Thursday 30 May 2019

JJCP Scandiscovery: Day 06 (Part #1)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ KHAMIS, 13 DISEMBER 2018

@ RIBE

Jam 6.00 pagi saya terjaga dari tidur. Nyenyak betul tidur malam tadi. Mana taknya, lebih 8 jam saya tidur. Hehe.. Waktu subuh di sini jam 6.20 pagi. Selesai mandi ikut giliran sebab tandas hanya ada satu je, saya bersiap dan solat sementara para isteri menyediakan breakfast dan bekal lunch untuk trip hari ni. Rama dan Sue dari bilik di garaj datang dengan membawa roti serta butter dalam beg plastik. Bjarne letakkan di pintu luar pagi tadi agaknya. Terkejutnya kami bila melihat roti yang diberi. Punyalah banyak. Huhu.. Boleh tapau makan dalam kereta. Thank you Anne and Bjarne!.. Jam 7.30 pagi kami breakfast dengan roti yang diberi. Sedapnya Danish pastry. Walaupun roti plain tapi terasa kelembutannya. Alhamdulillah..

Weather forecast in Odense
Mewah sungguh breakfast kami
Jam 8.00 pagi setelah kenyang makan roti yang amat sedap, kami bersiap untuk mulakan perjalanan. Bila cerah barulah nampak keadaan kawasan sekeliling homestay kami. Sungguh indah pemandangan pagi ni. Luas betul kawasan tanah Anne. Memang patutlah rumahnya ada 3 chimney. Hehe.. Sebelum bergerak, kami bergambar kenangan dulu di kawasan sekitar. Takut esok pagi cuaca tak secerah macam ni. Tenangnya hidup kat kawasan macam ni.

Suasana pagi yang amat tenang di sini
Jam 8.30 pagi kami mulakan perjalanan dengan VW Caravelle. Saya ikut laluan motorway menuju ke pantai barat Denmark. Destinasi pertama hari ini adalah ke bandar yang bernama Ribe. Ada sesuatu yang menarik tentang bandar ni. Motorway agak lengang. Mungkin dah masuk waktu kerja di sini. Keyakinan saya terhadap pemanduan makin bertambah. Dah rasa bawa siang dan malam. Cuma belum cuba isi minyak lagi. Meter minyak baru je turun suku. Harap lambat la meter ni turun. Hehe.. Esok lusa dah boleh dapat pengalaman isi minyak di sini. Nanti mesti takut tengok meter harga minyak. Sabar, akan sampai juga kejutan itu. Huhu..

Perjalanan hari ni bermula..

Road trip: Odense - Ribe

Dalam perjalanan kelihatan kincir angin yang banyak di tepi motorway. Saya suka betul dengan kincir angin. Banyak negara Eropah yang ada kincir angin. Denmark adalah antara negara yang langsung tiada gunung. Geografi tanahnya rata. Boleh nampak pemandangan yang luas terbentang di sepanjang motorway. Sebab tu sesuai didirikan banyak kincir angin di sini. Kebetulan ada hentian yang bersebelahan dengan kawasan kincir angin. Kami pun berhenti sekejap untuk bergambar kenangan.

Tepi motorway pun jadi bergambar
Here Maps offline yang amat membantu

Driving in Denmark

Kami teruskan perjalanan yang lancar melalui motorway. Kemudian kami keluar dari motorway dan ikut jalan dalam menuju ke Ribe. Tenang terasa bila lalu kawasan kampung di sini. Hadlaju kena perhati selalu sebab ada lokasi yang perlu bawa perlahan. Tak sanggup saya nak terima emel saman dari polis Denmark. Huhu.. Bila berada di tempat yang baru takde masalah jika bawa perlahan sebab boleh menikmati pemandangan yang baru. Lainlah kalau selalu ikut jalan yang sama macam pergi kerja. Jalan jem pulak tu. Memang bosan la dibuatnya. Sebab tu saya lebih suka bawa motor kalau di KL. Biarlah hujan sekalipun, janji tak buang masa dalam jem. Hahah..

Lalu sebelah kilang pakcik Leman. Hati-hati dengan hadlaju. Hehe..

