Saturday 5 June 2021

JJCP UK V.2: Day 10 (Part #1)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ JUMAAT, 6 DISEMBER 2019

@ GREAT ORME
@ CONWY
@ CONWY TOWN WALLS
@ THE SMALLEST HOUSE IN GREAT BRITAIN

Jam 6.00 pagi saya dah bangun. Lepas mandi dan solat subuh baru kejutkan anak-anak. Hari ni perjalanan agak jauh dan banyak juga tempat menarik yang nak dilawati. Harap sempatlah masa untuk berhenti di semua tempat yang saya dah set dalam itinerary. Dapat singgah kejap dan ambil gambar sekeping dua pun jadilah buat syarat. Kalau dah mula bergambar, mana maunya sekeping dua. Hihi.. Yang penting jangan terlalu lama kat satu-satu tempat. Takut terlepas tempat yang betul-betul menarik sebab cuaca dah gelap. Itulah cabarannya bila travel masa winter. Pendek sangat waktu siangnya. Tapi memang seronok jalan-jalan time musim sejuk ni, especially untuk orang dari negara panas sepanjang tahun. Hihi..

Lepas solat dan kejut anak-anak, saya sambung tidur sekejap. Masih belum cukup lagi tenaga yang disimpan. Diorang boleh la breakfast siap-siap sebab lokasi yang kami nak pergi lepas ni mungkin takde tempat untuk singgah makan tengahari. Jadi lebih baik isi perut masing-masing dulu. Dah siap prepare breakfast kejut ayah ya anak-anak. Hihi.. Kalau lapar lagi nanti boleh la cari roti dan buah-buahan kat supermarket. Saya dah boleh standby juga tahan telinga dengar ayat yang berulang tanpa henti sebab ada orang yang sedang kelaparan. Huhuu.. Rice cooker Fa yang kami pinjam semalam masih belum pulangkan lagi. Boleh la diorang panaskan makanan Kart's seperti semalam. Dapatlah kosongkan ruang dan kurangkan berat beg jajan tu.

Ada orang dah nampak pantai la..

Eirfan ajak pergi pantai. Dah agak dah, mesti dia ajak punya. Tambah pulak dia perasan Fa dan Abang Fikri ada kat bawah tu. Huhuu.. Bukan taknak bagi tapi kenangan silam bersama dia di pantai masih segar dalam ingatan. Modus operandi dia mula-mula nak berdiri dekat kereta je. Lepas tu pelan-pelan dia ke depan, nak pijak pasir halus. Lepas tu lajak lagi sikit, nak pijak gigi air. Dah naik syok, sampai ke lutut la jadinya. Habis basah seluar. Terus dapat green light mandi pantai. Itu cerita kat kampung, takde la nak kejar masa. Kat sini tak dapat la nak buat macam tu. Biar la dia merajuk dulu daripada dia menangis tak berhenti sebab tak puas main kat pantai. Next trip kalau ada rezeki lebih ayah akan buat itinerary khas iaitu picnic seharian kat tepi pantai. Memang dah ada pun cadangan pantai yang menjadi wishlist kami. Hehe..

Nasib baik dia tak meragam. Tapi merajuk sikit la. Hehe..

Lama jugak kami melayan nasi Kart's ni. Kasi betul-betul kenyang. Hihi.. Jam 8.00 pagi barulah kami berkemas dan bersiap-siap untuk check-out. Kesian juga Fa dan Abang Fikri lama tunggu kat bawah tu. Takut diorang pulak yang termandi pantai nanti. Hehe.. Jam 8.30 pagi kami mula angkat beg dan keluar dari bilik. Eirfan macam biasa tolak beg biru faveret dia sampai ke lif. Jangan ganggu dia tengah kusyuk menolak beg. Sambil menolak dia menyanyi non-stop tanda mood dia tengah superb. Hehe.. Alhamdulillah dah masuk hari ke-10 kami berkelana di bumi UK, anak-anak sihat walafiat walaupun cuaca sejuk tak menentu. Sekejap mendung, sekejap hujan. Nasib baiklah diorang tak demam. Harap2 dapat bertahan sampai ke penghujung trip, in shaa Allah..

Thank you Room 115! Bersemangat Eirfan tolak beg sampai lif..

