Monday 25 December 2017

JJCP VietCam: Day 03 (Part #1)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

TARIKH:
5 OGOS 2017

LOKASI KEJADIAN:
@ MUKMINA HALAL FOOD RESTAURANT
@ STARBUCKS RESERVE
@ MLOP KHNUR REST AREA
@ PREY PROS REST AREA

Jam 5.15 kami dah bangun untuk solat Subuh. Ingatkan nak stay sampai pagi tapi disebabkan malam tadi tidur lambat, jadi secara tak sengaja saya tertidur semula. Hihi.. Jam 6.40 pagi baru bangun balik dan kejut anak-anak. Cuaca dah cerah di luar. Kami bersiap untuk aktiviti hari ni yang pasti memenatkan kerana perjalanan yang jauh. Huhu.. Saya dah set dengan driver untuk ambil kami jam 8.00 pagi di depan hotel. Cadangan mulanya pagi ni nak breakfast di restoran semalam kat belakang hotel. Tapi semalam masa ziarah ke masjid, kelihatan banyak pulak restoran halal kat situ. Jadi kami amik keputusan untuk breakfast di sana.

Pemandangan Tonle Sap River dari balkoni hotel
Kami kemas semua beg yang ada. Maklumlah bila bawa anak-anak, banyak beg yang kena dikemaskan. Diorang cuma tau kumbah je. Nak kejut mandi satu hal, lepas mandi nak pakai baju pun susah. Boleh layan tidur lagi. Huhu.. Kerahan tenaga di awal pagi harus dilakukan. Akhirnya jam 7.30 pagi semuanya telah kemas dan kami turun ke lobi menunggu bas tiba. Sampai di bawah, semua famili dah sedia menunggu. Kami check-out siap-siap. Rasanya tak nak naik ke bilik dah sebab tak breakfast di sini. Kalau breakfast di restoran semalam memang harus naik semula untuk buang apa yang patut. Hihi.. Hari ni bas sampai awal. Jam 7.45 pagi dah ada kat depan hotel. Driver berpakaian amat kemas hari ni. Patutlah, ada peneman dalam bas. Kelihatan sorang perempuan yang akan ikut kami ke Siem Reap. Dia boleh speaking, jadi senanglah saya nak maklum apa-apa kat driver nanti. Jangan kena bayar extra sudahlah sebab saya tak mintak pun guide tambahan. Huhu.. Saya tak tanya pun nama guide perempuan ni. Saya cuma mintak dia cakap kat driver yang kami nak ke area masjid semalam. Lega, tak perlu nak guna bahasa isyarat. Hihi.. Setelah semuanya dah ada dalam bas, tepat jam 8.00 pagi bas bergerak menuju ke area masjid.

Jom naik bas

@ MUKMINA HALAL FOOD RESTAURANT

Dalam 10 minit perjalanan kami sampai di depan kawasan restoran halal yang terletak di pintu masuk masjid. Ada beberapa restoran halal di sini. Ikutlah famili masing-masing nak makan di mana. Yang penting jam 9.30 pagi kena berkumpul semula. Driver dan guide akan tunggu dalam bas di parking perkarangan masjid. Saya pilih untuk breakfast di Mukmina Halal Food Restaurant. Saya mintak wife order apa yang patut sebab saya dan geng lepak semalam nak naik tuktuk pergi ke Starbucks seperti yang dibincangkan. Daripada info yang saya cari semalam, ada satu Starbucks yang berdekatan dan dah bukak seawal 6.00 pagi. Harap betul lah info yang saya jumpa tu. Huhu..

Bus Route: From River Star Hotel to Tasnim Halal Restaurant
Tasnim Restaurant antara restoran halal terbesar kat sini
Saya pilih makan kat kedai ni
Nak mencari tuktuk bukan satu masalah besar di sini. Ramai je rider yang menunggu pelanggan kat pintu masuk masjid. Yang menjadi masalah adalah nak deal bayaran tuktuk untuk pergi dan balik semula. Kami bertanya pada sorang rider tuktuk. Kami tunjuk pada map di mana letaknya Starbucks. Kalau ikut jarak, tak sampai 4 km pun dari sini. Dia mintak USD10.00/return untuk satu tuktuk. Mak aihh, mahalnya. Kami cuba nego untuk dapatkan USD5.00/return. Dia tanya pada kawannya sebab kami nak guna 2 tuktuk. Kawannya pun macam berat hati nak setuju dengan harga kami. Taknak terima takde masalah. Kami pun jalan masuk ke dalam masjid menuju ke bas kami. Baik mintak bas yang hantar kami ke sana, takyah bayar pun. Belum sempat sampai kat bas, rider tadi datang dengan tuktuk dan setuju dengan harga kami. Ikutkan hati nak mintak USD3.00 je. Huhu.. Sebenarnya boleh je naik bas, tapi kami nak bagi anak-anak kami rasa pengalaman naik tuktuk. Lepas ni dah ke Siem Reap, langsung diorang tak merasa naik tuktuk kat Phnom Penh.

