Sunday 7 June 2015

JJCP Korea: Persiapan Awal #3

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hampir sebulan jugak saya cuba menyesuaikan diri di sekolah baru. Banyak kerja yang perlu dibuat. Yang lecehnya bila masuk tengah tahun ni kita kena sambung keja orang lain. Dapat pulak jenis yang tak buat keja, memang banyak la benda yang nak diselesaikan. Huhu.. Dah tu kena ajar Form 5 pulak. Syllabus kena cepat habiskan. InsyaAllah, berkat pengalaman mengajar yang dah hampir masuk tahun ke-10 ni, boleh la selesaikan apa yang utama dulu. Dalam masa sebulan ni memang tak mencari langsung info tentang Korea. Masuk bulan kedua di sekolah, Ramadhan pun tiba..

Bulan yang paling ditunggu dalam setahun.. (Ihsan Google Images)
Sepanjang bulan Ramadhan, saya ada jugak curi masa google info tentang Korea. Tapi hanya sepintas lalu je. Takut terjebak bila fokus berlebihan. Kang tak sedar dah masuk waktu sahur. Langsung tak tidur. Memang kurang produktif le kat sekolah nanti. Jadi macam cerita P. Ramlee: "Cikgu suka main bola, hari-hari cikgu... tido!". Haha.. Buat naya je.. Dapat jugaklah beberapa info tentang tempat-tempat menarik di Busan, Jeju dan Seoul. Kena tau jugak kat mana lokasi tempat tu, senang nak plan route yang sesuai. Musim winter waktu siang singkat. Takut ada tempat yang tutup awal. Kena setting baik-baik. Time is gold..

Cenggini la jadinya kalau tak tidur malam.. (Ihsan Google Images)
Pada 17 Julai 2014, sekali lagi negara dikejutkan dengan kejadian flight MH17 yang berlepas dari Amsterdam ke Kuala Lumpur telah terhempas di Ukraine. Kisah MH370 masih tak tahu lagi apa punca sebenarnya. Tapi kisah MH17 ni sah-sah dari perbuatan manusia yang ada otak. Tak logik langsung bila diorang tembak commercial flights. Tak dapat bayangkan bagaimana keadaan di dalam flight masa kejadian tu berlaku. Huhu.. Itu adalah laluan biasa untuk commercial flights ke Europe. Maknanya saya pernah melalui route yang sama masa ke London dulu. Bila dah berlaku pihak Russia dan Ukraine masing-masing tak nak mengaku. Huhu.. Sebab yang terhempas tu flight Malaysia. Kalau flight US yang terhempas agak-agak camna ye respond diorang? Terus perang kot?.. Macam-macam andaian dari orang ramai tentang punca kejadian ni. Sama je macam kes MH370, cuma tak berapa banyak la andaian sebab dah jumpa MH17 ni. Yang tak tahan tu bila ada orang kaitkan MH17 ni ada sangkut paut dengan kes MH370 dulu. Aduh laa.. Terlalu ramai warrior kat alam maya nih. Hehe.. Takziah diucapkan kepada waris keluarga yang terlibat dalam kejadian MH17. Amat sedih bila mengenangkannya, especially mangsa sekeluarga yang pulang ke tanahair kerana nak beraya.. Al-Fatihah..

Mengenang MH17.. (Ihsan Google Images)
Ramai yang beri komen agak negatif dalam media. Malaysia Airlines kena kutuk dengan rakyat sendiri. Saya ada terbaca komen dari sorang warga Australia yang merasa sedih dengan sikap rakyat Malaysia yang menyalahkan MAS. Siapa lagi yang nak support Malaysia Airlines kalau bukan rakyat Malaysia sendiri? MAS telah membawa warna Malaysia ke seluruh dunia. Walaupun 2 kejadian yang besar telah menimpa MAS dalam masa setahun, tapi saya tetap support dan akan naik MAS jika ada peluang. Itu pun kalau dapat tiket murah le. Huhu.. MAS pernah dapat anugerah 'The World's Best Cabin Staff''. Boleh mintak aiskrim magnum banyak kali tau masa saya pergi London dulu. Hehe..

MH is Malaysian Hospitality.. Err, cheap ticket please.. Hehe
Hari Raya menjelma.. Memang langsung tak mencari info le.. Huhu.. Bukak sekolah banyak benda lagi nak diselesaikan. Nak habiskan syllabus, pastu trial exam, ditambah dengan hal ketua pengawas lagi.. Akhirnya masa cuti penggal kedua pada pertengahan bulan September baru saya mencari info banyak-banyak pasal Korea. Cuti seminggu saya habiskan banyak masa kat depan komputer. Time to prepare the itinerary!.. Harap menariklah hendaknya itinerary yang bakal saya hasilkan. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment