Sunday 5 April 2020

JJCP UK V.2: Day 02 (Part #2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ KHAMIS, 28 NOVEMBER 2019

@ ROYAL JORDANIAN RJ111
@ HEATHROW AIRPORT

Selesai pemeriksaan kastam secara menyeluruh, kami duduk di ruang menunggu sementara boarding gate dibuka. Agak ramai juga penumpang yang akan naik flight dengan kami. Setakat ni saya tak nampak lagi orang Melayu. Masa flight dari KLIA saya perasan ramai juga. Takkan la diorang turun di Bangkok dan Amman je, takde yang sampai lajak ke London. Tiket flight murah ni. Hehe.. Jam 10.45 pagi barulah kami dibenarkan untuk masuk ke dalam flight. Kali ni takde priority untuk family with kids. Jadi kenalah beratur dalam barisan dan menunggu panggilan mengikut seating row.

Menunggu boarding gate dibuka. Itu kot flight kami.

@ ROYAL JORDANIAN RJ111

Untuk flight kali ni kami dapat seat di barisan tengah. Tak boleh nak buat pilihan masa check-in haritu sebab flight transit. Hanya flight dari KLIA je yang dapat pilih. Jadi kenalah tunggu semua penumpang yang berada di seat belakang masuk dulu, akhirnya baru giliran kami. Bila trip satu family, saya tak boleh duduk sebelah wife. Kena duduk berasingan untuk jaga anak-anak. Barulah diorang behave sikit. Yang sulung dan kedua kena duduk jauh antara satu sama lain. Tak boleh duduk bersama dua orang ni. Asyik bergaduh je kerjanya. Time tidur je diorang tak bergaduh. Kadang-kadang perkara kecil pun jadi besar. Patut lagakan je kepala diorang ni bagi faham sikit. Huhu..

Dapat seat sebaris di depan. Standby buat susu untuk si kecik dulu..
Kali ni semua tv berfungsi dengan baik
Jam 11.30 pagi, flight Royal Jordanian RJ111 berlepas dengan amat lancar menuju ke London. Flight duration 5 jam 25 minit untuk sampai di Heathrow Airport. Mungkin ada sesi makan sekali. Hihi.. Lapar pulak bila lama sangat masa transit. Duduk kat airport yang mahal pulak tu. Seperti biasa saya tak suka layan movie. Jadi saya browse lagu yang ada. Layan la sampai tertidur walaupun dah set taknak tidur lagi. Huhu.. Elysha tanya bila nak sampai sebab dia rasa lama sangat dah duduk dalam flight tapi tak sampai London lagi. Haa rasakan. Sebelum ni selalu tanya bila nak naik flight lagi kan. Kali ni baru betul merasa naik flight lama sampai bosan. Hehe..

Ayah, bila kita nak makan? Sabar jap ye..
2 jam berada di awangan, kelihatan stewardess sedang mengedarkan makanan. Kali ni ada pilihan nasi bersama ayam atau ikan. Elysha yang hanya makan ayam KFC sudah tentu pilih ikan. Saya pulak pilih ayam sebab nanti mesti Elysha tak habis makan punya. Dapat merasa dua menu. Hihi.. Alhamdulillah, makanan yang kami dapat tidak mengecewakan. Setakat ni sedap juga makanan yang dihidangkan oleh Royal Jordanian. Cuma cabin crew agak serius sikit lah. Cuba la senyum sikit. Awak kan frontliner untuk flight ni. Jaga reputasi majikan awak. Kena berikan perkhidmatan sehabis baik untuk customer. Kalau ada masalah peribadi jangan bawa ke tempat kerja. Nasihat dalam hati je tu. Hehe..