Tuktuk Route: From Tasnim Halal Restaurant to Starbucks Reserve
Suasana jalanraya di Phnom Penh penuh dengan motosikal cuma tak sebanyak di Ho Chi Minh City. Takut juga la kalau bawak motor kat sini. Main masuk simpang ikut suka je. Huhu.. Saya pernah tengok depan mata saya dua motor accident kat simpang berdekatan Ben Thanh Market. Tengah banyak motor pulak tu. Yang saya kagumnya dua-dua rider bangun dan teruskan perjalanan. Takde pun nak tolak motor ke tepi dan berbincang siapa yang salah. Huhu.. Mungkin mereka mengenali antara satu sama lain. Kat rumah nanti baru bincang. Hehe.. Dalam map nampak macam jalan lurus je ke Starbucks tapi rider tuktuk ni bawak masuk keluar simpang. Mungkin nak elak jalan jem kot. Mereka lebih mengetahui jalan shortcut di sini. Layankan aje. Huhu..

Melayan pemandangan bandar Phnom Penh dengan tuktuk

@ STARBUCKS RESERVE

Jam 8.35 pagi kami sampai di Starbucks. Tak pasti kenapa nama dia Starbucks Reserve. Nak kata nama kawasan ni Reserve macam tak logik. Huhu.. Tak kisahlah, janji dah bukak. Boleh la cari citymug untuk koleksi peribadi saya. Takkan la datang semata nak beli citymugs. Dah tentu nak rasa air caramel frappucino dari Phnom Penh. Saya pun order la satu dan kongsi minum ramai-ramai sebagai cukup syarat. Agak ramai juga pelanggan pagi ni. Nak lepak lama-lama pun tak boleh. Rider tuktuk pandang slack je dari luar. Diorang kena tunggu sebab kami belum bayar lagi. Hihi.. Jam 8.50 pagi kami bertolak balik ke masjid. Satu citymug from Phnom Penh telah menjadi milik saya.

This is Starbucks Reserve, Phnom Penh
Dalam perjalanan balik saya ternampak logo Hard Rock Cafe di satu bangunan dan tertulis Opening Soon. Aduhh, HRC bakal beroperasi di Phnom Penh la. Takde rezekilah nampaknya nak jadikan HRC Phnom Penh sebagai tambahan koleksi peribadi saya. Huhu.. Nak datang ke sini lagi macam tipis je kebarangkaliannya. Ini adalah HRC keempat yang saya terlepas. Lagi tiga lokasi HRC yang saya dah sampai tapi masih belum beroperasi waktu tu adalah di Busan (South Korea), Antwerp (Netherlands) dan Innsbruck (Austria). Nampaknya kena pesan kat kawan-kawan yang akan pergi ke tempat ni. Hihi..

4 HRC yang masih belum buka masa saya sampai
Jam 9.10 pagi kami sampai di Mukmina Halal Food Restaurant. Yang lain dah makan. Wife saya order nasi ayam dan air teh o ais untuk saya. Rasa nasi ayam tak seperti yang dilihat. Huhu.. Terpaksa habiskan jugak memandangkan lepas ni perjalanan agak jauh. Nampak jelas makanan kat sini tak sesuai dengan anak tekak saya. Bila tanya yang lain, ada yang sependapat dengan saya dan ada juga yang makan hingga menjilat jari. Hihi.. Tekak masing-masing. Sama je dengan makanan di Malaysia. Walaupun tekak melayu belum tentu boleh makan budu dan cincaluk. Air teh o ais pun khas dibuat untuk kesihatan. Sama ada letak sikit atau lupa nak campur gula dalam air tu. Huhu..

