Monday 28 November 2016

JJCP Thailand: Day 04 (Part #2)

TARIKH:
7 FEBRUARI 2016

LOKASI KEJADIAN:
BARAMEE HIP HOTEL - PATONG BEACH AREA - SOUTHERN BIG BIKE SHOP

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Here Maps yang saya gunakan tunjuk arah jalan kawasan kampung. Lain macam je suruh ikut jalan yang sempit. Betul ke tak GPS ni. Huhu.. Tapi saya tetap yakin dengan apps ni. Mungkin dia tunjuk jalan shortcut kot. Mana la tau tetiba je terus sampai depan hotel. Hehe.. Boleh juga tengok suasana kampung kat Thailand ni. Sedang melayan jalan kampung yang sempit ni tetiba kereta tak bergerak. Pelik jugak. Takkan la semua kereta yang nak ke Phuket ikut arah GPS macam kami. Makin dekat baru la nampak apa yang membuatkan jalan jem. Ada accident rupanya. Motor budak kampung berlanggar dengan kereta. Dah la tak pakai helmet. Nasib baik jalan kampung. Kalau jalan besar mungkin arwah budak ni. Huhu.. Tak kira la kat mana pun, helmet kena pakai untuk keselamatan. Err, saya pun kalau kat area rumah tak pakai helmet. Siap naik berempat dengan anak-anak lagi. Hihi..

Pandu cermat, jiwa selamat..
@ BARAMEE HIP HOTEL

Perjalanan diteruskan hingga ke hotel. Masuk kawasan bandar jalan dah mula sedikit jem. Kereta kawan-kawan yang lain masih ada di belakang kami. Jam 4.30 petang kami tiba di Baramee Hip Hotel. Lokasi hotel ni agak ke dalam sikit dari jalan besar. Jadi kena pastikan simpang yang betul untuk sampai di depan hotel. Kalau terlajak agak susah nak patah balik sebab jalan yang makin sesak di depan. Saya mencari jugak di mana kawasan parking kereta untuk hotel ni. Kelihatan satu kawasan parking tapi rasanya untuk hotel lain di sebelah hotel kami. Wife saya turun untuk bertanya pada staff di lobi hotel. Kami disuruh parking di kawasan hotel di sebelah. Mungkin management hotel tu sama dengan hotel kami kot. Huhu.. Tak kisah lah, janji ada parking secure untuk kereta kami.

Driving Route: From Marina Kitchen to Baramee Hip Hotel
Parking bawah bumbung kat hotel sebelah.
Kecik benor signboard hotel. Huhu..
Agak lama juga urusan di kaunter. Jangan bilik takde sudah la. Huhu.. Rupanya ada isu lain. Pihak hotel tak bagi family yang ramai duduk dalam satu bilik. Kena amik satu bilik lagi sebab terlalu ramai katanya. Nak argue lebih pun tak boleh sebab dah menjadi policy hotel. Sebenarnya memang begitu. Hotel di luar negara kebanyakannya strict dengan bilangan occupancy dalam satu bilik. Kalau bilik tu untuk 2 orang dewasa, paling ramai pun boleh tambah lagi 2 orang kanak-kanak. Itupun kena amik extra bed. Saya ada terbaca satu blog di mana single mother bawak 3 orang anak kecil ke Jepun. Dia terpaksa amik satu lagi bilik sebab mereka berempat. Tapi mereka tetap tidur sebilik. Maknanya bilik satu lagi kosong. Dah la kat Jepun, harga bilik boleh tahan mahal juga. Huhu.. Nak buat camna. Takkan la nak biarkan dua anak kecil duduk dalam satu bilik. Terpaksa la redha bayar satu bilik tapi tak duduk. Huhu.. Mungkin kat Phuket juga macam tu kot sebab kat sini kan ramai international tourist. Kami ni pun kira termasuk la dalam golongan international tu, walaupun negara jiran je. Hehe..

