Monday 7 June 2021

JJCP UK V.2: Day 10 (Part #3)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ JUMAAT, 6 DISEMBER 2019

@ CHAR CHAR CHICKEN
@ THE IRON BRIDGE
@ TRAVELODGE DUDLEY TOWN CENTRE

Ketika melalui sempadan Wales-England, cuaca sudah pun gelap. Anak-anak masih tidur nyenyak di belakang. Indicator di meter kereta saling bertukar antara 'Reduce Oil Level' dan 'Refill AdBlue'. Nasib baik jugaklah takde bunyi amaran yang keluar. Huhu.. Dari luaran nampak saya bersahaja, tapi dalam hati Tuhan je yang tahun betapa takutnya saya kalau terjadi apa-apa kat kereta ni. Keep it cool ok. Huhuu.. Wife saya kata dari info yang dia cari, indicator akan keluar buat pertama kali jika level AdBlue dah tinggal separuh dalam tangki. Bila tinggal suku akan keluar lagi indicator yang lain. Kira selamat lagilah sebab baru pertama kali keluar. Harap sempat bertahan hingga kami return kereta ni. Tak payah beli AdBlue. Hihi.. Hampir 3 jam memandu dari siang hingga bertukar ke malam, akhirnya jam 5.30 petang kami sudah sampai di bandar Telford. Kami teruskan perjalanan mengikut arahan pada Here Maps menuju ke tempat makan. Harap-harap buka lah kedai makan ni.

@ CHAR CHAR CHICKEN

Jam 5.40 petang kami sampai di tempat yang amat ditunggu oleh semua. Masing-masing sudah kelaparan tahap maksima. Hehe.. Daripada simpang masuk kelihatan cahaya terang-benderang di luar restoran menandakan ianya masih beroperasi. Alhamdulillah, tak perlu lah saya nak guna option kedua mencari restoran halal yang lain. Selalunya dalam penyediaan itinerary, saya akan sediakan 2 lokasi restoran, in case restoran pertama yang dituju tutup. Masa trip ke Western Europe pada 2015, saya terlupa nak cari. Hari kejadian memang ada restoran yang tutup. Terpaksalah berhenti kejap dan browse restoran halal yang lain. Selalunya kalau dah jumpa satu restoran halal, sebarisnya mesti ada restoran halal yang lain. Cuma di luar bandar atau kawasan kampung hanya ada satu-satunya restoran halal. Kalau tutup terpaksalah cari di tempat lain.

Driving route: From Bangor to Char Char Chicken

Kawasan parking di depan restoran tak banyak. Nasib baik kebetulan kami lalu ada sebuah kereta baru keluar dari parking. Anak-anak macam tau je dah sampai tempat makan. Baru nak parking kedengaran suara masing-masing. Baguslah diorang bangun sendiri. Agak mencabar sebenarnya nak kejut diorang ni. Hihi.. Parking di sini free selepas jam 5.00 petang. Kami keluar dari kereta dan berjalan menuju ke restoran. Tiada pelanggan dalam restoran ni. Bukan bermakna bisnes tak maju, tapi di UK dah lama amalkan order secara online, delivery dan take away. Sebab tu kebanyakan saiz restoran kat sini tak besar dan tempat untuk pelanggan pun sikit. Kedai makan yang hanya ada kaunter je untuk orang ambil pesanan pun banyak. Di Malaysia takde masalah tentang ruang sebab banyak kedai makan terbuka di tepi jalan. Restoran dalam bangunan rumah kedai pun boleh letak meja di sepanjang kaki lima. Hihi..

Jom makan!. Perut dah lama berkeroncong..

Kami duduk di dua meja bersebelahan dan melihat senarai menu. Ada menu ayam panggang, ayam goreng, kebab dan pizza. Char kueytiaw tak dijual walaupun nama restoran ni ada Char. Hahah.. Saya ke kaunter untuk membuat pesanan. Mula-mula cadangnya nak makan pizza sebab nampak deal yang menarik untuk family. Tapi disebabkan bau ayam panggang menusuk ke hidung sejak dari kami masuk ke dalam restoran, saya pun tukar fikiran. Saya order full peri-peri chicken with salad and sauce yang berharga GBP8.50 dan 3-pieces southern fried chicken and chips yang berharga GBP4.00. Untuk air saya order Coke dan 7-Up yang berharga GBP1.80. Cukup la 2 tin air gas untuk Eimran dan Eiman. Air mineral yang kami bawa masih banyak lagi.

Bila lapar rasa macam nak order semuanya. Kawal nafsu ye. Hihi..