@ RIBE

Akhirnya setelah memandu di motorway dan jalan dalam, jam 10.30 pagi kami sampai di Ribe. Saya mencari tempat parking percuma yang telah saya tag semasa membuat itinerary. Tempat parking agak jauh sikit dari pusat bandar tapi boleh je jalan kaki tambah pengalaman. Cuaca sejuk macam ni memang kena jalan kaki banyak sikit supaya otot tak kejang kesejukan. Hehe.. Walaupun tau parking di sini free untuk 4 jam, tapi kami tetap bertanya pada penduduk yang kebetulan baru parking kereta berhampiran kami. Dia kata kami kena set waktu kami mula parking pada parking disc. Jadi sebelum jam 2.30 petang kami kena beredar dari sini. Kami takkan stay lama pun di sini. Agak dah puas meronda dan bergambar di Ribe, kami akan teruskan perjalanan.

Driving route: From Anne Homestay to P-Centrum Ribe
Weather Forecast in Ribe
Velkommen til Ribe!

Ribe, oldest town in Denmark

Ribe (sebutan: Ree-buh) adalah sebuah medieval town yang wujud pada kurun ke-9. Ia adalah bandar tertua di Denmark dan mungkin juga di Scandinavia. Bandar ini mengekalkan sejarahnya dengan bangunan lama zaman viking yang masih dijaga dengan baik sehingga ke hari ni. Sebab tu saya pilih untuk datang ke sini kerana ingin melihat keadaan bandarnya yang dikatakan asli, menawan dan romantik. Sesuai la dengan kami yang datang bercouple ni. Hehe.. Dari kawasan parking pun dah nampak cantik tempat ni. Tak sabar nak explore bandar ni walaupun cuaca amat sejuk sampaikan saya kena tutup separuh muka saya. Tak boleh tahan dah.. Huhu..

Baru start jalan saya dah mula teruja dengan kecantikan tempat ni
Kami berjalan menyusuri deretan kedai yang kebanyakannya meletakkan barang jualan di luar. Klasik sungguh pemandangan kat sini. Terasa seperti berasa di zaman dulu. Kalau dapat pakai costume viking mesti lagi nampak real. Hihi.. Tak ramai pengunjung di sini sebab hari bekerja. Kami masuk ke beberapa kedai yang ada di sini dengan harapan ada la barang yang dijual murah sempena Krismas yang bakal tiba. Tapi setakat tengok ajelah. Huhu.. Antara tempat menarik di sini adalah Medieval Town Center, Viking Museum, Art Museum dan Commoner's Tower. Kami cuma explore secara general, ikut kaki melangkah. Mana yang dirasakan menarik untuk bergambar kami akan berhenti. Apa-apa pun saya amat suka dengan pemandangan yang cantik dan suasana yang tenang di sini.

10 minit berjalan dah rasa seronok dengan suasana tenangnya
Setelah melihat harga barang di sini, memang betul orang kata shopping is heaven only in UK dan New York. Tak pernah dengar lagi orang datang shopping di negara Scandinavia sebab sedia maklum dengan barangnya yang mahal hatta sekeping fridge magnet. Nasib baik tujuan kami travel bukan untuk shopping. Masa pergi UK dulu je saya borong banyak sebab terkejut dengan harga yang super murah. Murah sampaikan saya post berkotak-kotak barang yang dibeli. Bukan shopping untuk diri sendiri, tapi untuk dijual semula. Sebenarnya kos untuk ke UK tak mahal mana jika ada business minded. Barangan yang dibeli untuk dijual semula boleh cover balik modal ke sana. Silap haribulan lebih menguntungkan. Takpe, boleh kumpul duit tabung untuk business trip ke UK lepas ni. Ada rezeki boleh bawa anak-anak. Lagi banyak luggage space. Sambil jalan kita berbisnes sekali. Hehe..

Saya amat meminati brand Columbia. Kat sini hanya mampu tengok je..
Commoner's Tower setinggi 52 meter adalah mercu tanda Ribe
Kami sampai di kedai menjual souvenir. Ini je lah kedai yang mampu kami beli untuk kenangan. Hihi.. Selepas tu kami ke seberang jalan dan masuk ke kedai menjual roti. Siapa yang sampai di sini rugi kalau tak cuba Danish pastry. Famous seluruh dunia tu. Biskut Danish dalam tin yang dijual kat Malaysia pun harga boleh tahan mahal. Bila lagi nak merasa makan di bumi asalnya. Lagipun nak tengok juga berapa sebenarnya harga roti yang Anne bagi pagi tadi. Hehe.. Namun kena pastikan apa ingredient dalam roti tu. Mungkin ada yang dibuat dari wain atau bahan terlarang. Tak salah bertanya pada tuan kedai. Mereka sedia membantu.