Orang tengah serius kat kaunter, boleh bergambar pulak Pae ni. Hehe..
Selesai urusan di kaunter, kami bersiap untuk naik ke bilik. Kalau tau la camni, baik semua stay kat kereta dulu. Biar wakil bilik je berurusan kat kaunter. Lepas dah dapat kunci senyap-senyap semua naik ke bilik. Hehe.. Dah la staff yang jaga kaunter serius je muka. Macam tak suka lak kami booking hotel dia. Eh, bukan hotel dia, tapi hotel tempat dia bekerja. Hahah.. Kunci dah ada di tangan. Apa lagi, marilah mencari bilik masing-masing ya. Kejap lagi dah nak mulakan eksplorasi. Hihi..

Harga di Baramee Hip Hotel untuk 8 bilik. Nama hotel macam hip hop lak. Hihi..
Besar juga bilik yang diberi. Apalah salahnya terlebih ahli dalam bilik yang besar ni. Huhu..
Anak-anak masa kat lobi tadi dah nampak swimming pool. Nampaknya tak boleh nak elak dah. Budak-budak bukan pikir nak jalan-jalan kat sini. Swimming pool is always a kids priority. Huhu.. Nak ada swimming pool kat rumah memang mustahil la kan melainkan guna tube isi air tu. Saya pulak dah rancang nak jalan-jalan tengok kawasan. Terpaksa la para isteri menjadi life guard tengok anak-anak mandi kat swimming pool. Hehe.. Bagi peluang para suami buat lawatan tapak dulu. Malam nanti kita jalan beramai-ramai ye. Anak-anak masuk bilik terus tukar baju mandi tu. Pantas sungguh. Sesungguhnya swimming pool dan kanak-kanak tak boleh dipisahkan. Orang dewasa pun sama juga sebenarnya. Tapi takdelah masuk bilik terus salin baju. Buruk benar perangai macam tu. Hehe.. Jam 5.30 petang kami semua turun ke bawah. Sementara menunggu yang lain turun, saya tengok jugak la budak-budak ni mandi. Nak check kedalaman kolam sebenarnya. Eiman pernah ada sejarah terjun tempat dalam. Dia main terjun je. Nasib baik saya ada dekat dengan dia masa tu. Dan nasib baik juga masa tu kedalaman kolam paras leher saya. Kalau tak saya cuma jerit minta tolong je la. Huhu..

Walaupun kolam tak besar mana, keselamatan kena jaga. Anak En. Khai yang besar tu boleh tolong tengok.
@ PATONG BEACH AREA

Jam 5.50 petang, para suami mulakan misi memantau keadaan persekitaran. En. Khai, Mueiz dan Kodin tak join sekali. Mungkin diorang ada agenda lain petang ni. Harap selamat hendaknya. Hehe.. Kami berjalan kaki dari hotel menuju ke jalan besar. Hajat di hati nak sewa motor dan jalan-jalan pusing kawasan. Sambil jalan tu tengok juga kedai sewa motor. Kebanyakan kedai hanya ada sebiji dua je motor. Mana cukup untuk kami bertujuh ni. Kena cari kedai yang ada stok 4 biji motor baru boleh sewa. Takpe, kita jalan-jalan dulu. Nanti ada la jumpa kedai yang lain. Memang banyak kedai sewa motor kat sini. Hari masih muda dan kaki masih kuat melangkah. Dah tak larat kang baru amik motor. Hihi..

