Friday 31 May 2019

JJCP Scandiscovery: Day 06 (Part #3)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ KHAMIS, 13 DISEMBER 2018

LOKASI KEJADIAN:
@ LEGOLAND BILLUND
@ LEGO HOUSE
@ ALDI MARKED

Kami meninggalkan bandar Esbjerg menuju ke destinasi terakhir pada hari ini iaitu Billund sebelum teruskan perjalanan pulang ke homestay. Billund adalah satu bandar kecil yang terkenal dengan themepark yang amat popular iaitu Legoland. Teringin juga kami nak lihat dari luar walaupun memang tiada niat untuk masuk. Hehe.. Di Billund juga ada Lego House. Boleh la saya tengokkkan pesanan dari kawan saya. Itupun jika tempat tu masih buka lagi. Musim winter selalunya tutup awal. Kita cuba nasib, kalau dah tutup sekurangnya dapatlah tengok keadaan sekeliling.

Driving route: From Esbjerg Moske to Legoland Billund
Kami sampai di Billund jam 3.50 petang. Cuaca dah makin gelap. Kelihatan banyak tempat masih dalam pembinaan. Rasanya diorang nak buat bandar Lego kat sini sebab sepanjang perjalanan kami nampak logo Lego di tepi jalan dan juga signboard. Kilang Lego terbesar ada di sini. Kami ikut arah maps menuju ke pintu masuk Legoland. Kami lalu di sebelah Hotel Legoland yang berwarna-warni. Berapa lah agaknya harga bilik semalam kat sini ye. Confirm ribu-ribu punya. Huhu.. Setakat tengok dari luar je yang mampu.

Macam duduk dalam castle Hotel Legoland ni

@ LEGOLAND BILLUND

Tepat jam 4.00 petang kami sampai di pintu masuk Legoland. Yang ada hanya sebiji teksi yang sedang menunggu penumpang. Legoland tutup awal hari ni. Mungkin sampai jam 3 petang tadi. Kami turun dari kereta untuk melihat suasana di pintu masuk Legoland. Yang kami nampak hanya staff Legoland sedang bekerja di dalam. Legoland Billund dibuka pada tahun 1968 dan ia adalah Legoland yang pertama di dunia. Ada 8 Legoland di seluruh dunia. Legoland di Johor adalah yang ke-6 dan menjadi Legoland pertama yang beroperasi di Asia. Saya dah pergi masa ia baru seminggu beroperasi. Rumput pun tak tumbuh lagi masa tu. Cuaca punyalah panas berdengung. Permainan dalam Legoland memang sesuai untuk kanak-kanak kerana tak extreme sangat berbanding Universal Studios. Harga tiket masuk jangan cakap la. Mesti kena ikut standard harga international. Orang Singapore suka la datang Johor. Berapa sangatlah harga tiket Legoland dengan currency dia yang tinggi tu. Huhu..

Jadilah pengalaman berada di Legoland pertama di dunia

Road Trip: From Esbjerg to Billund

@ LEGO HOUSE

Selesai bergambar, kami teruskan perjalanan mencari Lego House. Jam 4.30 petang kami sampai di kawasan parking berhampiran Lego House. Daripada jauh macam dah tutup juga tempat ni. Saya pergi ke pintu dan staff di dalam menunjukkan isyarat tempat ni dah tutup. Takde rezeki la nak tengok dalam Lego House walaupun ada entrance fee untuk explore keseluruhan tempat ni. Lego House ini dibuka pada September 2017. Kira baru setahun jagung ia beroperasi. Jika dipandang dari atas, Lego House ni nampak seperti susunan brick lego yang berwarna-warni. Kami yang lihat dari bawah memang nampak macam biasa je. Hihi..

Pandangan atas Lego House. Kami cuma nampak yang bawah je. Hihi..
Dah tak boleh masuk Lego House, nak jalan-jalan di kawasan sekitar pun nampak macam takde apa yang menarik. Ada satu restoran di sini yang bernama Mamas Pizzeria. Dalam google mengatakan restoran ni halal. Tapi saya tak nampak pun tanda halal di pintu kedai. Saya takdelah nak bertanya pada tuan kedai memandangkan lepas ni kami dah nak balik ke homestay. Lebih baik masak kat rumah je. Kepada yang nak datang ke sini dan ingin mencari option makanan halal boleh la cuba bertanya pada tuan kedai Mamas Pizzeria. Manalah tau ada menu yang halal dan boleh dimakan. Wallahu 'alam. Nak lagi meyakinkan bawalah bekal siap-siap. Hehe..