Sampai di lobi, tiada staff yang bertugas di kaunter. Takut saya nak mintak pinjam microwave lagi la tu. Hehe.. Saya letakkan kunci di tempat yang disediakan. Saya rasa travelodge ni antara yang selesa pernah saya menginap. Hotel baru kot, mestilah best. Apa-apa pun saya tetap bersyukur di UK ada hotel chain yang berpatutan seperti Travelodge dan Premier Inn. Barulah golongan M40 boleh travel ke sini dengan bajet yang tak seberapa. Kira berbaloi lah bila dibandingkan dengan living cost dan nilai pound sterling yang sedia maklum tinggi tu. Kalau hotel macam ni takde di UK, hanya golongan kayangan T20 je la dapat merasa ke sini.

Thank you Travelodge Rhyl Seafront!

Anak-anak bantu masukkan beg ke dalam kereta. Hanya Abang Fikri je yang pandai susun beg kat belakang ni. Ngam semuanya termasuk stroller sekali. Saya yang memandu sejak dari hari pertama memang tak pernah guna lagi rear-view mirror. Tak nampak langsung pemandangan belakang kereta. Hanya berpandukan pada side-view mirror je. Bila nak reverse parking terpaksalah guna mirror hidup, siapa lagi kalau bukan Abang Fikri. Hehe.. Selesai loading barang dalam kereta, kami bersiap-siap untuk mulakan perjalanan. Hajat di hati saya nak berjalan ke pantai untuk tengok macamana suasana dan keadaan pantai di sini. Tapi mesti ada pengikut punya. Jadi terpaksalah batalkan hajat. Tengok dari kejauhan je lah..

Wife cuba alihkan perhatian dia terhadap pantai dengan bergambar. Hihi..

Jam 8.45 pagi, setelah Abang Fikri membacakan doa perjalanan, saya masuk gear dan ikut arahan Here Maps menuju ke destinasi pertama pada hari ni. Indicator level minyak masih keluar di panel meter. Risau betul saya. Kalau indicator macam petrol tu takpelah jugak. Boleh lagi nak bajet bila kena top-up minyak. Susahnya pakai kereta Made in Continental ni. Huhuu.. Rasanya dah lebih 600 km kereta ni bergerak sejak 2 hari lepas indicator ni keluar masa di Ayr. Bila baca balik amaran tu, baru saya faham. 'Engine oil level: reduce oil level' maksudnya minyak enjin terlebih la kan? Saya mintak wife saya check balik dalam website dan taip sebijik ayat kat indicator tu. Dalam forum Mercedes kata antara sebabnya adalah minyak enjin terlebih. Aik? Dah seribu lebih kilometer bawak kereta ni takkan minyak makin naik pulak? Huhuu.. Ada yang kata masalah sensor dan kena refer kat Mercedes. Kalau setakat masalah sensor dan tak melibatkan benda lain seperti kereta tetiba mati enjin takpe lagi. Takkan la saya pulak yang kena bawa ke bengkel Mercedes.

Indicator tu masih keluar lagi. Nak tengok pemandangan pun tak senang..

Apa yang saya risaukan, hari ni kami akan lalu satu jalan di kawasan pergunungan. Takut pulak kalau kereta ni meragam masa tengah lalu jalan tu. Mungkin dah senja atau malam pulak tu. Aduhh.. Nampaknya terpaksa jugalah tanya orang yang pakai kereta continental ni atau yang pernah ada experience macam ni. Saya berhenti sebentar di satu stesen minyak. Saya masuk ke dalam kedai dan bertanya pada staff bertugas kalau dia dapat bantu. Saya tunjukkan gambar indicator pada dia. Malangnya dia pun tak tau apa maksudnya sebab dia sendiri tak pernah pakai kereta continental. Huhuu.. Dia kata selalunya orang datang ke stesen minyak ni beli AdBlue. Hahah, saya takde masalah pasal AdBlue sebab dah ada pengalaman masa trip ke Scandinavia. Masalah minyak enjin ni baru pertama kali terkena kat saya. Saya ucapkan terima kasih sebab cuba membantu. Solusi? Teruskan je perjalanan dan bertawakkal lah. Moga selamat perjalanan kami..

Kalau masalah yang ni saya dah ada experience. Hihi..

