Sunday 12 May 2013

JJCP UK & Paris : Day 02 (Part #1)

Tarikh:
12 November 2012
Lokasi kejadian:
Uxbridge

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

@ Uxbridge

Jam 4.30 pagi kami dah bangun. Tak kunci jam pun. Mungkin sebab excited kot. Perkara pertama yang dibuat adalah call anak di Malaysia. Nak call semalam tapi waktu kat Malaysia dah lewat malam. Cakap pun sekejap je sebab guna prepaid Maxis. Agak melampau jugak kredit yang ditolak walaupun cakap tak sampai 2 minit. Huhu.. Saya tak buat roaming. Masa kat Australia saya buat roaming tapi hujung bulan total kena charge lebih kurang RM500, padahal saya tak buat call langsung. Masa tu guna phone Abang Lan kalau nak call Malaysia. Kali ni taubat taknak buat roaming dah. Lebih baik cari phone line baru kat sini.

Waktu subuh seawal jam 5 pagi. Selesai mandi dan bersiap-siap, saya mula menyusun program untuk hari ni. Seperti yang dah di plan, program hari ni nak amik kereta sewa, singgah di Stonehenge, Swindon dan terus ke Cirencester. Kalau sempat nak singgah Avebury. Ada stone circle kat situ. Lagi besar dari Stonehenge. Cuma takut tak sempat sebab jam 4.30 dah mula gelap. Saya mula mengira duit yang dah ditukar masa kat KL. Kat mana lagi kalau bukan kat Wawasan Money Changer, Midvalley. Banyak jugak duit yang saya bawak. Tapi bukan hak saya semuanya. Ada ramai kawan-kawan yang bagi duit, pesan belikan barang. Hehe..

Duit saya dan kawan-kawan. Duit Euro pun ada sikit. Kat atas tu Oyster card dan pamphlet yang sempat di'rembat' kat airport semalam.

Jam 6 pagi bas dah mulakan operasi kat bawah hotel. Orang ramai pun mula nak naik tube. Saya tengok kat tingkap bilik je. Turun bila cuaca dah mula nak cerah kejap lagi. Isteri saya mula membuat breakfast segera. Megi la, apa lagi. Huhu.. Cukuplah untuk alas perut. Satu kesilapan saya, lupa nak bawak periuk nasi kecik. At least boleh masak nasik dengan lauk segera seperti ikan bilis, serunding, sardin atau kari dalam tin. Takpe, ada megi, roti dan biskut pun dah cukup. Kami berdua je pun, takde masalah. Kalau pergi beramai-ramai memang wajib bawak periuk nasi. Baru layan makan berjemaah. Hehe..

Gambar card slot pun nak tunjuk. Hehe..
Heater. Kat Malaysia tak perlu pun benda ni.
View dari tingkap bilik. Dah mula sibuk.
UK's famous double decker!
Selesai breakfast, kami mula mengemas barang. Kopi dan teh saya amik buat souvenir. Hehe.. Jam 6.45 pagi, cuaca di luar mula cerah. Saya buat booking amik kereta jam 11.30 pagi. Sempat lagi nak jalan-jalan kat bandar Uxbridge. Tepat jam 7 pagi kami keluar dari bilik dan berjalan sekitar bandar. Agak besar jugak bandar Uxbridge ni. Macam-macam ada. Antara local shop yang ada kat sini adalah Mark & Spencer, Clarks, Tesco dan Sports Direct. Cuaca agak mendung. Malam tadi hujan rupanya. Betullah apa yang weather forecast bagitau, waktu ni cuaca kat UK tak menentu. Selalu mendung dan hujan. Harap-harap tak mengganggu perjalanan kami, insyaAllah..

Dah bersedia nak explore Uxbridge
Time ni boleh pulak lens cap kamera buat hal.
Tak banyak kedai yang bukak lagi. Baru jam 7.15 pagi. Yang bukak cuma coffee shop. Kat UK antara coffee shop yang paling famous adalah Costa Coffee. Starbucks pun banyak jugak. Kira rival la dua-dua coffee shop ni. Kami memang Starbucks fan. Nak cuba jugak Costa Coffee tapi bukan hari ni. Saya cuma amik beberapa gambar sekitar bandar Uxbridge. Cuaca memang sejuk. Dalam 9oC rasanya. Kami berjalan ke Tesco Metro yang dah mula bukak sejak jam 7 pagi. Ramai orang gi beli breakfast kat situ. Kami masuk hanya nak window shopping je. Survey harga barang. Pada saya agak murah jugak barang yang dijual. Takdelah semuanya mahal seperti jangkaan orang ramai tentang UK ni. Maybe diorang belum pernah sampai UK lagi kot. Betul seperti tekaan saya, UK ni tak semua barang mahal. Ada jugak yang murah. Cuma kena pandai mencari tempatnya. Yang confirm mahal adalah currency dia. Kawan-kawan saya yang pernah ke UK pun kata camtu.

