajar di UPM dulu. Rupanya dia pun naik flight yang sama dengan saya dari London tadi. Memang tak perasan langsung sebab ramai penumpang. Kawan saya, Akbar bersama wife dan dua orang anak bercuti sekeluarga. Lebih kurang sama duration mereka bercuti, cuma diorang ke beberapa negara Europe dan berakhir di London. Kami berborak sambil menghabiskan masa menunggu.

Alhamdulillah, jumpa kenalan semasa transit

Ada lagi sejam sebelum masa sebenar untuk boarding. Bila berborak terasa cepat masa berlalu. Si kecik tu dah mula buat perangai dia. Berlari-lari lepas tu baring atas lantai. Nampak bahagia sungguh beliau ya. Hahah.. Flight kami nanti akan turun sekejap di Bangkok untuk tukar penumpang dan teruskan ke Kuala Lumpur, sama seperti flight kami masa pergi haritu. Biasalah, tiket flight murah memang kena hadap transit dan juga flight time yang di luar norma seperti tengah malam dan awal pagi. Janji dapat travel, tak kisah sangat tentang semua tu. Yang penting sampai ke destinasi yang dituju, walaupun badan super penat. Hihi..

Flight kami on-time katanya. Alhamdulillah..

Jam 1.50 pagi kedengaran announcement mengatakan flight kami dah sedia untuk board. Alhamdulillah takde delay. Kalau delay tak tau berapa lama lagi kami nak menunggu di sini. Para penumpang sudah mula beratur di pintu gate. Staff airport memeriksa tiket masing-masing. Kami tunggu hingga semua penumpang dah masuk baru beratur sebab seat kami di barisan depan. Bagi penumpang seat belakang masuk dulu, barulah tak sesak dalam flight. Saya hairan kenapa ada penumpang yang berebut nak masuk dalam flight, walaupun seat dia di barisan depan. Takut tak dapat seat ke? Atau takut tempat luggage atas kepala dah penuh? Ataupun takut seat kat belah tingkap dah diambil orang? Bukan ke dah tercatat kat tiket kita nombor seat. Tapi, banyak juga video yang saya tengok orang bergaduh sebab curi seat belah tingkap. Harap jangan la berlaku, nanti flight jadi delay sebab nak redakan orang-orang macam ni. Huhu..

Biarlah yang terakhir, janji ada seat untuk kami..

@ ROYAL JORDANIAN RJ180

Kami duduk di seat baris ke-7. Kelihatan sampai ke hujung penuh dengan penumpang. Setelah meletakkan beg kami di compartment atas, saya duduk bersama Eiman dan Elysha manakala wife duduk dengan Eirfan dan Eimran. Fa dan Abang Fikri duduk di barisan belakang kami. Keadaan dalam flight agak baru dan bersih. Tv di depan saya berfungsi dengan baik. Tak sabar nak dengar lagu sambil tidur. Pada saya, tidur sambil mendengar lagu adalah aktiviti paling best dalam flight daripada layan movie. Hehe.. Apabila melihat muka anak-anak yang ceria walaupun jam 2.00 pagi, terasa bangga juga dalam diri kerana dapat bawa semuanya mencari pengalaman hidup di bumi England. Alhamdulillah rezeki buat kami sekeluarga.

Semua ceria, walaupun jam 2.00 pagi. Jom balik!

Tepat jam 2.15 pagi, flight Royal Jordanian RJ180 mulakan perjalanan. Take-off yang amat lancar ke ruang udara Jordan meninggalkan Queen Alia International Airport. Apabila flight sudah sampai ketinggian optimum, lampu mula ditutup bagi memberi ruang kepada penumpang untuk berehat dengan tenang. Saya mula mencari lagu yang sesuai untuk menemani tidur. Cukup sejam di udara, lampu cabin terpasang semula menandakan waktu makan sudah tiba. Awal kami breakfast hari ni. Tak pasti breakfast atau supper. Hahah.. Kami dihidangkan dengan roti bersalut ayam beserta dengan salad dan juga biskut serta air teh. Dalam mengantuk pun tetap layan makanan yang dihidang. Lazat..

Tambah tenaga untuk sambung tidur kejap lagi..

Selesai makan, lampu ditutup semula untuk para penumpang sambung berehat. Ada juga yang memasang lampu personal untuk membaca. Saya mencari lagu bergenre rock untuk dilayan sambil tertidur. Anak-anak dah mula senyap. Masing-masing dah tidur. Bagus juga untuk diorang dengan harapan tak kena jetlag yang melampau. Tapi budak-budak zaman sekarang tak perlu naik flight pun untuk jetlag. Hari biasa pun selalu jetlag, tak tidur malam. Bila pagi punya lah azab wife saya kejutkan diorang. Hal kejut tidur saya bagi kat wife sebab suara dia nyaring, dengan saya sekali boleh terjaga. Hihi.. Kalau saya yang kejut memang tak perlu keluar suara, tetiba ada bunyi zass dan in shaa Allah bingkas diorang bangun. Taktik terbaik untuk kejutkan anak yang liat nak bangun. Hehe..

