Monday 15 September 2014

29 November 2013
Lokasi kejadian:
Kansai International Airport - Sanuki Restaurant - KLIA

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jam 5.30 pagi kami dah terjaga dari tidur. Bersemangat untuk pulang ke Malaysia. Takut lewat tertinggal flight je nanti. Huhu.. Kami menyiapkan diri. Jam 6.30 pagi kami turun ke lobi hotel bersama beg-beg kami yang dah sedia dikemas malam tadi. Berat jugak beg kami. Inilah padahnya kalau membeli tanpa berfikir panjang. Hehe.. Tapi malam tadi dah siap timbang beg dengan digital scale. Masih lagi dalam range yang diluluskan untuk dibawa naik dalam flight. Tak perlu nak bayar untuk extra luggage. Bajet itu penting.. Hehe.. Strategi kemas beg pun kena ada. Untuk bagi banyak ruang dalam beg, pakaian sebaiknya digulung, bukan dilipat. Thanks youtube.com!.. Good info on how to maximize your storage in a luggage.

Goodbye room 1614!
Sampai kat lobi Fa dan husband dah menunggu. Takde costumer lain selain dari kami berempat. Yang ada cuma 2 orang staff hotel di reception counter. Selesai hal check-out, kami berbincang tentang shuttle bus untuk ke Kansai Airport. Nak naik ke tak ni? Daripada perbincangan sepantas kilat, kami berempat ambil keputusan untuk naik JR train je untuk ke airport. Antara reason utama adalah JR Pass kami masih valid lagi. Rugi kalau tak guna. Naik shuttle bus kena bayar. Takpelah terpaksa tahan angkat beg yang berat dari hotel ke Osaka Station. Last day ni. Hehe..

Reception counter yang clear. Sape nak check-out pepagi buta, ye tak?
We'll miss Hearton Hotel Nishiumeda!
15 minit berjalan kaki sambil memikul beban yang agak sarat, kami tiba di platform Osaka Station. Ramai juga orang di station. Semuanya nak pergi kerja. Kami berempat je yang bawak beg besar. Huhu.. Kami mencari garisan beratur yang takde orang, di bahagian depan sekali. Harap dapat pintu di hujung coach. Senang sikit nak letak beg kat dalam train. Kalau pintu tengah nanti susah pulak orang nak keluar masuk train. Strategi jugak tu. Hehe..

Nin diaa.. Beg kami berempat..
Dalam 10 minit menunggu, jam 7.05 pagi train JR Osaka Loop Line tiba. Disebabkan kami yang terawal beratur di garisan, pintu train buka je kami terus masuk. Memang betul dapat pintu coach yang paling depan sekali. Kami pun susun beg kami di bahagian depan dan tak mengganggu orang lain. Kami hanya berdiri je sepanjang perjalanan. Senang nak jaga beg walaupun tau takde orang nak curi pun. Hehe.. Sambil berdiri bolehla kami tengok pemandangan di depan.

Pemandangan di coach yang paling depan sekali..
Sekali sekala selisih dengan train lain
Walaupun train JR Osaka Loop Line hanya pusing keliling Osaka je, tapi sampai di Tennoji Station, train ni bertukar nama jadi JR Hanwa Line. Kami tak perlu nak keluar dari train. Dari Osaka Station kena pastikan train akan menuju ke mana dulu. Letih kalau kena turun naik train dengan beg yang berat. Ramai orang keluar di Tennoji Station untuk tukar train lain ke destinasi masing-masing. Ramai juga orang baru yang masuk. Huhu.. Perjalanan ke Kansai International Airport diteruskan. Sampai di Hineno Station, train bertukar nama lagi, jadi JR Kansai Airport Line. Ramai lagi yang keluar. Tapi yang masuk kurang sebab lepas ni train akan lalu jambatan menuju ke Kansai International Airport.

3 kali JR train tukar nama dari Osaka Station untuk ke Kansai International Airport
Train melalui jambatan. Bahagian atas adalah jalan raya..
@ Kansai International Airport

Jam 8.15 pagi kami tiba di Kansai International Airport. Kami menunjukkan JR Pass pada staff di pintu keluar untuk kali yang terakhir. Tq JR Pass.. 'Anda' memudahkan perjalanan kami sepanjang berada di Jepun. Yang menyusahkan cuma nilai 'anda' yang teramat mahal untuk dibeli. Huhu.. Kami naik eskalator untuk masuk ke Terminal 1. Sampai atas eskalator, terus nampak troli. Bebanan penyiksaan sudah berakhir. Beg-beg kami diletakkan di atas troli dan kami berjalan sambil menolak troli menuju ke bangunan airport dengan wajah yang amat ceria. Hehe..

