Friday 31 May 2019

JJCP Scandiscovery: Day 06 (Part #2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


HARI/TARIKH:
@ KHAMIS, 13 DISEMBER 2018

LOKASI KEJADIAN:
@ MEN MEETS THE SEA
@ ESBJERG MOSKE


Jam 12.30 tengahari kami meninggalkan Ribe menuju ke Esbjerg, iaitu bandar yang terletak di bahagian pantai barat Denmark. Sebenarnya tiada tujuan utama untuk kami melawat Esbjerg, melainkan singgah sebentar kerana ia berdekatan dengan Ribe sebelum ke destinasi berikutnya. Dalam perjalanan kami terjumpa lagi kincir angin yang banyak di tepi jalan. Kali ni lebih dekat dengan jalanraya. Kami pun berhenti sekejap untuk mengambil gambar. Kenderaan lain yang lalu mesti kata kami jakun sebab gambar kincir angin pun nak diambilnya. Kat Malaysia tak jumpa benda ni, sebab tu kami nak ambil gambar buat kenangan. Ini jawapan yang saya beri kalau ada kenderaan yang berhenti dan bertanya. Tapi dah tentu la takde kan. Buang masa diorang je. Hehe..

Wajib ambil gambar sebab percuma. Hihi..

Road Trip: Ribe to Esbjerg

Selesai bergambar sekeping dua, kami teruskan perjalanan. Jam 1.30 petang kami masuk kawasan bandar Esbjerg. Kami tak singgah di kawasan bandar kerana yang famous di sini adalah tempat shopping yang besar di pantai barat Denmark. Broen Shopping adalah shopping complex yang terbesar di daerah West Jutland. Kami taknak shopping pun. Jadi boleh la abaikan shopping complex tu. Hehe.. Kami melalui kawasan kilang. Kenderaan agak banyak tetapi perjalanan masih lancar. Cuma kena tempuh banyak traffic light.

Melalui kawasan bandar Esbjerg

@ MEN MEETS THE SEA

Jam 1.40 petang kami sampai di kawasan pantai North Sea, iaitu di penghujung pantai barat Denmark. Di sini terletaknya satu sculpture besar yang menjadi landmark kepada Esbjerg. Sculpture ini dinamakan Men Meets The Sea (Mennesket vet havet). Ianya berbentuk monumen berwarna putih di mana 4 lelaki setinggi 9 meter sedang duduk dan memandang North Sea. Sculpture ini didirikan pada tahun 1995 oleh majlis perbandaran Esbjerg bersama sponsor dari private sector sebagai memperingati 100 tahun kewujudan perbandaran ini pada 1994. Kami parking kereta di kawasan bersebelahan dengan sculpture. Rama mula keluarkan drone dia untuk diterbangkan di sini. Duduk tepi pantai lagi sejuk la dibuatnya. Huhu..

Weather forecast in Esbjerg
Driving route: From Ribe to Men Meets The Sea Sculpture
Men Meets The Sea Sculpture
Pemandangan North Sea yang terbentang luas
Sementara menunggu Rama setup drone dia, kami mengambil gambar di kawasan sekitar. Kelihatan beberapa locals berjogging dan berbasikal di tepi pantai. Cuaca sejuk macam ni pun diorang sanggup beriadah. Mungkin sebab mereka dah terbiasa dengan cuaca macam ni yang datang setiap kali musim winter. Kalau kami lebih baik duduk berselimut tebal di rumah. Hihi.. Kita sebagai penduduk di negara beriklim khatulistiwa di mana hujan dan panas sepanjang tahun takkan boleh nak samakan dengan kehidupan di negara 4 musim. Kenalah adapt dengan keadaan sekeliling. Andai pindah di negara 4 musim, setahun dua mungkin excited dengan salji yang turun dari langit. Tahun-tahun berikutnya mesti dah rasa menyampah sebab banyak perkara tak boleh nak dibuat semasa musim winter. Siang pun sekejap je. Jadi mana yang lebih baik? Khatulistiwa atau 4 musim? Saya prefer khatulistiwa tapi saya suka travel ke negara 4 musim. 365 hari duduk berpanas dan berhujan, apa salahnya spend seminggu dua merasai suasana sejuk dan bersalji. Sesuatu keadaan yang takkan dapat dirasai di negara sendiri. Tahan sikit la sejuk tu demi pengalaman berharga dalam hidup. Hihi..

