Monday 1 July 2024

Hari Yang Ditunggu Sudah Tiba..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Rabu, 28 Disember 2022. Setelah hampir 3 tahun tak travel, akhirnya hari yang ditunggu telah tiba. Sejak dari semalam lagi kami dah packing beg. Hari ni masih lagi keluar ke kedai mencari barang-barang keperluan untuk dibawa bersama. Selagi tak bergerak, selagi itulah ada je barang yang dirasakan tak cukup. Memang macam tu pun bila nak travel. Hihi.. Macamlah nak travel naik gunung, padahal gi bandar kot. Ada je kedai yang menjual kalau ada barang yang lupa dibeli. Cuma beli kat sana confirm mahal la harganya. Better cari kat sini siap-siap. Travel bajetlah katakan. Hahah..

Pakaian dan makanan dah sedia..

Lepas Asar kami mempersiapkan kucing kesayangan kami untuk dihantar ke Cat Hotel. Lepas dari PKP kami sekeluarga terasa nak bela seekor kucing. Wife saya pada mulaya tak suka dengan cadangan untuk bela kucing sebab nak uruskan najis dia dan rumah berbau kucing. Tapi anak-anak bagi jaminan untuk uruskan semuanya. Akhirnya wife setuju. Kucing yang menjadi pilihan kami untuk bela adalah berdasarkan ciri-ciri yang kami semua inginkan iaitu kucing jantan, British Short Hair, Scottish Fold dan munchkin. Takkan la nak bela sampai 3-4 ekor. Jadi kami pun carilah dalam internet kalau ada orang jual kucing kacuk yang menepati ciri-ciri kami. Nak dijadikan cerita, ada rupanya kucing yang kami inginkan. Dapat maklumat tengahari, petangnya terus ke Melaka untuk tengok kucing. Kucing baru berusia 2 bulan dan sudah berpisah susu dari ibunya. Kami namakan Bobby sempena nama kucing terakhir yang saya bela masa kecik dulu. First time kami letakkan Bobby di Cat Hotel.

Jangan buat perangai kat Cat Hotel ye Bobby..

Untuk perjalanan pergi, hanya 4 beg besar dan 5 bagpack je yang kami gunakan. Kat sana nanti pasti akan beranak lagi beg kami. Yang penting setiap beg tak melebihi 23 kg dan 7 kg. Kalau lebih sikit pun takde masalah rasanya sebab flight besar seperti Qatar Airways selalunya combine berat semua beg. Cuma kami kena fikirkan juga flight kami ke Iceland nanti naik low-cost aircraft. Mesti diorang akan timbang betul-betul punya. Huhu.. Takpe, in shaa Allah beg kami takkan terlebih berat sebab kami bercadang nak pos beberapa barang kami dari sana nanti.

4 beg besar, 5 backpack & 6 kasut sedia untuk berkhidmat

Kami dah booking kereta yang akan ambil dan bawa kami ke KLIA. Wife saya minta driver datang dalam jam 9.00 malam. Sempat kami solat Isyak dulu dan saya sidai pakaian. Setiap kali travel saya akan pastikan pakaian kotor dibasuh dan disidai siap-siap. Taknak balik nanti pening kepala nak basuh pakaian rumah bercampur dengan pakaian yang dibawa travel. Pakaian seperti jaket tebal dan perlu dry-clean boleh dihantar terus ke dobi. Bila ambil nanti boleh simpan terus dalam bilik stor. Next winter travel baru keluarkan balik. Hihi.. Selesai sidai baju dan solat, kami mula bersiap. Saya pastikan dokumen paling penting iaitu passport dibawa bersama. Walaupun dah masuk dalam beg, tetap cek sekali lagi. Oyster card yang kami pakai masa 2019 pun saya bawa juga. Mana tau masih aktif lagi, mesti ada baki duit dalam tu. Save lagi..

Passport organiser kami. Beg cable pun penting juga..

Jam 8.50 malam sebuah Hyundai Starex berhenti di depan rumah. Anak-anak bantu angkat beg masuk ke dalam kereta. Saya akan buat last check dalam rumah untuk pastikan semua suis ditutup dan dicabut. Pili air di luar pun ditutup. Dulu pernah terjadi tangki air atas rumah pecah sebab overflow. Habis banjir satu rumah. Masa tu nasib baik kami ada kat rumah. Tak dapat bayangkan kalau kejadian tu berlaku masa kami semua takde kat rumah. Lepas kejadian tu, setiap kali keluar rumah walaupun semalam saya tetap tutup air utama. Fobia kot. Huhu.. Saya maklum juga pada jiran sebelah untuk tengokkan rumah semasa ketiadaan kami. Trip kali ni agak lama kami meninggalkan rumah. Maklumlah dah lama tak travel. Balas dendam terus. Hahah..

Ready? Let's jom!

Setelah pastikan semua beg dibawa masuk ke dalam kereta, tepat jam 9.00 malam kami meninggalkan rumah menuju ke KLIA. Dalam perjalanan saya berborak dengan driver. Slow and steady je dia bawa kereta. Nasib baik jalan tak jem. Trafik di highway NKVE tak boleh nak dijangka. Kadang-kadang clear, tapi selalunya waktu lewat petang memang jem sampai la malam. Driver kata beruntungnya saya dapat travel bawa anak-anak ke luar negara. Jawapan standard saya, sementera masih diberikan kekuatan, kesihatan dan rezeki yang baik, in shaa Allah akan travel bersama anak-anak. Jika dulu saya travel berdua dengan wife, kali ni sejak arwah mak tiada, saya akan usahakan juga bawa semua anak-anak sebab takde orang lain yang saya percaya dapat jaga anak saya dengan baik melainkan arwah mak saya.