Sementera menunggu pesanan kami siap, ada beberapa rider masuk ke dalam restoran dan mengambil makanan yang dipesan. Ada juga pelanggan yang datang sendiri selepas buat pesanan secara online. Sebab tu saya nampak pekerja di dapur tak berhenti memasak walaupun takde pelanggan yang dine-in. Di Malaysia, FoodPanda sudah bertapak sejak 2012 namun ramai yang masih tak menggunakannya. Kemudian pada 2018 Grab pula memperkenalkan GrabFood sebagai rival utama. Sekarang dah banyak syarikat penghantar makanan di Malaysia. Itu menandakan sistem ini lebih efisien dan memudahkan rakyat. Pelanggan tak perlu bersusah payah keluar rumah. Peniaga pun boleh jimat banyak. Tak perlu nak sewa kedai besar yang mahal dan sediakan tempat duduk. Cukup hanya kaunter untuk mengambil pesanan. Tapi rakyat Malaysia suka lepak berborak dengan kawan-kawan. Dapat teh tarik segelas boleh tahan berjam-jam. Tambah waktu malam, memang syok berborak. Sama la dengan saya. Hihi..

Kami je pelanggan yang dine-in

15 minit menunggu akhirnya pesanan kami sampai di meja. Makanan disuap ke dalam mulut dengan penuh penghayatan. Suasana senyap seketika. Sedapnya ayam peri-peri ni. Alhamdulillah, dapat juga perut kami terisi hari ni dengan makanan yang berat. Habis licin semuanya. Saya bertanya anak-anak jika nak tambah order lagi. Soalan dituju khas buat Eimran sebab dia yang paling kuat makan. Anak-anak yang lain memang jenis tak makan banyak. Bila Eimran kata dah cukup, bermakna semua anak-anak sudah kekenyangan. Hehe..

Jom makan ayam peri-peri ala Nando's. Sedapp..

Selesai makan, jam 6.30 petang kami keluar dari restoran dengan penuh kegembiraan. Hihi.. Sebelum meneruskan perjalanan, ada pula yang mengajak singgah ke satu kedai halal yang terletak sebaris dengan restoran. Ayah dan Ami nak kena pau la ni. Hahah.. Takpelah, diorang boleh tahan berlapar seharian tanpa buat hal pun saya dah cukup kagum. Kita kasi reward sikit lah untuk diorang. Nama kedai ni Zees Halal dan menjual barang-barang harian seperti kedai runcit. Saya suka tengok harga ikan dan daging mentah di sini. Siap buat kira-kira kalau saya duduk di sini berapa bajet untuk makan sekeluarga. Dah tentu makanan di Malaysia jauh lebih murah berbanding di sini. Baru kita rasa bersyukur menjadi rakyat Malaysia. Tengah berkira-kira, anak-anak pun dah pilih reward masing-masing. Lepas bayar, kami pun segera keluar dari kedai sebelum ada yang buat penambahan. Hehe..

Teringat beli daging mentah masa trip ke Scandinavia 2018

Jam 6.45 petang kami sambung perjalanan menuju ke destinasi seterusnya. Walaupun dah malam, tapi masih awal lagi untuk terus ke travelodge. Saya ambil keputusan untuk singgah sebentar di satu lokasi sejarah yang terletak di Telford iaitu The Ironbridge. Harap-harap teranglah tempat tu bila kami sampai nanti. Saya teringin ke sana kerana pernah terbaca satu iklan pakej pelancongan ke UK. Harga pakej trip 9 hari untuk seorang boleh tahan juga mahalnya. Antara tentatif programnya adalah melawat The Ironbridge. Jadi saya nak tau juga apa specialnya tempat ni sampaikan agensi travel tu masukkan dalam itinerary.

Speedtrap.. Hati-hati. Kat kampung pun ada benda ni..

@ THE IRONBRIDGE

Dari Char Char Chicken, perjalanan ke destinasi berikutnya hanya mengambil masa 15 minit. Tepat jam 7.00 malam kami dah sampai di The Ironbridge. Kelihatan lampu yang menyinari jambatan yang bersejarah ini. Saya berhenti sekejap di bahu jalan. Hanya saya, Fa dan abang Fikri je keluar dari kereta untuk mengambil gambar. Walaupun tak dapat nak berjalan di atas jambatan, dapat bergambar dari tepi pun cukuplah buat syarat dah sampai di sini.  The Ironbridge telah dibina sejak tahun 1779 dan sehingga sekarang ia telah menjadi tarikan pelancong yang datang ke sini. Jambatan ini dikatakan sebagai pencetus kepada revolusi perindustrian di UK. UNESCO juga telah mengiktiraf The Ironbridge sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1987.

Driving route: From Char Char Chicken to The Ironbridge

Selain daripada jambatan ini yang menjadi tarikan utama, banyak lagi tempat menarik yang boleh dilawati di sini seperti tollhouse, muzium, tunnel dan merasai suasana seperti di bandar Victoria. Tapi nak masuk ke semua tempat ni kenalah bayar kecuali Museum of the Gorge. Mungkin pakej pelancongan yang saya baca tu termasuk semua attraction kat sini kot. Sebab tu mahal. Tak semua orang suka sangat masuk muzium. Tapi bila dah pilih pakej tersebut, kenalah ikut semua itinerary yang disediakan. Itulah lumrah kalau join trip beramai-ramai dengan agensi travel. Takkan la diorang nak ikut masing-masing punya intinerary kan. Jadi adalah lebih baik travel sendiri je. Boleh susun mana-mana destinasi yang ingin dituju. Paling best boleh set masa sendiri. Hihi..