Let's jom cari pengalaman!..
Stadium boxing pun ada kat sini. Guna tomoi dan muay thai boleh tak? Hehe
Di Banzaan Fresh Market. Berapa la agaknya harga lobster kat sini ye. Huhu..
Dah macam boyband lak bergambar. Hehe..
Agak jauh juga kami berjalan. Kami singgah di satu kedai sewa motor. Ada banyak stok motor kat sini. Tapi tak nampak pulak di mana tuan kedainya. Nak bagi sewa ke taknak ni. Huhu.. Patutlah banyak motor sebab tuannya entah ke mana. Taknak berniaga agaknya. Kami teruskan lagi berjalan kaki. Sebenarnya ada satu kedai motor besar kat sini yang saya teringin nak pergi. Tapi tak boleh nak jalan kaki ke sana sebab jauh dan kena naik bukit. Takut dah sampai sana tak larat nak patah balik. Huhu.. Saya mencari jugak motor sewa yang sama seperti motor yang saya tengok kat Krabi semalam. Dah alang-alang sewa baik cari motor yang takde kat Malaysia. Bila lagi nak merasa. Saya nampak ramai juga tourist yang naik motor tu. Tapi dah lebih 5 kedai kami tengok takde pun motor tu untuk disewa. Mesti ia menjadi pilihan ramai. Sementara kaki masih kuat melangkah, kita cari lagi kedai sewa motor yang lain. Agak dah letih kita amik je la motor apa pun. Janji ada enjin dan boleh bawak kami jalan-jalan. Hehe..

Jumpa kedai sewa motor yang besar
Adeh, takde pulak orang yang jaga kedai. Huhu..
Hari dah makin gelap dan kami masih lagi melangkah. Rasanya jauh dah kami berjalan. Beribu kalori jugak dah terbakar ni. Hihi.. Sampai lalu depan Hard Rock Cafe Phuket, maknanya memang jauh betul dari hotel kami. Harap kami masih ingat lagi simpang masuk ke hotel. Kali ni kalau jumpa kedai sewa motor terus amik, tak kira motor apa pun. Huhu.. Kira takde rezeki la nak naik motor Honda yang comel tu. Dah la janji dengan para isteri kat hotel nak bawak jalan-jalan malam ni. Kedai motor besar pun tak pergi lagi ni. Huhu.. Akhirnya kami jumpa satu kedai sewa motor di Kaew Kong Mansion. Harga sewa agak murah sebab nampak buruk juga la motor yang disewakan. Helmet jangan cakap la, takde ciri-ciri keselamatan langsung. Kira pakai untuk cukup syarat je. Nak pakai kena tahan nafas. Berapa banyak kepala international dah pakai helmet tu. Macam-macam bau ada. Huhu.. Balik nanti kena syampu rambut, confirm!. Hahah..

Walking route at Patong. Jauh juga kami berjalan. Huhu..
Malam nanti datang sini dengan wife
Nak sewa motor kena tinggalkan sekurangnya satu pasport untuk setiap motor yang disewa. Risau betul bila kena tinggal pasport ni. Motor buruk takde orang nak curi la bang. Hehe.. Nak buat camna, memang itu prosedurnya. Harap tak dibuat apa-apa dengan pasport kami. Kami amik 4 biji motor. Harga sewa ada yang 350THB/day dan 400THB/day, ikut pada condition motor. Kebetulan yang murah ada 3 biji je. Terpaksalah amik yang mahal sebiji. Yang tu bagi abang Sabri pakai. Selesa sikit. Hehe.. Saya naik dengan Wan, Pae naik dengan abang Sabri dan Afiq naik dengan Aizat. Jabar bagi naik sorang-sorang sebab dia bujang. Hehe..

Tengah tahan nafas ke Pae? Hehe..
Jom ronda keliling Patong!.
Seperti yang dijanjikan sebelum naik motor tadi, kami nak singgah ke kedai motor besar. Saya cuma ingat kedai tu terletak kat jalan naik bukit, tapi tak tau bukit yang mana. Dalam google map takde ditunjukkan lokasi kedai ni. Tengok kat live view pun tak nampak sebab google guna gambar lama. Huhu.. Yang saya tau kedai tu takde lah jauh dari kawasan Patong ni. Naik motor, apa ada hal. Jalan je la cari sampai dapat. Hehe.. Kami jumpa jalan naik bukit tapi tak nampak pulak mana kedainya. Sampai turun semula dan naik bukit lagi sekali tetap tak jumpa. Huhu.. Nampaknya macam dah terlajak. Kami patah balik semula ke bukit yang pertama tadi. Kali ni bawak perlahan untuk mencari mana letaknya kedai tu. Sebenarnya motor yang kami naik ni perah abis pun perlahan je perginya. Hehe.. Akhirnya kami jumpa kedai motor besar tu. Memang tak nampak signboard kedai sebab gelap. Terus masuk simpang dan Wan kena turun sebab motor tak larat nak naik bukit sampai pintu kedai. Huhu..

