Wednesday 8 May 2013

JJCP UK & Paris : Persiapan #1

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Cuti pertengahan tahun 2012 saya dan isteri mula berbincang untuk trip tahunan kami berdua. Cadangannya pada cuti akhir tahun sebab tak perlu nak apply cuti. Isteri saya pulak boleh apply untuk amik block leave hujung tahun 2012. Isteri saya teringin nak ke UK. Terkejut seketika saya bila dia cadang nak ke sana. Memang impian saya nak ke sana tapi memandangkan kos terlalu tinggi, mungkin akan terlaksana dalam 2-3 tahun lagi. Kena la kumpul duit banyak sikit, nanti tak puas pulak. Lagipun nak kena standby jugak duit extra lepas dah balik nanti. InsyaAllah duit yang ada dalam simpanan sekarang ni cukup kalau nak ke sana.

United Kingdom (Ihsan dari Google Images)
Saya setuju tapi dengan satu syarat, kena cuba dapatkan harga tiket flight termurah. Dulu memang ada sebab Air Asia pergi ke sana tapi sekarang dah tak pergi dah. Saya pernah terbaca dalam satu blog, flight ticket Air Asia ke sana paling murah pernah dapat dalam RM1750 pergi balik untuk seorang. Sekarang MAS dan lain-lain yang pergi ke sana. Agak mustahil la MAS boleh bagi murah. Tambahan pulak dah guna flight baru. Saya terus google tengok harga tiket flight dari KL ke London. Seperti dijangka, tiket berharga RM3200 seorang. Memang tipis peluang nak ke sana. Tapi isteri saya tetap akan berusaha cari harga murah sampai dapat. Saya memang faham benar cara dia. Hehe..

Bila laa harga tiket MAS nak menjunam ye? (Ihsan dari Google Images)
Masa bulan puasa, time tengah melayan bantal merah kat meja bilik guru, saya dapat mms dari isteri saya. Bila bukak rupanya gambar booking conformation dari MAS. Harga tiket... RM1999 pergi balik untuk seorang. Macam tak percaya. Tapi itulah kenyataannya! Dah kata dah, memang isteri saya handal bab-bab mencari sumber yang murah. Saya tak tanya pun macamana dia boleh dapat harga tu. Yang penting memang tiket tu ada seat untuk kami berdua. Nak buat macam mana, dah dapat best deals, kena la standby and prepare apa yang patut untuk ke sana. Selain dari hal nak kena kumpul duit lagi, maklumat tentang UK pun kena la dicari jugak, sebab trip ni independent. Tidak menggunakan travel agent, sama seperti trip ke Australia dulu. Cuma kali ni ke UK, banyak tempat menarik yang nak dituju. Kena la buat itinerary perjalanan supaya dapat pergi ke semua tempat yang diingini.

Booking ticket MAS. Maaf tak jelas sebab dah lama tersimpan..
Malam tu saya terus buat draft itinerary. Tarikh trip 11 - 24 November 2012. Lebih kurang 2 minggu lamanya. Banyak tempat yang boleh dilawati kalau susun jadual betul-betul. Cadangan awal trip nak ke London, Cardiff dan Edinburgh. Dapatlah cover 3 negara, England, Wales dan Scotland. Lepas beberapa hari, isteri mengajak ke Paris pulak. Maybe sempat kalau nak ke Paris untuk day-trip. Orang kata Paris ni takde apa-apa pun yang menarik selain Eiffel Tower. Maka, day-trip pun dah memadai rasanya. Tambah lagi satu negara, Perancis. Wah, makin banyak negara yang akan saya lawati. Jauh perjalanan luas pemandangan..

Nak ke sini la pulak.. (Ihsan dari Google Images)
Perkara pertama yang saya buat ialah nak google maklumat tentang UK. Yang utama sudah pasti nak cari currency converter. Mengikut web currency time tu, 1 pound = RM4.97. Saya yakin time nak pergi nanti sure tak berubah banyak. Jadi saya bundarkan kepada RM5.00, senang nak buat perkiraan. Seterusnya, antara website yang paling best untuk dapatkan maklumat tentang UK adalah Tripadvisor. Kebanyakan tourist yang dah melancong ke UK atau serata dunia akan bagi maklumat kat dalam tu. Ada maklumat tentang hotel, restoran (selalunya non-halal), must see and must do, public transport, keselamatan dan banyak lagi. At least boleh la tau sikit pasal UK secara umum. Nanti takdelah kelam kabut bila sampai sana nanti. Salah satu cara lagi yang saya buat, guna google maps untuk melihat keadaan sebenar di UK. Hanya drag icon orang tu ke mana-mana jalan kat peta, dia akan tunjuk view 360 degree. Rasa teruja bila tengok view kat UK. Menarik!

Tripadvisor. Best website for travellers (Ihsan dari Google Images)
Live street view from Google Maps (Ihsan dari Google Images)
# Hotel

Dah kumpul maklumat seadanya dari Tripadvisor dan banyak website yang lain, saya mula buat booking untuk hotel. Kat UK kalau nak murah amik hostel je. Tapi hostel banyak di London je. Luar dari London susah nak dapat hostel. Lagipun harganya ikut per-head. Antara hotel yang murah dan selesa yang ada di seluruh UK adalah Travelodge dan Premier Inn. Travelodge agak murah sikit berbanding Premier Inn kalau kena tarikhnya. Booking awal insyaAllah dapat harga yang murah. Kedua-dua hotel ni memang sesuai untuk traveller. Breakfast is an option kalau nak. Bukannya boleh makan pun.