Kalau difikirkan sangat jadi tak fokus pulak dengan trip ni. Baik buat-buat tak tau atau tak perasan indicator tu. Tapi susah sebab dia keluar kat panel meter, nak taknak terpaksa tengok juga. Sila abaikan sebaik mungkin. Hahah.. Dari jalan dalam, kami susur masuk ke North Wales Expressway yang menghidangkan pemandangan indah di tepi laut. Kemudian kami keluar dari highway dan ikut semula jalan dalam menuju ke destinasi pertama untuk hari ni. Dalam perjalanan wife saya masih google lagi tentang indicator tu. Manalah tau boleh dapat penyelesaian yang sahih dan dipercayai kebenarannya.

Orang kata pelangi ni petanda yang baik.. Entahlah..

Road Trip: From Rhyl to Llandudno

Tepat jam 9.30 pagi kami sampai di bandar Llandudno, iaitu sebuah bandar persisiran pantai yang mejadi tarikan utama pelancong di utara Wales. Si kecik dah mula sebut pantai lagi. Kalau berhenti ni memang punah la itinerary yang saya dah buat. Huhuu.. Pemandangan deretan rumah berwarna putih yang menghadap laut amat mendamaikan. Boleh masukkan Llandudno dalam pakej persaraan sebab sesuai untuk ketenangan jiwa. Hihi.. Tujuan saya masukkan tempat ni dalam itinerary adalah untuk pergi ke kawasan puncak bukit yang terletak di hujung bandar. Tengok gambar dalam internet nampak ramai pelancong datang ke bukit ni masa summer. Time winter ni mungkin tak ramai orang kot. Takde kerja orang nak naik bukit sejuk-sejuk ni. Hihi..

Road Trip: Arriving Llandudno

@ GREAT ORME

15 minit memandu naik bukit yang agak mencanak, akhirnya jam 9.45 pagi kami sampai di Great Orme, iaitu sebuah bukit batu kapur yang terletak di hujung utara peta Wales. Curam juga jalan nak sampai ke sini. Nasib baik la pick-up kereta ni agak power. Nak tekan minyak lebih takut keluar sensor yang lain pulak. Hahah.. Di puncak bukit ni ada kawasan parking yang agak luas. Saya cuma nampak sebuah kereta je kat sini. Pemandunya pun tak keluar dari kereta. Hihi.. Memang betul tekaan saya, takde orang yang naik bukit musim sejuk ni. Kabus agak tebal sampai tak nampak laut di sekeliling bukit ni. Cuaca pun agak gelap macam nak senja.

Driving route: From Travelodge Rhyl Seafront to Great Orme

Great Orme ni terletak di tanjung. Patutnya nampak view laut..

Road Trip: Perjalanan ke Great Orme

Kuatnya angin sejuk yang singgah di muka kami. Sampai nak tercabut topi yang saya pakai. Sejuknya jangan cakap la. Anak kedua saya, Eiman jenis kulit yang tahan sejuk. Dia sorang je yang sanggup keluar dari kereta bersama saya dan wife untuk bergambar. Lepas tu dia siap jalan-jalan di sekitar macam takde apa yang berlaku. Fa dan Abang Fikri sudah tentu keluar juga. Bila lagi nak merasa angin sejuk macam ni. Anak-anak yang lain semua tunggu dalam kereta. Apa daa.. Bagus juga Elysha tak keluar. Takut terbang pulak dia nanti sebab kurus sangat. Hahah..

Angin kuat sampai takut terlepas handphone

Lepas saya habis rekod video, secara tiba-tiba angin yang kencang terus berhenti dan tiada kabus yang menghalang pemandangan kami. Cahaya matahari pun mula nampak. Barulah puas hati dapat tengok pemandangan laut di keliling bukit. Selain daripada kawasan pelancongan, kat sini ada banyak trek untuk pendaki mengikut route yang disediakan. Ada yang pendek dan ada yang panjang. Pada saya lah, tengok pada kecerunan jalan masa naik tadi pun saya dah surrender awal kalau suruh jalan kaki. Daku tak sanggup. Huhuu.. Zaman aktif mendaki gunung suatu ketika dulu sudah lama ditinggalkan.

