Saturday 31 October 2015

Tarikh:
15 Disember 2014
Lokasi Kejadian:
Busan Train Station - Busan Metro Station - Gimhae International Airport - Air Asia X - KLIA2

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

@ Busan Train Station

Kami terjaga ketika train mula perlahan. Tengok jam pukul 4.15 pagi. Nampaknya takdelah train ni sampai tepat jam 4.04 pagi. Huhu.. Estimated time je. Kalau kat Jepun kira fail dah ni. Banzai!.. Hihi.. Tepat jam 4.20 pagi Mugunghwa train tiba di Busan Train Station. Kami angkat beg dan turun dari train. Agak puas juga dapat tidur sepanjang perjalanan. Keadaan agak lengang di sini. Yelah, pagi-pagi buta pejabat pun tak bukak lagi. Kami keluar dari sini dan menuju ke Busan Metro Station. Subway mula beroperasi jam 5.00 pagi dan akan sampai di Busan Station pada jam 5.27 pagi. Maka kami tak perlu la nak rush ke sana.

Tq seat 33 & 34.. Nyenyak tidurku..
Segar setelah bangkit dari tidur. Hihi..
Err.. Lewat 16 minit ye.. Huhu
Mesti diorang ni tempat kerja jauh dari rumah..
1st subway sampai @ 5.27 pagi. Pandai baca la. Hehe..
Kami berjalan agak santai di luar station. Cuaca agak sejuk tapi tak sesejuk di Seoul. Takde kesan salji kat lantai. Cukup lah kami dah merasa main salji di Seoul. Pengalaman pertama dalam hidup kami. Misi sudah berjaya. Hihi.. Jarak dari Busan Train Station ke subway takde lah jauh sangat. Jalan perlahan pun sampai awal jugak. Takut juga nak turun ke platform awal-awal pagi ni. Kami berdua je kat platform agak seram juga bunyinya. Huhu.. Kebetulan ada sorang pakcik tengah turun tangga ke platform. Kami turun ikut lif sebab tak larat nak bawak beg turun ikut tangga.

Pepagi buta di luar Busan Train Station
Baru perasan ada China Town kat sini
@ Busan Metro Station

Ada la dalam 3-4 orang kat platform subway ni. Jadi laa daripada takde orang langsung. Hihi.. Ada setengah jam lagi baru first subway sampai. Kami pun tunggu je la kat kerusi sambil charge phone. Makin lama makin ramai orang kat platform. Semuanya orang tua belaka. Yang muda masih terbongkang kat rumah agaknya. Heheh.. Mungkin pakcik dan makcik ni kerja kat pasar kot. Tu sebab awal diorang keluar. Jam 5.30 pagi subway pertama pun sampai. Ingatkan tak ramai orang, rupanya seat full jugak dalam subway ni. Kami malas nak mencari seat kosong. Duduk atas beg dan bersandar kat tepi pintu je. Senang nak mengangkut beg keluar bila sampai nanti. Dua kali kami transfer train, di Seomyeon Station dan Sasang Station sebelum sampai di Gimhae International Airport Station pada jam 6.35 pagi.

Walking route from Busan Train Station to Busan Metro Station
Menunggu di platform
Ada tempat charge phone kat sini
Sempat lelap lagi sebelum subway sampai
Cuba cari di mana orang muda remaja. Huhu..
@ Gimhae International Airport

Sampai di Gimhae International Airport Station, saya check baki cashbee card kami. Cuma tinggal KRW1,400 je untuk kedua-dua kad. Takpelah, tak perlu nak refund. Simpan cashbee card buat kenangan. Hihi.. Cuaca masih gelap lagi kat Gimhae International Airport. Perkara pertama yang kami nak buat dulu dah tentu cari tempat nak bersihkan diri kami. Tak dapat mandi tapi dapat gosok gigi, cuci muka dan tukar baju pun kira ok dah. Huhu.. Kami bergilir masuk ke tandas untuk bersihkan diri. Kemudian kami terjumpa bilik salin pakaian. Cantik lah. Nak solat pun boleh dalam bilik ni sebab luas. Selesai mewangikan diri, kami beratur untuk check-in luggage. Sebelum tu kami check dulu berat beg kami. Digital luggage scale yang sentiasa kami bawak dari first trip lagi masih berfungsi dengan baik. Nasib baik berat beg ideal untuk dibawa naik flight tanpa kena extra charge. Hehe..

Pintu masuk ke Gimhae International Airport
Passenger's Changing Room yang agak luas dan selesa
OK, berat masih tak exceed lagi. Canteekk..
Pakai light jacket je sebab nak balik Malaysia dah
Ramai juga orang yang beratur di sini. Kebetulan kami terjumpa group sekolah saya. Diorang pun naik flight yang sama dengan kami. Terasa macam lambat sangat urusan kat kaunter tu. Nampak ramai orang buka beg dan keluarkan sesuatu. Rupanya lighter, bateri dan powerbank tak dibenarkan untuk diletakkan dalam luggage area. Kena bawak naik atas flight. Mungkin langkah berjaga-jaga lepas kes MH370 dan MH17 diorang agak strict sebab sebelum ni kami letak je powerbank dalam beg. Takpelah, jangan kena tinggal sudah. Huhu.. Hampir 40 minit beratur akhirnya sampai giliran kami. Selesai urusan check-in di kaunter tanpa ada masalah. Alhamdulillah..