Travelodge. Murah dan selesa (Ihsan dari Google Images)
Premier Inn. Mahal sikit tapi still affordable (Ihsan dari Google Images)
# Car Hire

Saya browse public transport kat UK. Teksi jangan cakap la. Boleh pitam kalau tengok charge dia. Hanya dua option, bas atau train/tube. Tapi train untuk ke luar dari London pun agak mahal. Rugi kalau datang ke UK hanya untuk jalan-jalan di London je. Luar dari London lagi banyak tempat yang menarik. Baru boleh nampak gambaran sebenar UK. Ramai yang suggest kalau nak merantau keliling UK, adalah lebih baik sewa kereta. Saya pun mula mencari rent-a-car company yang banyak tak terkata. Memang betul, kadar sewa kereta kat sana amat murah. Kalau kereta manual yang saiznya seperti Viva dalam RM60/hari boleh dapat. Tapi disebabkan saya nak memandu di negara orang, lebih baik saya mencari kereta auto sebab senang nak bawak. Tapi harga agak mahal sedikit. Tak kisahlah, janji selesa nak bawak. Yang penting UK right-hand drive, sama macam Malaysia. Cuma bacaannya dalam miles/hour. Takde masalah.

London Taxi. Antik tapi caj melampau (Ihsan dari Google Images)
London Double Decker Bus. Paling mudah (Ihsan dari Google Images)
The famous Tube Underground (Ihsan dari Google Images)
Banyak company sewa kereta yang menawarkan macam-macam pakej. Tapi yang paling utama pada saya ialah unlimited mileage and free GPS, sebab saya nak memandu sampai ke Scotland. Agak jauh jugak tu. Setelah berhari-hari mencari kereta sewa dengan harga dan pakej yang sesuai, akhirnya saya memilih satu company ni, Green Motion Car and Van Rental. Company ni offer agak murah, tapi lokasinya kat luar airport. Terpaksa cari public transport untuk ke sana. Harga yang ditawarkan memang murah, tak dapat ditandingi oleh semua company kat dalam airport. Maybe lokasinya jauh dari airport buat harga dia murah kot? Entahlah. Saya browse jugak tentang company ni. Ramai ex-customer yang bagi review macam-macam. Ada yang kata company ni akan charge melampau kalau kita ada rosakkan kereta dia. Ada jugak yang kata officer dia sombong. Tapi ada satu komen yang buat saya tetap memilih untuk menyewa kat company ni. Customer tu kata biasalah kalau harga murah, charge lain akan mahal. Kalau harga mahal pulak, charge lain akan murah. Tapi kalau kita bawak berhati-hati, dah tentu tak kena apa-apa extra charge pun. Company mana yang suka customernya rosakkan kereta dia, betul tak? Setelah saya browse tentang pemanduan rakyat UK yang mana ada satu blog orang melayu ni kata, kalau berani bawak kereta kat KL, kat UK lagi 2 kali ganda beraninya. Maka saya pun beranikanlah diri untuk membawa kereta di negara orang buat kali kedua dalam hidup saya. Saya booking kereta 4 pintu bersaiz seperti honda jazz dan yang sewaktu dengannya. Masa nak amik nanti baru tau kereta apa yang saya dapat. Ikut pada availability.

Macam-macam jenis kereta boleh disewa (Ihsan dari Google Images)
Setelah dah buat booking dan print apa yang patut, saya mula terfikir nak tengok harga minyak petrol di sana. Rupanya harga petrol di UK sama macam kat Australia. Lain company lain harga. Kat highway dan bandar besar lagi mahal dari kat dalam kawasan kampung atau pekan kecil. Suka-suka diorang je nak letak harga minyak. Huhu.. Tapi asasnya harga seliter petrol dalam lingkungan GBP1.35 - GBP1.55. Kalau diconvertkan ke duit kita mau capai RM7/liter. Mak aihh, memang pening la kejap.. Hehe.. Untuk rakyat dia memang takde masalah, tapi untuk tourist macam saya ni memanglah melampau harga tu. Sebab tu la ramai rakyat kita yang pernah ke sana bagitau jangan selalu convert duit bila membeli belah kat UK, takut dapat heart-attack secara mengejut. Tapi naluri kita tetap nak tau harga duit negara kita, betul tak? Harap-harap tak koma la saya hendaknya.. Hehe..

Pening kejap tengok harga seliter! (Ihsan dari Google Images)
Hotel dan kereta sewa dah selamat ditempah. Rasanya baru 5% complete kot. Banyak lagi yang perlu diketahui, dipelajari dan diselesaikan. Kalau dulu trip ke Australia takdelah rasa takut sangat sebab dah tau abang ada kat sana. Ada masalah just halo je kat abang. Tapi kat UK ni memang takde mana-mana kenalan yang rapat. Apa-apa yang terjadi memang kena selesaikan sendiri. Memang saya ada kawan yang duduk kat UK, ramai jugak. Tapi hanya kawan biasa dan kawan masa sekolah dulu. Dah lama tak contact. Takkan la saya nak menyusahkan kawan saya pulak. Nanti takut ada yang kata saya ni tak pernah pun bertanya khabar, tetiba datang UK nak mintak tolong pulak. Senang cerita, baik saya tak payah kacau life kawan-kawan saya di sana. Masing-masing ada agenda yang tersendiri. Ada jugak sorang dua kawan yang saya bagitau nak ke sana, tapi takde pulak dia kata nak arrange jumpa kat mana-mana bila dah sampai sana dan offer diri untuk bawak saya jalan-jalan kat UK. Maknanya, faham-faham je lah ye. Kalau betul dah tentu excited kan. Hehe.. InsyaAllah, dengan bantuan GPS saya dapat sampai ke destinasi dengan selamat.. Wallahualam..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Malaysia Airlines  :  RM3998.00
  - Jumlah                  :  RM3998.00