Bike Route: From Bike Rent Shop to Patong Hill Estate
Lokasi Southern Big Big Shop dekat dengan Patong Hill Estate
@ SOUTHERN BIG BIKE SHOP

Jumpa juga kami kedai ni. Dari jalan besar memang tak nampak sangat sebab gelap. Kedai ni kebanyakannya jual aksesori motor easy-rider. Tapi untuk superbike pun ada juga. Sesuai la dengan abang Sabri yang memang ada kedua-dua jenis motor. Jelas kegembiraan terpancar di wajahnya bila melihat barang yang dijual dalam kedai ni. Hehe.. Saya pun teruja juga dengan helmet fullface yang dijual. Cuma tak banyak pilihan sebab staff kedai kata nak habiskan stok. Stok yang baru akan sampai untuk dijual masa Phuket Bike Week pada 8 - 16 April 2016 nanti. Alahai, tak merasa la nak tengok banyak jenis helmet. Tapi harga helmet yang tinggal ni memang murah sebab nak habiskan stok. Malang lagi sekali sebab ada satu helmet Shark yang saya minat tinggal saiz S je. Huhu.. Memang tak kasi beli la ni. Kira takde rezeki saya nak bawak balik helmet dari Thailand.

Belek sampai puas hati. Hehe..
Dah helmet tak dapat, saya cari la benda lain yang boleh dibeli. Dapat facemask pun jadilah buat kenangan dari Phuket. Huhu.. Abang Sabri seronok la sebab banyak barang yang sesuai untuk Harley dia. Saya tunggu sampai puas pakai superbike baru bertukar ke Harley kot. Itupun kalau umur masih panjang dan hutang banyak dah selesai. Huhu.. Apa-apa pun bersyukur dengan apa yang ada setakat ni. Dah habis belek kami tunggu abang Sabri selesaikan urusan dia. Sambil tu ada juga sesi meracun suruh beli macam-macam. Helmet ni mahal kat Malaysia la, takde jual la, macam-macam jenis racun yang disuntik hingga ke sanubari. Antibodi tak kuat memang habis memborong dalam kedai ni. Huhu.. Hanya iman yang kuat sebagai pendinding diri dari diracun teruk. Hehe..

Bergambar dengan staff kedai sebelum beredar
Makin lama kat kedai ni makin kurang iman di dada. Setelah abang Sabri selesai dengan urusannya, kami bergambar kenangan sebelum meninggalkan Southern Big Bike Shop. Dah pukul 8.00 malam. Janji dengan family mesti ditepati. Sebelum kami balik ke hotel, kami singgah di kedai petrol. Meter minyak macam tak berfungsi je. Takut mati tengah jalan. Huhu.. Kat kawasan ni takde stesen minyak. Jadi kami isi minyak kat gerai yang jual minyak dalam botol. Sebotol 40THB. Ada la dalam seliter kot. Jadi la isi sebotol dulu. Tak cukup kang isi lagi. Tengok jauh mana kami meronda nanti. Hehe..

Cukup sudah.. Jom balik hotel.
Gambar on the move.. Nice
Aizat tukang amik gambar atas motor. Hihi..
Isi sebotol dulu..
Sampai di hotel jam 8.20 malam. Kami bersihkan diri dan bersiap-siap untuk sesi bersama family pulak. Muiez dan Kodin update bagitau diorang kat pasar malam. Lewat malam nanti diorang akan join sekali. Saya suruh diorang sewa motor sebiji untuk ronda tengah malam nanti. Agak boleh berjumpa nanti kita jalan sama-sama. Jam 8.50 malam kami turun dari hotel dan aktiviti malam di Patong Beach bakal bermula. Harap dapat pengalaman sebanyak mungkin di malam pertama dan terakhir kami di sini. Wallahualam..