Tuesday 2 July 2024

JJCP Eurora: Day 01 (Part #1)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..




# KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT

Jam 12.15 tengah malam kami mula turun ke Balai Imigresen untuk semakan passport. Dewasa boleh guna autogate je. Yang bawa anak-anak lebih baik berurusan melalui kaunter. Selesai semak passport, kami ke imbasan kawalan keselamatan. Sebelum beratur saya dah siap-siap letakkan semua barang dan aksesori dalam poket beg. Dalam tray nanti cuma letak beg dan tali pinggang. Kasut selalunya saya tak buka dulu. Kadang-kadang lepas je . Tapi bila alarm berbunyi atau pegawai suruh tanggalkan kasut barulah saya buat. Kasut bertali, memang leceh nak pakai balik. Selesai urusan kawalan keselamatan, kami terus naik aerotrain menuju ke Satellite Terminal Building di mana terletaknya Gate C untuk international flights.


Lengang sungguh. Flight kami je kot yang berlepas pagi ni..


# MALAYSIA AIRLINES MH164

Lebih sejam kami menunggu di tempat duduk berhampiran dengan Gate C12. Tepat jam 2.00 pagi barulah kedengaran pengumuman untuk boarding. Alhamdulillah, flight kami dijangka akan berlepas mengikut waktu. Orang ramai dah mula beratur untuk masuk ke dalam flight. Kami duduk di row 35. Seat layout 2-4-2. Elysha dan Eirfan duduk dengan saya dan wife di bahagian tengah manakala Eimran dan Eiman duduk di seat tepi tingkap. Melihatkan kepada keadaan seat dan cabin, rasanya agak berusia flight ni. Panel putih kelihatan sedikit kekuningan. Tak kisah la baru atau lama, yang penting penerbangan lancar dan tiba dengan selamatnya.

Dah pukul 2.00 pagi tapi masih ceria semuanya

Jam 2.20 pagi setelah semua penumpang dah berada di seat masing-masing, flight kami mula bergerak dari Gate C12 menuju ke landasan. Lepas melihat video taklimat keselamatan, lampu cabin ditutup menandakan flight akan mula berlepas. Tepat jam 2.30 pagi flight MH164 terbang ke ruang udara dengan lancar meninggalkan KLIA. Selamat tinggal bumi Malaysia. Kita jumpa semula tahun depan ya. Macam lama, padahal 18 hari je. Masih tetap sayangkan negara tumpah darahku. Tinggalkan seketika demi mencari pengalaman hidup di bumi milik Allah. Baru nak lelapkan mata, tak sampai sejam di udara, kami dihidangkan dengan makanan ringan iaitu roti dan kacang. Tak pasti sama ada supper ataupun late night snacks. Eirfan awal lagi dah berada di alam mimpi. Yang lain masih berjaga lagi. Takpe, makanan Eirfan abang-abangnya boleh setelkan.

Benda dah hidang depan mata, rugi kalau tak makan..

Selesai isi perut masing-masing, saya cuba untuk tidur sambil mendengar lagu. Dalam flight saya memang lebih suka dengar lagu daripada layan movie. Tertidur sambil dengar lagu adalah sesuatu yang indah. Hahah.. Flight dari Kuala Lumpur ke Doha mengambil masa lebih kurang 7 jam 45 minit. Beza waktu di Doha adalah 5 jam lewat dari Kuala Lumpur. Kami dijangka akan sampai di Doha pada jam 5.10 pagi dan masih lagi bertarikh 29 Disember 2022. Hampir 4 jam perjalanan wife kejut saya. Cabin cerah semula menandakan ada makanan yang akan tiba. Hehe.. Kali ni kami dapat menu breakfast iaitu nasi berlaukkan ayam masak kari serta roti croissant. Sedap juga bila dimakan. Cuma tak dapat nak tambah sebab Eirfan dah bangun.

Alhamdulillah, sedap makanan yang dihidang..

Masih ada masa sejam setengah lagi sebelum kami sampai di Doha. Saya cuba untuk sambung tidur sebab banyak aktiviti yang nak dibuat bila transit nanti. Jadi kena pastikan cukup tenaga untuk berjalan. Anak-anak yang tak tidur tu biarkan diorang mengantuk masa transit nanti. Sape suruh tak tidur. Excited sangat sebab dah lama tak naik flight agaknya sampai tak boleh nak tidur. Jam 4.45 pagi waktu Doha, pilot buat pengumuman bahawa flight kami akan mendarat sebentar lagi. 10 minit kemudian flight MH164 telah mendarat dengan selamatnya di Hamad International Airport, Doha. Alhamdulillah, satu perjalanan yang amat lancar. Wife saya kata ada beberapa ketika flight agak bergoyang kerana turbulence. Saya tengah syok tidur, memang tak rasa la. Tapi seatbelt sentiasa dipakai demi keselamatan walaupun sedang bermimpi.

