Saturday 1 March 2014

JJCP Japan : Masa untuk berlepas..

Tarikh:
21 November 2013
Lokasi kejadian:
My Home - KL Sentral - KLIA

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

@ Wangsa Maju

Selesai uruskan hal anak-anak dan barang pun dah siap packing, jam 6.00 petang kami mulakan perjalanan. Cadangan awal nak berjalan kaki je dari rumah ke LRT Wangsa Maju. Cuma 1 km lebih je jaraknya. Tapi baru je 100 meter berjalan badan dah berpeluh-peluh. Panas sungguh cuaca hari ni. Kensel, tak jadi nak jalan kaki. Kami patah balik ke jalan besar dan tunggu teksi. Huhu..

Dah bersedia nak tinggalkan rumah cari pengalaman baru..
@ KL Sentral

Jam 6.25 petang teksi yang ditunggu pun sampai. Dah alang-alang naik teksi takkan la nak suruh hantar kat LRT Wangsa Maju. Terus ke KL Sentral, senang cerita. Sampai di KL Sentral jam 6.50 petang. Bayar RM15.00 kat driver teksi, lepas tu terus ke kaunter ERL untuk beli tiket train ke KLIA. Bayar lagi RM35.00/person. Belum sampai KLIA dah RM85.00 duit habis. Huhu..

Tak ramai yang naik ERL hari ni..
Sempat bergambar kat depan kaunter tiket MAS di KL Sentral..
Tak paham kenapa tarikh tu awal sedangkan kami beli on-the-spot. Hmm..
Jam 7.10 malam train KLIA Express mula bergerak. Seat banyak yang kosong. First time saya merasa naik ERL terus ke KLIA. Sebelum ni pernah merasa naik sampai Salak Tinggi dan tukar naik bas ke LCCT. Smooth journey. Tak pasti berbaloi ke tak dengan bayaran RM35.00 untuk single journey ke KLIA. Untuk foreign visitor memang ok la. Tapi untuk rakyat sendiri bagi la diskaun sikit. Hehe..

Dalam train. Inilah train yang paling cantik kat Malaysia kot?
Ada advertising tv lagi.. Thumbs up!..
@ KLIA

Seperti yang dipromosikan dalam website dan iklan, journey 28 minit dari KL Sentral ke KLIA tu takdelah tepat sangat pun. Saya set kat jam dari mula bergerak di KL Sentral sampai la berhenti kat KLIA amik masa 32 minit. Mungkin masa berhenti dia tak kira kot. Tak kisahlah, yang penting sekarang kami ada banyak masa nak melepak kat dalam KLIA. Kami terus ke kaunter hotlink di Arrival Hall untuk claim pocket Wi-fi yang dah sedia kami tempah sebelum ni. Staff yang jaga kaunter tu orang Jepun sendiri. Dapatlah saya tanya lagi info penting tentang Jepun. Last minute information.. Hehe.. Selesai amik pocket Wi-fi, kami terus ke surau di Anjung Tinjau. Selesai solat, jam 8.15 malam kami terus check-in luggage. Tak ramai pun yang beratur time check-in. Lepas tu terus mencari lokasi makan malam. Makan dan menunggu masa untuk masuk ke area duty-free zone..

Info interaktif tentang cuaca di seluruh negara..
Senyum memanjang bila berada di KLIA.. Hehe..
Sedia untuk check-in luggage dulu..
Takde info pasal flight kami. Lambat lagi nak berlepas..
Layan dinner dulu..
Jam 10.00 malam, setelah agak bosan duduk lama-lama kat Secret Recipe, kami mula melangkah masuk ke duty-free zone. Jalan-jalan cari pasal lagi.. Flight kami akan berlepas di bangunan lain iaitu di Satellite Building, sama seperti ke UK dulu. Kena naik aerotrain untuk ke sana. 2 minit je berdiri dalam aerotrain tu. Di Satellite Building sama seperti di main building, ada banyak kedai duty-free. Cuma apa yang takde di main building adalah Starbucks. Patutlah sebelum ni saya tak pernah nampak Starbucks di KLIA walaupun pernah tengok orang pegang cawan Starbucks. Rupanya ada kat Satellite Building. Kami pun berjalan mencari Starbucks yang terletak kat Level 2. Bukannya nak minum pun, cuma nak guna free Wi-fi kat situ. Hehe.. Sambil tunggu flight departure, baik layan internet dulu.. Still got time to find important info about Japan..

Tunggu aerotrain sampai..
Beg yang berisi pocket Wi-fi dan charger..
Jam 11.20 malam kami berjalan menuju ke pintu C25. Tiket kami nombor pintu tak sama, satu C15, satu lagi C25. Tapi bila tengok kat screen departure tertulis pintu C25. Takkan la kami masuk ikut pintu berlainan kot. Lain macam je.. Takut salah destinasi pulak jadinya. Huhu.. Sampai di pintu C25, kelihatan ramai betul orang yang beratur. Confirm flight full seat. Time beratur panjang tu kami rasa lain macam. Sepanjang orang yang beratur (dalam 50-60 orang kot) hanya kami berdua je melayu. Yang lain semua warga cina. Check tiket balik, takut flight menuju ke China @ Hong Kong ke, mana tau kan.. Sampai turn kami untuk tunjuk tiket, saya bertanya pada staff MAS di situ. Dia kata memang betul flight ni pergi ke Osaka. Kebetulan flight ni tak ramai orang melayu. Tak kisah la sape pun yang naik flight, yang penting destinasi tujuan tu betul dan kami ada seat sendiri. Hehe..

Cuba tengok no. pintu kat tiket kami..
Kami masuk dalam flight tepat jam 11.50 malam. Nampaknya lewat sikit flight ni akan berlepas. Takde hal, sebab sampai sana awal pun kami tetap kena tunggu Fa dan suami di Kansai Airport. Tepat jam 12.10 malam flight MH 52 dari Kuala Lumpur menuju ke Osaka berlepas ke ruang angkasa.. Masa untuk tidur sebab sampai di sana banyak aktiviti yang akan kami lalui.. Harap cukuplah tenaga kami. Wallahualam..

Bye-bye Malaysia... untuk 8 hari je..
Senyuman terakhir sebelum tidur.. zzzz..
*Kos wajib untuk 2 orang:

KLIA Express

Kuala Lumpur International Airport

1. Salam Tuan...

info anda best rrr...tqvm atas usaha anda

dr: Pakcik Norrol Hesam bin Abdul Hamid

1. Salam Pakcik Norrol Hesam..

Thanks for the compliment!.. And tq for reading my blogs!.. :)

2. Rajin buat post entri.
    Terima kasih. Sangat membantu. Thumb up

3. Salam.Macam mana nak dapatkan pocket Wi-Fi tuh yer? Subscribe ke ?

1. Salam Putera Naquiddin..
      Pocket Wi-fi tu boleh book either call or email. Pilih berapa hari nak pakai masa di oversea. Lepas dah book. Pocket wifi tu boleh amik kat booth di KLIA masa nak berlepas. Bila balik boleh hantar terus kat tempat sama. Tq for reading my blog!.. :)