Menghayati suasana sejuk di depan The Pavillions
Siapa tak kenal Clarks? Nasib baik belum bukak lagi. Hehe..
Marks and Spencer.
Orang ramai dah mula nak pergi kerja
Jam 8.30 pagi kami mula mencari kedai menjual simcard. Cadang nak beli 2, satu untuk call, satu lagi data internet untuk Ipad. Kami mula berjalan ke arah tube underground station. Ada satu kedai runcit yang dah bukak. Saya bertanyakan tentang simcard. Banyak pilihan, saya amik Lebara Mobile. Dari info yang saya pernah baca, Lebara Mobile adalah simcard yang baru dan agak murah charge dia. Harga starter pack cuma 99p. Murah je. Saya beli sekali topup bernilai GBP10. Kedai tu tak jual data simcard. Dia suruh cari kat kedai telefon. Kami terus masuk The Chimes Shopping Centre yang terletak bersebelahan dengan tube underground station. Tinggal 10 minit lagi nak pukul 9 pagi. Sambil menunggu kedai bukak, kami meronda melihat kedai-kedai yang ada di dalam The Chimes.

Tunggu kat depan kedai. Bukak je terus beli.
Tepat jam 9 pagi semua kedai dah bukak. Kami terus ke kedai Currys Digital. Malangnya kedai tu takde jual data simcard. Kami terus berjalan mencari kedai yang lain. Terjumpa kedai O2. Kami masuk dan terus tanya tentang data simcard. Nasib baik ada. Tapi kena beli guna credit card. Saya pilih pakej data internet untuk sebulan berharga GBP15/month. Kalau amik pay per day kena bayar GBP2/day. Lagi mahal rasanya. Dah selesai membayar, ada satu masalah lagi. Simcard tu kena register. Kami mana ada alamat tempat tinggal kat sini. Staf tu masukkan alamat kat Uxbridge yang saya tak pasti alamat siapa. Mungkin reka je kot. Tak kisahla, janji boleh pakai. Cuma kena ingat, ada pakej simcard yang auto reload setiap bulan. Maka kena la pastikan bila dah balik Malaysia kena terus hantar email untuk unsubscribe. Nanti sesia je kena tolak dalam credit card tetiap bulan. Huhu..

Atas: Kulit depan. Bawah: Isi dalamnya
Dah selesai hal simcard, kami pun balik ke hotel. Sempat lagi kami bergambar kat depan tube underground walaupun hujan renyai turun. Jam baru pukul 9.30 pagi. Ada 2 jam lagi nak amik kereta sewa. Sambil bergambar tu saya melihat gelagat orang sekeliling. Laju betul diorang ni berjalan. Mungkin nak kejar tube kot. Tak pun dah lambat nak masuk kerja. Hehe. Saya masih belum berjumpa lagi orang Melayu kat sini.

Logo Underground tu pun famous jugak.
Kat pintu masuk The Chimes ada Starbucks.
Antara statue yang ada kat Uxbridge. Ada banyak lagi.
Jam 10 pagi kami sudah berada di bilik hotel. Saya masukkan simcard kat dalam smartphone. Simcard Ipad dah selamat install masa kat kedai tadi. Masalah baru, simcard tak boleh pakai sebab phone lock. Saya terus google guna Ipad mencari cara nak unlock phone. Info tentang phone lock ni takde pulak saya cari sebelum datang ke sini. Ingatkan boleh je pakai terus. Ada website yang kena bayar kalau nak dapat unlock code. Ada jugak yang free. Website hackers kot. Saya masukkan nombor Maxis. Kena tunggu 24 jam untuk dapat unlock code tu. Takpelah, esok boleh pakai dah. Takut jugak kalau kena tipu. Tawakal ajelah. Lagipun takde kena bayar pun. Buat masa ni terpaksalah guna prepaid Maxis untuk call anak. Nasib baik kredit memang sedia banyak sebab jarang guna, hanya topup untuk hidupkan line je.

Sempat lagi bergambar kenangan sebelum naik ke bilik.
1st experience tidur di Travelodge. Memang berbaloi!
Masih belum habis tension lagi pasal simcard tak boleh guna, kami mula check-out. Kami amat berpuas hati dengan servis Travelodge Uxbridge. Boleh recommend kat kawan-kawan yang nak datang ke UK. Dari luar hotel, kami menunggu bas 222 untuk ke Holiday Inn Heathrow. Saya dah siap study bas apa yang kena naik. Hehe.. Kalau kat Malaysia memang dah lama tak naik bas. Tapi kat UK boleh naik pulak. Bila dibandingkan public transport UK dengan Malaysia memang jauh berbeza. Sebab tu orang UK lebih suka guna public transport daripada naik kenderaan sendiri. Lagipun nak masuk London, kenderaan mestilah jenis yang low emission of carbon dioxide. Bukan tu aje, kena pulak congestion charge bernilai GBP10/day. Semuanya bertujuan untuk elak jalan jem kat London. Tapi kalau public transport dah superb, takde masalah kan? Efficient, well-oreganised and on-time. Wallahualam..

222 bus from (A) Uxbridge to (B) Holiday Inn Heathrow = 8 km
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Lebara Mobile   : RM55.00
 - O2 data plan      : RM75.00
 - Jumlah                : RM130.00

*Website yang membantu:

London Congestion Charge

2 comments:

  1. Salam boleh emelkan itinerary ke london paris brussell amsterdam kepada saya nazutul79@gmail.com. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Shima.
      Maaf, saya takde single itinerary seperti yang shima nak. Kalau in general bagi setiap trip saya tu ada lah. Anyway tq for reading my blog!.. :)

      Delete