Monday 12 December 2016

JJCP Thailand: Day 05 (Part #1)

TARIKH:
8 FEBRUARI 2016

LOKASI KEJADIAN:
PATONG BEACH AREA - BANG YA MUSLIM HALAL FOOD - PHUKET T-SHIRT & SOUVENIRS WAREHOUSE


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bangun solat subuh, lepas tu tidur balik. Memang tak larat sangat dah. Huhu.. Kemudian tersedar sebab wife mintak kunci motor. Jay nak tolong hantarkan sebab pasport dia ada kat kedai motor tu. Bagi kunci dan sambung tidur lagi sekali. Kena kumpul banyak tenaga sebab hari ni nak balik Malaysia dan perjalanan amat jauh dari Phuket untuk sampai semula di sempadan. Tu baru sempadan, belum kira nak sampai KL lagi. Huhu.. Nak tidur lama-lama pun tak boleh sebab nak check-out. Family lain semua dah menunggu di lobi hotel. Jam 9.30 pagi saya bangun setelah semua barang dan anak-anak telah wife saya uruskan. Saya cuma tinggal nak mandi je. Huhu.. Selesai mandi dan bersiap, jam 9.50 pagi kami turun ke lobi untuk berkumpul dan check-out. Pening jap kepala. Tu lah, siapa suruh stay sehari je kat Phuket. Kan dah tak puas. Hehe..

Bersedia untuk check-out hotel
2 orang bodyguard ni menjalankan tugas dengan baik sepanjang trip. Hehe..
@ PATONG BEACH AREA

Selesai check-out kami mulakan perjalanan dan singgah di Patong Beach untuk mencari breakfast. Nak mencari parking di tepi pantai ni agak sukar sebab ruang yang limited. Maka terpaksalah kami parking berjauhan antara satu sama lain. Harap semuanya dapat parking di tepi pantai ni. Semalam masa jalan-jalan di sini saya ada ternampak signboard restoran halal di satu lorong. Memang cadang nak buat sebagai port breakfast kami pagi ni. Ingatkan parking free kat tepi pantai ni, rupanya kena bayar. Keluar je kereta terus sorang staff datang ke arah kami dan berikan tiket parking. Ingatkan ulat parking, tapi staff tu pakai uniform. Kira betul la tu kena bayar parking 30THB/hour. Bayarkan aje. Sementara menunggu yang lain mencari parking, kami berjalan di area pantai dulu. Semalam tak sempat nak tengok pantai sebab dah gelap. Hari ni baru tau camna rupa pantai kat sini.

Cantik Patong Beach ni. Tourist suka betul layan cuaca panas ye. Huhu..
Kita bergambar dulu. Err, abaikan gambar background tu ye. Hehe..
Selesai bergambar di tepi pantai, kami berjalan menuju ke Bang Ya Muslim Halal Food yang terletak di salah satu lorong di situ. Saya cuba ingat balik signboard yang saya tengok semalam. Kedai ni terletak agak jauh ke dalam lorong. Tak kisah la, janji berjumpa kedai halal di sini. Malas nak cari kedai lain dah. Takut lagi lama mencari. Dalam perjalanan ke kedai, kelihatan banyak pusat urut kaki yang dah mula beroperasi dan menunggu pelanggan yang datang. Kedai fish spa pun ada. Kejap lagi kalau sempat boleh juga urut kaki seround dulu sebelum bergerak. Hihi..

Boleh ada pulak kedai jual mainan kat sini. Huhu..
@ BANG YA MUSLIM HALAL FOOD

Dalam 100 meter berjalan masuk ke dalam lorong, akhirnya kami sampai di Bang Ya Muslim Halal Food. Kedai tak berapa besar, tapi nasib baik hanya satu meja ye yang ada pelanggan. Dapat la kami semua duduk dan order makanan. Disebabkan malam tadi masing-masing dinner sendiri, maka pagi ni breakfast dibayar menggunakan duit yang dikumpul. Order je apa nak makan, nanti Jay yang bayar. Hehe.. Duit yang terkumpul masih banyak lagi katanya. Nanti kalau ada baki, duit tu boleh la buat makan beramai-ramai kat Malaysia. Kira majlis post-mortem trip ke Thailand ni. Hehe..

