Sunday 7 June 2015

JJCP Korea: Persiapan Awal #5

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

# International Driving Permit (IDP)

Pertengahan bulan Oktober saya dah mula gelisah. Banyak yang tak selesai lagi ni. Kerja sekolah makin banyak bila nak hujung tahun. Huhu.. Baru teringat tentang permit memandu yang tak buat lagi. Cadang di Jeju Island nanti nak sewa kereta je sebab kami hanya ada masa sehari setengah nak habiskan masa kat situ. Car rental is the best option. Saya cari la website yang popular berkenaan sewa kereta di Jeju Island. Saya berminat dengan satu company ni, KT Kumho Rent-A-Car. Macam familiar je namanya. Kumho tu yang saya tau jenama tayar. Hehe.. Tengok website pun macam established je. Sebelum saya book kereta, saya check dulu requirement untuk memandu di sana. Agak confuse, adakah kena buat IDP atau hanya buat translation letter seperti sebelum ni? Saya rasa baik buat translation letter dulu, sebab kosnya cuma RM10.00 je. Hihi..

Translation letter siap.. Sama macam pegi Australia dan UK dulu..
Saya rasa tak berapa yakin boleh atau tak dengan hanya menggunakan translation letter ni. Daripada info yang saya dapat, semuanya bagitau kena ada IDP. So, saya pun cari e-mail customer service company tu dan buat enquiry. Saya attachkan sekali lesen memandu dan juga translation letter tu. Tanya betul-betul sampai dapat kepastian. Harap officer tu balas la secepat mungkin. Agak pantas jugak dia reply.. Ini balasan email dari dia:

Walaupun tak berapa jelas, tapi yang nyata saya kena apply IDP jugak.. RM150 tuu.. Huhu
Dah puas hati dengan jawapan customer service agent, saya ke JPJ semula untuk buat IDP. Bawak gambar sekeping dengan duit RM150 untuk dapatkan IDP yang valid setahun. Kalau la ada option ikut hari kan best. Mesti murah sikit. Huhu.. Dah la sewa kereta kali ni paling singkat, sehari setengah je. Nak buat camna, setahun pun setahun laa.. Tunggu dalam 30 minit nama pun dipanggil. Siap sudah IDP yang pertama kali dalam hidupku..

Ingat IDP ni macam kad lesen yang lama. Rupanya boleh lipat 3. Huhu..
# Car Rental

Dah ada IDP, saya pun book kereta. Sebelum book, lebih baik register dulu sebab akan dapat banyak diskaun. Up to 70% discount given. Macam tak percaya kan? Register je la, bukan kena bayar pun. Hehe.. Dalam email saya ada nyatakan nak GPS in English. Malangnya dah takde stock. Itulah, siapa suruh book lambat. Kan dah susah nak navigate. Takpe, saya ada cara yang agak pelik tapi mungkin boleh membantu masalah GPS in Korea ni. InsyaAllah..

Kita register dulu.. Demi diskaun 70%.. Hihihi
Cer kira nilai diskaun kat situ.. 70% tuu..
Double check. Ada tak booking dalam reservation list..
Ok, dah selamat booking kereta with 70% discount. Yeay!.. Saya amik cover CDW bernilai KRW19,200.00. Sebenarnya dari dulu lagi saya tak berapa faham tentang insurance coverage ni. Dah baca pun tak faham. Mungkin orang insurance saja buat customer tak faham kot, supaya senang nak elak bayar claim. Hihi.. Nak selamat, saya pilih la option CDW tu untuk standby kalau terjadi apa-apa kat sana. Rasa takut pun ada juga sebab Korea left-hand drive. First time nak bawak ni. Mesti masa bawak nanti tangan kiri asyik nak tarik handbrake je kan. Hihi..

# Pamphlet study

Bulan SPM sudah bermula.. Kena bangun super awal dan balik super lewat. Kawan-kawan lain yang tak bertugas seronok je tengah bermalas-malasan di rumah. Hehe.. Maka ia juga bulan terakhir untuk saya prepare tentang trip ke Korea. Exam bukannya tetiap hari. So, hari yang takde exam tu memang saya all out planning the itinerary. Tiba-tiba rasa macam bersemangat nak mencari. Last minit punya pasal. Hihi.. Segala pamphlet dan buku yang saya amik kat Matta Fair saya study satu persatu. Baca jangan tak baca!.. Hehe..