Agak lama juga saya tidur sebab flight dari Amman ke Bangkok mengambil masa lebih 9 jam. Saya terjaga sebab kami dihidangkan lagi makanan. Mungkin makan tengahari sebab ikut waktu Malaysia sekarang dalam jam 2.00 petang. Benda dah hidang depan mata, maka kita pun makan la. Menu yang kami dapat adalah pastri. Takkan la lunch makan pastri kot. Ringan sangat ni. Mungkin yang ni breakfast agaknya dan yang tadi adalah supper. Takpelah, kalau nak sedap naik business class. Dah duduk kat economy class, terima je lah apa yang diorang nak bagi. Nasib baik kami jenis yang tak cerewet sangat tentang makanan atas flight ni. Sebab tujuan naik flight bukan nak makan, tapi nak sampai destinasi dengan selamat. Kalau tak sedap, kami makan sikit je buat alas perut. Untuk makanan yang dihidang kali ni kira ok jugalah. Baru bangun tidur kot, selera makan pun masih kurang lagi. Layan..

Banyak roti yang kami dapat untuk menu kali ni.

Selesai makan, tengok pada flight time masih ada 3 jam lagi sebelum mendarat di Bangkok. Sempat lagi sambung tidur ni. Kasi nyenyak betul-betul sebab dah sampai Bangkok nanti cadangnya taknak tidur dah. Nanti bila sampai Malaysia dah maghrib, sedang elok malamnya tidur seperti sediakala. Harap sangat tak kena jetlag yang melampau. Bayangkan jam 10.00 pagi mata berat nak buka. Satu kerja kat pejabat tak boleh nak buat kalau dah mengantuk. Huhu.. Saya tersedar dari tidur apabila pilot announce bahawa flight akan meredah turbulence. Hampir 3 minit juga flight kami sekejap ke bawah dan kemudian ke atas semula. Alhamdulillah flight berjaya meredah cuaca buruk dengan baik. Tengok pada tingkap cuaca agak cerah di luar. Tak jadi saya nak sambung tidur. Baik dengar lagu rock zaman muda mudi dulu..

Sikit lagi nak sampai Bangkok. Nyenyak sungguh budak berdua ni tidur..

Jam 3.20 petang waktu Thailand, flight kami mendarat dengan selamat di Suvarnabhumi Airport, Bangkok. Beberapa penumpang mula bersiap keluar dan kelihatan staff airport sedang bersedia untuk membersihkan flight sebelum penumpang baru masuk. Dah macam naik train pula kan, berhenti kat stesen dan orang keluar masuk train. Pandai sungguh Royal Jordanian ni dalam memaksimumkan penggunaan seat kepada penumpang. Dapat jual tiket untuk beberapa destinasi dalam satu perjalanan. Tapi bila difikirkan secara logik, memang patut tiket flight yang ada transit dijual murah daripada direct flight di mana mereka dapat jual tiket untuk beberapa destinasi. Maka harga tiket boleh direndahkan dan dapatlah golongan marhaen macam kami ni travel. Good business strategy.

Flight route: From Amman to Bangkok

Ramai juga yang bekerja hari ni. Kerjasama!

Selama sejam flight kami berada di Suvarnabhumi Airport untuk urusan menurunkan penumpang, membersihkan cabin dan mengambil penumpang baru. Jam 4.20 petang waktu Thailand, flight Royal Jordanian RJ180 menyambung penerbangan ke bumi tercinta Malaysia! Tak sabar rasanya nak jejakkan kaki di bumi bertuah, tanah tumpahnya darahku. Lebih sejam di udara, kami dihidangkan lagi sekali makanan sebelum mendarat. Kali ni betul menu lunch sebab ada nasi berlaukkan ayam masak sweet sour dan sayur. Memang sedap makanannya. Elysha masih tak bangun lagi. Dah kejut tapi dia taknak makan. Maka terpaksa la ayahnya berkorban demi untuk mengelakkan pembaziran. Hihi..

Tiga kali dapat makan atas flight. Ni paling ngam. Sedap..

Selesai makan saya sambung mendengar lagu. Pada skrin info di tv menunjukkan flight sudah masuk ke dalam ruang udara Malaysia. Jam 7.20 malam kedengaran announcement dari pilot mengatakan bahawa flight akan mendarat di Kuala Lumpur International Airport dalam masa 10 minit lagi. Anak-anak dikejutkan untuk bersiap-siap. Cabin crew meronda untuk mengambil segala sampah yang ada. Seatbelt dipasangkan walaupun saya memang tak pernah buka seatbelt melainkan ke tandas. Sambil tidur pun pakai seatbelt tau. Keselamatan diutamakan walaupun tidur mati. Hihi..