Nampak macam sedap kan? Hurmmm..
Berborak sambil menunggu bas sampai
Tepat jam 9.30 pagi, bas sampai di depan restoran. Setelah semuanya naik ke dalam bas, maka perjalanan jauh kami pun bermula menuju ke Siem Reap. Selamat tinggal Phnom Penh. Moga berjumpa lagi untuk tambah koleksi HRC. Huhu.. Saya mintak guide perempuan tu bagitau driver untuk berhenti dalam sejam dua perjalanan untuk kami ke tandas dan hal-hal lain. Nak makan dah tentu takde restoran halal. Setakat beli air boleh la kot. Alangkah bosannya bila duduk lama dalam bas tanpa mendengar lagu atau layan movie. Speaker yang ada tu buat display je lah. Huhu.. Nak dengar lagu kat phone tak boleh sebab saya memang tak pernah langsung simpan satu lagu dalam phone. Ringtone je yang ada. Hihi.. Nampaknya terpaksa layan pemandangan kampung di sepanjang perjalanan. Itu je lah yang boleh dibuat dalam perjalanan yang dijangka memakan masa selama 5 jam ni.

Semua dah ready? Lets jom to Siem Reap..
First time berselfie dengan En. Khai

@ MLOP KHNUR REST AREA

Hampir sejam perjalanan, saya minta driver untuk berhenti sebab ada yang nak ke tandas. Lama pulak driver ni cari tempat berhenti. Faham ke tak ni. Huhu.. Akhirnya jam 10.40 pagi kami sampai di Mlop Khnur Rest Area. Ada satu restoran dan kedai di sini. Sambil menunggu ahli menguruskan hal masing-masing, saya melihat kawasan sekeliling. Ada pulak mainan yang dijual kat sini. Nasib baik anak saya tak berapa kisah sangat. Hehe.. Selain dari makanan ringan, buah-buahan pun ada dijual. Makanan eksotik pun ada. Tak tau apa sebenarnya makanan eksotik yang dijual tu. Huhu.. Nak browse internet pun tak boleh walaupun ada tertulis password wifi di dinding kedai. Ada makanan ringan yang boleh dibeli sebab ada logo halal. Anak-anak pun tak meminta, jadi tak perlu la beli. Bukan tak berminat tapi sebab dah banyak stok makanan yang kami bawak. Confirm cukup sampai balik nanti. Hihi..

Bus Route: From Tasnim Halal Restaurant to Mlop Khnur Rest Area
Makanan ringan ada, buah-buahan pun ada. Besarnya keropok udang tu..
Apa tu? Boleh la cuba rasa sikit untuk pengesahan. Kalau teringin la. Hihi..
Amik udara segar dulu. Diorang berdua tu memang ada masalah kira duit KHR. Hihi..
Jam 11.20 pagi kami teruskan perjalanan. Walaupun nama jalan yang kami guna ialah National Highway 6, tapi jangan sangka ianya macam Highway PLUS kita yang ada 2-3 lane tu. Nama je highway tapi sama macam jalan kampung di Malaysia cuma jalannya di sini agak lurus dan berdebu. Lebih kurang macam jalanraya dari Kuantan nak ke Pekan, jalan agak lebar walaupun satu lane je. Huhu.. Kami dihidangkan dengan pemandangan kampung di sepanjang perjalanan dan sekali sekala masuk kawasan pekan yang tiada bangunan tinggi. Sampai di kawasan pekan Kampong Thom, guide perempuan tu turun. Laa, ingatkan dia jadi guide kami sampai ke Siem Reap, rupanya dia tumpang nak balik kampung. Entah bayar ke tidak tambang bas ye. Pandai company bas sewa ni cari duit lebih. Huhu.. Bagus juga lah dia turun. Tak selesa saya nak duduk depan bila dia ada. Jasamu dikenang walaupun hanya bantu untuk bagitau driver berhenti kat rest area tadi. Jadilah daripada tumpang sesaja je kan. Hihi..

Beginilah rupa National Highway di Cambodia
Duduk belakang lagi selesa buat masa ni. Hihi..
Baru dapat wefie bila guide perempuan tu dah turun. Hehe..

@ PREY PROS REST AREA

Lepas sejam perjalanan, anak-anak mintak untuk ke tandas. Nasib baik driver tu faham bila saya bagitau supaya berhenti di rest area yang berhampiran. Dia angguk tanda faham la kot. Huhu.. Jam 12.30 tengahari kami singgah di Prey Pros Rest Area. Tempat ni lagi besar dari rest area tadi. Mungkin ia memang proper rest area untuk pengguna highway ni. Sebesar mana pun tetap tak dapat nak makan nasi putih dengan ayam masak kicap jika ada. Setakat guna tandas dan beli air kopi atau buah je yang boleh. Hihi..