Agak kecoh juga masa ni. Kebetulan orang dari China pun ramai. Huhu..
Sikit lagi nak sampai turn kami. Letih menunggu..
Berat beg masih dalam range.. Suka la tu. Hehe..
Boarding pass sudah berada di tangan. Depart @ 10.35 am..
Ada lagi sejam sebelum boleh masuk ke boarding area. Kami mencari cafe untuk breakfast. Tak nampak pulak Lotteria kat sini. Boleh la makan shrimp burger buat kali terakhir. Hihi. Kami ke Hollys Cafe yang terletak di Tingkat 1. Ramai juga orang melayu kat cafe ni. Mungkin diorang satu flight dengan kami kot. Kami order 2 kopi panas dan 2 plain doughnut yang berharga KRW18,000. Maka kami pun lepak la kat cafe ni sambil menunggu masa boarding gate dibuka.

Masih sempat lagi nak breakfast
Breakfast @ Hollys. Melayan makanan terakhir di Korea..
Jam 9.45 pagi kami beredar dari Hollys Cafe dan menuju ke boarding gate untuk immigration check. Dah tentu ramai orang ni. Saje nak masuk awal, kalau sempat boleh jalan-jalan cuci mata kat duty free area. Agak lama juga kami stuck di immigration sebab orang terlalu ramai. Selesai periksa semuanya, kami terus ke duty free area. Ada la dalam 15 minit je kami tengok barang-barang di sini. Lepas tu terus kami berjalan laju ke Gate 7 yang terletak agak jauh dari duty free area. Sampai je di Gate 7, kelihatan beberapa orang je yang tengah beratur. Nasib baik. Itulah, dah suntuk pun gatal lagi nak jalan-jalan kat duty free area. Huhu.. Kami pun terus beratur dan masuk ke dalam flight.

Bersedia untuk berlepas pulang ke Malaysia
@ Air Asia X

Tepat jam 10.35 pagi, flight D7 519 Air Asia X memulakan penerbangan. Maka berakhirlah sudah perjalanan kami mencari pengalaman yang berharga di Korea. Yang dibawa balik hanyalah kenangan dan ingatan sepanjang 8 hari di sini bersama gambar dan souvenir. Hihi.. Terima kasih Korea kerana memberikan kami peluang untuk mencari pengalaman hidup. Dan sudah semestinya bersyukur kepada Allah yang Maha Esa kerana diberikan rezeki dan kesihatan yang baik untuk kami mengembara di bumiMu yang terbentang luas ini. Alhamdulillah..

Goodbye Korea!.. Gamsahamnida!..
@ KLIA2

Jam 4.15 petang flight D7 519 mendarat dengan selamatnya di KLIA2. Kami turun dan berjalan jauh untuk ke baggage claim area. Siapa la yang buat airport jauh macam ni ye. Huhu.. Letih nak berjalan. Time balik takpe lagi. Bayangkan la time pergi, kalau lewat memang boleh pecah lemak berlari ke boarding gate. Huhu.. Selesai amik beg, kami singgah di KLIA untuk return semula pocket wifi yang disewa. Pocket wifi amat membantu kami sepanjang masa di Korea. Online 24/7, itu yang best tu. Hehe.. Dari KLIA kami naik teksi balik ke rumah. Naik ERL rasa macam tak selesa dengan beg yang berat. Lagipun sama je bayaran tambang dengan naik teksi. Tambang teksi sampai depan rumah RM85.40. Kalau naik ERL dah RM70.00. Kat KL Sentral kena naik teksi lagi untuk ke rumah. Huhu.. Dalam perjalanan pulang, kami berborak mengenangkan peristiwa yang berlaku sepanjang berada di Korea. Our priority and secandary mission was accomplished!.. Berjaya juga akhirnya. Jam 7.15 malam kami sampai di rumah. Maka secara rasminya tamatlah sudah pengembaraan kami mencari pengalaman di Korea. Adakah kami akan ke Korea lagi? Mungkin ya, mungkin tidak. Bergantung pada situasi kewangan dan kesihatan kami. Mana la tau tetiba jadi minat tengok citer Korea dan layan K-Pop lepas ni. Hihi.. Wallahualam..

Di KLIA2 sudah.. Alhamdulillah
Last shot @ KLIA2 sebelum balik rumah..
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Breakfast       : RM57.60
  - KLIA Transit  : RM4.00
  - Teksi             : RM85.40
  - Jumlah           : RM147.00

**Day 08 Expenses: RM147.00