Bang Ya Muslim Halal Food location
Cantik juga decoration dalam kedai ni. Harap makanan pun sedap la hendaknya. Hihi..
Disebabkan waktu pun dah nak tengahari, jadi kami terus brunch je, lebih mudah. Tak perlu nak berhenti untuk makan tengahari lagi. Menu yang disenaraikan agak menarik untuk dicuba. Tengok gambar pun dah nampak menyelerakan. Saya order nasi putih dan daging masak ala padprik bersama teh ais. Saya order juga satu sup yang berwarna pink. Lain macam je warna dia, tu yang nak try tu. Kat Malaysia tak jumpa sup warna pink macam ni. Hihi.. Harap tuan kedai cepat menyediakan makanan kami. Tak nak jadi macam restoran Abdullah Halal Foods kat Krabi haritu. Lama sungguh menunggu. Huhu..

Buat cepat sikit ye kak. Hehe..
Menunggu makanan sampai dengan penuh kesabaran..
Ada orang dah ajak pergi kedai mainan kat depan tadi. Huhu..
Nampaknya sama juga keadaannya seperti di Abdullah Halal Foods. 15 minit menunggu baru air yang sampai. Makanan pulak 20 minit lepas tu. Adakah kami pilih salah kedai atau memang kat Thailand amik masa panjang untuk siapkan makanan. Huhu.. Nasib baik la datang dengan kawan-kawan, boleh la borak-borak dulu sambil menunggu. Kalau saya sorang je mau berasap satu badan. Hahah.. Mueiz dan wife siap sempat pergi fish spa dulu sementara menunggu makanan sampai. Saya pun sempat pergi bawa Elysha cari barang yang dia nak kat kedai depan tadi. Kalau dah buat muka macam tu confirm makan pun dia tak lalu. Hahah.. Lepas dah beli apa yang dihajati dan balik semula ke kedai pun masih belum sampai lagi makanan kami. Tukang masak sampai lewat kot. Mungkin lepak malam tadi sampai subuh. Hehe..

Nasib baik teh ais dia sedap. Hihi..
Makanan dah sampai. Yeayy.. jemput makan semua..
Lega bila makanan kami sampai jua akhirnya. Sedap juga makanan kat sini. Beras siam tu yang buat nasi dan lauk menjadi sedap. Dapat yang wangi lagi la menyelerakan. Cuma harga beras siam wangi je yang buat kurang selera. Hehe.. Kat sempadan nanti memang ada niat nak beli sekampit dua beras siam wangi. Rasanya lepas lalu imigresen. Bukannya kami nak buat meniaga pun. Takkan nak buat makan sendiri tak boleh kot. Hehe.. Selesai makan kami dihidang dengan sup warna pink yang saya order. Malangnya rasa dia saya tak berapa suka. 3 kali suap je dah cukup. Bagi kawan-kawan lain merasa pulak. Diorang pun tak suka dengan rasa makanan warna pink ni. Lastly Eimran yang makan banyak. Bagi apa saja makanan kat dia insyaAllah akan diselesaikan dengan jayanya. Hihi..

Ni dia makanan warna pink tu. Namanya Suki Seafood..
Alhamdulillah kenyang perut kami semuanya. Jam 11.50 pagi kami meninggalkan Bang Ya Muslim Halal Food. Time ni kami semua dah mula berpecah. En. Khai awal lagi dah bergerak menuju ke sempadan. Begitu juga Kodin. Muiez masih ada lagi kat sini. Dia nak sambung layan fish spa katanya. Abang Sabri pulak nak singgah ke HRC dan pergi balik kedai big bike semalam. Ada benda yang dia teringin nak beli la tu. Semalam 50-50, hari ni confirm beli. Hehe.. Cuma tinggal family saya, Wan, Saiful dan Pae je yang akan konvoi pulang ke sempadan. Sebelum meninggalkan kawasan, wife ajak saya pergi urut kaki untuk kali terakhir di sini. Lagipun dah takde apa yang nak dibuat lepas ni. Kami masuk ke salah satu kedai urut kaki yang paling murah di situ. Tokey kedai bagi 200THB/hour. Kira murah la tu. Hehe.. Saya dan wife bersama Jay pun layan urut kaki selama sejam. Best..

