Wednesday 27 July 2016

JJCP Western Europe: Day 14 (Transit + Arrival)

TARIKH:
1 JANUARI 2016

TAN SON NHAT INTERNATIONAL AIRPORT - VIETNAM AIR - KLIA - WANGSA MAJU

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Banyak kali saya terbangun dari tidur. Selain dari wife saya yeng kejut sebab bunyian yang agak kuat, sememangnya tidur kat kelas ekonomi ni takkan nyenyak. Lain lah kalau duduk kat business class, siap boleh baring lagi. The more you pay, the more you get. Hehe.. Biar tiket murah, yang penting kami sampai destinasi yang sama dengan orang yang naik business class. Kalau ada tiket separuh harga tapi kena duduk bersila pun saya sanggup beli. Hahah.. Demi mencari pengalaman dalam hidup.

Dengar lagu je la sepanjang perjalanan
Kami dikejutkan dengan announcement dari anak kapal yang mengucapkan Selamat Tahun Baru 2016. First time new year kami berada atas flight. Hihi.. Macam mana ye diorang set waktu tepat jam 12.00 tengah malam sebab atas flight tak tau pukul berapa ikut GMT time zone. Mungkin pilot ada jam khas kot. Hehe.. Nasib baik takde celebration bukak botol arak dalam ni. Hanya announcement dan disambut dengan jeritan yang tak berapa kuat oleh penumpang. Saya bangun dan pergi ke bahagian belakang untuk mencari makanan. Yang ada cuma air, roti dan aiskrim. Boleh la cover perut kami sebelum dihidangkan makan berat kejap lagi. Tengok pada flight information kat tv, flight dijangka mendarat lagi 5 jam. Maknanya ada lebih kurang 4 jam lagi untuk dapat meal yang kedua. Sambung dengar lagu dan tidur. Hihi..

Flight route: Air France AF0258 from Charles de Gaulle Int'l Airport to Tan Son Nhat Int'l Airport
Kami tersedar apabila keadaan terang di dalam flight. Masa untuk makan. Hehe.. Macam biasa, makanan halal dan makanan untuk kanak-kanak diedarkan dulu sebab special request. Ingatkan dapat makanan berat, tapi bukan. Light meal je. Hanya samosa dan kuah kacang dhal yang tak berapa sedap. Huhu.. Tengok penumpang lain tengah sedap makan ayam non-halal. Takpe, cukuplah buat alas perut. Sampai KL nanti makan la puas-puas ye. Hehe..

Set makanan halal yang kami dapat
Samosa je? Satu pulak tu. Jadi laa..
Selesai makan, kami tak tidur sebab flight dah nak mendarat. Ikut pada flight itinerary kami sampai di Tan Son Nhat International Airport jam 7.45 pagi dan flight untuk ke KLIA pulak berlepas jam 8.35 pagi. Tapi kami tak perlu risau sebab tiket transit, bukan beli berasingan. Andai kata sampai lewat, worst case pun kami kena naik next flight. Cuma lambat la nak sampai KLIA. Kalau open ticket memang terlepas flight la jawabnya. Huhu..

Sikit lagi nak sampai. Yeayy..
Kedengaran satu kekecohan berlaku kat dalam flight. Kelihatan stewardess sedang memimpin seorang warga tua perempuan yang berbalut kepalanya. Masa naik tadi saya perasan penumpang ni duduk di baris kiri kami di sebelah tingkap dengan sorang lelaki muda. Masa saya terjaga dari tidur saya tengok lelaki tu sedap je tidur guna dua seat. Tak nampak pulak perempuan tu. Kami dengar perbualan antara stewardess dengan lelaki dan perempuan tu. Nasib baik cakap english, boleh la nak faham. Hehe. Rupanya kepala perempuan tu terhentak kuat dalam toilet dan banyak darah yang keluar. Mungkin masa kami tidur tadi kejadian tu berlaku. Memang tak sedar le. Huhu.. Nasib baik perempuan tu selamat. Ye lah, umur dah lanjut ni bahaya walaupun cedera sikit je. Silap haribulan flight kena buat emergency landing kat airport yang terdekat untuk bawa penumpang ke hospital. Rasanya ada doktor dalam flight ni yang membantu mangsa. Lega takde apa yang buruk berlaku..

