Sunday 13 October 2013

JJCP UK & Paris : Day 09 (Part #1)

Tarikh:
19 November 2012

Lokasi kejadian:
Oxford

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jam 6 pagi kami dah bangun.. Bersiap-siap dan breakfast lebihan KFC semalam. Save sikit. Hehe.. Rancangan hari ni nak berjalan ke Oxford. Katanya pemandangan di bandar Oxford memang cantik. Ditambah pula dengan populasi student yang ramai di University of Oxford. Bukan calang-calang student yang dapat masuk University nih. Memang dah terkenal di dunia tentang kehebatan University of Oxford. Saya nak belajar kat situ memang tak dapatlah. Yang dapat hanyalah berjalan dan melihat pemandangan di sekitar bandar Oxford. Jadilah..

Di luar Travelodge Bicester Cherwell Valley.. Sejuukk..
Jam 7.40 pagi kami dah mula meninggalkan Travelodge Bicester Cherwell Valley. Perjalanan kami menuju ke Water Eaton Park and Ride. Dari sumber yang saya peroleh, susah kalau nak memandu di bandar Oxford. Lagipun kebanyakan students dan orang-orang disitu lebih prefer naik basikal dari memandu. Lebih efisien agaknya. Apa-apapun dapat mengurangkan jalan jam dan pencemaran udara. Terbaik!!

(A) Travelodge Bicester Cherwell Valley M40 to (B) Water Eaton Park and Ride = 20 km
Di Water Eaton Park and Ride. Kene ingat nombor bas ye..
Sampai di Water Eaton Park and Ride jam 8.15 pagi. Kelihatan ramai penumpang yang menunggu bas untuk masuk ke bandar Oxford. Ada satu bas dah mula bergerak. Kami tak rush pun. Boleh tunggu bas berikutnya. Saya pun mula membelek cara-cara nak membeli tiket bas. Ada banyak jenis tiket yang dijual. Tapi kami hanya membeli untuk 1 day trip return ticket @ GBP4.50 per person. Syoknya naik bas kat UK ni. Sistematik sungguh.. Sambil tunggu bas sampai saya melihat apa-apa info yang ada di notice board kat waiting room. Sama seperti di Cardiff, ada vending machine menjual map berharga GBP1. Must have for visitors..

Di sekitar Water Eaton Park and Ride. Parking yang luas..
Jam 8.30 pagi bas bernombor 500 sampai. Kami terus naik dan duduk di bahagian belakang. Sepanjang perjalanan kelihatan design rumah english cottage yang cukup cantik mata memandang. Kelihatan juga ramai yang mengayuh basikal melalui lorong khas. Jalan agak jam tapi masih bergerak. Rupanya jalanraya di Oxford hanya 1 lane je. Patutlah tak digalakkan untuk bawa kereta masuk ke bandar. Tapi kalau dah sistem public transport terbaik, nak buat apa bawak kereta, betul tak?

Amik gambar ngan vending machine pun jadi.. Hehe
@ Oxford

Kami sampai di tengah bandar Oxford jam 8.50 pagi. Turun di Magdalen Street. Masih awal pagi. Kelihatan orang ramai especially students berjalan laju ke destinasi masing-masing. Kedai pun banyak yang belum bukak lagi. Kami berjalan menuju ke Covered Market. Mungkin kat situ ada kedai yang dah bukak. Bolehlah cuci mata apa yang patut.

Bus route (500) from Water Eaton Park and Ride to Oxford City Centre
Orang ramai mula berkejar ke tempat kerja masing-masing.
Kedai di dalam Covered Market. Cuci mata je..
Dari info yang kawan saya bagi dalam facebook, shopping yang murah kat UK ni selain daripada Debenhams dan Marks and Spencer adalah kat Primark. Kebetulan saya ada ternampak Primark di bandar Oxford ni. Kami terus masuk ke dalam Primark dan melihat barang yang dijual. Memang betul, amat murah harga barang di Primark. Disebabkan sekarang ni dah masuk musim winter, maka barang yang dijual pun kebanyakkannya barangan winter seperti jaket, kasut dan aksesori lain. Kami tak melepaskan peluang membeli sesuatu sebagai kenangan. Rupanya takde lah mahal sangat barang kat UK ni. Currency memang tinggi tapi harga barang masih mampu beli untuk orang yang budget macam kami ni. Hehe.. Cuma persepsi orang ramai yang mengatakan barang di UK ni mahal. Dah pergi baru tau. Tak semuanya mahal ye.. Tiket flight je yang mahal. Kalau dapat tiket murah jangan lepaskan peluang. InsyaAllah boleh survive kat bumi UK ni..