*Website yang membantu:

UK info

Paris Info

Currency Converter

Tripadvisor

Google Maps

Hotels

Transportation

Rent-a-car

189 comments:

  1. salam..boleh x mintak tips ngan isteri encik tolong ajar kan mcm ane care tgk fly murah??sbb saye nk p bulan 5 nie..plzzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. sebenarnya takde tips pun. Apa yang saya buat adalah selalu masuk website MAS @ Air Asia.. Contohnya, kalau saya dah rancang nak ke satu destinasi, saya akan mula mencari seawal 12 bulan sblm tarikh melancong tu. Website seperti www.skyscanner.com juga membantu tapi lebih baik kalau bukak website company flight itu sendiri.. Mungkin hari ni harganya kurang separuh dari keesokan harinya! Happy searching ye..

      Delete
  2. salam encik khairul.. saya plan nak ke london pada bulan december ni untuk bawa suami saya sempena ulang tahun perkahwinan yg pertama.. boleh tak saya dapatkan email encik untuk bertanya lebih lanjut mengenai london. terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan.. Boleh, tiada masalah. InsyaAllah saya boleh tolong. Email saya: nuar.aris@gmail.com

      Delete
  3. kami merancang ke london bulan december 17-21 2014 bersama keluarga 6 org .So nak cari budget homestay , ni email kami abdram22@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara Abd Rahim.. Ada banyak homestay yang boleh saudara pilih. Antaranya seperti yang diiklankan di komen di atas. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  4. Bro..agak2 utk single traveller,, brape kos semua drpd flight,,makan,,hotel,, and transport..kalau boleh tlg emelkan ke mohdridaudinn@yahoo.com.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro Ridaudin.. Saya dah email pada tuan.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  5. Salam abg Khairul, boleh saya tau berapa bajet untuk tempat penginapan, makan dan jalan2 termasuk kos pengangkutan kat sana? kawasan mana yang selamat untuk trip oversea pertama ni?hehe. email saya hasanah.rahman89@yahoo.com
    terima kasih ye. (n_n)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Juz Haira..
      Saya dah email pada saudari. Harap dapat membantu dalam penyediaan trip oversea pertama Juz, insyaAllah. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  6. Assalamualaikum. Insha Allah saya akan g london, manchester dan paris tahun depan.
    Boleh tak email saya tentang apa yg ditanyakan oleh kak juz haira di atas tu? Pertanyaan saya sama macam dia hehe. Harap sangat dapat membantu sebab ni first time saya nak pergi jauh.

    efrananovel95@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Farrah,
      Saya dah email penerangan tentang apa yang Farrah nak tahu. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  7. Salam en.khairul..boleh x emel pd sy spt yg encik emelkan pd juz haira dan fara tu..soalan sy sama jgk mcm diorg..ni emel sy nurfarhanaalias@yahoo.com.my Hrp2 dpt membantu sbb ni 1st trip tnpa ejen.. Biasa guna khidmat ejen tp kali ni nk rasa travel sndri plak..tq ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Farhana..
      Saya dah email penerangan yang sama seperti yang saya beri pada Juz Haira dan Farrah.. Harap dapat menjadi rujukan dan panduan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  8. As Salam Tn Khairul,
    Terima kasih di atas tips2 yang tuan beri sy seronok membacanya.Boleh ke minta tuan email kepada saya itenary, kos2 terlibat, dan useful tips, and any homework yg tuan buat untuk uk trips. email sy azrulazli@yahoo.com.
    Thank you very much

    Azrul, KL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Azrul,
      Saya dah email itinerary saya dan juga beberapa tips yang agak berguna. Harap dapat menjadi panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!..

      Delete
  9. Tuan boleh mohon berikan itinerary tips dan kos untuk tempat2 yang tuan lawati kepada myracomel08@gmail.com . Didoakan ALLAH murahkan rezki Tuan kerana membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Myra,
      Saya dah email itinerary saya sepanjang berada di sana. Harap dapat menjadi panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  10. Salam en khairul...sy nak mtk pndgan la..insyaallah sy mahu ke london bulan 3 2015 ni..ssuai x bwk anak berusia 10 bulan ke sna dan agaknya sukar x...leh x bg intry lgkap uyk sy jd rujukan..rsenya ble bwk anak kcil lbh baik guna agent or sndri..tq email sy fyzait@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Faeizah,
      Saya dah email itinerary saya sepanjang berada di sana.. Juga sedikit pandangan tentang trip ke sana. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  11. Salam :) boleh minta emailkan saya sama mcm Fara Haida and rida? Soalan saya sama , nak tahu budget dan semua yg berkenaanni email ashikinzaili@ymail.com tqsomuch