Barulah nampak jelas suasana di sekeliling

15 minit je kami berada di sini. Takde apa pun yang boleh dibuat selain menghayati pemandangan. Jam 10.00 pagi setelah puas bergambar kami mula bersiap untuk turun. Cahaya matahari dah mula memancar dan pemandangan menjadi lebih jelas berbanding masa naik tadi. Barulah boleh berhenti kejap untuk bergambar di signboard sebagai bukti dah sampai di sini. Kat atas tadi satu signboard pun takde. Cantiknya pemandangan di lereng bukit. Mesti tenang je hidup orang kat sini kan. Indah sungguh bumi Tuhan ni. Rugi kalau tak menghayati dan menikmatinya ciptaanNya semasa hayat masih dikandung badan.

Pintu masuk ke Great Orme

Kambing biri-biri yang berbulu lebat berkeliaran di sepanjang jalan, sama seperti di jalan menuju ke Wanlockhead. Eiman teringin sangat nak pegang bulu kambing biri-biri. Saya suruh dia cuba dekatkan diri dengan kambing biri-biri tu. Manalah tau mungkin kambing biri-biri kat sini jinak dan tak takut orang. Dulu saya pernah cuba nak pegang kambing biri-biri. Geram sangat tengok bulunya yang lebat tu. Nampak je macam jinak dan innocent, tapi bila makin dekat dia lari. Mungkin kena umpan bagi makanan kot baru dia nak datang dekat. Hehe..

Eiman cuba jaya mendekatkan diri. Sama je macam saya dulu. Hehe..

Selain dari bawa kereta dan trekking naik ke Great Orme, ada satu lagi tarikan yang menarik kepada pengunjung yang datang ke sini iaitu The Great Orme Tramway yang sudah wujud sejak 1902 dan masih lagi beroperasi sehingga sekarang. Bukan seperti tram biasa yang dilihat di bandar besar, tram kat sini tak pakai enjin untuk bergerak. Ia menggunakan sistem cable-hauled di mana pergerakan tram dikawal oleh tenaga manusia yang bergelar winchmen dan attendant. Bagus la konsep fizik pada tram ni. Kagum bila saya membacanya. Cuma takde rezeki untuk kami naik tram ni kerana ianya ditutup sepanjang musim winter. Takut tram tergelincir kot. Tapi kalau beroperasi pun kami cuma nak tengok macam mana koc tram yang klasik ni bergerak. Harga tiket dia agak mahal. Benda vintage kot. Hihi..

Hanya dapat tengok track tramway je. Cantiknya pemandangan..

Kami teruskan perjalanan dan singgah di satu hentian yang amat cantik untuk bergambar kenangan. Antara perkara yang saya suka tentang Europe ni diorang mesti letak kerusi kat spot yang menarik supaya orang boleh bergambar. Tenang je bila duduk dan melihat pemandangan bandar Llandudno di bawah bukit. Spot macam ni memang sesuai sangat dengan kami yang lebih mengutamakan scenery daripada shopping. Tapi shopping pun kami layan juga sebagai agenda kedua. Tipu la kalau kami tak shopping bila berada di sini. Tambah pulak kali ni kami jadi personal shopper sebagai agenda tambahan. Shopping is Great Britain kann. Hihi..

Kenangan terindah di Llandudno..

Ikutkan hati nak stay lama lagi di kawasan ni. Tapi apakan daya, masa amat mencemburui kami. Dah pukul 10.20 pagi tapi masih lagi di lokasi pertama untuk hari ni. Padahal jauh lagi nak berjalan sampai ke travelodge berikutnya. Huhuu.. Kami teruskan perjalanan menuruni bukit. Curam betul jalan kat sini. Masa naik takut enjin kereta buat hal. Bila turun pulak takut brek tak makan. Masih teringat lagi kisah kereta kami meluncur turun bukit bersalji di Norway. Gelabah juga saya masa tu sebab takut terlanggar pokok. Dah la tak boleh nak naik, nak u-turn pun tak boleh. Akhirnya kena reverse semula pelan-pelan sebab di selekoh. Nasib baik takde kereta lain di belakang kami waktu tu. Fuhh, cabaran dan kenangan yang takkan saya lupakan sampai bila-bila.

Goodbye Great Orme!

Saya ikut route yang lain masa menuruni bukit sebab nak mencari di mana lokasi stesen permulaan The Great Tramway tu. Tram yang tak beroperasi mesti parking kat stesen kan. Dapat tengok sambil lalu pun jadilah. Hihi.. Fa bertanyakan jika kami akan ke kawasan deretan rumah putih yang menghadap pantai tu tadi. Nampaknya tak dapat nak singgah di situ. Nanti jadi lagi lambat bila anak-anak dah mula pijak pasir. Huhuu.. Tinggal kenangan je lah lalu di bandar Llandudno tadi. Next trip in shaa Allah akan ada itinerary khas bermain pantai seharian ye. Hihi..