Dalam Primark. Kasut coklat tu harganya GBP3 je..
Agak lama jugak kami berada di Primark. Kemudian kami berjalan melihat kedai-kedai di Westgate Shopping Centre. Jam 11.30 pagi kami mencari kedai makan. Saya dah google masa kat Malaysia kedai halal yang ada di sekitar bandar Oxford. Kami menuju ke Kebab Kid yang terletak tidak jauh dari stesen bas kami pagi tadi. Kedai Kebab Kid ni kecik je. Ada beberapa kerusi untuk pelanggan. Kelihatan 2 pelajar dari Asia, tak pasti dari Malaysia atau Indonesia yang sedang makan. Saya cuba untuk berborak tapi melihatkan muka mereka berdua yang agak berlagak dan macam tak layan je membuatkan saya tak jadi nak tegur. Mentang-mentang la belajar kat Oxford. Huhu..

Di depan Westgate Shopping Centre
Basikal memang banyak kat sini
Antara gerai souvenir yang ada kat sepanjang bangunan
Selesai makan kebab dan nasi yang berharga GBP7.70 untuk 2 orang, kami mula berjalan ke arah stesen bas. Cadangan awal sebelum sampai kat Oxford ni nak naik tour bus ronda satu Oxford, tapi disebabkan masa tak mengizinkan kami mula meninggalkan bandar Oxford. Destinasi seterusnya... ke Bicester Village untuk kali ke 2!. Huhu.. Semalam tak puas meronda sebab lewat sampai. Hari ni nak repeat balik. Wife saya teringin nak tengok balik handbag semalam, masih sale lagi atau tak. Ada rezeki boleh beli.. Perempuan, mana boleh dipisahkan dari kasut dan handbag. Huhu.. Kami menunggu bas yang sama untuk balik ke Water Eaton Park and Ride.

Di depan Carfax Tower
Antara simpang utama di bandar Oxford. Tak banyak pun kenderaan.
UK dan post box merah memang berkait rapat.. Hehe
Di jalan utama bandar Oxford
Depan Kebab Kid ada Odeon. Teksi hitam tu jangan naik kalau nak save duit. Huhu..
Jumpa Centre for Islamic Studies masa nak ke stesen bas.
Jam 12.30 t/hari kami mula menunggu bas bernombor 500 untuk pulang ke Water Eaton Park and Ride. Sepuluh minit kemudian bas pun sampai. Kami mula meninggalkan Oxford dengan seribu kenangan. Apa yang buat Oxford menarik untuk dikunjungi adalah suasana persekitarannya. Terasa macam golongan bijak pandai je bila berada kat sini. Hehe.. Oxford masih mengekalkan ciri-ciri English dalam struktur bangunannya. Memang puas bergambar. Itu belum naik tour bus ronda-ronda sekitar Oxford lagi. Memang tak cukup kalau nak explore sehari keseluruhan bandar Oxford ni. Inikan pulak setengah hari je. Apa-apapun kami puas dapat melihat gelagat orang di Oxford yang dikatakan ulat buku tu.. Memang sesuai belajar dalam suasana macam ni. Kalau gagal belajar memang patut kena sembelih ngan parents. Hehe..

Antara kawasan tengah bandar Oxford yang kami jelajah
Sempat lagi bergambar sebelum naik bas
Jam 1.00 petang kami sampai di Water Eaton Park and Ride. Kami terus menuju ke kereta dan memandu ke Bicester Village. Hujan mula turun dengan renyai menambah lagi kesejukan. Sepanjang perjalanan menuju ke Bicester Village, kami berborak tentang bandar Oxford yang cantik dan juga tentang shopping complex tadi, sudah semestinya Primark. Hehe.. Sebelum ni selalu nampak orang ramai bawak paper bag Primark especially masa kat Manchester. Tapi masa yang limited kat Manchester haritu buat kami tak singgah pun Primark di sana. Memang betul-betul berbaloi kalau nak beli sesuatu untuk dibawa balik sebagai kenangan.. Perjalanan dari Water Eaton Park and Ride ke Bicester Village takde lah jauh sangat. Dalam 30 minit dah sampai. Kali ni dapatlah lama sikit meronda kat Bicester Village. Harap-harap tak berjumpa sales assistant kedai handbag yang melayan kami semalam. Malu. Hehe.. Wallahualam..