Last call urut kaki sebelum menuju ke sempadan..
Sampai tertidur saya dibuatnya ketika kaki diurut. Barulah kaki rasa sedap nak pijak pedal kereta. Hehe.. Jam 1.10 petang kami meninggalkan Patong Beach dan menuju ke sempadan. Tinggal 4 buah kereta je dalam konvoi kami. Yang lain ada agenda yang tersendiri. Harap semuanya selamat masuk ke Malaysia. Yang paling dirisaukan sekarang adalah sempat atau tidak nak masuk Malaysia sebab pintu imigresen bukannya bukak 24 jam. Huhu.. Tengok macam mana keadaannya malam nanti. Apa-apa pun kami masih boleh berhubung melalui whatsapp jika ada kecemasan berlaku. Harap dijauhkan sebarang musibah hendaknya.

Bergambar terakhir dengan Muiez sebelum meninggalkan Patong Beach
Sebelum kami ke kereta, kami mencari money changer untuk menukar duit. Standby duit lebih sikit, takut tak cukup sampai kat sempadan nanti. Wan cadang untuk singgah di satu warehouse menjual t-shirt dan souvenir yang murah. Warehouse tu terletak berdekatan dengan Gems Gallery semalam. Dalam perjalanan nanti boleh singgah sekejap. Tu sebab kena tukar duit siap-siap sebab takut terlebih excited dengan barang yang dijual kat warehouse tu nanti. Hahah..

Tukar duit lagi. Huhu..
Jam 1.30 petang kami meninggalkan Patong Beach dengan seribu satu kenangan. Tak puas rasanya hanya semalam je berada kat sini. Apa pun kami dah jejakkan kaki di sini. Ada rezeki nanti bolehlah datang lagi. Kalau bukan datang satu family, saya sorang join bike trip ke Phuket pun ok juga. Hihi.. Sesungguhnya banyak lagi aktiviti menarik yang boleh dibuat kat sini. Tengok abang Sabri pun dah cukup. Dua kali dia pergi big bike shop tu. Nasib baik la helmet kat kedai tu tak banyak pilihan. Kalau helmet baru masuk rasanya saya singgah balik ke sana macam abang Sabri. Hahah.. Kami singgah di petrol station sebelum sambung perjalanan mencari warehouse seperti yang dicadangkan oleh Wan tadi. Warehouse ni amat famous di kalangan tourist yang datang ke sini. Bukan setakat t-shirt visit Thailand dan souvenir, malah t-shirt HRC pun ada dijual kat warehouse ni. Apa-apa pun kita isi minyak dulu. Kereta sangkut tengah jalan langsung tak pergi warehouse tu. Hahah..

Babai Patong Beach.. Babai Phuket.. Hope to see u again..
Isi minyak bagi ngam-ngam sampai sempadan. Hehe..
@ PHUKET T-SHIRT & SOUVENIRS WAREHOUSE

Wan mengetuai konvoi 4 buah kereta yang menyusuri jalan keluar dari Phuket menuju ke warehouse. Jam 2.15 petang kami tiba di Phuket T-Shirt & Souvenirs Warehouse. Agak besar juga warehouse ni. Untuk masuk ke dalam warehouse ni, kami perlu ikut arah yang ditunjukkan. Bukan boleh main masuk je tau. Rupanya sebelum masuk kami diberi briefing oleh staff warehouse tersebut. Dia bagi pengenalan tentang barang yang dijual kat sini. Antara yang dia mention adalah t-shirt HRC juga mereka hasilkan dan lebih murah harganya. Pelik juga saya bila warehouse ni ada keluarkan t-shirt HRC. Orang HRC tak rasa terkesan ke? Huhu.. Lepas habis briefing dalam 5 minit, barulah kami dibenarkan masuk ke dalam warehouse. Maka aktiviti cuci mata dan memilih souvenir yang berkenan di hati pun bermula.