Satu kenikmatan yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata
Alhamdulillah kenyang semuanya. Dah boleh rehat sambung dengar lagu sampai tertidur. Eirfan dari awal tadi asyik bercakap je. Terpaksalah wife saya layan dia. Tengok tv sambil berdiri atas seat. Siap menyanyi lagi. Harap takde penumpang lain tegur. Lepas tengok 10 minit tukar cerita lain. Tau pulak dia tekan button kat skrin tu. Huhu.. Selagi tak menjerit dan menangis sekuat hati dah kira well behave. Sebab tu kalau bawak tengok wayang, kena pastikan cerita dah nak hujung tayangan baru pergi sebab orang tak ramai. Keliling panggung dia ronda. Hihi.. Sedar tak sedar, lagi setengah jam flight kami akan mendarat di Heathrow airport. Tak sabar nak sampai London. Letih sangat dah duduk lama dalam flight. Huhu..

Dari 3 jam dah tinggal kurang setengah jam untuk mendarat. Yess..

@ HEATHROW AIRPORT

Jam 2.45 petang waktu UK, flight Royal Jordanian RJ111 telah mendarat dengan lancar dan selamatnya di Heathrow Airport. Ini kali kedua saya dan wife turun di sini. Kenangan 2012 masih tersemat dalam jiwa kami. First experience is always a memorable ones. Anak-anak dah excited nak jejakkan kaki di bumi UK. Kami ada 14 hari untuk explore bumi UK bersama. Moga banyak pengalaman hidup yang baru buat kami sekeluarga. Fa dan Abang Fikri pun excited juga sebab ini kali pertama diorang sampai UK. Dulu masa trip ke Western Europe saya tak dapat nak selitkan trip ke UK sebab masa tak cukup. Time tu misi kami nak menjejaki 9 negara dalam masa 9 hari. Alhamdulillah berjaya dilaksanakan. Pengalaman hidup yang paling bermakna tu.

Flight route: From Queen Alia International Airport to Heathrow Airport, England
Kami mengucapkan terima kasih pada cabin crew atas layanan di sepanjang penerbangan dan yang paling penting sampai ke destinasi dengan selamatnya. Lepas menunaikan hajat masing-masing di tandas, kami berjalan menuju ke terminal untuk urusan pemeriksaan imigresen. Agak jauh juga nak berjalan sampai ke checkpoint pertama. Takpe, saya dah set untuk ambil kereta sewa pada jam 6.00 petang. Ada banyak masa lagi untuk uruskan semua perkara di airport. No need to rush. Rushing sangat nanti tak enjoy dibuatnya. Bila bawa anak-anak kena tenang dan sabar, sebab memang banyak kali akan berhenti dalam perjalanan atas permintaan mereka. Hehe..

Welcome to UK! Senyum semuanya. Hihi..
Terkejutnya bila sampai di kaunter imigresen, punyalah ramai orang beratur. Melingkar macam ular. Huhu.. Takkan la ada kaunter yang tutup di masa tourist tengah ramai macam ni. Disebabkan terlalu ramai jadi staff bertugas tak dapat nak kawal. Maka terpaksalah kami beratur juga bersama-sama dengan yang lain. Eirfan dah mula gelisah tak duduk diam. Stroller pulak tak dapat lagi. Bertabahlah melayan que yang panjang. Ada sorang perempuan ambil peluang untuk potong que. Sikit-sikit dia take over orang di depannya. Pandai strategi dia. Sampai kat kami, wife saya halang dan tenung dia. Terus tak jadi potong dah. Tapi ramai dah dia berjaya tapau barisan. Time macam ni pun nak buat hal. Ingat semua kat sini suka beratur panjang ke? Huhu..