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ashikin Zaili,
      Saya dah email apa yang saudari perlukan. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  12. Assalamualaikum... boleh emelkn ke sy juga? Budget, tmpt tggl, tmpt peranginan, etc...sb kami xguna agent..pergi sendiri je..ada 2anak kecil skali.. harap tuan dpt berkongsi tips2..terima kasih... farohas74@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Saya dah email itinerary saya sepanjang berada di sana. Harap dapat membantu. Pada saya trip ke UK tak guna agent pun tak menjadi masalah. Facilities di sana amat baik dan mudah untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  13. Assalamualaikum en khairul...boleh emelkn ke sy itinerary dan juga Budget, tmpt tggl, tmpt peranginan dan maklumat yang perlu. harap tuan dapat kongsikan.. tq in advane :)
    eqeen.zua@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Saya dah email itinerary saya sepanjang berada di sana. Harap dapat dijadikan panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  14. as salam tuan,

    boleh email kan saya itinerary sepanjang di sana. plan saya termasuk ke Disneyland paris bersama anak. saya juga akan ke sana bersama ibu. kemungkinan ibu saya akan berkerusi roda kerana masalah kaki yang tidak berapa kuat. iza.hasima@johor.gov.my
    terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam iza.hasima,
      Saya dah email itinerary sepanjang berada di sana dan juga beberapa info yang dirasakan dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  15. Seronoknya baca pengalaman tuan buat preparation untuk ke UK. Terasa seperti ingin ke sana juga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam MyLife Ria,
      Ye, mencari pengalaman di negara orang amat seronok jika kita buat persediaan awal. Bukannya selalu dapat peluang untuk ke luar negara. Bila ada peluang, memang digunakan sebaiknya. InsyaAllah ada rezeki puan akan ke sana juga. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  16. As salam en khairul, saya bercadang untuk ke London pada mac 2015 ni...perancangannya hendak melawat newcastle, london, paris & amsterdam...saya ingin minta pendapat en khairul dari segi transport & penginapan yang paling sesuai utk cover lawatan ke 3 buah negara tersebut...
    Emel shikinh242@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Shikin,
      Saya dah email beberapa information berkenaan transport dan accomodation di sana. Harap dapat dijadikan panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :) Happy holidays!!

      Delete
  17. salam . boleh tak tolong email saya tentang budget perbelanjaan penginapan untuk ke sana and budget duit untuk ke sana pergi dan balik and perbelanjaan selama dua minggu?
    email : edqawiy@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam edqawiy,
      Saya dah sent email berkenaan budget selama 2 minggu di sana. Harap dapat menjadi panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  18. Salam boleh emaikan kpda sy juga sepanjang en brade di sana.. Thanks...!
    shamira91@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya dah sent itinerary sepanjang berada di sana. harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  19. Salam, boleh tak emailkan juga. Thanks :) syidashukor@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Syida Shu,
      Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  20. Salam en khairul, boleh ke saya dapatkan itinerary encik di sana? London-paris..tq.. email add saya vacuous81@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Saleha Atan,
      Check your inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  21. salam..

    boleh xemelkn juga apa tmpt mnrik dan info2 yg mmbntu. nurulfarhanayanti@gmail.com

    Tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nurul Farhana,
      You've got mail!.. Harap dapat menjadi panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  22. salam. seronoknya pengalaman en khairul sekeluarga, boleh tak tolong email saya tentang budget perbelanjaan penginapan, pengangkutan, makan untuk ke sana pergi dan balik selama 2 minggu.. email idayatierokeman@yahoo.com. Terima kasih ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Saya dan sent beberapa info yang mungkin boleh dijadikan rujukan dan panduan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  23. Salam. Perkongsian yg baik Tn Khairul. Sgt mengujakan saya. InsyaAllah saya dan suami merancang untuk ke London Nov nnt. Saya amat berbesar hati jika tn sudi berkongsi anggaran perbelanjaan sepanjang berada di sana. Terima kasih banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Email saya nainmustafa@gmail.com

      Delete
    2. Salam nainmustafa..
      Anggaran perbelanjaan boleh tengok di setiap penghujung post saya. Dan jumlah keseluruhan perbelanjaan wajib ada di post terakhir setiap trip saya. Untuk info tambahan dan juga anggaran perbelanjaan sebelum ke sana saya lampirkan dalam itinerary saya. Check ur mail. Thank you for reading my blog!.. :)

      Delete
  24. En khairul..blh email itinery ..road hampir sama.. short preparation..insyllh pegi nextweek.. email saya dayang.aidah@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Check ur inbox ya!.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!..

      Delete
  25. Assalamualaikum Encik Khairul.
    Boleh emel itinery.. kami bercadang ingin ke london..email saya, epulhasan@gmail.com ..
    dan amat berbesar hati sekiranya encik dapat menjawab soalan yang saya ajukan jika terdapat kemusykilan..tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam epulhasan,
      Check ur inbox ya!.. Harap dapat dijadikan panduan dan rujukan tuan untuk ke sana. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  26. nak tanya , company yang saudara buat tempahan tu , boleh bayar pakai debit kad atau tidak? bercadang mahu ke london dan tour europe. lagi 1, kenderaan di sewa tu unlimited mileage atau mcm mana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Company yg saya buat tempahan tu pakai kredit card. Tak pasti boleh guna debit kad atau tidak. Kenderaan yang saya sewa unlimited mileage. Masa nak buat pilihan pastikan ada option unlimited mileage yea.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  27. Salam En Khairul,
    Saya bercadang untuk ke London May akan dtg ni. Bole saudara bagi sedikit panduan untuk ke sana. Ini kali pertama saya ke sana. Jika dapat membantu, ini email saya mexora6@gmail.com.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mexora6,
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  28. as slm en.khairul,
    Boleh emel itinery ke London, Amsterdam dan paris?
    I/allah akan ke sana awal bln may ni.
    husnaroslan89@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam ZahunaRoslan,
      Check your email ya.. Maaf, saya sendiri belum pernah ke Amsterdam. Only UK and Paris. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  29. Assalamualaikum..blog yg menarik untuk dijadikan bahan rujukan utk ke sana. Plan nak ke sana Jun 2015 akan datang. Jika tak beberatan, emailkan pada saya panduan bila sampai ke sana ye..tq in advance
    nazri77@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam nazri77,
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  30. Salam en khairul sy pun nak gak sbg bahan rujukn.. jika x keberatan radzi80@gmail.com tqidv ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam radzi80,
      Check ur inbox!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  31. Tuan best bca blog
    Bole email juga itinerry n expenses. Tq tq
    dr.dlymie@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq aisy humayra!.. Nanti cek inbox ya.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  32. ASSALAM saya ingin menyewa kereta di UK, dan bercadang untuk memandu sehingga ke paris, setelah mencari dalam beberapa web kebanyakannya menulis di ruangan state/border cross policy begini :
    -All international/state cross-border travel disallowed
    -Please note that if you intend to travel internationally or from one state to the other there may be restrictions applicable. Cross border charges may apply at the rental desk.