Satu paper bag berjaya dirembat @ Matta Fair. Hehe..
# Local Korean

Saya mencari maklumat tentang rakyat Korea, bagaimana penerimaan diorang terhadap tourists di sana. Berjiran dengan Jepun, harap-harap attitude pun sama la macam orang Jepun. Daripada forum yang saya baca, boleh dibuat kesimpulan bahawa orang Korea berbeza dengan orang Jepun. Korea agak berdisiplin, but nothing can beat Japan. Majoriti rakyatnya tak tahu berbahasa inggeris. Di Jepun pun sama, cuma mereka berusaha jugak nak membantu walau tak faham. Skill bahasa insyarat je lah. Hehe.. Crime rate agak rendah, tapi tetap takleh lawan dengan Jepun. Bila lihat sejarah Korea, rupanya diorang pernah dijajah oleh Jepun juga, sama seperti Tanah Melayu. Sejak 1910 mereka dijajah Jepun sehinggalah mencapai kemerdekaan pada 1945. Ganas Jepun ni zaman dulu-dulu ye.. Tapi ia jugak antara negara yang paling maju di dunia. Cukupla info tentang rakyat Korea. Apa lagi yang popular di Korea kalau bukan K-Pop dan Korean Series.. Sampaikan awek Malaysia pun sanggup kena peluk dengan artis K-Pop.. Huhu.. Obsess sangat tu..

Peluk mak ayah sudah le.. Aduyai.. (Ihsan Google Images)
# Halal Foods

Masa kat Matta Fair, ada satu buku berkenaan halal foods in Korea. Very informative. Restoran disusun mengikut daerah di Korea, senang nak refer. Lokasi masjid pun ada sekali. Kebanyakan restoran adalah dari middle-east. Apa lagi, beriyani, kebab dan seangkatan dengannya la. Tak kisah la, janji bole makan. Harga pun agak mahal juga. Biasalah, rare food. Hehe.. Saya pun susun la mana-mana lokasi restoran halal yang ada dalam route perjalanan kami. Tapi agak malang bila kebanyakan restoran tak termasuk dalam perjalanan kami. Semuanya jauh-jauh belaka. Saya cari info tambahan. Banyak blog tentang Korea menceritakan tentang satu makanan yang boleh kita makan di sana, iaitu squid@shrimp burger di Lotteria. Bila saya check, memang belambak restoran Lotteria di sana. Ok, boleh la makan bila betul-betul lapar dan takde option yang lain.

Buku panduan yang berguna.. Kipidap!. Hehe..
Waktu solat di sana pun dah save. Alhamdulillah
# Hotels

Lagi sebulan barulah nak mencari hotel. Huhu.. Bukan apa, selagi tak siap itinerary, camna nak setting tempat bermalam. Google map punya pasal la ni, takleh nak 3d view. Hihi.. Daripada itinerary awal, Saya cuba dapatkan hotel yang berdekatan dengan kawasan untuk dilawati. Easy access. Yang paling penting biar dekat dengan subway station. Mudah nak berjalan. Baru saya perasan, kali ni first time saya book hotel menggunakan booking.com untuk hotel di luar negara. Kalau di Malaysia memang selalu guna booking.com atau agoda.com. Yang terbaru ni pun ok juga, trivago.com. Ada kisah di sebalik booking hotel ni. Harap dapat dijadikan iktibar. Huhu..

Selalulah booking melalui well-known website
Pernah dengar website easytobook.com? Ok, ceritanya macam ni. Masa browsing tu biasalah mesti akan ada pop-up windows bila harga bilik dinyatakan. Katanya ada lagi website yang offer bilik yang lagi murah. Selalunya saya tak berapa berminat nak layan pop-up windows ni. Tapi kali ni agak menarik sebab harga yang ditawarkan memang murah dari yang saya pilih melalui booking.com. Saya pun teruja untuk klik pop-up windows tu. Yea, memang betul easytobook.com offer lagi murah dari booking.com untuk hotel yang sama. Tanpa fikir panjang, saya proceed dengan pembayaran via credit card. Part ni yang best ni.. Last sekali bila dah selesai buat payment, tetiba keluar windows mengatakan bilik yang saya book tu unavailable. WTF? Payment dah buat tapi bilik takde..Terus saya check dengan bank, memang betul saya dah buat payment, tak boleh nak tarik balik. Option yang ada, saya kena contact customer care easytobook.com untuk dapatkan refund.