Kesian berbalut kepala perempuan tu..
@ TAN SON NHAT INTERNATIONAL AIRPORT

Jam 7.30 pagi flight Air France AF0258 mendarat dengan selamat di Tan Son Nhat International Airport. Kami beratur untuk keluar dari flight dan menuju ke kaunter khas untuk penumpang transit. Tak perlu la nak keluar dari terminal dan kemudian masuk balik. Memang tak sempat punya. Huhu.. Ramai juga penumpang transit macam kami. Sempat saya berborak dengan sorang lelaki cina. Rupanya tiket flight dia sama dengan kami masa pergi dan balik. Dia ke London melawat kakaknya. Best la ada ahli keluarga kat London. Boleh save budjet penginapan macam saya buat kat Australia dulu. Hehe.. Dengar cerita abang saya yang sambung master kat Australia dulu akan sambung buat Phd pulak. Harap-harap dia dapat universiti kat London. Boleh la kami buat lawatan sambil jalan-jalan cari pengalaman lagi. Hehe.. Tak dapat London, dapat negara lain yang kami belum pernah sampai pun bagus jugak. Tambah pengalaman baru dalam hidup kami, insyaAllah..

Flight Vietnam Air VN0685 on-time..
Selesai urusan di kaunter untuk check passport, kami berjalan ikut laluan khas ke boarding gate. Kami terus ke Gate 09 kerana masa dah hampir suntuk dan tak sempat nak meronda kedai-kedai di situ. Dah macam cerita The Amazing Race pulak kami jalan laju-laju. Hehe.. Nasib baik flight VN0685 tak delay. Kelihatan penumpang dah mula beratur masuk ke dalam flight. Masa ni apa yang kami risau bukan tertinggal flight, tapi luggage kami. Harap beg kami diorang transfer kat flight yang betul. Huhu..

Kita naik Vietnam Air pulak balik ke Malaysia
@ VIETNAM AIR

Kami duduk di barisan yang sama, cuma saya sorang je di baris sebelah sebab satu row cuma ada 3 seat je. Flight dalam 2 jam untuk sampai di KLIA. Mata dah mula rasa mengantuk. Huhu.. Nampaknya simptom jetlag bakal berlaku. Habislah nak kena tune balik tidur ikut time yang betul. Cadangnya hari ni jugak nak terus balik ke Kuantan ambil anak-anak. Tengoklah macam mana kejap lagi. Agak mata tak tahan terpaksalah tidur kejap kat rumah. Huhu..

Selesa jugak Vietnam Air ni. Janji harga tiket murah. Hehe..
Tepat jam 8.40 pagi, flight Vietnam Air VN0685 mula berlepas. Walaupun penerbangan tak lama tapi saya cuba jugak untuk tidur seketika, janji dapat cover sikit jetlag saya. Huhu.. Tak sampai setengah jam saya dikejutkan oleh wife. Ingatkan pasal berdengkur, rupanya time makan. Kalau naik Air Asia rasanya saya takkan order makanan sebab flight takdelah lama sangat. Tak perlu bayar duit makan. Hehe.. Vietnam Air memang provide makanan. Dah termasuk dalam harga tiket. Makanan pun nampak macam menarik berbanding Air France tadi. Dengan mata yang masih lagi mengantuk saya layan jugaklah makanan kat depan mata. Sedap pulak tu. Hihi..

Ada nasi putih. Yezzaa..
Selesai makan saya cuba untuk sambung tidur tapi tak boleh sebab penumpang yang lain dah mula berborak-borak. Ada satu group makcik Vietnam buat lawatan sambil belajar ke KLCC agaknya. Heboh satu flight. Huhu.. Disebabkan flight pun dah nak mendarat, jadi saya pun layan la pemandangan seat depan mata tanpa skrin tv tu. Hahah.. Jam 11.30 pagi pilot buat announcement untuk mendarat. Saya tak perlu nak set jam ikut waktu Malaysia sebab setiap kali trip ke luar negara saya akan pakai jam yang ada dual time-zone. Senang sikit, takyah nak ubah waktu Malaysia. Hehe.. Penting sebenarnya setting time-zone, especially time untuk flight departure. Silap tengok boleh tertinggal flight. Huhu..