    Mohon tuan beri pencerahan jika sudah ada pengalaman.
    Didahului Terima Kasih
    Wallah Almustaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam nasr,
      Maaf saya tak dapat nak explain tentang crossing border from UK to Paris by car. Saya sendiri belum pernah alaminya. Kalau saya pernah lalui pengalaman tu, insyaAllah saya akan bantu satu persatu.. Saya pernah terbaca tentang traveller yang memandu masuk dari UK ke Paris. Cuma saya tak ambil kisah sangat sebab saya memandu di dalam UK je. Harap nasr dapat cari lagi info dari blog travel yang lain. Maaf lagi sekali. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  33. Salam. Terima kasih byk untuk info2 yang sgt berguna. Mohon share itenary ke hadarosli@gmail.com. InsyaAllah akan ke sana hujung tahun ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  34. Salam,

    Saya dan keluarga bercadang ke sana akhir thn ni. boleh minta tolong share itenerary ke sana tak? email saya irazain@yahoo.com

    terima kasih sgt2! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Check ur inbox please.. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  35. Salam boleh emaikan kpda sy juga tntg itinery tuan sepanjang brada di sana.. thanx a lot..;)
    wanie_lekiu85@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wanie syaz..
      Check ur inbox too.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  36. Hi En. Khairul,

    Boleh share your itinerary sepanjang trip di UK. awesome man.
    Email to me at willyhuah71@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Huah Wee Lee,
      No problem to share my itineraries with you. Hope dapat jadi panduan ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  37. Salam En. Khairul..boleh emailkan sy juga intinerary tuan sepanjang di sana utk ref sy ke uk july nanti...thanx a lot..
    ctfitriya@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fitriya,
      Check ur inbox ya.. Harap dapat dijadikan panduan yang berguna. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  38. Salam. Terima kasih sharing info yang berguna.Kalau tak keberatan boleh tak encik emailkan itenary encik sepanjang berada disana kepada saya di jai_kiy@yahoo.com.Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Faizal,
      Saya dah email itineraries sepanjang berada di sana. Harap dapat dijadikan panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  39. Aslkm...sy nak tanya mgenai proses sewa kereta. Kurang faham mgenai CDW dan juga insuran lain. Walaupun optional...tp ianya perlu ke? Bimbang ada hidden cost... Sy akan sewa di paris n drop off kt amsterdam hujung mei ni.. Tx in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Sebenarnya saya juga kurang arif tentang Collision Damage Waiver @ CDW ni. Ianya memang optional sebab ada cara lain yang boleh kita buat sebagai insurans. CDW ni antara yang paling mahal coverage fees. Saya pun pertama kali sewa kereta di Europe, tak tahu macam mana keadaan traffic dan local driver's attitude di sana. Jadi untuk selamatkan diri saya jika berlaku apa-apa, maka saya pun apply. Seperti biasa, jika tiada apa yang berlaku maka burn la duit tu pada insurans. Tetapi jika ada masalah yang berlaku, mungkin boleh claim darinya. Alhamdulillah sepanjang saya menyewa kereta di sana tiada apa yang berlaku terhadap kereta saya. Tak pasti pula keberkesanan syarikat insurans tu bila kita buat claim.
      Tuan boleh check terms and condition sewa kereta di Europe. Mungkin lain negara lain undang2nya, tapi pada saya sama je seperti di UK. Harap penjelasan saya dapat difahami, sedangkan saya juga tak berapa arif tentang insurans ni. Beli hanya untuk standby if anything happens to the car. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  40. Salam. Blh share itinerary encik. Planning to go around nov. Masih rambang2 tentang perjlnan nk travel ke sana. Tq in advance. :-)
    Email saya eizsham@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam eizsham..
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu dalam planning ke sana. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  41. salam encik,minta email itinerary pd sy juga boleh? aniqah05@yahoo.com thank u encik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam aniqah05..
      Check ur inbox ya.. Harap dapat dijadikan panduan yang berguna. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  42. Slm.
    Boleh x mntak itinerary sepanjang encik di sne..
    Missmocha_sya@yahoo.com
    Jazakaallhu kheir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam AISYA ALEEYA..
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  43. Salam tn,
    Minta email itinerary pada sy juga... m_fedlly@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam m_fedlly..
      Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu dalam planning ke sana. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  44. Assalam En Khairul.. Nice blog & very informative.

    Maaf saya mencuri sedikit masa En. Khairul.. saya bercadang untuk ke Stuttgart kerana mengikut suami saya yang akan bertugas di pameran di sana mulai 13 Jun 2015 hingga 19 Jun 2015.