Kedai ni kita boleh duduk lama sikit untuk memilih. Hehe..
Tengok pun tau sedap. Harga je rasa kelat sikit. Hihi..
Dah puas ambil bau roti yang sedap, kami keluar dan teruskan berjalan kaki menyusuri deretan kedai-kedai lain yang ada di sini. Sukar nak gambarkan keterujaan bila berada dalam suasana sebegini. Walaupun berjalan kaki sekadar untuk melihat keadaan dan pemandangan sekeliling tanpa tujuan utama seperti shopping dan melawat tempat menarik dan berbayar seperti muzium dan sebagainya, pada saya ianya sudah cukup untuk memberikan pengalaman yang terindah buat diri saya. Lain orang lain cara travel. Ada yang travel kerana nak shopping. Duduk di London lebih seminggu semata-mata untuk shopping habiskan duit. Kalau la saya ada masa sebanyak tu, baik saya sewa kereta dan jalan-jalan di kawasan pedalaman yang lebih cantik. Duduk kat London 2 hari pun dah cukup. Itu impian saya bila travel. Alhamdulillah setakat ni rakan travel saya semuanya punyai minat dan agenda yang sama dengan saya. Barulah boleh buat geng travel. Hehe..

Kat roundabout pun kami bergambar. Layankan aje..
Puas bergambar, kami mencari jalan balik ke kawasan parking. Ikut pada map, kami tak perlu nak patah balik ke tempat tadi. Kami ikut jalan shortcut, iaitu melalui taman di belakang kawasan perumahan. Indah sungguh pemandangan kat belakang rumah diorang ni. Macam mana lah diorang boleh jaga tempat ni supaya sentiasa bersih dan cantik. Mentaliti manusia bersama-sama dengan penguatkuasaan yang strict itu penting dalam memastikan kawasan kediaman sentiasa dalam keadaan yang harmoni. Siapa taknak hidup dalam ketenangan. Wife saya pernah berangan untuk retirement plan nanti nak duduk kat Volendam, Netherlands selepas kami sendiri lihat bagaimana keadaan rumah di sana yang dikelilingi oleh anak sungai. Tenang jiwa dan raga. Berangan tu tak salah. Nak merealisasikannya yang agak payah. Hahah..

Ni kat kawasan belakang rumah orang. Tenang sangat ni..
Kami lalu semula kawasan deretan kedai dan terus masuk lorong menuju ke parking. Kami ternampak satu restoran yang bernama Ali's Pizza tapi tak pasti akan statusnya. Daripada pintu luar tak nampak pun logo halal. Saya cuba cari dalam google pun tak jumpa. Nak tanya macam tak perlu sebab kami dah bawa bekal untuk makan tengahari. Baik makan bekalan tu daripada membazir. Apa-apa pun hebat Ali ni boleh buka restoran kat tempat macam ni. Terbaik brother.. Hehe..

Ali's Pizza. Halal ke tak ni? Pizza vegetarian mungkin boleh..
Jam 11.50 pagi kami sampai di kereta. Sebelum teruskan perjalanan meninggalkan Ribe, kami ambil keputusan untuk makan tengahari di sini memandangkan ada meja dan kerusi di belakang kereta kami. Dengan cuaca yang amat sejuk kami gagahkan jua membuka bekal makanan dan makan bersama sambil menahan kesejukan. Walaupun menu hanya sambal ikan bilis dan telur goreng beserta nasi yang sudah sejuk, kami semua makan dengan penuh selera. Siap ada buah sebagai pencuci mulut. Roti yang Anne bagi pun ada sekali. Sambal ikan bilis itu sungguh sedap. Hihi.. Orang yang lalu di situ mesti nampak pelik kami berkelah dalam kesejukan. Biarlah, janji perut kami kenyang dan hati riang. Hehe..

Kelazatan dalam kesejukan..
Selesai makan, sebelum seluruh badan menggigil kesejukan kami kemas meja dan bersiap untuk teruskan perjalanan. Terima kasih Ribe atas suasana dan pemandangan yang amat cantik dan pasti akan kami ingat selamanya dalam hidup kami. Entah bila akan sampai lagi ke sini. Rasa macam tak datang dah. Cukuplah sekali sebagai koleksi pengalaman hidup kami. Farvel Ribe! Kami teruskan perjalanan ke destinasi berikutnya. Moga sampai tempat yang dituju dalam masa yang ditetapkan. Wallahu 'alam..