Yeaa.. sudah jumpa troli..
Haa.. kan ceria tuu.. Hehe
Baru boleh thumbs up!.. Amekau, 2 troli terus..
Sampai di Terminal 1, kami mencari arah untuk ke bahagian International Departures. Flight kami jam 11.00 pagi. Dah boleh nak check-in luggage. Lepas check-in masih ada masa lagi nak jalan-jalan kat dalam terminal tanpa bawa troli. Kami refer signboard untuk ke bahagian check-in yang terletak di tingkat 4. Sambil tu kami refer pada departure screen untuk mencari nombor flight kami. Kami berdua naik MAS. Fa dan husband naik Air Asia, tapi departure time kami sama.

Bergambar kenangan di Terminal 1 Kansai International Airport
International Departures di tingkat 4
Menunggu lif untuk naik ke tingkat 4
Mencari nombor flight kami
Kami mencari kaunter MAS dan Air Asia. Kebetulan kaunter kami bersebelahan di lorong A. Agak ramai juga orang beratur untuk check-in. Kaunter banyak tapi bukak sikit je. Tak cukup staff ke? Huhu.. Agak lama juga kami beratur tunggu sampai turn kami. Nasib baik check-in awal. Kalau lambat tak merasa la nak jalan-jalan kat dalam terminal ni. Menunggu dengan penuh kesabaran..

Keadaan orang ramai di dalam terminal
Kaunter check-in MAS bersebelahan dengan Air Asia
Dah nak sampai turn kita.. Yezzaa..
Hampir 30 minit beratur, akhirnya sampai turn kami untuk check-in luggage. Selesai proses check-in tanpa sebarang masalah, kami berjumpa Fa dan husband yang dah selesai lebih awal dari kami. Dalam terminal ni ada satu restoran yang diiktiraf halal oleh Malaysian Halal Consultant & Training Agency (MHCT). Teringin nak merasa makan disitu sebab dari awal sampai la ke hari terakhir tak merasa kami nak makan makanan Jepun yang halal. Proses pencarian restoran halal yang dimaksudkan pun bermula.. Sambil mencari sempat jugaklah singgah di kedai-kedai yang agak menarik di situ..

First time jumpa smoking room kat tengah terminal dalam airport
Tu bukan tanda peace, tapi nak beli 2 majalah dengan free gift.. Huhu..
Antara gift shop yang besar kat dalam terminal ni
Dah check... non-halal.. Move on..
Dalam food court pun takde jugak..
@ Sanuki Restaurant

Setelah 15 minit berjalan kat dalam terminal, akhirnya kami jumpa juga restoran halal yang dimaksudkan. Nama restoran tu Sanuki Restaurant. Specialty in u-don noodles. Terbaiklah. Merasa juga saya makan u-don di negara kelahirannya. Sebenarnya saya tak pernah pun makan u-don di Malaysia. Makanan Jepun yang saya pernah makan dan amat suka cuma sushi je. Rasa menyesal pulak tak makan sushi masa kat Osaka dan Tokyo. Huhu.. Katanya sushi di Tsukiji Fish Market Tokyo sedap dan fresh. Takde rezeki kami. Dan takde rezeki tuan kedai sushi tu nak amik duit kami. Hehe.. Takde masalah pun tak dapat makan sushi kat Jepun ni (mode tenangkan diri sendiri.. huhu). Dah selesai bergambar kat luar restoran, apa lagi.. Time to eat Japanese noodles!..

Inilah dia Restoran Sanuki.. Terpampang logo halal tu..
Boleh pilih menu di kaunter
Ruang makan yang amat selesa. Takde orang pulak tu. Hehe..
Tengok menu yang ada kat kaunter, macam-macam jenis makanan yang ada. Lebih kurang macam makan yong tau fu, boleh pilih fishball mana yang berkenan. Mee u-don ni ada jenis dan saiz juga rupanya. Dah tu ada yang sejuk dan panas pulak tu. Tak nak peningkan kepala bab-bab makan ni, at last kami pilih set menu yang dah sedia ada dan tambah aksesori yang kami nampak macam sedap dimakan. Kami order air Japanese tea je sebagai minuman. Senang cerita. Jumlah semuanya adalah JPY1950. Hehe..

