Friday 20 December 2013

JJCP Indonesia : Day 01

Tarikh:
19 September 2013
Lokasi kejadian:
KLIA - Soekarno-Hatta Airport - Rest Area KM 39 - Cottonwood

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Pagi tu saya masih bekerja. Saya mohon untuk pulang awal memandangkan flight berlepas jam 5.45 petang. Lagipun saya memang takde kelas pada 2 waktu terakhir. Jam 12.30 t/hari saya bergegas balik ke rumah. Sampai di rumah, wife dan anak-anak dah siap sedia nak keluar. Cadangan awal nak naik teksi ke KL Sentral dan terus naik ERL ke KLIA. Tapi rasanya kos lagi mahal sebab untuk 5 orang. Beg yang dibawa pulak agak besar, tambah dengan stroller untuk si kecil. Maka saya pun call teksi untuk terus ke KLIA. Jam 1.00 petang teksi membawa kami terus ke KLIA. Bayaran tetap RM80.00.

Elysha dah mula lentok.. Belum sampai KLIA lagi tu..
Seronok betul anak-anakku nak naik flight
@ KLIA

Sampai di KLIA jam 2.00 petang. Teruja betul anak-anak saya bila sampai di KLIA. First time nak naik flight. Sama jugak la macam saya masa first time naik flight dari Subang ke Kuantan dulu. Walaupun domestik je tapi teruja sungguh. Tak salah kalau nak teruja lebih pun sebab bayar tiket mahal tuu.. Hehe.. Miza dan Jabar belum sampai lagi. Kami mencari tempat untuk makan tengahari. Old Town pun jadi lah.. Dekat sikit dengan surau kat Anjung Tinjau. Tak ramai sangat orang kat KLIA hari ni. Setengah jam kami melepak kat Old Town, Miza pun sampai join kami makan sekali. 15 minit lepas tu Jabar pulak sampai. Dah cukup ahli untuk ke Indonesia. Kami terus check-in dan ambil boarding pass.

Ahli rombongan Cik Ton ke Jakarta.. Hehe..
Beratur untuk check-in luggage and boarding pass
Yezzaa.. Boarding pass sudah ada..
Kami berborak, solat dan mengurut (kat kerusi ogawa je, hehe) sambil menunggu untuk check-in. Sempat lagi kami ronda kat area duty-free zone. Jam 5.20 petang kami dah ada dalam flight. Bersedia untuk berlepas ke Jakarta. Tambah lagi satu negara dalam checklist saya. Alhamdulillah.. Dari KL ke Jakarta cuma 2 jam je. Saya set jam saya mengikut waktu Indonesia, lewat sejam dari waktu Malaysia. Walaupun 2 jam perjalanan, masih dapat makanan dan sempat jugak layan satu movie.. Hehe..

On the way to duty-free zone
Autogate please..
Bergambar di depan replika kapal terbang
Bergerak ke pintu masuk
Eimran tak sabar nak naik flight
Bergambar dulu sebelum berlepas
Kena isi kad ni. Simpan bahagian departure untuk balik nanti..
Eimran duduk sebelah Jabar.. Makan time..
I love MAS meals.. Serius sedap!
Cuaca dah mula gelap di luar
Layan tidur kejap dengan Elysha
Macam tau-tau je nak mendarat terus bangun tidur. Ceria lagi..
@ Soekarno-Hatta Airport

Jam 6.45 petang kami tiba di Soekarno Hatta Airport, Jakarta. Lepas dah selesai hal-hal di imigresen, kami menuju ke pintu keluar. Cuaca dah gelap. Suhu agak panas, bahang terasa. Seperti yang dijangka, Elysha dah mula meragam. Huhu.. Takpe, jap lagi naik van sejuk sikit. Problem pertama pun muncul. Janji kat supir Pak Teddy, tapi yang datang menjemputnya orang lain. Kami mencari orang yang memegang sign nama kami tapi takde. Cari punya cari rupanya orang tu tunggu kat pintu keluar lagi satu. Huhu.. Nasib baik berjumpa. Supir kami bernama Pak Wan. Dah berumur orangnya. Sesuai la nak bawak orang yang berkeluarga macam kami ni. Kami berkenalan dan seterusnya menunggu Pak Wan amik van di tepi jalan. Masa van sampai tu saya rasa pelik sikit bila ramai betul orang nak offer diri tolong angkatkan beg ke dalam van. Bila van dah nak jalan, ada sorang budak ni mintak duit sebab dah tolong angkatkan beg. Laa, patutlah beria-ia dia nak tolong. Padahal bukannya banyak pun beg kami. Huhu.. Pengalaman pertama, kat Indonesia ni ramai orang yang buat kerja macam ni semata-mata nak cari duit.. Now I understand.. Saya bagi jugak Rp10,000 kat dia sebab nampak macam taknak blah je dari situ selagi tak dapat duit. Saya tak pasti perlu ke tak saya bagi duit kat budak tu. Silap saya juga sebab tak study sikit pasal Indonesia ni. Macam kat Paris dulu saya dah standby siap-siap sebab tau ramai pick-pocket di sana.. My mistake..

