Sunday 7 June 2015

JJCP Korea: Persiapan Awal #4

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya cuba mencari kelainan untuk trip kali ni. Misi utama adalah tentang salji. Masa kat UK cuma merasa ais yang mengeras kat cermin kereta. Kat Jepun pulak merasa masa kat Mt. Fuji. Itupun cuma pegang kat tanah je. Huhu.. Teringin rasanya nak melihat depan mata salji yang turun dari langit. Camna rupanya ye? Lagi satu, saya teringin nak merasa main ski. Hehe.. Mungkin ada peluang, sebab tarikh pergi bulan Disember. Salji tengah turun kot masa tu. So, pencarian secara menyeluruh pun bermula..

Betul ke bentuk salji camni? (Ihsan Google Images)
# Matta Fair @ PWTC

Pada 5 September 2014 saya pergi ke Matta Fair di PWTC. Lepas solat jumaat saya terus ke sana. Wife saya akan join sekali lepas habis waktu kerja. Office dia depan PWTC tu je. Tujuan saya ke sana bukannya nak cari travel deals, tapi nak cari seberapa banyak info tentang Korea. Semua pamphlet dan buku yang ada saya amik untuk buat rujukan. Saya mencari jugak kalau ada package deal hotel dan tour seperti Jepun dulu. Tapi nampak macam tak menarik pulak. Tengah berjalan melihat booth yang belambak kat situ, tetiba ada satu couple ni tegur saya. Terkejut saya. Ingatkan ex-students saya. Rupanya pembaca blog saya. Dia siap tanya betul ke sebab tengok gambar dalam blog macam orang yang sama je. Hehe.. Betul la tu.. Tak sangka ada orang tegur kerana membaca blog saya. Thanks for reading my blog!. Hehe.. Tak sempat nak bergambar dengan couple tu. Diorang pun tengah mencari info untuk trip hujung tahun. Good luck and nice to meet you!..

Tq Dania n wife sebab tegur saya..
# Weather Forecast

Website tentang weather forecast yang paling reliable pada saya ialah Accuweather.com. Taip je tarikh dan lokasi, terus keluar semua info tentang cuaca waktu tu. Kalau tarikh agak lama lagi, info yang diberi cuma secara general je. Cukuplah setakat nak dapatkan gambaran awal cuaca masa pergi nanti. Nama pun forecast kan.. Belum tentu betul. Bila check saya dapati takde pun info tentang salji dah turun waktu kami sampai nanti. Huhu.. Takpe, tunggu hari-hari terakhir sebelum pergi nanti check lagi. Baru lah dapat info yang lebih detail. Siap update per hour lagi. Kali ni tak nak terkena macam kat Jepun dulu. Forecast bagitau temperature 8oC. Kami pun tak bawak la longjohn sebab setakat 8oC rasanya boleh tahan lagi sejuknya. Masa kejadian, betul-betul punya sejuk. Siap berangin lagi. Terasa sampai ke tulang!.. Huhu.. Menyesal tak sudah.. Kali ni takkan la nak bagi pisang berbuah dua kali pulak kan?

Info awal tentang cuaca di Korea dah ada. Susun ikut itinerary..

# Domestic Flight Tickets

Masa di Matta Fair, sempat juga bertanya tentang cara nak ke Jeju Island. Staf di situ bagitau jangan naik feri sebab makan masa yang lama. Separuh hari duduk atas feri je. Huhu.. Harga tiket pun bukannya murah sangat. Kalau bernasib baik, boleh dapat tiket flight lagi murah dari tiket feri. Flight duration pun cuma sejam je. Dah la trip kami ni agak singkat, takkan nak buang masa dalam feri je. Lagipun saya ada terbaca tentang feri karam kat sana pada 16 April haritu. Hampir 300 orang mati, majoriti budak sekolah yang pergi rombongan. Feri dari Incheon menuju ke Jeju Island. Risau jugak nak naik feri. Tapi kalau dah takde option paling murah nak buat camna. Ikut pada cerita KKKK, Wak Doyok and the gang naik feri untuk ke Jeju Island. Diorang takpe la. Nama pun reality show, banyak aktiviti boleh dibuat atas feri tu. Kami ni cuma reality life je. Lagi cepat lagi banyak tempat boleh pergi. Hehe..

MV Sewol Ferry drowned.. (Ihsan Google Images)
Awal pagi, lepas wife dah pergi kerja dan anak-anak masih tidur lagi, saya mula google mencari tiket yang paling murah dari Busan ke Jeju Island. Agak susah nak cari info tentang tiket feri sebab website dalam bahasa Korea. Huhu.. Cari dalam forum, akhirnya ada yang bagitau harga tiket feri KRW48,000 sehala untuk seorang. Saya cuba compare dengan tiket flight. Ada beberapa flight company yang terbang ke Jeju Island. Daripada semua flight, Air Busan offer harga tiket yang betul-betul murah!. Terkejut jugak saya. Mula-mula rasa macam tak percaya. Bila cuba buat banyak kali tetap harga yang sama. Apa lagi, terus booking le. Lambat kang naik pulak harga tiket tu. Saya book 2 tiket flight dari Busan ke Jeju dan dari Jeju ke Seoul. Nice.. Dapat diskaun yang agak melampau banyaknya. Hehe.. First time naik flight selain MAS dan Air Asia..