Banyak step dalam pemilihan noodle ni. Huhu..
Tengok set menu ni lagi senang. Hehe..
Apa lagi.. Order saja..
Sijil halal dari MHCT Malaysia dipamerkan. Terbaik!..
Apa yang dipilih sudah dapat..
Syiling kena amik. Buat kenangan atau souvenir di saat akhir..
Tadaa.. Masa untuk mencekik jangan sampai tercekik..
Layan jugak makan u-don noodle ni. Tapi ada rasa risau jugak. Bukan pasal kehalalannya, tapi kekuatan perut yang bakal menerima makanan yang baru first time dimakan. Perut saya ni lain macam sikit. Kalau makan benda yang pertama kali dalam hidup mesti akan jadi kejadian yang tak diingini. Dah la nak naik flight lepas ni. Toilet dalam flight sempit, tak selesa. Huhu.. Biasalah, perut baru nak merasa benda baru, terkejut. Hehe.. Tapi takkan taknak makan pulak kan. Daripada lapar lebih baik makan. Terpaksalah sanggup terima apa yang bakal terjadi selepas ni. Harap boleh bertahan sampai rumah kat KL. Uish, lama lagi tuu.. Toilet di rumah lagi best dari toilet awam. Hehe.. Eh, apa daa cerita pasal toilet ni.. Huhu..

Jemput makan ye..
Sengih walaupun tak pasti apa yang bakal berlaku lepas ni. Huhu..
Tengah sedap melayan u-don, tetiba ada satu group datang ke arah kami. Diorang dari syarikat TV channel Jepun. Salah sorang dari group tu approach kami. Dia nak interview kami pasal makanan halal. Takkan nak halau pulak kan. Kurang sopan begitu. Tambah pulak dengan orang Jepun yang amat berdisiplin dan sopan. Layan jugaklah. Sebelum dia interview, dia minta izin untuk merekodkan video perbualan kami dan juga aktiviti makan kami. Boleh je. Kena kontrol cun dan hensem la camni. Nak masuk TV la katakan.. Hehe..

Ahh sudah.. Reporter mana pulak ni?..
Dia bertanyakan tentang pendapat kami mengenai status halal. Adakah kami sebagai orang Islam akan makan di kedai yang ada status halal, ataupun kami akan tetap makan di kedai yang tiada status halal walaupun kedai tersebut tidak menyediakan makanan yang berasaskan daging. Saya jawab memang kami akan mencari kedai yang ada status halal, kerana lebih yakin. Mungkin kedai yang tiada status halal tidak menjual daging tapi minyak yang digunakan pulak diragui. Kalau ada rasa ragu-ragu baik tak payah. Takut apa yang diragui tu menjadi benar. Wallahualam..

Perempuan tu sebagai translator. Senang sikit nak berkomunikasi..
Ada beberapa lagi soalan yang diajukan berkenaan dengan status halal. Tujuan diorang interview adalah nak buat dokumentari tentang makanan halal di Jepun. Mungkin diorang nak tambah banyak lagi restoran yang berstatus halal di sini. Alhamdulillah. Mudah la untuk orang Islam datang bercuti di Jepun. Kebetulan pulak dah tak perlukan visa untuk ke sini. Last sekali saya bagi suggestion bahawa restoran yang berstatus halal haruslah diperbanyakkan di Jepun. Fuh, dah macam duta halal Malaysia pulak jadinya. Hehe..

Amik shot video dari jauh tu.. Kontrol ye semua. Hehe..
Sebelum mengakhiri interview, diorang bagi business card. Slot dokumentari ni bakal keluar di TV Jepun pada 28 Januari 2014. Wah, kat Malaysia pun tak pernah keluar TV, alih-alih muka kami bakal keluar kat TV Jepun.. Famous jap. Hehe.. Nasib tak baik sebab takde kawan kat Jepun ni. Kalau ada dah lama suruh rekodkan dokumentari ni. Kenangan indah keluar dalam dokumentari TV Jepun. Nak guna video streaming tak tau pulak camna caranya. Takpelah, yang penting kami dah memberikan kerjasama dalam membantu mempromosikan makanan halal di Jepun. Harap betul la tak lama lagi makin banyak kedai makan berstatus halal di Jepun, insyaAllah.. Dan harap betul la muka kami masuk TV. Hehe.. Entah-entah saje je diorang buat gempak sebab nak dapat peluang interview kami. Huhu..