    Saya ada beberapa pertanyaan, mohon en khairul sudi membantu:
    1.Apakah tempat menarik untuk dilawati di Stuttgart & berapa anggaran kos bagi lawatan ke tempat2 menarik tersebut dan kos makan minum?
    2. Apakah tempat menarik untuk dilawati di Istanbul & berapa anggaran kos bagi lawatan ke tempat2 menarik tersebut? (Mungkin hendak melawat semasa transit- dalam beberapa jam)
    3. Kami bercadang hendak ke Paris. Apakah tempat menarik untuk dilawati di Paris & berapa anggaran kos bagi lawatan ke tempat2 menarik tersebut? Dari Stuttgart ke Paris, apakah cadangan public transport yang berpatutan & sesuai dengan tempoh yang terhad?
    4. Dalam semua public transport yang available, yang manakah yang paling murah? Bagaimana jika kami sewa kereta?
    5. Bagaimana hendak mendapatkan penginapan yang murah? in case extend flight.

    Boleh kongsikan lagi tips2 lain?


    email saya : ros.abdullah@yahoo.com
    tq in advanced.
    Roslina Abdullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam Roslina..
      Check ur inbox. Ada sedikit info yang mungkin boleh membantu puan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  45. Assalam...

    Minta maaf tuan blog. Mohon untuk iklan bilik homestay kami di London.

    http://bilikhomestaylondon.blogspot.co.uk/

    Minta maaf dan terima kasih ye tuan blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nik Azhar.. Takde masalah nak kongsi iklan utk traveller budget macam saya ni. Hihi.. InsyaAllah kalau ada orang bertanya tentang bilik di London saya akan forwardkan ye. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  46. Lebih seronok, mudah dan afdal kalau segala jawapan di copy ke sini juga agar pembaca lain dapat manafaatnya sekali.

    Kos2 segala benda juga bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Semua jawapan tentang kos dan perjalanan saya kongsikan dalam blog saya ni. Itinerary yang saya berikan tak complete dan detail seperti yang saya ceritakan di sini. Bergantung pada pembaca samada nak read through my blog atau just nak itinerary je. Pada saya, kalau nak jadi budget traveller, lebih baik study dan baca keseluruhan cerita saya. Baru boleh dapat gambaran sebenar. Tapi kalau budget tinggi, better guna travel agent dan diorang pun boleh provide itinerary sendiri. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  47. Assalamualaikum En Khairul, seronok saya baca blog en Khairul. Boleh ke share dengan saya kos, dan tempat2 menarik, dekat sana? utk homestay saya dah booked dekat umi homestay. Ape2 jelah yg berkaitan sebab saya nak pg london 13 Nov ni. emel saya : nurulain_ariffin@yahoo.com. Thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam nurulain,
      Check ur inbox ya!.. Dah dekat nak pergi dah ni. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  48. Salam En. Khairul! Boleh ke share kos, dan tempat2 menarik, dekat sana? emel saya : erieqa.erine@live.com.my. Thanks in advanced! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam erieqa erine..
      Takde masalah, boleh je nak share. Sorry lambat reply. Quite busy sekarang ni. Hihi.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  49. Salam. Boleh saya dapatkan itinerary encik sepanjang disana? Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. zahirah.mohdnasir@yahoo.com
      Ni email saya. Thanks again!

      Delete
    2. Salam zee..
      Maaf lewat reply. Byk projek akhir tahun 2015.. Huhu. Check ur mail. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  50. Tuan thanks for hsaring. Minta tlg emailkan tentative perjalanan sepanjang ke sana ye. terima kasih

    afifah_sky90@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..

      Check inbox ye.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  51. minta jasa baik email itinerary di uk..tq for sharing..going this july..tq so much..
    zarina.muhamad@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Check ur inbox!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  52. Assalam.. Boleh tolong share itinerary tuan khairul ke uk dan paris.. Shukran ☺️ melissahazelmusli@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Itinerary ni dah lebih 3 tahun usianya. Mungkin banyak yang dah tak betul. Tapi saya share jugak la ye.. Hehe.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  53. Salam Tuan.
    Mohon share itinerary kepada nraihanilias@yahoo.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ann Ilias..
      Boleh.. Check ur inbox ya? Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  54. Assalamualaikum, sy pun baru 1st time nk g England bwk anak2 kecik. Boleh tak share itinerary dgn saya?

    Mhafeizj@gmail.com

    Entri yg sgt bagus!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Abu Muiz,
      Boleh je nak share. Takde masalah. Check inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  55. Salam,

    Saya akan ke London/Europe tapi tak berapa pasti nak kemana. Boleh saudara share itinerary dgn saya? noor.hadzuin@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam awien ariff..
      Boleh cuba tengok itinerary saya. Manalah tau ada tempat yang sesuai untuk pergi. Check ur inbox! Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  56. Salam .
    Sy bercadang hendak pg ke europe/london . Blh saudara kongsikan itinerary dgn saya ? nurliyanamunirah92@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Liyanaruzain..
      Boleh ja nak kongsi. Check ur inbox. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
    2. Slm en khairul. Blh share itinerary dgn kami?
      Norazita_matnawi@yahoo.com

      Delete
    3. Salam puan zeta..
      Check ur inbox!. Btw, homestay kat mana tu? Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  57. Salam en anuar..
    Saya n family nak ke london paris n cardiff july ni...boleh tak share itinerary dengan saya..lagi satu nak tanya en anuar aritu sewa kereta ambik full cover insurance ke...tq
    Share ke email saya ye..
    cikanne29@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Check ur inbox ye.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  58. Salam Mr.Khairul.