Bus Route: From Mlop Khnur Rest Area to Prey Pros Rest Area
Rehat sebentar dengan kopi Cambodia. Hehe..
Duduk lama kat sini pun takde apa yang boleh dimakan. Lagipun kena kejar masa untuk sampai di Siem Reap. Entrance ticket ke Angkor Wat kena beli hari ni juga sebab esok awal pagi dah nak masuk. Saya cek dalam internet, tiket kena beli kat kaunter di Siem Reap. Kalau beli hari ni sebelum jam 5.30 petang, tiket valid untuk masuk petang ni dan juga sepanjang hari esok. Kalau sempat boleh la merasa pemandangan matahari terbenam hari ni. Angkor Wat tak buka 24 jam. Tourist hanya boleh masuk seawal jam 5.00 pagi dan keluar selewatnya jam 7.00 malam. Tengok pada keadaan hari ni nampaknya mungkin sempat untuk beli tiket je kot melainkan kami terus ke sana dan kemudian baru check-in hotel. Apa-apa pun tengok pukul berapa kami akan sampai di Siem Reap. Rasanya dah lebih separuh perjalanan kami dari Phnom Penh. InsyaAllah boleh sampai awal di Siem Reap.

Kalau ni drivernya senang sikit nak berkomunikasi. Hehe..
Tepat jam 1.00 petang kami sambung perjalanan ke Siem Reap. Saya melihat keadaan dan rekabentuk rumah kampung di sepanjang perjalanan. Kebanyakan rumah di sini didirikan tiang yang tinggi. Mungkin tempat ni adalah kawasan banjir kot. Saya tak dapat bayangkan jika kawasan kat sini memang pernah berlaku banjir. Jadi macam lautan rasanya sebab kawasan sekeliling lapang dan penuh dengan sawah padi. Huhu.. Nak tanya kat driver dah tentu takkan jumpa jawapan pasal banjir kat sini. Saya andaikan je memandangkan rumah kat sini semuanya dibina dengan tiang yang tinggi. Bosan dengan pemandangan yang sama sepanjang perjalanan, saya pun tidur sekejap untuk recharge tenaga bagi aktiviti petang dan malam ni di Siem Reap. Bas tak pasang lagu, handphone pulak memang tak pernah save lagu mp3. Anak-anak pun dah mula senyap kat belakang. Masing-masing dah mula letih la tu. Hehe.. Adalah lebih baik saya tidur untuk simpan tenaga.

Melayan pemandangan yang menghijau sampai tertidur
Jam 2.30 petang saya dikejutkan oleh wife. Bas dah masuk ke kawasan Siem Reap. Kalau di Phnom Penh bandarnya banyak bangunan yang tinggi dan moden, lain pula keadaannya di Siem Reap. Bangunan di sini kebanyakannya hanya rumah kedai tiga tingkat. Debu jangan cakap la. Dah macam jerebu rupa dia. Patutlah ramai orang pakai face mask kat sini. Kami je yang kuat antibodi tak perlukan face mask. Nanti bila tak tahan sesak nafas kena cari juga face mask kat kedai runcit. Hihi.. Yang dewasa mungkin takde masalah. Paling risau bila anak-anak yang terkena. Harap janganlah ada yang mula menunjukkan tanda sakit. Nanti susah nak berjalan kat Siem Riep ni. Huhu.. Kesemua anak saya selalu kena sesak nafas masa kecik. Bila tengok dada dah mula berlekuk bila bernafas, terus kena hantar ke klinik. Jangan sampai muka dah jadi biru sudahlah. Huhu..

Dah sampai Siem Reap. Ramai juga penunggang motosikal kat sini
Bas masuk ke beberapa simpang menuju ke hotel kami. Harap driver ni tau kat mana lokasi Ta Prohm Hotel. Saya siap tunjuk gambar kat dia pagi tadi bagaimana rupa hotel. Jangan dia bawak terus ke Ta Prohm Temple sudah lah. Huhu.. Anak-anak dah mula terjaga sebab bas banyak kali berhenti di persimpangan dan lorong yang sempit. Saya nampak logo Hard Rock Cafe di tepi jalan, menandakan kami hampir sampai di destinasi. Ta Prohm Hotel dekat je dengan Hard Rock Cafe Angkor. Nampaknya driver tau mana letaknya hotel kami. Hehe.. Cuma yang tak tau lagi adalah keadaan hotel kami. Harap selesalah walaupun hanya sehari bermalam di sini. Wallahu 'alam..