Lokasi Legoland, Lego House dan Mamas Pizzeria
Mamas Pizzeria di luar Lego House dan review dari seorang pengunjung restoran
Jam 4.45 petang kami teruskan perjalanan pulang ke homestay. Walaupun masih awal lagi tapi masing-masing dah terasa penat. Di awal perjalanan masih ada suara berborak lagi. Makin lama makin senyap, tinggal bunyi lagu MP3 je yang kedengaran. Wife saya di sebelah masih tetap setia menemani saya walaupun tau dalam hati kecilnya nak juga curi-curi tidur. Hehe.. Kejap borak, lepas tu senyap. Confirm terlelap tu. Tinggal la saya seorang yang masih terjaga sebab memandu. Kali ni saya tak rasa mengantuk sangat. Dulu masa drive di Western Europe memang sangat penat. Saya masih ingat lagi masa drive ke Venice. Dengan kabus yang tebal sampai tak nampak jalan, banyak kali juga saya berhenti untuk merehatkan mata sambil minum kopi panas. Harap trip kali ni saya akan lebih fokus. Wife saya berazam kali ni dia untuk cuba bertahan dari tidur dan layan saya berborak. Kemonn la my wife.. Hehe..

Baru separuh perjalanan dan mata masih segar lagi
Jam 6.00 petang kami dah sampai di kawasan Odense. Awal sangat nak balik homestay. Saya set pada map untuk ke supermarket yang berhampiran dengan homestay. Boleh la buang masa jalan-jalan cuci mata kat supermarket tu dulu. Supermarket yang terdekat dan masih buka lagi adalah Aldi Marked yang terletak di area Korup. Saya terus set map untuk ke sana. Yang lain tak tau sebab sedang enak dibuai mimpi. Hihi.. Sampai je di Korup, saya tersalah masuk simpang. Saya masuk taman perumahan. Ingatkan ada jalan shortcut dari situ untuk ke Aldi. Sampai hujung taman rupanya jalan mati. Terpaksalah keluar balik dan ikut jalan besar tadi. Akhirnya jam 6.15 petang kami sampai juga di depan Aldi Marked.

Weather forecast in Odense
Driving route: From Lego House to Aldi Korup

@ ALDI MARKED

Rama stay dalam kereta sebab mengantuk sangat katanya. Kami meronda dalam supermarket dan melihat barangan yang dijual. Kami tak beli apa-apa pun. Kat sini ada barangan yang dijual dari produk Asia. Tapi tak nampak pun barang dari Malaysia. Selain dari barang makanan, pakaian pun ada dijual di sini. Harga barang tetap mahal. Nak beli air mineral pun kena fikir panjang. Bukan kerana tiada tanda halal, tetapi harganya. Hihi.. Air paip di Denmark amat bersih dan boleh terus diminum kerana tiada klorin atau bahan kimia tambahan. Jadi buat apa beli kalau boleh minum free. Hehe..

Mesin recycle ada di mana-mana
Paneng atau Panang? Kari Thai ni
Menghabiskan masa untuk aktiviti hari ni
Lebih setengah jam meronda dalam supermarket tanpa pembelian, kami teruskan perjalanan balik ke homestay yang tak jauh dari sini. Tepat jam 7.00 malam kami dah sampai di homestay. Kami bersihkan diri dan para isteri bertungkus lumus di dapur memasak untuk dinner kami. Lepas makan kami sambung berborak dan mengemas beg masing-masing. Esok awal pagi dah nak check-out dan bertolak ke Sweden. Selesai pack semua barang dalam beg, jam 10.00 malam kami masuk ke bilik dan tidur. Kumpul tenaga sebanyak mungkin. Esok pertama kali dalam hidup nak jejakkan kaki di bumi Sweden. Bagaimana agaknya culture orang Sweden ye? Moga semuanya dipermudahkan. Wallahu 'alam..

Driving route: From Aldi Korup to Homestay

Day 06 total driving mileage: 309 km
Jumlah penggunaan kaki hari ni

1. Alamakkk...bila nak sambung? hehe..

1. Haha.. Raya kali ni banyak sangat kerjanya. Sedang mencari masa yang terluang. Harap bersabar. Hehe..