Email yang saya hantar kat easytobook.com. Nampak tak ayat marah kat situ? Hihihi..
Balasan email saya. Katanya akan refund semula.
Kalau tengok pada room rate tu takde lah mahal sangat. Nasib baik la saya book bilik murah. Tapi tetap duit jugak kan. Kes naya dah ni. Saya terus cari forum berkenaan easytobook.com ni. Boleh dikatakan daripada 10 komen, 8 orang mengatakan yang diorang dah kena tipu. Huhu.. Itulah, saya pun tak fikir panjang. Main book je tanpa check dulu. Moral of the story, kalau nak book online tu pastikan company yang well-known seperti booking.com, agoda.com dan trivago.com. Walaupun mungkin kena tipu jugak, tapi company yang besar ni selalu ada branch kat Malaysia. Senang nak pegi serang. Hehe.. So, saya mengharapkan easytobook.com refund balik duit saya. Tawakal je lah..

Easy to book or easy to cheat? Huhu.. (Ihsan Google Images)
Takut ianya berlaku lagi, saya booking melalui booking.com. InsyaAllah selamat la hendaknya. Selesai semua hal booking hotel dari hari pertama sehingga malam kedua terakhir. Malam last tidur kat dalam train. Hehe.. Tiket train belum booking lagi sebab belum cukup sebulan sebelum tarikh. Awal bulan November nanti saya akan pastikan menjadi orang pertama yang book. Hihihi.. Setakat ni semuanya berjalan dengan lancar kecuali kes easytobook.com tu.

Travel Insurance

Sebagai seorang penjawat awam, saya boleh buat insurans melalui kementerian. Sama seperti trip sebelum ni, saya apply je la sebab free. Tentang claim tu tak tau cepat atau tak sebab tak pernah buat lagi. Alhamdulillah perjalanan sebelum ni selamat semuanya. Walaupun free, ada jugak limitation dia. Hanya boleh apply sekali dalam masa setahun, walaupun takde buat claim. Huhu.. Entah betul ke tak, saya cuba dapatkan confirmation dari PK saya sebab dia selalu gi oversea. Dia kata memang betul pun. Apply insurance untuk negara yang paling jauh kita nak travel dalam setahun. Uish.. Abis tu camna pulak kalau selalu kena kerja kat overseas? Bukan boleh tau pun negara mana nak pergi. Camna pulak kalau selalu masuk Singapore? Selalunya plan ad-hoc je gi Singapore ni. Hehe.. Pandai-pandai le. Tapi permohonan ke luar negara mesti kena buat. Insurance je cover sekali dalam setahun. Huhu.. Ikut je lah. Yang penting merasa buat insurance free..

Surat kelulusan ke luar negara bagi penjawat awam.
Disebabkan wife saya takde coverage dari company, maka dia pun apply insurance dari Air Asia. Saya pun apply le sekali. Tak mahal pun, dalam RM68 untuk dua orang. Dah termasuk dalam harga tiket flight hari tu. Penting sebenarnya amik insurance untuk ke luar negara. Kita bukan tau pun apa yang bakal terjadi masa kat sana, betul tak? At least bila ada coverage ni senang hati le sikit bila berjalan. Hehe.. Mintak yang baik-baik je. InsyaAllah selamat sepanjang perjalanan. Kalau nak jadi jugak tak boleh nak buat apa-apa. Itu semua kehendakNya. Wallahualam..

Insurans takaful untuk penjawat awam. Ingat, sekali setahun je dapat free. Huhu..
Alang-alang wife amik, saya pun ikut je lah..
*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Translation letter     : RM 10.00
  - IDP                            : RM150.00
  - Car Rental                : RM213.10
  - Jumlah                      : RM373.10

*Website yang membantu:

KT Kumho Rent A Car

booking.com

agoda.com

trivago

easytobook.com

No comments:

Post a Comment