Flight route: Vietnam Air VN0685 from Tan Son Nhat Int'l Airport to KLIA
@ KLIA

Flight VN0685 mendarat dengan selamatnya di KLIA jam 11.45 pagi. Kami keluar dan berjalan ke tempat baggage claim dengan harapan beg kami diorang transfer pada flight yang betul. Alhamdulillah, beg kami kelihatan bergolek kat Row A. Lega bila dah nampak depan mata. Hihi.. Bila barang dah banyak ni rasanya tak berbaloi naik ERL sebab sampai kat KL Sentral. Lepas tu nak naik public transport lain pulak untuk balik ke rumah. Kebetulan hari ni pulak bermulanya harga baru untuk tiket ERL. Daripada RM35.00 jadi RM55.00. Fuhh, banyaknya kenaikan harga tiket. Huhu.. Kalau sorang mungkin boleh la naik ERL. Tapi kalau berdua baik naik teksi je. Dah tentu teksi bawak sampai depan rumah. Tak perlu susah payah angkut beg. Hihi.. Kami pun amik keputusan untuk naik teksi je.

Menunggu kemunculan beg kami
Semua beg dah berjaya ditemui. Hehe..
Fa dan husband ada ahli keluarga yang datang jemput. Sebelum berpisah kami mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Fa dan husband kerana join trip ni. Harap diorang gembira dapat mencari pengalaman hidup di bumi Western Europe bersama kami. Mohon maaf jika ada sebarang kesilapan daripada kami di sepanjang trip. Sesungguhnya kami amat berpuas hati dapat jalan-jalan dengan korang. Sempoi dan best sangat-sangat. Dah dua trip kami bersama. Harap trip seterusnya dapatlah kita bersama lagi, insyaAllah. Save sikit dapat kongsi kos-kos yang wajib terutamanya bab sewa kereta. Sebelum kami turun ke tingkat bawah untuk mencari teksi, kami singgah ke kaunter wifi untuk pulangkan semula pocket wifi yang kami sewa. Walaupun kouta per hari tak banyak, tapi cukuplah untuk wife saya update status. Huhu.. Dan yang penting dapat google info yang latest. Maklumlah, banyak itinerary yang terpaksa diubah last minute sebab kekangan masa. Terpaksa la google mencari option yang kedua. Huhu.. Apa-apa pun pocket wifi dari Visondata amat terbaik dan mendapat rating 4/5 bintang dari kami. Hehe..

Gambar berdua yang terakhir dalam trip kali ni. Time to go home!..
Visondata terbaik. Kami tetap pilih!.. Hehe..
Selesai urusan di kaunter wifi, kami turun ke bawah mencari teksi. Takde masalah nak mencari sebab ada je teksi kat bawah tu. Hihi.. Saya pilih teksi yang bayar ikut meter. Jam 1.20 petang driver teksi membawa kami balik ke istana kami di Wangsa Maju. Dalam teksi sambil memandang luar, mata saya pandang juga meter teksi. Laju pulak meter tu bergerak. Huhu.. Sampai di Wangsa Maju jam 2.45 petang dan jumlah bayaran yang dikenakan adalah RM110.80. Dah sama harga dengan tiket ERL untuk dua orang untuk sampai ke KL Sentral. Tak berbaloi sungguh naik ERL dengan harga tiket yang baru ni. Huhu..

Sama harga dengan tiket ERL tapi sampai depan rumah. Hihi..
@ WANGSA MAJU

Lepas bayar dan ucap terima kasih pada driver teksi, maka tamatlah sudah perjalanan mencari pengalaman kami selama 14 hari keseluruhannya. Alhamdulillah keseluruhan perjalanan berjalan dengan baik dan lancar tanpa sebarang masalah yang besar. Kekurangan sikit-sikit tu kira perkara biasa dalam trip sendirian berhad ni. Kita manusia biasa, takkan ada yang perfect. Huhu.. Yang penting ianya menjadi kenangan yang paling bermakna dalam hidup kami. Bermulalah kembali kehidupan rutin harian kami yang biasa. Berpijak di bumi yang nyata. Sesungguhnya pengalaman yang diperolehi takkan dapat dibayar dengan wang ringgit. Amat bermakna dalam hidup kami selamanya. Wallahualam..

*KOS WAJIB UNTUK 2 ORANG:
  - TAXI FARES: RM110.80
  - JUMLAH      : RM110.80

**DAY 14 COMPULSORY EXPENSES: RM110.80

*KOS MAKANAN UNTUK 2 ORANG:
  - TIADA -

**DAY 14 MEALS EXPENSES: NONE