Sunday 14 February 2016

JJCP Western Europe: Persiapan Awal #1

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Setiap trip yang saya pergi ada misi dan tema tersendiri. Ini membuatkan saya lebih bersemangat untuk mencari info dan menyiapkan itinerary yang menarik. Kita recap trip yang dah saya pergi sebelum ni:

AUSTRALIA
Melawat Ahli Keluarga

SINGAPORE
Universal Studios Untuk Anak-Anak

INDONESIA
Tiket Murah Rugi Tak Pergi

UK & PARIS
London, Paris, Counteryside dan EPL

JAPAN
Mimpi Naik Shinkansen Jadi Kenyataan

KOREA
Ski dan Merasai Salji Turun Dari Langit

Hahah. Dah macam tajuk episod buku cerita je. Memang teringin nak publish buku pun. Hehe.. Untuk trip kali ni tema misi kami adalah WESTERN EUROPE: 9 Hari, 9 Negara. Hahah.. Walaupun jumlah hari keseluruhan trip selama 14 hari, tapi saya target nak jejakkan kaki ke semua negara dalam masa 9 hari. Itu tak campur Vietnam la kan. Kalau kira sekali dah jadi 10 Negara dalam 10 hari pulak. Hihi.. Negara transit tak masuk dalam tema ye. Maknanya start dari 20 Disember 2015 saya sampai di Paris, 28 Disember 2015 saya dah berjaya sampai ke semua 9 Negara. Harap misi berjaya, insyaAllah. Dimulakan dengan sesi mencari info sebanyak yang mungkin..

Konon nak buat camni la. Hahah.. (Ihsan Google Images)
# Route Map

Paling penting dalam penyusunan itinerary. Salah route boleh buang masa yang banyak. Siapa yang rasa-rasa nak pergi trip ni diharap dapat baca semua post saya bermula dari sekarang. Bukan taknak share itinerary, tapi kalau dapat buat sendiri dengan berpandukan blog-blog yang ada lagi feel. Kepenatan mencari info dan menyusun itinerary akan jadi berbaloi bila trip berjaya dilakukan. Lain kenikmatannya. Hehe.. Untuk pilihan route map, saya kena study kedudukan 9 negara nak dilalui kat Google Map. Bermula dari Paris, lepas tu nak ke mana? Lama jugak saya fikirkan mana route yang sesuai. Faktor masa siang yang singkat kena ambil kira jugak. Saya mintak wife suggest destinasi dan bandar mana yang nak dilalui. Mulakan dengan negara dulu, baru fikir bandar. Punyalah banyak cadangan yang keluar. Akhirnya dapat kata sepakat. Route yang kami persetujui bersama:

Our route: Clockwise rotation starting from France
# Hotel Bookings

Saya mencari hotel yang sama seperti Travelodge dan Premier Inn di UK. Harga murah dan selesa untuk berehat. Tak perlulah nak cari yang grand. Tujuannya untuk tidur je kan. Huhu.. Di Europe, hotel yang murah adalah seperti Hotel F1, Campanile, Motel 24h dan Premiere Classe. Ibis Hotel pun menarik jugak, cuma agak tinggi jugak rate dia. Kena pandai cari yang level budget punya. Hehe.. Selain tu saya mencari jugak option yang lain seperti homestays dan apartments. Nak cari hotel kena tengok jugak kriteria yang sesuai. Pertama, kena refer jarak perjalanan seharian. Taknak la jauh antara 2 hotel sampai 1000km perjalanan. Penat nak memandu. Huhu.. Saya target dalam 300-400km/day perjalanan kami nanti. InsyaAllah boleh cover penat time tidur. Hahah.. Selain dari jarak, kriteria hotel yang saya cari mestilah dekat dengan Park & Ride. Senang bila check-out terus boleh parking kat Park & Ride dan naik train ke bandar. Antara website yang saya cari dah tentu Agoda, Booking dan yang seangkatan dengannya.