Baru turun flight. Menuju ke imigresen..
Menunggu Pak Wan yang tak muncul-muncul
Khusyuk Pak Wan study itinerary kami. Faham ke tak tu? Hehe..
Keadaan airport yang agak crowded. Atau memang camni setiap masa?
Perjalanan untuk keluar dari bandar Jakarta amat menyeksakan. Jem teruk di sepanjang jalan. Jarak dari Jakarta ke Bandung lebih kurang 175 km. Nak keluar dari bandar Jakarta pun lama, tak tau pukul berapa nak sampai di Bandung. Huhu.. At least dapat jugak tengok pemandangan bandar Jakarta. Nasib baik aircond sejuk. Layan pemandangan sampai tertidur.. Saya terjaga jam 10.00 malam bila Pak Wan berhenti di Rest Area untuk makan malam. Our first Indonesian menu, masakan padang @ Restoran Simpang Raya..

Kat dalam van. Besar van Pariwisata ni..
Eiman dan Eimran duduk seat belakang. Asyik bergaduh je kerjanya..
@ Rest Area KM 39

Saya kurang minat sangat dengan masakan padang ni. Kat Malaysia pun rasanya sekali dua je makan masakan padang. Tapi dah ada kat sini, layan je lah. Nanti lapar lagi susah. Style masakan padang, lauk akan dihidang penuh satu meja. Usik je kena bayar. Hehe.. Agak-agak mana yang nampak sedap saya makan je. Janji perut kenyang. Mintak air es soda gembira. Tapi takde. Hmm, tak gembira jadinya. Hehe.. Alhamdulillah.. Selesai makan jam 11.00 malam. Sempat lagi saya dan suami Miza, Wan berborak dengan supir di luar restoran. Banyak jugak soalan yang kami tanya tentang Indonesia. Cari pengalaman..

Restoran Simpang Raya. Agak famous kat Indonesia. Banyak cawangan.
Layan masakan padang
Masih boleh faham lagi bahasa Indonesia. Kalau tak tau tanya jer..
@ Cottonwood Bed & Breakfast

Perjalanan diteruskan ke Bandung. Problem kedua menyusul. Pak Wan tak tau kat mana letaknya hotel Cottonwood. Hujan yang turun dengan lebatnya membuatkan pencarian menjadi lagi susah. Masuk lorong, keluar lorong, masuk lorong lain pulak. Last-last Pak Wan bertanya pada guard. Akhirnya jam 1.00 pagi baru kami berjumpa. Alhamdulillah.. Kebetulan hujan pun reda. Hotel ni terletak kat area kawasan perumahan. Ingatkan dekat dengan bandar Bandung. Sunyi dan sepi keadaan sekeliling. Nak check-in hotel kena naik tangga. Lif memang takde. Nasib baik ada staff hotel yang tolong angkatkan beg kami sampai ke bilik. Lega.. Selesai check-in, kami masuk ke bilik masing-masing. Badan dah terasa letih yang amat. Nak mandi pun rasa malas. Bilik yang agak kecil kurang sesuai untuk kami 5 beranak. Ada satu katil queen size je. Maka ada lah yang menjadi korban tidur di lantai. Huhu..

Dah pukul 1.45 pagi pun tak tido lagi. Ikut perangai sape ni? Hehe..
Ada masa beberapa jam je untuk tidur dan recharge energy. Esok pagi-pagi lagi dah nak keluar. Kalau tak larat esok tidur dalam van je lah jawabnya. InsyaAllah akan ada tenaga untuk esok hari. Rugi tidur lama-lama kat negara orang. Hehe.. Tomorrow itinerary? I follow je.. Wallahualam..

(A) Soekarno Hatta Airport - (B) Bandung = 175 km
*Kos wajib untuk sekeluarga:
  - Teksi     : RM80.00
  - Lunch    : RM42.50
  - Tips       : RM3.00
  - Dinner   : RM45.00
  - Jumlah  : RM170.50

*Website yang membantu:

Soekarno-Hatta Airport

Restoran Simpang Raya

Cottonwood Bed & Breakfast

4 comments:

  1. Hi bro,

    Van Pariwisata ni memag luas ye? boleh muat berapa orag agk2 nya.. 7-10 orag mcm tu boleh muat ta? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesemuanya dewasa 10 org..

      Delete
    2. Boleh muat. Takde masalah..

      Delete
    3. Oh, terima kasih ye.. (Y)

      Delete