Driving Route: From Patong Beach to Phuket T-Shirt & Souvenirs Warehouse
Ni dia nama warehouse tu. Kemain khusyuk Pae dan Miza dengar penerangan ye. Hehe..
Design t-shirt HRC yang ada kat sini
Lepas saya belek kualiti t-shirt HRC kat sini, boleh la dikatakan agak terbaik juga. Tapi design yang ada kat sini ada yang tak pernah wujud kat HRC. Cuma beberapa design je yang ada di Rock Shop. Tak tau la kalau zaman saya tak mengenali HRC memang dah ada design macam ni. Tapi pada saya siapa yang betul-betul diehard HRC boleh tau t-shirt ni bukan original. Even saya yang baru berjinak-jinak pun boleh bezakan. Ia bukan kerana murah atau mahal tetapi perasaan memakai yang original berbanding imitation. Sukar nak gambarkan sebenarnya. Huhu.. Sama seperti kasut dan handbag. Memang rasa lain kalau bukan original. Seperti sandal flip flop imitation yang saya beli masa kat Indonesia dulu. Belasah je pakai buat naik kapcai redah hujan pergi kerja. Habis terkopek sikit kulit sandal tu. Hilang kat masjid pun masih boleh tersenyum lagi. Kalau original jangan harap la saya nak pakai macam tu. Sayang ooo.. Hehe.. Boleh la nak beli t-shirt HRC kat sini untuk dibuat main futsal atau pakai seharian. Sampai terkopek tulisan HRC pun takde hal punya. Hihi.. Yang penting saya dah beli kat HRC Phuket semalam sebagai koleksi peribadi saya.

Sampai duduk kat lantai memilih t-shirt. Hehe..
Selain t-shirt, kat sini juga ada menjual key-chain, fridge magnet dan juga kain. Saya cuma minat kat design tali leher yang dijual. Boleh la beli sepasang dua buat matching dengan kemeja kerja saya. Saya ni tak pandai sangat memilih, apatah lagi nak bagi match seluar, kemeja dan tali leher. Semuanya wife saya yang pilihkan. Kalau dia takde memang saya grab je mana-mana tali leher yang tergantung kat belakang pintu. Janji pakai time kerja. Hihi.. Even kasut pun wife saya yang pilihkan. Saya cuma pakai je. Kalau dia tak sediakan, mungkin saya pakai kasut sebelah lain. Melampau sangat teruknya tu. Hahah.. Pada saya kasut kena pakai yang berkualiti. Kalau pakai kasut cap ayam, memang cepat la berkaki ayam sebab mudah koyak dan tapak tertanggal. Hihi.. Tapi yang paling utama biarlah ianya selesa untuk dipakai. Nak nampak cantik dan hensem punya pasal sampaikan terseksa kaki tu dalam kasut. Hahah..

Tunggu kat luar pulak. Huhu..
Setengah jam je saya bertahan dalam warehouse ni. Jam 2.45 petang saya dah tunggu kat gerai di luar. Layan minum air kelapa lagi best. Hehe.. Biarlah diorang melayan shopping kat dalam tu. Saya dapat 2 pasang tali leher pun dah cukup puas hati. 10 minit kemudian Pae dan Wan join sekali minum air. Yang lain masih belum nampak tanda-tanda nak keluar dari warehouse lagi. Huhu.. Ada yang tambah lagi sebiji kelapa ni. Cuaca dah la panas kat luar ni. Hehe.. Lepas setengah jam menunggu barulah diorang semua keluar sambil membawa beg plastik besar. Lain macam diorang bershopping dalam warehouse ni. Mentang-mentang nak balik Malaysia dah. Memang gitu caranya bila last day shopping kat luar negara. Cuma kali ni bukan kat Bicester Village atau Primark. Kalau tak lagilah lama dibuatnya. Hahah..

Layan coconut 40THB dulu..
Selesai semua urusan, jam 3.30 petang kami mula meninggalkan Phuket T-Shirt & Souvenirs Warehouse. Perjalanan seterusnya mencari masjid untuk solat jamak. Sementara masih di kawasan Phuket ni baik solat dulu. Dah masuk highway kang susah pulak nak berhenti. Tengok pada jam nampaknya macam tak sempat nak masuk sempadan sebelum tengah malam. Walaupun esok masih cuti lagi tapi kalau boleh nak balik juga. Esok boleh rehat seharian kat rumah. Barulah ada semangat nak pergi kerja keesokan harinya. Hahah.. Apa-apa pun cari masjid dulu. Lepas tu baru fikir sempat ke tak nak mengejar pintu imigresen. Wallahualam..

*KOS WAJIB UNTUK SEKELUARGA:
  - PARKING   : RM10.80
  - PETROL    : RM84.00
  - COCONUT : RM14.40
  - JUMLAH    : RM109.20

No comments:

Post a Comment