Saturday 28 October 2017

Antara kerja, keluarga dan hobi..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Tahun 2017 mungkin bukan tahun travel buat saya. Sejak dari 2011, setiap hujung tahun saya akan travel mencari pengalaman hidup. Tahun ni kerja saya agak busy dan bos pulak dah bagitau awal-awal yang cuti hujung tahun ni dibekukan. Huhu.. Tapi hujung statement dia agak pelik sikit. Dia kata dia terpaksa amik cuti juga sebab ada program family. Aik? Bos suruh kerja tapi bos pulak boleh cuti? Huhu.. Apa nak buat, level 'saya yang menurut perintah' kenalah akur. Kalau nak cuti tunggu saya jadi bos nanti. Itupun kalau kesihatan mengizinkan untuk saya travel lagi. Hihi..

Work is a never-ending process (Ihsan Google Images)
Sebenarnya dari tahun lepas saya teruk dikecam kerana mengerjakan umrah pada hujung tahun. Sampai keluar statement dari seseorang yang kononnya pekerja cemerlang mengatakan saya pergi umrah kerana semata-mata untuk elak dari kerja yang menimbun di pejabat. Huhu.. Takpelah, mulut orang boleh kata macam-macam. Kerja banyak takde masalah asalkan hati dan jiwa seronok mengerjakannya. Dapat kawan sekerja yang sempoi dan sekepala adalah satu bonus. Hehe.. Tapi bila cuti dibekukan hujung tahun membuatkan saya rasa tak best sikit. Time cuti sekolah hujung tahun la peluang saya nak travel dalam seminggu dua. Selain anak-anak duduk di kampung, tiket flight hujung tahun amat murah berbanding waktu lain sebab winter bukanlah tourist season. Nak shopping pun tak best melainkan masa Krismas dan Boxing Day. Tapi tujuan utama saya travel bukan untuk shopping. Scenery and culture is my priority. Shopping tu sambil lalu aje. Hehe..

Family or work? (Ihsan Google Images)
Pada saya dalam hidup ni kenalah seimbang. Kerja 24/7 tak guna juga. Perlu rehatkan minda. Pengalaman kerja memang banyak tapi pengalaman hidup takde. Huhu.. Umur makin meningkat saban tahun. Lainlah kalau lahir seperti Benjamin Button. Hahah.. Tahap kesihatan dah makin merosot. Itu kira balance jugak tu antara kewangan dan kesihatan. Makin lama bekerja makin naik gaji tapi kesihatan pulak makin turun. Separuh gaji kena spend untuk perubatan pulak. Huhu.. Kat pejabat pulak tak pernah ada aktiviti luar seperti family day atau annual dinner. Terpaksa arrange sendiri aktiviti bersama kawan-kawan rapat buat family gathering sebagai aktiviti sampingan. Amat sibuk kan kerja kat pejabat saya. Huhu.. Bukan setakat busy@work je, busybody pun kuat juga. Hahah..

Ada betulnya juga ye.. (Ihsan Google Images)
Arahan cuti hujung tahun dibekukan dah keluar. Tak boleh nak buat apa-apa. Jadi terpaksalah cari masa sesuai untuk travel di tahun 2017 ni. Tak dapat pergi jauh sampai ke Europe pun takpe. Janji dapat pengalaman baru dalam hidup walaupun ke Asia Tenggara atau negara jiran. Jom kita rancangkan kerja dan kerjakan rancangan..

Balance between work and life (Ihsan Google Images)

No comments:

Post a Comment