Saturday 6 June 2015

JJCP Korea: Persiapan Awal #2

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Tiket flight dah book. Jadi dah boleh la nak cari seberapa banyak info tentang Korea. Tidak seperti yang diharapkan, flight akan mendarat di Busan. Ingat nak ke Seoul tapi tiket agak mahal masa booking hari tu. But, as long as Busan is still in Korea, why not jadikan trip ni adventure sikit? Hehe.. Memang suka sangat buat kerja camtu. Saya check kat google map, try to plan our journey. Hmm.. saya dah nampak satu idea yang agak bernas. My wife ajak tengok satu cerita tentang journey di Korea. Cerita bertajuk 'Ke Korea Ke Kita' (KKKK) bersama Wak Doyok dan Myo di TV9. Bukan cerita cinta jiwang karat, tapi reality show yang bersiri. Cerita dah lama tayang kat TV9, so tengok kat Mr. Youtube jelah. Baru tengok intro dah gelak. Hehe.. Sambil gelak tu banyak jugak idea yang saya dapat untuk susun itinerary saya.

Dah lama tak gelak depan komputer. Hehe.. (Ihsan Google Images)
Lama jugak masa yang diambil untuk melayan cerita tu. Takkan nak layan semua episod dalam sehari? Kalau saya surirumah boleh la. Itupun kalau anak-anak tak meragam. Huhu.. Kena pastikan kerja saya di sekolah siap dulu baru curi masa sikit untuk cari maklumat tentang Korea. Utamakan yang utama.. Baru beberapa episod melayan cerita tu, negara dikejutkan dengan kehilangan pesawat MAS MH370 pada 8 Mac 2014. Flight dari Kuala Lumpur ke Beijing. Huhu.. Terus saya stop kejap dari mencari maklumat sebab nak tengok perkembangan MH370. Sesungguhnya peritiwa itu amat menyedihkan lebih-lebih lagi kepada ahli keluarga mangsa. Kepada yang selalu naik flight, tak kira atas urusan kerja ataupun bercuti, sudah tentu terasa juga. Bagaimana jika anda adalah salah seorang penumpang di dalam pesawat MH370? Atau ia mungkin juga terjadi pada flight lain yang bakal anda naiki? Seperti biasa, dalam facebook macam-macam teori yang keluar. Konspirasi, terhempas, hijack, politik, Bermuda Triangle, semua kononnya ada kaitan. Tapi realitinya pesawat MH370 masih belum dapat dikesan. Kehilangannya amat misteri. Sedih sangat. Huhu..

Kehilangannya satu misteri.. (Ihsan Google Images)
Lepas kejadian tu mulalah keluar ayat-ayat yang tak berapa logik untuk diterima dek akal. "Lepas ni aku dah taknak naik flight dah".. "Nasib baik la aku tak pernah naik flight".. "Mesti dalam flight tu ada yang buat perkara tak senonoh, sebab tu hilang".. Huhu.. Apa daa.. Kadang-kadang orang macam ni bercakap tanpa berfikir panjang. Mungkin ada di antara kawan baik kita yang selalu travel naik flight atas urusan kerja. Terasa la kawan tu.. Pada saya itu adalah ketentuan yang maha Esa. Kita tak boleh nak elak kalau ianya terjadi kat kita. Saya rasa kemalangan maut di darat lagi banyak dari udara. Even tengah tengok tv cerita KKKK pun boleh jadi kalau dah ditentukan olehNya. Mati sebab gelak melampau. Huhu.. Kita hanya mampu merancang, tapi Tuhan yang menentukan. Harap perjalanan kita semua dibawah lindunganNya, insyaAllah.. Agak lama kejadian ini menjadi bualan hangat di media. Selagi pesawat tak jumpa, selagi itulah pencarian diteruskan. Moga satu hari nanti MH370 akan dapat dikesan. Pihak yang bertanggungjawab sedang bertungkus lumus dalam proses pencarian. Rakyat menunggu dengan penuh harapan. Sampaikan sorang wartawan Astro Awani (tak ingat nama dia) tersilap sebut MH307. Berulang kali pulak tu. Jelas menunjukkan dia begitu sibuk menjalankan tugas sampai tak sedar dia tersilap sebut nama flight. Huhu..

We miss you MH370. Please come back!.. (Ihsan Google Images)
Sambil menanti perkembangan terbaru MH370, saya teruskan mencari info tentang Korea. Cerita reality show KKKK dah khatam. Ntah apa-apa ntah games yang diorang buat. Merepek je, tapi memang kelakar lah. Hehe.. Yang penting, banyak info yang saya dapat dari cerita tu. Terbaiklah!.. Daripada maklumat yang dah dikumpul, saya susun itinerary secara kasar:

Day 1: Busan
Day 2: Busan + Jeju Island
Day 3: Jeju Island
Day 4: Jeju Island + Seoul
Day 5: Seoul
Day 6: Seoul
Day 7: Seoul + Busan
Day 8: Busan

Yea.. Harap-harap dapat la cover 3 tempat utama kat Korea ni. Cuma kat Jeju Island tu rasa macam tak cukup masa nak ronda seluruh pulau. Dapat pergi ke main attraction pun dah cukup baik. Macam sebelum ni, amik gambar kat pintu masuk pun dah kira mission accomplished. Hehehe.. Tapi kalau entrance fee murah bolehla masuk sekejap, amik feel. The search continues..