Selesai interview dia bagi business card
Tak tau apa yang kelakar sangat time ni. Hehe..
Diorang dari TV Tokyo. Cuba bukak website dia tapi sepatah ayat pun tak paham. Huhu..
Selesai interview, kami menghabiskan makanan kami. Jam 10.00 pagi kami bergegas menuju ke pintu masuk untuk berlepas. Tinggal lagi sejam untuk hal di kaunter imigresen. Takut ramai orang yang beratur. Selesai urusan pemeriksaan di kastam, kami mencari Fa dan husband tapi tak berjumpa. Tak sempat nak ucap selamat jalan kat diorang. Nak jumpa kat KLIA pun tak boleh sebab diorang turun di LCCT. Takpe, nanti sampai kat Malaysia saya akan contact diorang berdua. Kami menunggu di waiting hall sehingga pintu untuk berlepas dibuka. Jam 10.40 pagi Gate 13 untuk flight MH53 menuju ke Kuala Lumpur dibuka dan kami beratur untuk masuk ke dalam flight.

Di waiting hall menunggu pintu berlepas dibuka
Beratur untuk naik flight
Jam 10.50 pagi kami dah berada di dalam flight MH53. Bersedia untuk berlepas pulang ke Malaysia. Waktu berlepas agak lewat kerana flight terpaksa queue di landasan dan hujan yang turun agak lebat. Banyak flight yang berlepas jam 11.00 pagi termasuk yang delay kot. Kelihatan flight Air Asia X yang dinaiki Fa dan husband sudah berlepas dulu. Tepat jam 11.40 pagi barulah giliran MH53 untuk berlepas di landasan. Harap perjalanan kami berempat di dalam Air Asia dan MAS berjalan dengan lancar. Menunggu masa untuk tiba di Kuala Lumpur dengan selamat, insyaAllah.. Goodbye Japan!

Bersedia untuk berlepas
Hujan lebat di luar. Harap flight berlepas dengan lancar..
Sudah berada di awangan.. Time to sleep..
Sepanjang perjalanan saya habiskan masa dengan tidur. Saya tak suka sangat melayan movie dalam flight. Lebih prefer dengar lagu. Sambil dengar boleh terus tertidur. Terjaga pun kerana waktu makan. Lepas makan tidur balik. Hehe.. Apa yang nak dibuat pun dalam flight. Nak main games pun rasa malas. Kalau dapat masuk cockpit atau lepak kat business class takpelah jugak kan. Saya sedar cuma ekonomi class je yang mampu. Huhu.. The best activity to do when in flights is sleep.. Yezzaa..

Makanan pilihan saya
Yang ni pulak pilihan wife saya
@ KLIA

Jam 5.45 petang saya dikejutkan oleh announcement dari captain menyatakan flight akan mendarat dalam masa 10 minit lagi. Lewat 50 minit dari waktu sebenar. Tak kisahlah, janji mendarat dengan selamat. Sampai di KLIA kami terus bergerak ke bahagian luggage untuk mengambil barang kami. Tak sabar nak berjumpa dengan anak-anak dan beri barang-barang yang kami beli di Jepun khas untuk diorang. Disebabkan barang kami banyak, kami ambil keputusan untuk naik teksi je. Kami singgah di kaunter tempat kami sewa wi-fi untuk return semula. Memang terbaiklah wi-fi yang kami sewa ni. Lain kali kalau ke luar negara boleh sewa lagi, insyaAllah..

Semua beg kami berjaya dijumpai dengan selamat..
Lepas maghrib kami turun ke station teksi. Teksi yang kami naik menuju terus ke rumah kami di Wangsa Maju. Sudah dijangka anggaran tambang yang akan dikenakan, iaitu RM76.80. Masih lagi murah berbanding kos naik ERL. Kalau ERL terus berhenti depan rumah dah lama saya naik. Daripada pening kepala nak angkat beg lagi, lebih baik naik teksi je.. Depan rumah driver teksi tu drop kami. Jam 8.50 malam kami tiba di our Home Sweet Home.. Berakhirlah sudah perjalanan kami mencari pengalaman di negara Jepun selama 8 hari. Wah, nampaknya perut saya memberikan kerjasama yang baik selepas makan u-don pagi tadi. Kalau sakit perut sekarang pun takde masalah sebab dah sampai rumah. Hehe.. Tq Japan for the sweetest memories!. Segala kenangan yang berlaku di sana akan selalu diingati sebagai satu pengalaman hidup yang amat berharga.. Wallahualam..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Lunch     : RM63.40
  - Teksi      : RM76.80
  - Jumlah   : RM140.20

**Day 08 Expenses: RM140.20