Bergambar kenangan di Mennesket vet havet
Melayan drone di tepian pantai

Mennesket vet havet by drone

Selesai bergambar dan melayan drone, kami teruskan perjalanan mencari tempat solat. Saya terjumpa satu masjid yang terletak di Esbjerg. Daripada google maps, saya tak dapat nak lihat bangunan sebenar masjid ni kerana ia berada di celah bangunan lain. Jadi saya cuma tagging nama jalan dan sampai di sana nanti barulah saya cari di mana sebenarnya lokasi masjid ni. Harap ianya masih wujud. Risau juga kalau google map tak up-to-date. Huhu..

Kedudukan Esbjerg Moske dan view dalam google maps
Tepat jam 2.00 petang kami meninggalkan Mennesket vet havet. 15 minit perjalanan melalui kawasan bandar Esbjerg akhirnya kami sampai di jalan berhadapan dengan Esbjerg Moske yang telah saya tagging. Lain betul pemandangan sebenar berbanding yang dilihat dalam google map. Belukar dan pokok besar seperti dalam gambar di atas tu dah takde dan menjadi kawasan parking kereta. Saya minta yang lain tunggu dalam kereta sementara saya meronda di kawasan sekitar untuk mencari lokasi masjid. Saya lalu ikut lorong tersebut dan saya nampak bendera Denmark dan Turkey tergantung di dinding dalam rumah merah tu. Saya masuk ke dalam dan ditegur oleh 2 orang lelaki yang sedang berborak. Saya bertanyakan tentang masjid dan mereka tunjukkan ruang solat yang terdapat dalam rumah ni. Saya keluar semula untuk panggil yang lain. Memang betul ada masjid di sini. Alhamdulillah..

Driving route: From Mennesket vet havet to Esbjerg Moske

@ ESBJERG MOSKE

Kami masuk ke dalam rumah. Dari luar tiada signboard mengatakan ada ruang solat di dalam. Tiada orang di dalam ruang solat. Bilik wudhuk terletak di bahagian luar. Rasanya ini adalah masjid Turkish kerana bendera yang dipamerkan di dinding. Dua orang yang berborak tu pun macam muka Turkish. Alhamdulillah, ada juga masjid di kawasan ini walaupun Islam adalah minoriti di kawasan ni. Sekurangnya boleh berkumpul sesama muslim ketika solat Jumaat dan sambutan Aidilfitri. Moga tiada unsur khianat terhadap muslim di sini, In shaa Allah..

Pintu masuk masjid. Siap ada meja pool dengan foosball lagi kat ruang tamu
Tempat wudhuk dan pintu masuk ke ruang solat. Mohon pakai stokin ye..
Nampaknya kat sini memang kena sentiasa pakai stokin bila berada di dalam masjid. Nak elakkan carpet berbau kaki rupanya. Kan ada wap kat gambar kaki tu. Tapi kalau stokin dah pakai seharian pun harum juga baunya. Hihi.. Ruang solat agak besar, boleh memuatkan dalam 100 orang untuk solat berjemaah. Mungkin ramai muslim di kawasan ni. Saya ada terbaca satu artikel tentang rakyat di sini yang tak suka dengan kehadiran muslim di Denmark. Tapi mungkin golongan minoriti yang berbuat demikian. Moga keselamatan umat Islam di sini terpelihara hendaknya. Aminn..

Alhamdulillah dapat solat berjemaah di sini
Selesai solat, jam 2.50 petang kami meninggalkan Esbjerg Moske. 2 orang lelaki yang berborak tadi dah takde. Tak dapat kami ucapkan salam dan terima kasih kerana beri kami tumpang solat di sini. Kami bergegas ke kereta yang saya parking di bahu jalan. Takut kalau ada kertas saman di kereta kerana tiada kotak parking lot. Tapi banyak je kereta lain yang parking kat bahu jalan ni. Tu yang saya berani parking. Alhamdulillah tiada kertas di cermin kereta. Hihi.. Kami teruskan perjalanan menuju ke destinasi berikutnya. Cuaca dah makin gelap. Nampaknya tak sempat la nak sampai tempat yang nak dituju ni semasa hari cerah. Takpe, asal dapat jejakkan kaki dan bergambar sekeping dua pun sudah memadai bagi kami. Cadang memang nak bergambar di luar je. Moga sampai tempat yang dituju dengan selamatnya. Wallahu 'alam..



No comments:

Post a Comment