Dapat juga tengok rupa tramway ni. Bye Llandudno..

@ CONWY

Destinasi seterusnya tak jauh dari sini. Tak sampai 10 kilometer perjalanan dari Great Orme untuk sampai ke Conwy. Ketika kami melalui jambatan untuk masuk ke bandar Conwy, kami disambut oleh satu pemandangan kubu lama yang amat cantik. Conwy adalah salah satu bandar di Wales yang dikategorikan sebagai tapak warisan dunia dan menjadi tumpuan pelancong yang datang ke utara Wales. Banyak kesan sejarah yang masih ditinggalkan dan dijaga dengan baik. Sebab tu saya masukkan Conwy dalam itinerary kerana saya amat suka melihat senibina bangunan lama yang masih wujud hingga hari ni.

Hello Conwy!..

Tempat parking di Conwy agak limited. Masa summer boleh dikatakan sentiasa penuh dengan pengunjung. Maka terpaksalah cari parking yang jauh dari bandar. Mujur kami datang masa winter, jadi takde masalah untuk dapatkan parking di tengah bandar. Masuk je dalam kawasan bandar Conwy, kami terus masuk ke dalam kawasan parking yang terletak di sebelah kubu lama yang kami lihat di jambatan tadi. Banyak parking kosong kat sini. Kelihatan seorang penguatkuasa wanita sedang meronda melihat kereta yang parking di sini. Dah tentulah dia nak cek kereta mana yang tak bayar parking atau tiket dah expired. Hihi..

Driving route: From Great Orme to Conwy

Kami turun dan bersiap-siap untuk mulakan aktiviti eksplorasi di bandar Conwy. Saya beratur di mesin bayar parking. Orang di depan saya agak lama berurusan kat mesin tu. Macam ada masalah je. Penguatkuasa yang bertugas tadi datang ke arah kami untuk membantu. Rupanya mesin ni dah penuh duit syiling di dalamnya. Patutlah nampak banyak kali orang kat depan saya ni masukkan duit tapi keluar semula. Terpaksalah cari mesin parking yang lain. Saya bayar GBP2.50 untuk bayaran parking selama dua jam di sini. Cukup lah kot masa yang diperlukan untuk kami explore bandar Conwy ni. Saya letakkan tiket di dashboard, bagi penguatkuasa tu nampak jelas. Hehe..

Jom explore Conwy!..

@ CONWY TOWN WALLS

Destinasi pertama kami sudah tentulah yang paling dekat dengan parking, iaitu Conwy Town Walls. Monumen ni buka sepanjang masa dan tiada bayaran dikenakan. Takde pintu masuk khas pun yang dijaga oleh guard. Conwy Town Walls adalah antara monumen yang terbaik dan terlengkap di Eropah, dan panjangnya lebih dari 1 kilometer. Kami naik ke bahagian atas untuk melihat bagaimana suasana persekitaran di sini. Terus terbayang macam mana guard pada zaman dulu meronda kat atas ni. Teringat kenangan saya masa travel ke Rothenburg ob der Tauber, Germany pada 2015. Antara medieval town yang terbaik dan tercantik pernah saya lawat sebab pekannya dikelilingi oleh kubu yang tinggi.

Terasa seperti di zaman medieval..

Kami berjalan di sepanjang kubu hingga ke hujungnya. Anak-anak teruja sebab merasa berada di tempat yang bersejarah macam ni. Eirfan tanya rumah siapa yang kita naik ni. Saya kata inilah castle orang zaman dulu berperang. Kena jawab juga sebab selagi dia tak dapat jawapan dia akan tanya berulang kali. Hihi.. Macam iklan burung murai tu. Ingat lagi tak? Hehe.. Bangunan Sultan Abdul Samad pun diorang tak pernah naik, tapi dah ada pengalaman naik monumen bersejarah di Eropah. Bersyukurlah ye wahai anak-anakku. Sama-sama lah kita berdoa agar keluarga kita dilimpahi rezeki yang melimpah ruah dan dapat travel lagi menikmati bumi yang indah ciptaan Tuhan. Aminn..