    Saya merancang bersama keluarga utk ke london dan paris november ni selama 2 minggu. Jika tidak keberatan, boleh share itinerrary london dan paris yg sesuai utk percutian keluarga. satu lagi nak tanya, kalau daripada airport london nak ke airport, adatak kenal mana2 yg boleh pick up us to hotel at zone 2. kalau ada mohon share ya dan email ke wiskanda@gmail.com. Tq ya - Dr.Wis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dr. Wis..
      Check ur inbox ya. Saya share beberapa option yang tuan boleh gunakan bila sampai di sana. InsyaAllah boleh membantu tuan.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  59. salam boleh sharekan iternary? fazwanizuhairni@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nur fazwani..
      Check ur inbox!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  60. Salam. Boleh share itinerary? nshashabilla@gmail.com thank you in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Shashabilla..
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya? Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  61. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    En. Khairul, boleh tolong emailkan itinery kepada saya shasha0376@gmail.com
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sha..
      Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  62. Assalamualaikum En Khairul,
    Saya ingin meminta jasa baik En untuk sudi berkongsi itinerary percutian En ke email address saya nurkamalia@yahoo.com.Thank you in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam nurkamaliah,

      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete

  63. Tuan boleh mohon berikan itinerary tips dan kos untuk tempat2 yang tuan lawati kepada naimleha88@gmail.com . Didoakan ALLAH murahkan rezki Tuan kerana membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Naim..
      Check ur inbox ya.. Terima kasih kerana mendoakan saya. Aminn.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  64. assalam, sy nk tanya kereta yg u sewa tu dr london hanya utk travel london saja ke? kt paris u sewa kereta lain atau kereta yg sama? mcm mne memandu sblh kiri? kami sekeluarga akn ke london hujung thn ni n kami plan utk road travel ke paris, amsterdam, german n swiss. hrp saudara dpt membantu tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sheida musa,
      Saya sewa kereta utk travel di UK je. Dari London saya ke Cardiff (Wales) dan terus ke utara sampai Edinburgh (Scotland). Di Paris saya cuma guna public transport. Kalau nak jalan-jalan kat area London saya suggest better naik tube. Kat Paris nanti baru sewa kereta untuk ke Amsterdam, Germany dan Swiss. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  65. assalamualaikum en khairul..kami sekeluarga plan nak ke london,manchester,paris..boleh email itinerary utk panduan saya nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry..lupa pulak email nyer.. qaseh_airell@yahoo.com

      Delete
    2. Waalaikumsalam..
      Cemana boleh lupa bagi email ek? Hehe.. Check ur inbox. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  66. Assalamualaikum En Khairul,

    Saya nk ucap terima kasih byk2 kerana dgn itinerary En Khairul la kami sempat pegi ke Arlington Row, Burford & Bourton on the Water. Sungguh, sangat indah tempat2 ni, teringat2 saya sampai sekarang. Terima kasih sangat2!

    Saya tak sempat nk follow semua itinerary En Khairul yg best tu, tp saya sempat ke Birmingham, kota besar yg ramai Muslim & senang cari makanan halal.

    Terima kasih En Khairul! Kalau ada kembara lg ke tempat lain, share lg ye itinerary Tuan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam tuan Abu Muiz..

      Terima kasih banyak sebab percayakan itinerary saya. Walaupun tak semua yang dapat diikut, tapi yang penting dapat berfungsi juga sebagai guide tambahan pada tuan. Nanti boleh la share kat saya tentang Birmingham pulak. Mana tau ada rezeki saya ke sana lagi ke. Hehe..

      Sebenarnya ada banyak lagi itinerary yang saya buat. Tempat yang saya belum pergi pun ada. Saje je cari maklumat awal. Cuma duit tabung je yang belum cukup lagi. Hehe.. Apa-apa pun UK memang cantik kan. Sampai sekarang saya teringat suasana kat Bourton on the Water tu, walaupun cerita 4 tahun yang lalu. Hehe..

      Delete
  67. Assalamualaikum En. Khairul,

    Blog En. Khairul banyak info-info yang berguna. Saya bercadang untuk ke U.K dan Paris awal Disember ini. Jika tidak keberatan, boleh email full itinerary kepada saya di mazleen70@gmail.com.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Mazleen..
      Check ur inbox ya. Harap dapat dijadikan panduan dan rujukan tambahan untuk ke sana. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  68. Assalamualaikum En Khairul,
    Saya ingin meminta jasa baik En untuk sudi berkongsi itinerary percutian En ke rosli5369@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam En Rosli,
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  69. Assalam En Khairul, saya dan keluarga akan ke London dan Paris dalam bulan January 2017. Harap En Khairul dapat share itinerary so that we can use it as a guideline semasa di sana. Email saya: ejarashid@yahoo.com

    Thanks En Khairul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam rohaniza,
      Check ur inbox ya. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  70. Assalamualaikum En Khairul,
    Saya ingin meminta jasa baik En untuk sudi berkongsi itinerary percutian En ke email address saya nitaf.athirah@gmail.com.boleh tak encik berkongsi tips bercuti pada musim winter di uk. saya akan kesana pada 2/12 nant.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox!.. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  71. Assalamualaikum En Khairul..seronok baca catatan dlm blog encik..boleh tak emailkan kpd saya iteneri semasa di London..email saya naqia.zakaria@yahoo.com. saya bercadang hendak ke london hujung bulan ni. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Mrs Shahrol..
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!. :)

      Delete
  72. salam en khairul , tq pada info semasa di sana , kalau tiada aral melintang akan ke sana bulan march nanti , boleh tlong emailkan initeri en smasa di sana , nie email sya ameerulhakeem59@gmail com , terima kasih en khairul kalau dpt mmbntu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amirul Hakim,
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox! Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  73. salam en khairul,sy adila ada email tanya few things. harap en khairul baca n respond ye,tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Purplelazzz,

      Saya dah respond email awak. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  74. Assalamualaikum Tuan,
    Mohon share iteneri semasa di London dan Paris.
    Teringin nak kesana jugak. Terima kasih. zaz105@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  75. Assalamualaikum. Boleh sy minta itinerary England-Scotland dan bajet. Ada perancangan nak road trip ke sana. Terima kasih. nshashabilla@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Shashabilla..