Antara hotel search engines yang popular di kalangan travellers

# New Search: GoSeek.com

Masa mencari hotel yang bersesuaian dengan harga dan lokasi, saya terjumpa satu website yang agak baru dalam internet. GoSeek.com adalah website yang sama macam Agoda dan Booking. Tapi apa yang menariknya, website ni ada tunjukkan harga best deals untuk hotel-hotel tertentu. Ada hotel yang memang betul-betul murah. Mula-mula tak berani jugak nak cuba booking ikut website ni, takut jadi macam kes kat Korea tahun lepas. Lepas dah bayar terus keluar mesej hotel penuh. Aduss.. Saya check kat forum, majoriti kata website ni reliable dan boleh dipercayai. Saya pun cuba lah dengan harapan tak kena tipu kali kedua. Huhu.. Hampir semua hotel saya untuk trip kali ni saya book guna GoSeek.com. Harap hotel dan bilik tu wujud, insyaAllah..

Website baru dalam pencarian hotel murah..
# Rental Car

Bila dah book semua hotel dan route map pun selesai, saya mula mencari kereta sewa yang sesuai untuk digunakan. Dulu tak kisah sangat saiz kereta sebab travel berdua. Kali ni berempat, kenalah cari yang selesa sikit. Banyak juga rental car company yang saya survey. Antara perkara yang obvious bila sewa kereta di Europe adalah pilihan transmission kereta. Kereta auto teramatlah mahalnya berbanding manual. Setakat seratus dua boleh terima lagi. Tapi sampai beribu bezanya. Aduii.. Berfikir panjang juga saya. Kat europe left-hand drive. Mungkin takde masalah lagi sebab dah ada experience bawak kereta left-hand drive kat Jeju dulu. Tapi bab manual tu. Huhu.. Dah lama saya tak bawak kereta manual. Dah la perjalanan agak jauh kali ni. Budget punya pasal, saya pun tawakkal je la drive kereta manual. Yang penting harga sewa boleh diterima akal. Huhu.. Antara faktor utama selain harga sewa yang murah, saya juga mencari kereta yang mempunyai ruang luggage yang besar. Kami pergi berempat, maka beg pun dah tentu banyak. Kalau boleh biar orang luar tak nampak beg kami bila kami parking kereta dan berjalan di bandar. Risau juga kalau terjadi kes pecah kereta sebab diorang memang target kereta tourist. Huhu..

Banyak pilihan kereta ikut keselesaan dan bajet masing-masing..
# Weather Forecast

Accuweather.com menjadi website utama dalam mencari info cuaca ketika saya berada di sana nanti. Dah tentu tak tepat 100% tapi dapat menjadi panduan dalam persiapan awal. Musim winter ni unpredictable. Salji yang turun dah tak ikut masa yang betul. Semuanya kerana global climate yang dah tak stabil sekarang ni. Kadang-kadang bulan 11 dah turun salji dengan lebat. Tapi ada jugak tahun-tahun sebelum ni salji turun hujung bulan 1. Lebat atau tidak pun tak boleh nak predict. Silap haribulan time pergi nanti tengah lebat kang banyak pulak jalan yang tutup. Huhu.. Saya mengharapkan takde salji yang turun. Pengalaman bermain ski dan melayan salji turun dari langit dah rasa masa kat Korea tahun lepas. Cukup la sekali. Memang best main salji, tapi kalau sampai jalan kena tutup susah juga nak bergerak. Huhu.. Dari 20 hingga 31 Disember, accuweather predict takde salji yang turun melainkan di altitud yang tinggi. Maknanya hujan pun kurang time kami pergi nanti. Tapi cuaca tetap sejuk. Paling rendah adalah 3oC. Light jacket will do for me. Takyah tebal sangat. Tapi my wife memang tak tahan sejuk. Maka kenalah prepare jaket yang sesuai untuk dia. Takdelah menggigil sepanjang masa. Heheh..