Jom turun. Selesai dah melawat Conwy Town Walls..

Dah puas bergambar dan menikmati pemandangan di atas kubu, kami turun dan berjalan di sekitar kawasan. Kami singgah di satu kedai souvenir yang terletak di sebelah kubu. Fridge magnet dan keychain sebagai kenangan dan tanda keluarga kami sudah sampai di Conwy mesti dicari. Barulah bertambah meriah dinding rumah kami kat dapur tu nanti. Hihi.. Ada juga yang kami belikan untuk kenalan rapat di pejabat. Nak beli banyak tak mampu sebab bukannya murah harga fridge magnet kat sini. Saya setuju dengan satu statement yang diberikan oleh pembaca blog saya. Belikan fridge magnet sebagai souvenir buat kawan-kawan tak berbaloi sebenarnya. Lebih baik berikan sesuatu yang boleh digunakan. Barulah rasa dihargai barang yang diberi. Paling mudah beli makanan dan offer ramai-ramai makan kat pejabat. Biar semua dapat merasa. Saya dah tau dah apa makanan yang nak dibeli. Trip 2012 dulu saya beli makanan ni dan letakkan kat pantry bilik guru. Pandai-pandai la diorang rasa sorang sikit. Hihi..

Mencari kenangan di Conwy Visitor Centre

Selesai shopping beberapa ketul souvenir, kami teruskan perjalanan menyusuri bangunan lama di sini. Cuaca yang pada mulanya cerah terus bertukar mendung dan hujan renyai pun mula turun. Bila hujan turun agak lebat maka terpaksalah kami cari tempat berteduh. Nak masuk dalam restoran rasa tak sesuai pulak. Bukannya nak makan pun. Kebetulan ada satu kedai souvenir di depan kami. Kedai souvenir ni siap jual barang Portmeirion lagi. Bertambah cerah la mata wife saya melihat pinggan dan mangkuk, padahal semalam lama berkampung kat factory shop dia kot. Biasalah, nasib baik suami beliau amat memahami hobi isterinya. Hihi..

Kaca tanda Portmeirion ni tak dijual. Untuk display kedai katanya..

Selepas 15 minit berada dalam kedai souvenir, hujan pun berhenti. Walaupun tak berjaya beli pinggan Portmeirion sebab wife tak sempat buat pilihan, tapi ada jugalah tambahan souvenir lain yang dibeli oleh anak-anak. Hihi.. Kami teruskan perjalanan ke satu tempat yang menjadi faktor paling utama kenapa saya jadikan Conwy sebagai destinasi pilihan dalam itinerary kami. Kepada pembaca yang mengikuti penceritaan saya dalam trip travel sebelum ni mesti perasan tempat yang saya pergi ada sebabnya tersendiri. Saya lebih suka pergi ke tempat yang menjanjikan sesuatu perkara unik yang takkan jumpa di tempat lain seperti monumen yang unik, replika yang pelik atau apa-apa perkara yang ada rekodnya sendiri. Yang paling penting tempat tu boleh dilawati dengan bayaran yang murah. Kalau free lagi bagus. Hahah.. Lepas tu saya cuba sesuaikan dengan route perjalanan yang dirancang. Kalau tempat tu berdekatan dengan route, saya akan masukkan dalam itinerary. Lokasi Hard Rock Cafe jangan dilupakan. Itu benda pertama yang saya akan tagging dalam membuat itinerary dan route perjalanan saya.

Cuaca sejuk selepas hujan. Gambar postbox dan phonebooth itu wajib..

@ THE SMALLEST HOUSE IN GREAT BRITAIN

Jam 11.25 pagi kami sampai di satu kawasan jeti. Tujuan kami ke sini bukannya nak tengok kapal atau gerai jual ikan segar, tapi di sinilah terletaknya satu rumah unik iaitu The Smallest House in Great Britain yang juga dinamakan sebagai Quay House kerana lokasinya yang terletak di jeti. Sesiapa yang lalu tempat ni mesti akan perasan rumah ni kerana warnanya merah dan berbeza dengan warna rumah lain yang sederet dengannya. Tetapi agak malang juga buat kami kerana rumah ni tidak buka pada musim winter. Daripada info yang saya jumpa, bayaran yang dikenakan untuk masuk ke dalam rumah ni hanya GBP1.00/person. Sesuai la harga tu dengan saiz lawatan. Hehe..