Inilah dia The Ironbridge di waktu malam

15 minit berada di sini sudah cukup memberikan pengalaman melihat jambatan besi yang bersejarah ni di depan mata. Jam 7.15 malam kami teruskan perjalanan menuju ke destinasi terakhir untuk hari ni. Badan pun dah letih sangat. Jauh juga perjalanan kami pada hari ni. Anak-anak kembali senyap di belakang. Senang betul diorang tidur dalam kereta. Dah malam, nak tengok pemandangan luar pun tak boleh. Cuaca pulak sejuk, memang sedap la tidur. Tapi kat travelodge nanti susah pulak nak tidur. Macam-macam benda yang dimintanya. Nasib baik la travelodge takde swimming pool. Kalau tak dah lama diorang request nak mandi kolam. Kolam bathtub dalam bilik pun jadilah. Hehe..

Suasana malam di The Ironbridge

@ TRAVELODGE DUDLEY TOWN CENTRE

Jam 8.00 malam kami memasuki bandar Dudley. 10 minit kemudian kami sampai di Travelodge Dudley Town Centre. Bangunan travelodge ni lebih kurang sama dengan di Rhyl Seafront, bermakna ianya masih baru beroperasi. Kami parking di sebelah bangunan. Sementara anak-anak bantu keluarkan beg, saya masuk ke dalam lobi untuk urusan check-in. Kami dapat bilik bernombor 117 dan 119. Takde masalah bilik di tingkat 1 kerana travelodge ni ada lif. Hihi.. Selesai urusan check-in, kami naik ke tingkat 1.

Driving route: From The Ironbridge to Travelodge Dudley Town Centre

Travelodge Dudley Town Centre @ GBP26.00/night

Alhamdulillah, kami dapat bilik seperti semalam, ada satu katil queen dan dua katil single. Selesa sikit anak-anak dapat tidur atas katil. Driver dah tentu conquer satu katil single. Kadang-kadang bila tersedar dari tidur, si kecik tu ada menyelit sekali. Hihi.. Masing-masing bersihkan diri dan solat jamak. Stokin seperti biasa dijemur di besi heater. Jangan risau, tiada bau kurang menyenangkan keluar dari heater tu. Hehe.. Esok pagi pasti kering semua stokin tu. Seperti malam-malam sebelumnya, anak-anak mintak untuk kurangkan lagi ruang dalam beg jajan. Sukahati korang la. Dah macam rutin harian pulak kena makan malam ye. Hahah..

Bilik sama seperti di Travelodge Rhyl Seafront semalam

Mee segera yang masih banyak dalam beg menjadi santapan malam kami. Tiba-tiba pintu bilik kami diketuk. Ingatkan staff travelodge yang datang. Risau jugak kalau maggi kari kami ni baunya sampai keluar dari bilik. Rupanya Fa datang untuk 'pinjam' Eirfan sekejap. Ada benda yang dia nak tunjuk kat Eirfan. Abang Fikri ada beli kereta mainan. Dia nak bagi Eirfan main sekejap sebab kesian budak ni menangis masa kat kampung nama panjang tadi walaupun dah belikan satu untuk dia. Campur dengan kereta yang beli kat carboot haritu pun tak cukup lagi. Kat rumah memang dah penuh satu bakul dengan mainan kereta dia. Selalu juga terpijak sebab berterabur atas lantai. Huhu.. Kita layankan aje anak bongsu kesayangan ni. Nanti bila dah mula membesar dia pasti taknak kereta mainan dah. Jangan halang minat dia masa kecil. Balik Malaysia nanti ayah belikan kereta lagi ye. Kat sini mahal yang amat. Huhu..

Kisah budak dengan keretanya..

Kami melayan anak-anak tengok cerita kartun kat tv sementara menunggu Eirfan. Jam 10.00 malam Fa hantar Eirfan balik. Seronok dia dapat main kereta abang Fikri. Berulang kali dia cerita kat saya pasal kereta tu. Lepas tu dia mintak saya belikan. Baiklah anakku, balik nanti ayah beli ya. Kat Malaysia boleh tahan sikit harganya. Kat sini kalau nak beli banyak boleh juga, tapi kat carboot lah. Esok kan hari Sabtu. In shaa Allah kami akan ke carboot sebab dah check dalam facebook, carboot buka esok jika cuaca mengizinkan. Jam 10.30 malam saya dah mula tarik selimut. Nak recover balik tenaga yang banyak digunakan untuk aktiviti hari ni. Harapnya sinar matahari memancar di esok hari..