Sikit lagi nak sampai. Rindu nak makan nasi lemak. Hihi..

@ KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT

Jam 7.30 malam flight mendarat dengan selamatnya di Kuala Lumpur International Airport. Alhamdulillah.. Lega bila dah sampai. Kami bersiap-siap untuk keluar dari flight. Bila dah duduk barisan depan, masa mendarat kenalah keluar dulu. Kalau tak jenuh nak menunggu sampai semua penumpang di barisan belakang keluar. Bila dah mula bergerak, nak ambil beg kat compartment atas kepala pun susah. Kami dah bersedia di lorong menunggu hingga cabin crew bagi semua penumpang keluar. Terima kasih kepada pilot dan cabin crew Royal Jordanian RJ180 yang memberikan layanan yang sebaiknya buat penumpang kelas ekonomi. Tiada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku sepanjang perjalanan. Tak pasti la pulak kalau ada kejadian masa saya tidur. Hahah.. Apa pun kami dah jejakkan kaki di dalam terminal KLIA dengan selamatnya. Syukur.. Kami terus berjalan menuju ke luggage claim area untuk ambil beg. Alhamdulillah semua beg kami ada. Takut kejadian masa trip Scandinavia 2018 berulang lagi di mana satu beg kami tak dijumpai dan dikatakan telah masuk ke dalam flight lain menuju ke Australia. Nasib baik lepas 2 hari staff Qatar Airways hantar beg tu ke rumah kami tanpa ada kerosakan. Kenangan tu..

Flight route: From Bangkok to Kuala Lumpur

Done claim beg. Next, balik rumah...

Wife saya call van untuk ambil kami. Melihatkan kepada jumlah beg, memang tak muat nak order kereta 7-seater. Naik van pun cukup-cukup je muatnya. Huhu.. Kami mengucapkan terima kasih kepada Fa dan Abang Fikri kerana sudi join trip kami kali ni. Ini adalah trip yang ke 4 diorang join kami selepas Jepun (2013), Western Europe (2015) dan Scandinavia (2018). Nampaknya dah cukup serasi travel dengan couple ni. Harap-harap Fa dan Abang Fikri seronok mengembara dengan kami. Sebelum ni hanya trip couple je. Kali ni ada anak-anak sekali. Harap diorang ok dengan kerenah anak-anak kami. Moga berjumpa lagi untuk travel bersama ya.

Terima kasih Fa dan Abang Fikri. Best travel buddies..

Sementara menunggu van sampai, kami ke surau untuk solat dulu dan singgah minum di cafe yang terletak di arrival hall. Saya menghantar pocket wifi di booth Roaming Man. Terbaik juga guna pocket wifi ni, sepanjang hari ada line internet. In shaa Allah next trip boleh sewa lagi. Jam 9.15 malam barulah van sampai. Maklumlah hari Jumaat memang jalan jem. Kami mula angkat beg masuk ke dalam van. Nasib baik ngam semua beg boleh masuk di belakang van. Kalau tak terpaksalah anak-anak berkorban letak beg atas riba masing-masing. Alaa, dapat travel pergi London, takkan la beg atas riba dalam sejam pun tak boleh kan. Hihi..

Bas persiaran kot. Confirm takde beg atas riba. Hihi..

@ HOME SWEET HOME

Selesai masukkan beg dan duduk dalam van, perjalanan bermula menuju ke Kota Damansara. Highway NKVE agak lancar. Jam 10.30 malam kami dah sampai depan rumah. Anak-anak bantu keluarkan semua beg dan bawa masuk ke dalam rumah. Maka, tamatlah sudah perjalanan kami mencari pengalaman hidup yang amat bermakna di bumi England. Alhamdulillah tiada perkara yang buruk berlaku sepanjang kami berkelana. Moga anak-anak ingat pengalaman ni sampai bila-bila.

Banyak juga hasil dari bumi England..

Aktiviti kami diakhiri dengan makan malam sekeluarga. Nak makan kat luar macam malas. Apa lagi, wife terus keluarkan ayam dalam peti ais. Indah sungguh makan malam ni walaupun hanya berlaukkan ayam goreng dan telur goreng. Yang penting harga makanan malam ni bukan dalam pound sterling. Hahah. So, 2019 journey ends here. Moga ada lagi journey mencari pengalaman hidup untuk kami sekeluarga bagi tahun mendatang.

Supper. Simple tapi sedap yang amat. Kicap tu yang nikmat..