      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  76. Assalamualaikum tuan. Boleh share itinerary semasa di london dan cardiff? Plan nk pergi April 2018,insyaAllah. Terima kasih tuan.
    Email: amirulhaziq.sy@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Boleh. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  77. Tkasih tuan..sgt mmbantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  78. assalamualaikum cikgu khairul. Mohon share iteneri cikgu sepanjang di sana. terima kasih. sitiaeisah@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  79. Assalam, please email your iternary for my own reference. will go there nextweek but still dont have any proper plan... tqvm for helping amariah@ns.uitm.edu.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amariah..

      I'm really sorry.. Quite late replying ur message. By now I think u already enjoying UK. Enjoy to the max!.. Btw tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  80. salam ..

    boleh x email sy cost all in untuk couple and iti jalan2 kt sana? terima kasih byk2 :)

    faradiyananasir89@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam fara diyana..

      Boleh, takde masalah.. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  81. Assalamualaikum En Khairul,

    Saya ingin meminta jasa baik En. Khairul untuk sudi berkongsi itinerary percutian dan info berkaitan. Klu boleh minta jasa baik En. Khairul ke email address saya rosdirosh@yahoo.com.
    boleh tak encik berkongsi tips bercuti pada musim winter di Europe. InshaaAllah saya akan kesana pada 26/11-2/12 nant.
    Now tgh cari cari partner trip. Plan nak sewa kereta bagi euro trip ni. Bermula/ending di Paris. Tiket dah beli Kul-CDG Paris-Kul.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mohd rosdi..

      Boleh, takde masalah.. Kalau nak dapatkan tips euro trip dari Paris, boleh la check post saya tentang Western Europe. Saya sewa kereta di CDG Airport. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  82. Assalamualaikum En Khairul,
    Assalamualaikum Tuan,
    Mohon share iteneri semasa di London dan Paris.
    Teringin nak kesana jugak.. Kerjasama tuan dalam perkara ini amatlah diharapkan

    syazlin_90@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  83. As salam tuan. Boleh e-mailkan itinerary tuan? E-mail saya najmi.zabidi@gmail.com

    Boleh saya tahu kos minyak (dan tol jika ada) sepanjang dari London ke Scotland?
    Ada beza jauh tak dari segi lampu isyarat dan sistem di sana?

    Saya pernah drive di AU dan US. Ada beza sikit je. US lain sebab driver kat kiri jadi kena berfikir terbalik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Najmi,
      Kos minyak boleh cek kat setiap penghujung post saya. Ada saya sertakan kos untuk seharian travel di sana. Takde tol dari London ke Scotland. Jalanraya di sana amat lancar. Takde beza sangat lampu isyarat di sana dengan di Malaysia. Cuma kat sana ada banyak kamera speed trap especially masuk jalan kampung. Jadi kena la hati-hati ya..

      Saya juga pernah bawa kereta left-hand drive masa trip ke Korea dan Western Europe. Mula-mula je rasa lain macam sikit. Lepas sejam dah jadi pro. Hehe..

      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  84. assalamualaikum en khairul..boleh tak emailkan sy itinerary semasa di london dan paris?tengah plan utk ke sana nnt.

    mohamadazriazhar@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete

  85. Assalamualaikum Tuan,
    Mohon share iteneri semasa di London dan Paris.
    Teringin nak kesana jugak.. Kerjasama tuan amat saya hargai.
    tapi saya bawak anak 1 tahun ok ke??

    norshafiladiana@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Takde masalah nak bawak anak 1 tahun. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  86. mohon share ittenary...

    asriza_ahmad@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. )

      Delete
  87. as salam
    mohon share itinerary.. tQvm

    szarien916@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
    2. Sy bercadang utk Convo di Cardiff bulan 7 ini...mgkin boleh share apa yg tuan dah lalui di sana utk persediaan saya...email di azzzmy1968@yahoo.com....terimakasih sekali lagi tuan

      Delete
    3. Saya di Cardiff hanya daytrip sahaja. Misi meninggalkan jejak kaki di bumi Wales. Hehe.. Check ur inbox ya. Harap dapat membantu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  88. Assalamualaikum Encik Khairul, boleh share itinerary sakura_lover09@yahoo.com Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Ranmauri..
      Boleh aja, no problemo.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  89. assalam en khairul,
    boleh tak en email itinary and costing en ke london n paris. saya in shaa allah akan ke sana pada feb n mac 2019 in shaa allah email saya saridahibrahim@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Saridah..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  90. Assalam en Khairul,

    Boleh saya dapatkan itinerary en Khairul spnjang berada di london. Sy akan ke sana bersama family pd konvo adik sy julai ni. Hotel dan tiket sudah ditempah. Cuma utk rujukan kami. erlenarahim@gmail.com. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Check ur inbox ya. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  91. wah bestnya baca pengalaman jalan2 europe...teringinnya nak jalan jugak lepas2 covid ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea, memang best.. Pengalaman hidup.. Dah 2 tahun tak boleh kemana-mana sejak covid melanda. Harap 2022 ada sinarnya. Hehe..

      Delete