Monday 3 October 2016

JJCP Thailand: Day 01

TARIKH:
4 FEBRUARI 2016

LOKASI KEJADIAN:
WANGSA MAJU - R&R RAWANG - R&R GUNUNG SEMANGGOL - R&R GURUN


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari yang ditunggu sudah tiba. Habis je waktu kerja, tepat punch card pukul 5.30 petang saya terus balik ke rumah. Jarak perjalanan sejauh 45 km dari pejabat ke rumah. Kalau bawak kereta, 15 km yang terakhir paling mengerikan sebab kena tempuh jem bermula dari Jalan Tun Razak sampailah ke Wangsa Maju. Huhu.. Apa nak buat, itulah rutin harian orang KL. Selalunya saya naik motor tapi hari ni banyak barang yang nak dibawa balik, maka terpaksalah bawak kereta.

@ WANGSA MAJU

Sampai kat rumah lagi 5 minit nak masuk waktu Maghrib. Haduii.. Terus mandi, solat dan packing barang. Bila bawak anak-anak ni banyak benda yang nak kena prepare. Jam 10.00 malam Jay sampai di rumah dan park kereta kat parking lot depan rumah. Kami susun beg cantik-cantik dalam kereta supaya semua rasa selesa dalam perjalanan yang amat jauh ni. Dengan lafaz bismillah dan doa naik kenderaan, jam 10.30 malam kami memulakan perjalanan. Jay dah maklum siap-siap dia taknak bawak kereta. Wife saya lagilah.. Nampaknya trip kali ni saya akan jadi driver tetap sepanjang perjalanan. Huhu..

Baru kat Tol Jalan Duta mata dah mengantuk. Huhu..
@ R&R RAWANG

Dari rumah kami masuk Duke highway dan terus bersambung dengan PLUS highway di Jalan Duta. Lepas je dari tol hujan turun dengan lebatnya. Kami dah set untuk berkumpul di R&R Rawang jam 11.00 malam sebab semua family datang dari tempat yang berbeza. Sampai di R&R Rawang jam 11.15 malam. Yang dah sampai waktu tu di Starbucks cuma family En. Khai dan Abg Sabri. Kemudian tak sampai 10 minit barulah yang lain muncul dan tunggu kat dalam kereta sebab hujan lebat. Cuma Kodin je yang tak sampai lagi dari Klang. Jam 11.40 malam kami mulakan perjalanan dan bawak perlahan menunggu Kodin sampai. Tak sampai 20 minit Kodin dah ada dalam group konvoi kami. Alhamdulillah semua dah ada. Dalam perjalanan kami update guna group whatsapp je. Takde ahli yang ada walkie-talkie yang boleh dipinjam kat opis masing-masing. Hehe..

Driving Route: From Wangsa Maju to Starbucks R&R Rawang
Perjalanan agak lancar malam ni. Cuma hujan turun agak lebat membuatkan saya bawak perlahan. Dah nama pun konvoi kan, apa kejadahnya nak bawak laju-laju. Hehe.. Nak kata perlahan, dalam 120-130km/h jugak la saya bawak. Mata terasa amat letih sebab petang tadi masih bekerja. Memang begitu pun rutin harian saya kalau bekerja. Setiap hari ulang-alik sejauh 45 km sehala dari Wangsa Maju ke Cyberjaya sesungguhnya amat meletihkan. Ditambah pulak dengan jalan jem. Nasib baik la belum terjadi lagi kejadian tertidur dalam kereta masa jem. Mau hangin orang kat belakang sebab kereta depan tak bergerak-gerak. Hehe.. Lepas je exit Ipoh barulah hujan mula berhenti. Saya dah warning co-pilot awal-awal lagi supaya layan berborak dengan saya sepanjang perjalanan. Anak-anak kat belakang yang sentiasa bising dari awal perjalanan dah mula tak dengar suara. Dah tidur semuanya. Saya minum kopi Starbucks pun takde effect dah. Mengantuk yang amat. Huhu..

Lepas gambar ni diambil, masing-masing dah mula senyap. Zzzz..
@ R&R GUNUNG SEMANGGOL

Jam 2.00 pagi kami tiba di R&R Gunung Semanggol. Berhenti sebab ada yang nak ke tandas dan ada yang nak cuci muka sebab mengantuk. Nampaknya semua kereta konvoi masih ada. Saya amik peluang untuk pergi massage kejap. Bukan kedai tapi kerusi massage yang masuk duit tu. Hehe.. Satu badan keletihan. Rasanya tinggal 10% je lagi tenaga yang ada. Huhu.. InsyaAllah dapat bertahan sampai ke Kedah. Time sedap mengurut, ada yang nak jalan dulu. Kami set checkpoint berikutnya di R&R Gurun. Siapa yang sampai sana dulu bolehlah tidur sekejap dalam kereta atau kat dalam surau sampai waktu subuh. Setengah jam jugak saya layan kerusi massage ni. Barulah lega sikit rasa badan. Tapi mengantuk masih ada. Huhu..

Driving Route: From R&R Rawang to R&R Gunung Semanggol
Layan urutan dulu. Hehe..
@ R&R GURUN

Jam 2.45 pagi kami sambung perjalanan hingga ke R&R Gurun. Rasanya yang lain semua dah kat depan kami. Nak dapat masa tidur lama sikit agaknya kat R&R Gurun tu. Hehe.. Kami singgah sekejap di Shell Juru untuk isi minyak dan kemudian teruskan lagi perjalanan. Kami sampai di R&R Gurun jam 4.10 pagi. Ramai juga orang kat sini. Saya parking kereta dan terus rendahkan seat. Walaupun cuma dapat tidur kurang 3 jam, tapi harapnya tidur yang sempurna supaya dapat cover tenaga yang dah takde ni. Esok lagi jauh nak memandu. Wallahualam..

Day 01 estimated driving mileage = 403 km
*KOS WAJIB UNTUK SEKELUARGA:
  - PETROL  : RM60.00
  - TOLL      : RM45.80
  - JUMLAH : RM105.80

**DAY 01 EXPENSES: RM105.80

4 comments:

  1. last year , memandu hingga ke Phuket.
    berbeza pengalaman ...melihat alam dari darat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tentu pengalaman berbeza ikut jalan udara dan darat. Saya kalau la ada peluang memang nak pergi sejauh yang boleh ikut jalan darat. Mesti adventure abis kan. Hehe.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  2. Good sharing. Leh refer kalau nak p Thailand by darat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Wan.. Dah complete cerita pasal roadtrip ke Thailand ni boleh la dibuat sebagai bahan rujukan, insyaAllah. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete