Thursday 18 February 2016

JJCP Western Europe: Berita yang tak sedap didengar..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sebulan sebelum kami bertolak, satu kejadian telah berlaku membuatkan persiapan saya beralih daripada pencarian info tentang tempat menarik di sana kepada pencarian berita utama. Pada 13 November 2015 berlakunya kejadian tembak-menembak di bandar Paris yang mana 130 orang mati dan lebih 350 cedera. It's Paris Massacre!.. Dikatakan kejadian ni dilakukan oleh geng ISIS. Muslim juga yang kena tempiasnya. Biasalah, asal muslim je mesti nak sebut 'terrorist'. Cuba check sejarah, sape terrorist terbesar sebenarnya? Huhu.. Dah la lagi sebulan nak travel ke sana. Tengok dalam berita, public transport especially underground ditutup. Bukan setakat France je yang tutup laluan, tetapi negara jiran seperti Belgium juga buat benda yang sama. Banyak flight ke Paris yang cancel disebabkan kejadian ni. Memang buduh la sape yang buat kerja ni.

Ni kerja penembak berani mati ni.. (Ihsan Google Images)
Kejadian ni membuatkan tourist takut nak ke Paris. Kalau banyak duit boleh la setting tarikh lain. Huhu.. Fa dah mula tanya camna dengan trip ni. Setiap hari saya tengok berita semasa. Time ni lah baru rajin nak tengok berita. Selalu tunggu time slot sukan je. Heheh.. Seminggu lepas kejadian, masih ada lagi tempat yang tutup route public transport. Memang saya mengharapkan masa kami ke sana nanti semuanya dah pulih seperti sediakala. Mungkin dah pulih, tapi apa pulak reaksi rakyatnya terhadap orang Islam? Takut kena belasah je bila kami jalan kat lorong sunyi. At least trip kali ni berempat. Kalau dulu berdua lagi la takut. Huhu..

Polis dan tentera mula berkampung kat Paris (Ihsan Google Images)
Dulu sebelum ke Korea, dapat berita kapal ke Jeju karam. Ditambah pulak dengan kejadian MH370 dan MH17. Kali ni cerita Paris Massacre pulak. Macam-macam dugaan sebelum nak pergi ye. Huhu.. Perkara pertama yang paling utama dalam trip dah tentu lah keselamatan diri. Kalau rasa tak selamat baik jangan pergi. Instinct tu kena ada dan perlu diambil perhatian. Andai kata trip kensel, memang banyak jugak duit yang hangus, especially tiket flight dan hotel. Selalunya tiket flight dan hotel yang super murah takde option untuk refund jika buat pembatalan. Redha je la kalau jadi camtu. Huhu..

Kejadian sebelum trip ke Korea tahun lepas.. (Ihsan Google Images)
Awal bulan Disember berita utama bagitau public transport dan tempat-tempat menarik di Paris dah mula dibuka sepenuhnya dan takde flight yang cancel. Cuma pemeriksaan masuk dan keluar dari Paris akan diperketatkan. Maknanya lama la kena beratur kat airport nanti. Takpe, yang penting satu hal dah lega. Yang masih jadi tanda tanya adalah penerimaan orang sana terhadap orang Islam. Saya search video dalam internet. Majoriti orang kat sana percaya ISIS tu bukan orang Islam. Diorang lebih pentingkan unsur humanity and peace. Kenapa perlu berbunuh sesama manusia sedangkan hidup dalam keadaan aman kan lebih baik untuk semua. Itu lah, selalunya golongan minoriti je yang racist ni. Saje provoke untuk mencetuskan pergaduhan. Ingat seronok ke duduk dalam hospital berbalut sana-sini. Huhu..

Camni kot keadaan kat airport Charles de Gaulle Paris nanti (Ihsan Google Images)
Setelah mendapat info dan berita yang secukupnya tentang Paris Massacre, saya berbincang dengan wife tentang trip, adakah nak teruskan atau kensel semuanya. Disebabkan bajet yang takde la banyak mana tu mungkin burn begitu sahaja jika kensel, kami decide untuk teruskan trip ni. Kebetulan sorang kawan wife saya akan ke Paris juga seminggu sebelum trip kami. Jadi kami tengok review dari dia dulu. Kalau takde apa-apa masalah di sana, maka trip kami akan diteruskan juga.. Harap takde la jadi apa-apa yang buruk. Wallahualam..

Humanity matters.. Peace Yo!.. (Ihsan Google Images)

No comments:

Post a Comment