Dulu takde lah sepanjang ni. Musim holiday besar-besaran agaknya.
Sejam kami beratur namun tak sampai-sampai lagi giliran kami. Ada lagi satu lingkaran untuk sampai ke kaunter. Eirfan dah mula merengek sebab panas. Pampers penuh pun ya juga tu. Huhu.. Sorang petugas nampak kami sekeluarga. Dia pun buka penghadang dan beri kami masuk ikut laluan khas. Dapat juga kami percepatkan urusan di kaunter imigresen. Pegawai bertugas tanya apa tujuan kami ke UK. Saya jawab dengan jujur, nak pergi holiday. Dia pun senyum dan mengucapkan selamat bercuti. Selesai jua akhirnya setelah lebih sejam beratur panjang. Seterusnya kami berjalan menuju ke area baggage claim untuk ambil beg kami. Daripada info, beg dari flight kami akan keluar di Belting 5. Anak-anak bantu mencari dan mengangkat semua beg. Alhamdulillah semua beg kami dah ada. Cuma ada satu beg kami yang pecah tapi roda masih berfungsi. Nanti boleh buat report pada Royal Jordanian Airlines dan juga insurans kami. Apa boleh buat, terpaksalah beli baru. Huhu..

Done baggage claim walaupun ada satu beg pecah. Sedih..
Seterusnya kami melalui pemeriksaan kastam dan terus keluar ke arrival hall di Terminal 3. Lega apabila semua urusan di airport berjalan dengan lancar walaupun terpaksa beratur panjang. Sebelum teruskan aktiviti, macam biasa saya akan keluar dulu dari terminal untuk dapatkan feel suasana di London. Acara wajib tu apabila sampai airport. Kononnya untuk sesuaikan diri dengan cuaca semasa. Macam-macam lah. Hehe.. Kemudian saya masuk semula dan bantu Abang Fikri untuk urusan pembelian simcard. Ada banyak pakej yang boleh dibeli untuk tourist. Rasanya pakej minimum yang bernilai GBP25.00 dah cukup untuk diorang berdua. Itu pun rasanya tak habis guna. Bergantung pada Abang Fikri nak pakej yang mana satu. Terpulang pada dia. Janji boleh browse tanpa masalah sepanjang berada di sini hingga hari terakhir.

Amik feel cuaca di luar terminal dulu
Pakej yang paling minima tu dah cukup untuk cover 14 hari di sini
Pocket wifi kami pun dah activate dan semua berjaya setting dalam phone masing-masing. Walaupun data unlimited, tapi bila penggunaan lebih dari had speed internet akan jadi slow. Jadi saya nasihatkan anak-anak saya supaya jangan download mana-mana video bersaiz besar sepanjang berada kat sini. Game diorang dah install siap-siap. Video kereta untuk Eirfan pun dah save dalam phone. Biarlah dia nak tengok banyak kali pun. Janji senyap. Hehe.. So, next step kami nak ke tempat sewa kereta. Oyster card jangan beli dulu sebab kami bukan nak ke London. Dah selesai ronda UK nanti baru boleh beli. Dulu kami terus ke Uxbridge dan bermalam di Travelodge. Keesokan harinya baru naik bas ambil kereta sewa di Green Motion. Kali ni dari airport terus ke sana. Harap kami naik bas yang betul.

Wallahu 'alam..

Mencari arah ke Central Bus Station

1. Betul tuh Cikgu Nuar .... kami yg duduk di Canada nih, kadang kadang tuh bercinta kalau nak balik Malaysia ... sebab memang penat habis !!!

Tahun 2017-2019 saya kena kerja kat Pengerang ... family ada kat Canada , setiap 2 bulan , bila time balik, letih perjalanan tak habis habis .... sampai Canada recover penat , samapi balik Pengerang , kena recover penat balik !!! Memang penat (lain ler kalau naik biz class hahahahahah)

1. Ye tuan. Perjalanan lama dalam flight memang memenatkan. Btw saya teringin sangat nak ke Canada. Cadangannya nak pergi 2018 sebab ada kawan kerja Malaysian Embassy di Washington. Dia siap dah plan nak bawa kami jalan2 US dan masuk Canada thru Niagara Falls. Malangnya ada halangan yang tak dapat dielakkan. Itu yang tukar plan ke Scandinavia. Takde rezeki buat masa ni nak jejakkan kaki di US dan Canada. In shaa Allah satu hari nanti..

2. Insya Allah .... suatu hari nanti ....