Saturday 28 October 2017

Wonders of The World or UNESCO World Heritage Sites?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Awal tahun dah dapat arahan cuti hujung tahun dibekukan. Nampaknya takdelah trip cuaca sejuk untuk 2017. Huhu.. Cadangannya tahun ni nak travel 2 kali, sekali dengan family dan anak-anak dan sekali lagi travel berdua dengan wife. Nampaknya dapat buat sekali je untuk trip 2017. Huhu.. Takpelah, nak buat camna. Kami balik dari Umrah pada awal Januari terus kami bincang untuk buat trip keluarga. Keluarga mana lagi kalau bukan trip yang join kami ke Thailand tahun lepas. Hihi.. Memang dah janji nak buat family trip beramai-ramai at least setahun sekali. Mula-mula tanya apa kata survey dulu. Akhirnya saya dapat feedback yang amat positif dari semua. Negara yang nak dilawati belum cari lagi ni. Tapi saya dah ada beberapa option untuk dipilih sebagai trip family tahunan ke-2 kami. Sebenarnya ke-3 tapi trip pertama ke Indonesia dulu hanya Jabar dan family Wan je yang join. Jadi kami jadikan Thailand sebagai trip family official kami yang pertama.

Dulu trip ke Thailand bawa kereta. Kali ni nak naik flight pulak..
Masing-masing bersetuju untuk trip ke Asia Tenggara. Baru trip family yang ke-2, kita layan dekat-dekat dulu. Nanti bila semuanya dah stabil barulah kita pergi jauh sikit. Target ke New Zealand naik caravan harap berjaya satu hari nanti. Hihi.. Kami mintak ahli travel bantu dalam persiapan trip ni. Tak larat dah saya nak cari semuanya walaupun sebenarnya boleh je sebab saya suka buat kerja ni. Hehe.. Saya cuma mintak Jabar uruskan hal beli tiket flight. Hal lain insyaAllah saya boleh uruskan. Persoalannya sekarang, kami nak travel ke mana sebenarnya ni? Huhu..

Syoknya dapat buat family trip naik caravan. Hihi (Ihsan Google Images)
Saya mencari info tentang tempat di Asia Tenggara yang sesuai untuk kami lawati. Selalunya saya akan cari dulu tiket murah dan bila dah dapat barulah fikir apa nak buat kat destinasi pilihan tu. Tapi zaman sekarang tiket flight dah murah. Setakat flight ke Asia Tenggara memang boleh dapat banyak destinasi yang menarik. Cuma masalahnya adalah tarikh yang sesuai untuk semua family. Apa-apa pun saya dah maklum kat semua supaya save cuti masing-masing untuk our next trip. Dijangkakan trip kali ni mengambil masa dalam 5-6 hari. Takut juga kalau ada yang dah abis cuti sebelum kejadian. Huhu.. Persoalan lagi sekali, nak pergi mana ni weh? Hahah..

Hang nak pi mana? Haha.. (Ihsan Google Images)
Saya google tempat menarik yang ada di Asia Tenggara. Selain dari lokasi Hard Rock Cafe sebagai tambahan dalam option, saya cari juga kalau ada tempat yang menjanjikan satu kelainan dan pengalaman baru dalam hidup kami. Jadi saya pun google tentang Wonders of the World dan UNESCO Heritage Sites. Sambil tu dapat tambah pengetahuan saya tentang keajaiban yang ada dalam dunia ni. Ada banyak kategori dalam Wonder of the World ni. Selain dari tempat klasik yang well-known dalam list 7 Wonders of the World, ada lagi kategori yang lain seperti 7 Wonders of Nature, 7 Wonders Cities, 10 Man-Made Wonders of the World dan banyak lagi kategori yang menarik. Selain tu ada juga kategori New Wonders dan juga Modern-World Wonders. Terkejut dan bangga juga saya bila terbaca bahawa Kuala Lumpur temasuk dalam senarai 7 New Wonders Cities daripada 28 finalist. Hehe..

KL termasuk dalam New 7 Wonders Cities (Ihsan Google Images)
Selain tu, saya google juga United Nations Educational, Scientific dan Cultural Organization (UNESCO) World Heritage Sites. Hingga hari ni terdapat 1073 lokasi yang telah mendapat pengiktirafan UNESCO. Di Malaysia ada 5 tempat iaitu Gunung Mulu National Park, Melaka, Georgetown, Kinabalu Park dan Lenggong. Saya dah pergi 4 tempat kecuali Gunung Mulu. Mana taknya, saya baru 2 kali menjejakkan kaki di bumi Sarawak. Itupun sebab urusan kerja. Wife saya langsung tak pernah sampai sana. Huhu.. InsyaAllah dah ada dalam perancangan nak buat trip family ke Miri dan terus ke Brunei. Ada kesempatan boleh naik Maswings ke Mulu. Hehe.. Di Asia je beratus tempat yang dah diiktiraf oleh UNESCO sebagai tempat bersejarah. Seronok juga trip kali ni kalau dapat melawat tempat yang ada dalam senarai UNESCO atau Wonders of the World. Persoalan awal tadi masih belum terjawab. Hehe.. Kumpul dulu semua option yang ada. InsyaAllah ada la tempat menarik yang dituju untuk tambah pengalaman baru dalam hidup kami. Wallahu 'alam..

Banyaknya tempat bersejarah (Ihsan Google Images)

No comments:

Post a Comment