Flight route: From KLIA to Hamad International Airport, Doha


# HAMAD INTERNATIONAL AIRPORT

Selesai urusan kawalan keselamatan di kaunter imigresen, kami berjalan masuk ke dalam terminal. Ini kali kedua saya sampai di Hamad International Airport. Kali pertama adalah pada tahun 2018 masa trip Scandiscovery. Memang besar sungguh airport ni sampaikan ada passenger train menghubungkan setiap terminal. Saya mencari lokasi Doha Transit Tour. Staff airport yang bertugas pun tak membantu. Dia boleh suruh kami terus ke kaunter imigresen untuk keluar dari terminal. Saya pun ikutlah laluan seperti diarahkan. Bila berurusan dengan pegawai di kaunter, terus saya kena marah sebab bukan laluan untuk penumpang transit. First time dapat pengalaman kena maki di waktu Subuh. Orang Qatar memang kasar bila bercakap. Malu sungguh saya sebab banyak mata yang memandang masa saya kena maki. Nampaknya kena tanya staff lain pulak. Yang tadi memang tak boleh pakai. Hampeh.. Sebelum bertanya pada staff yang lain, kami singgah di surau untuk solat Subuh. Bagi jiwa tenang semula lepas kena marah tadi.

Surau yang amat bersih dan selesa

Selesai solat Subuh barulah kami bertanya pada staff airport tentang transit tour. Kali ni barulah betul dia tunjuk lokasi yang sebenar. Kaunter Qatar Tourism terletak di ruang legar utama di antara 2 terminal dan agak tersorok sikit. Kelihatan ramai orang beratur untuk urusan transit tour. Sampai giliran, saya betanyakan tentang transit tour. Nasib baik kami dah booking awal sebab staff bertugas bagitau hanya yang buat booking je boleh join tour. Masa saya cari maklumat tentang transit tour ni, katanya boleh walk-in je dan first come first serve. Rupanya sekarang dah tak boleh sebab terlalu ramai yang berminat dan ambil masa yang panjang untuk urusan walk-in. Lagipun dah takde tour yang free. Semuanya kena bayar dan harga bergantung kepada tour yang dipilih.

Jumpa juga kaunter Qatar Tourism

Saya tunjukkan booking yang dibuat pada staff di kaunter. Dia suruh kami tunggu sebentar sementara dia uruskan peserta yang lain. Mungkin dia nak setting jumlah peserta sebab ada yang cuba jaya untuk join secara walk-in. Untuk tour kami, hanya satu bas je disediakan bagi setiap slot. Jadi maksimum dalam 40-45 peserta je yang boleh join. 15 minit menunggu, akhirnya staff di kaunter panggil nama peserta. Kami diberikan kad seperti pass untuk kami join tour. Lepas semua dah dapat kad, sorang staff bawa kami semua ke kaunter imigresen untuk urusan keluar dari terminal. Bukan kaunter yang saya kena marah tadi ye. Huhu.. Ramai sungguh orang yang beratur. Nasib baik kami diberikan laluan khas untuk transit tour. Tak perlu beratur panjang.

Hampir setengah jam juga sangkut kat sini walaupun ada laluan khas

Jam 7.50 pagi barulah kami berjaya sampai di pintu keluar terminal. Kami terpaksa tunggu lagi sampai semua peserta dah selesai urusan di kaunter imigresen. Tepat jam 8.00 pagi barulah kami dibawa keluar dari terminal dan menuju ke kawasan parking di mana bas sudah sedia menunggu. Secara rasminya Qatar termasuk dalam senarai negara yang sudah saya jejaki, walaupun hanya beberapa jam je. Janji dapat keluar dari terminal. Kalau transit dalam airport saya tak masukkan dalam list seperti di Amman pada trip 2019 yang lalu. Kiranya Jordan masih belum dalam list negara yang saya dah jejaki. In shaa Allah satu hari saya akan ke Jordan lagi untuk melawat Petra.

Jom ronda bandar Doha..


Wallahu 'alam..

No comments:

Post a Comment