Dari selatan pergi ke utara. Harap berjaya hendaknya..
Cuti pertengahan tahun adalah masa yang paling sesuai untuk saya mencari info sebanyak mungkin tentang Korea. Waktu pagi, lepas hantar wife pergi kerja, anak-anak akan sambung tidur sampai la ke tengahari. Kadang-kadang sampai asar baru diorang bangun. Itulah, ikut sangat perangai ayahnya yang susah tidur malam sejak dari study kat u lagi. Huhu.. Time diorang tido la paling senang nak dating dengan Mrs Google.. Hehe.. Tapi, akhirnya tak dapat jugak nak cari info sebanyak mungkin sebab dapat berita yang permohonan pindah sekolah saya telah diluluskan. Uish, selalunya susah betul nak dapat pindah, especially tengah tahun. Rezeki kot? Alhamdulillah. Lagipun dah lama sangat saya bertugas di SMK Danau Kota. Walaupun jangkamasa 6 tahun setengah tu agak singkat bagi sesetengah orang, tapi pada saya ianya sudah cukup lama. Takut bila terlalu selesa nanti lagi keras kepala sampai kerja pun buat sambil lewa. Cuba pengalaman baru di tempat kerja yang baru dengan environment dan rakan sekerja yang baru. Cikgu kalau campak kat mana-mana pun tetap cikgu juga. Cuma jangan campak jauh-jauh sudah le. Cukupla jadi weekend husband selama 3 tahun masa first posting dulu. Terseksa jiwa raga. Huhu.. Maka terpaksalah stop sekejap misi pencarian info sebab nak uruskan hal pindah sekolah..

Alhamdulillah.. Permohonan berjaya.. New experience!..
16 Jun 2014 saya mula bertugas di SMK Seri Hartamas. Agak jauh dari rumah, tapi perjalanan hanya melalui highway Duke je. Tempat baru, banyaklah tugas-tugas baru yang diterima. Dah standby awal-awal sebelum lapor diri, terma junior akan digunapakai semula. Tak kiralah dah berapa lama jadi cikgu, kalau pindah tempat baru akan ada jawatan favourite yang mesti kena punya. Huhu.. Guru kelas, Guru PIBG dan Pengawas SPM. Jawatan 3 serangkai namanya. Pakej khas untuk guru yang baru berpindah. Terima dengan redha.. Hehe.. Tapi disebabkan saya masuk tengah tahun, so jawatan guru PIBG boleh lepas lagi.. Next year confirm kena laa.. Hihihi.. Daripada pakej jawatan tu, yang paling saya risau sekali adalah jawatan pengawas SPM. Kalau jadi ketua, dah tentu exam sampai tengah bulan Disember. Apa yang dirisaukan akhirnya menjadi kenyataan, memang dapat pun jawatan tu. Nama sudah naik jadi ketua pengawas SPM. Huhu.. Kalau jadi pengawas biasa boleh la nak mintak pelepasan awal daripada ketua pengawas. Tapi jadi ketua kena stay sepanjang bulan exam. Sebelum saya pergi merayu kat Pengetua untuk cari pengganti, saya check dulu tarikh SPM. Sangat bernasib baik, SPM tahun 2014 bermula cepat, seawal 4 November dah start. Maknanya 4 Disember SPM tamat. Cantik sangatlah macam tu. Lega.. Tak perlu nak cari pengganti atau tukar tarikh flight (kena kuar duit lagi..). Saya tak berapa suka nak cari pengganti sebab jawatan pengawas ni agak hot di sekolah. Ramai yang tak nak jadi pengawas sebab kene bertugas masa cuti. Huhu.. Lagipun kalau saya reject, nanti yang kena kawan saya jugak. Tak sampai hati pulak. Biarlah masa kat sekolah lama dulu saya dah kena camtu. Huhu..

Menjadi Ketua Pengawas untuk kali ke-3 dalam karier (Ihsan Google Images)
Dari tarikh beli tiket flight bulan Februari hari tu sampailah bulan Jun, hanya reality show KKKK je yang menjadi sumber maklumat saya. Yang lain tak prepare lagi. Hotel, halal food dan transportation tak survey lagi. Banyak betul halangannya. Dah abis 4 bulan, ada tinggal 6 bulan lagi untuk sediakan itinerary yang terbaik. Harap dapat selesai semuanya tanpa mengganggu kerjaku di sekolah. Wallahualam..