Sentiasa update cuaca sebelum nak bertolak. At least boleh prepare apa yang patut..
# Currency Rate

Part ni agak kritikal. Ekonomi negara yang kurang stabil membuatkan nilai matawang negara lain jadi tinggi. Perubahan begitu mendadak. Hari ni rendah sikit, tapi esok mungkin naik balik. Saya menunggu sampai bulan yang terakhir untuk lihat perubahan nilai matawang, especially Euro. Matawang Swiss Franc pun saya perati sekali. Setakat duit Dong tu takde masalah sangat. Tahun 2012 saya dapat EUR1 = RM4.20. Kalau dapat lebih kurang macam tu pun dah kira ok. Bertuah le dapat rate macam dulu. Huhu.. Sampai bulan terakhir baru saya pergi tukar duit. Nasiblah berapa rate yang saya dapat. Saya tukar 3 jenis matawang. EUR1 = RM4.635, CHF1 = RM4.32 dan untuk Vietnamese Dong pulak saya dapat dalam RM10.00 = VND50,000. Beberapa hari lepas tukar duit, tetiba rasa macam tak cukup pulak sebab nak cover duit Fa sekali. Dia bagi duit untuk kos yang perlu dikongsi kat sana. Masa dah suntuk dan malas nak ke MidValley, saya pergi ke money changer yang dekat dengan rumah. Amik kau, rate memang berbeza!. EUR1 = RM4.76, CHF1 = RM4.42 dan RM10 = VND51,000. Lebih kurang seposen beza tu. Tukar sikit memang tak terasa. Tapi kalau tukar banyak.. Huhu.. Terimalah seadanya. Agak-agak dah cukup bajet untuk tampung sepanjang perjalanan kat sana, saya set EUR1 = RM4.70, CHF1 = RM4.40 dan RM10 = VND50,000 untuk memudahkan pengiraan.

Exchange rate di 4 money changer yang berbeza. Memang berbeza pun. Huhu..
# Wifi Rentals

Macam biasa seperti trip sebelum ni, saya sewa pocket wifi di tempat yang sama iaitu Visondata. Setelah banyak kali saya sewa pocket wifi ni, saya rasakan ianya bukan terlalu penting pun. Setakat nak online, kat hotel dah ada free wifi. Melainkan ada yang tak sabar nak update status on the dot, memang wajiblah sewa pocket wifi ni. Heheh.. Wife saya tolong bookingkan pocket wifi ke europe. Kami akan diberikan 2 device kerana trip kami ke 9 negara. Satu device tak dapat nak cover semuanya. Cuma ada satu perkara yang kene alert. Satu lagi device berfungsi untuk semua negara europe dan charge amat tinggi. Jadi kami kene make sure off device tu bila masuk ke negara yang ditetapkan. Kiranya kene sentiasa switch on and off between 2 devices. Terlupa off memang mengalir air mata darah la bila balik Malaysia nanti. Huhu.. Kami cuma diberi kuota sebanyak 500mb/day. Rasanya tak cukup untuk 4 orang pakai ni. Ingatkan dapat unlimited access. Takpelah, nak update status je kan. Pandai-pandai la bajet data ye. Berpada-pada bila upload gambar tu. Heheh..

Booking settle.. Baca part "warning" tu. Please be alert guys!..
Sudah hampir 50% rasanya persediaan untuk trip ke Western Europe ni. Memang susah betul nak mencuri masa mencari info. Berbeza dengan trip sebelum ni, awal-awal lagi dah selesai. Dengan kerja yang banyak kali kena outstation, camna nak duduk depan pc lama-lama. Huhu.. Tapi kerja adalah my 2nd priority selepas family. Tak kerja camna nak dapat duit. Heheh.. Masih ada masa lagi untuk mencari info penting dan berguna. Tidur pun tak nyenyak bila merasakan ada benda lagi yang tak lengkap. Jangan sampai jatuh sakit sudah. Mohon diberikan kesihatan yang baik setiap masa. Wallahualam..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Pocket Wifi  : RM163.80
  - Jumlah         : RM163.80

No comments:

Post a Comment