Untuk 2 orang cuma KRW59,000.00. Terbaiklah!..
Dari Jeju ke Seoul murah sikit. Hehe..
Ada satu kisah benar tentang tiket flight yang saya nak kongsi. Ada sorang kawan saya ni first time nak merasa naik flight. Flight domestik je. Dia beli tiket kat Matta Fair sebab tak berani nak beli sendiri thru online. Staf di booth tolong belikan. Dia kena bayar RM140 untuk tiket flight sehala. The best part is, dia nak bayar guna kad kredit. Tapi staf tu kata kalau guna kad cuma boleh bayar RM90, lagi RM50 kena bayar cash. Haaa, nampak tak permainan staf tu? Apakah maksudnya? RM50 tu masuk poket dia laa.. Huhu.. Upah tolong online je tu.. Itu lah, disebabkan first time beli tiket flight, nak buat camna. So, lepas ni tak payah la beli kat kaunter @ guna orang lain. Mintak tolong kawan lagi bagus. Harap kawan pun tak amik upah la ye. Huhu.. Lepas la duit makan staf tu untuk sehari dua. Hanya dengan beberapa klik je dapat RM50. Line internet pun company yang bayar. Hihihi.. Moral of the story, kalau setakat nak beli tiket je, baik online sendiri. Beli kat kaunter hanya untuk package je.

Banyak deals yang menarik di Matta Fair.. (Ihsan Google Images)
# South Korean Map

Yang ni agak susah sikit. Trip sebelum ni saya refer google map untuk lihat kedudukan dan jarak perjalanan. Juga refer pada gambar yang ada di 3d street view untuk hafal landmarks. Malangnya untuk map Korea agak limited. Hanya jalan utama je boleh view. Huhu.. Susah le macam ni. Banyak jalan yang ingin dilalui tak boleh nak view. Kena main agak-agak je lah. Saya mencari option lain tapi tak berjumpa. Yang ada cuma interactive map, tak membantu sangat. Ia menambahkan lagi adventure kami di sana nanti. Hehe.. Dari info yang saya dapat, orang Korea majoriti tak tau berbahasa inggeris. Susah pulak bila nak bertanya arah nanti. Option terakhir adalah saya locate semua information centre yang ada. At least diorang mesti tau speaking sebab dah tentu tourists yang datang bertanya kat information centre. Ok, problem solved..

Option lain selain dari Google Map.. Tak membantu sangat, tapi boleh la sebagai rujukan tambahan..
# Public Transport

Di luar negara, pilihan yang paling baik adalah naik subway train. Bas pun ok juga, cuma kena pastikan betul-betul kat mana nak turun. Kalau subway kita boleh tau station mana yang kita nak turun. Siap bagi announcement lagi. Terlepas station pun takpe, boleh turun next station dan naik balik subway arah bertentangan. Dah pakar dah bab terlepas train ni. Hehe.. Naik bas kena la alert sikit. Di Busan dan Seoul ada metro@subway. Tapi di Jeju takde. Di Jeju kena naik bas (limited), teksi (mahal) atau sewa kereta (pilihan terbaik). Ada satu app yang boleh digunakan untuk metro@ subway di Busan dan Seoul. Saya terus download app "Jihachul" yang mana fungsinya sama seperti "Hyperdia" untuk di Jepun. Ada beberapa option untuk tiket train di Korea. Yang paling famous adalah TMoney card. Antara option yang lain adalah MPass dan Cash Bee card, yang berfungsi sama macam kad Touch n Go kita. Ada juga tiket untuk 1-day unlimited ride. Nak beli single tiket pun boleh, cuma kalau guna card dapat la diskaun sikit. Pening lagi sekali. Huhu.. Akhirnya saya decide untuk beli masa di sana nanti. Mana tau boleh tanya orang di sana ke. Mudah sikit.

Jangan lupa download app ni kalau ke Korea..
Tak tau kenapa, saya masih blur lagi tentang nak menyiapkan itinerary Korea ni. Tak tau dari mana nak ke mana. Kalau trip sebelum ni rasa macam smooth je. Mungkin kerana google map tak membantu kot? Huhu.. But seriously, google map is the main source of information. Banyak info dan lokasi yang saya refer guna google map. Dan website yang paling banyak membantu saya adalah web official for visiting Korea. Banyak info yang saya dapat dari website tu. Alhamdulillah.. Masa sudah semakin suntuk. Banyak benda tak selesai lagi ni. Ditambah dengan peperiksaan SPM yang bakal menjelang tiba. Akhirnya kena tunggu last minute jugak untuk selesaikan rancangan ke Korea ni. Huhu.. Harap berjaya. Wallahualam..

Time is limited.. Stop wasting it..

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Flight tickets : RM374.40
  - Jumlah          : RM374.40


*Website yang membantu:

Weather Forecast

6 comments:

  1. Hi Anuar, I was reading your blog and I saw you posted the picture of my comment :)

    My wife still can't believe she recognized you amidst all the people, during last year's Matta Fair.

    Anyway, we are planning to go to Korea soon, will keep reading your Korea post as part of our research! Again, keep up the good work!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dania.. Yeah, thanks for recognizing me @ Matta Fair. Unfortunately we didn't take pictures together. For sure i upload it in my blog!.. Hehe.. Anyway, sorry for the late report on my trip to Korea. Quite busy this year. Many things to handle. But all the information still in my head. Will update ASAP, insyaAllah.. Just bookmark my blog ya?.. Hehe..

      Delete
  2. macam2 berita buruk pulak yg jadi masa plan trip ke korea ni kan.. kapal terbang kena tembak la, feri karam la huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul. Kadang-kadang rasa takut je nak naik flight sekarang ni. Huhu.. Tapi semuanya adalah ketentuan Allah. Kita hanya mampu merancang. Wallahualam..

      Delete
  3. Ni pengalaman saya survey tiket ke frankfurt, germany di matta fair 2017.

    Jalan-jalan cari tiket di Matta Fair 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq for sharing & tq for reading my blog!.. :)

      Delete