Aiseh.. Tutup pulak musim winter ni..

The Smallest House in Great Britain dibina sejak kurun ke-16 lagi dan digunakan sehingga tahun 1900. Lepas tu ianya menjadi tarikan pelancong yang datang ke Conwy. Rumah ni hanya selebar 72 inci dan tingginya 122 inci. Orang terakhir yang pernah duduk rumah ni ialah seorang nelayan. Rumah ni hanya boleh memuatkan katil single, tempat unggun api dan tong arang batu. Biarpun kecil tapi amat paktikal. Hehe.. Ruginya kami tak dapat nak masuk dalam rumah ni. Teringin juga kami satu famili cuba duduk dalam rumah ni. Nak tengok selesa ke tidak. Hehe..

Tak dapat masuk, kita bergambar kat luar aje..

Jadilah buat syarat kami dapat tengok rumah terkecil di UK ni walaupun dari luar je. Penduduk di sini tak kisah sangat pasal rumah ni kerana katanya banyak lagi rumah yang bersaiz kecil di UK. Diorang pelik kenapa pelancong sanggup jalan kaki sampai di kawasan jeti ni semata-mata nak tengok rumah ni. Memanglah diorang tak heran. Dah tentu diorang selalu ada kat kawasan ni. Kenapa tak hebahkan rumah yang dikatakan lagi kecil dari ini? Pelancong datang sebab tajuk rumah ni. Paling kecil di seluruh UK kot. Siapa nak claim rumah tercantik ke, terburuk ke, boleh je buat signboard dan maklum kat media. Mesti berduyun-duyun pelancong datang melawat. Kami datang pun sebab sign dia je. Sedangkan sign tempat tertinggi di Scotland dan UK pun kami berhenti tepi jalan dan ambil gambar, inikan pula rumah terkecil di UK. Done claim!.. Hehe..

Kawasan jeti di sini. Tenang.. Nelayan tak ke laut agaknya..

Selesai bergambar kenangan di kawasan jeti ni, kami berjalan semula menuju ke parking kereta. Dah pukul 11.40 pagi, banyak lagi tempat nak pergi lepas ni. Saya suka melihat bangunan-bangunan lama bila travel ke luar negara. Selain dari design bangunan yang cantik dan dijaga dengan baik, dinding dia pun nampak menarik. Batu bata yang jelas kelihatan pada dinding menunjukkan betapa lama ianya dah wujud di muka bumi ni. Mungkin ada arkitek atau designer yang boleh buat dinding lama macam ni, tapi yang original lagi cantik.

Tengok dinding dia. Abaikan model tu. Kemain posing ye. Hehe..

Cuaca masih mendung dan hujan gerimis membasahi bumi. Makin bertambah sejuk dibuatnya bila sekali-sekala angin datang singgah ke muka kami. Sebenarnya saya suka sangat dengan keadaan cuaca macam ni. Peluh memang tak keluar langsung lah. 365 hari dalam setahun, kasi peluang la seminggu dua peluh berehat dalam badan. Hihi.. Dah ada orang mula bersuara kelaparan. Sabar ye, sampai kat kereta nanti boleh makan roti dan jajan yang dibawa. Bila bawa anak-anak, 2 perkara tambahan yang kena ambil perhatian berbanding travel berdua iaitu berhenti kerana ke toilet dan bawa bekal yang banyak. Itinerary pun kena setting sedikit santai sebab tak boleh nak rushing bila ada anak kecil. Yang pernah travel dengan budak kecil pasti memahami. Hehe..

Walking Area @ Conwy

Ada orang dah malas nak jalan kaki. Hihi..

Jam 11.55 pagi kami sampai di parking kereta. Walaupun sejam lebih sikit je kami berada kat bandar Conwy ni tapi cukup memberikan pengalaman hidup yang baru dan kenangan terindah buat kami. Kami bersiap-siap untuk teruskan perjalanan ke destinasi berikutnya. Anak-anak di belakang dah mula buka jajan masing-masing. Cuaca sejuk memang cepat lapar kan. Saya cukup dengan kopi panas untuk menyegarkan mata ketika memandu. Terima kasih Conwy atas pengalaman yang diberikan.. Moga berjumpa lagi di lain masa.