Car route: From Kota Damansara to KLIA

Jam 10.15 malam kami tiba di KLIA. Tambang yang dikenakan untuk trip dari rumah kami di Kota Damansara ke KLIA adalah RM180.00. Saya sebenarnya teringin nak naik public transport. Dari rumah naik MRT sampai ke KL Sentral dan kemudian naik ERL sampai ke KLIA. Barulah terasa adventure di awal perjalanan. Tapi harga tambang untuk kami sekeluarga lagi mahal daripada sewa kereta. Huhu.. Anak-anak bantu keluarkan semua beg dari kereta. Wife saya dah book siap-siap tarikh untuk driver ambil kami bila balik nanti. Kena bayar lagi RM180.00 lah jawabnya. Apa boleh buat, rumah jauh dari KLIA. Ada rezeki nanti saya beli rumah dekat dengan KLIA ye. Baru senang nak travel. Hahah..

Perjalanan yang lancar dari Kota Damansara ke KLIA

Keadaan agak tenang di dalam terminal. Mungkin tak banyak flight yang berlepas malam ni. Saya hubungi kawan-kawan yang lain untuk bertanyakan keberadaan mereka. Ada yang masih lagi dalam perjalanan. Kami mencari ruang tempat duduk yang kosong untuk dijadikan tempat berkumpul. Jumlah ahli untuk trip kali ni termasuk kami adalah seramai 15 orang. Terdapat perubahan pada bulan lepas di mana seorang tak dapat join kerana masalah kesihatan. Maka terpaksalah burn semua kos yang telah dibayar. Cuma untuk tiket flight mungkin akan dapat refund tapi tak banyak. Itu pun tak tau bila akan dapat. Huhu.. Seorang tak dapat join, tapi ada lagi seorang yang nak ikut dan sanggup bayar harga tiket dan kos-kos yang lain yang agak mahal. Dah dia setuju, kami pun terimalah seadanya dan uruskan semuanya.

Welcome to KLIA. Jom cari kawan-kawan yang lain..

Kami set untuk berkumpul di ruang sebelum menuju ke Anjung Tinjau, dekat dengan McDonalds. 10 minit menunggu akhirnya masing-masing tiba. Trip kali ni disertai oleh kawan-kawan wife saya. Ada yang pernah join trip kami sebelum ni. Yang pertama kali nak jejakkan kaki di bumi Eropah dan merasai cuaca sejuk pun ada. Harap diorang ikutlah pesanan kami dalam persediaan diri untuk ke negara cuaca sejuk dan bersalji. En. Khai, kak Wan dan anaknya Syakir dah pernah join trip kami sebelum ni iaitu Thailand Road Trip 2016 dan Vietcam Trip 2017. Kak Warda dan anaknya Ain selalu travel ke luar negara. Tiga dara pingitan iaitu Anis, Diana dan Hajar pertama kali ke London dan Paris. Sama juga dengan Pali, ahli last minit yang join trip kami. Namun semuanya pertama kali akan menjejakkan kaki di bumi Iceland. Masing-masing akan dapat pengalaman hidup yang baru.

Inilah 15 orang ahli trip kali ni. Meriah!

Sementara menunggu kaunter dibuka untuk kami check-in luggage, masing-masing mencari tempat untuk makan malam. Anak-anak mula ajak makan di beberapa restoran. Susah sangat nak buat keputusan, akhirnya saya suruh anak-anak tapau kat mana-mana restoran yang diorang pilih dan makan bersama-sama kat tempat berkumpul. Bila tengok resit yang diorang tunjuk, boleh tahan juga harga makanan yang diorang pilih. Huhu.. Dah sedia maklum makanan kat KLIA ni mahal. Belum berlepas lagi dah banyak kos yang keluar ni. Takpelah, benda makan kot. Perut lapar nak terbang pun tak seronok. Hihi..

Memang lengang KLIA malam ni. Lengang is tenang..

Info kaunter untuk kami check-in luggage dah keluar pada skrin. Jam 11.15 malam kami bergerak menuju ke lorong H iaitu kaunter Malaysia Airlines. Nampaknya kami akan naik flight MAS untuk KUL - DOH. Qatar Airways dan MAS adalah di bawah Oneworld Alliance dan mereka ada codeshare aggreement. Tak kisah la, janji ada flight untuk kami. Dah lama juga saya tak naik MAS untuk international flight. Mana taknya, harga tiket MAS memang mahal berbanding flight company yang lain. Selalunya saya memang akan check dulu website MAS untuk cari tiket, tapi tak pernah dapat harga yang murah. Kecewa jugalah sebagai rakyat Malaysia tapi tak dapat naik flight Malaysia. Huhu..

Panjang juga barisan. Nasib baik beratur awal..

Tak sampai setengah jam beratur, tiba giliran kami berurusan di kaunter. Staff di kaunter bertanya adakah kami nak check-in dalam satu group sebab boleh combine semua luggage kami. Dah offer, takkan la nak tolak. Hihi.. Saya kumpulkan semua passport dan beri pada staff tersebut sambil susun beg kami untuk diletakkan atas penimbang. Tak perlu risau dengan beg yang melebihi 23 kg sebab kami sendiri hanya bawa 4 beg. Mesti lepas punya. Dalam masa 15 minit urusan kami semua selesai. Baguslah staff yang bertugas ni. Pantas kerja yang dia buat. Macam ni la baru dikatakan pekerja yang berdedikasi. Jarang jumpa anak muda di kaunter check-in yang begitu efisien. Hahah..

Beg pun kena beratur. Check-in done!..

Beg besar semuanya dah check-in. Tinggal bawa backpack je. Saya dah maklum pada semua untuk bawa barang keperluan dalam backpack sebab masa transit kat Doha nanti beg besar tak keluar. Kami hanya akan jumpa balik beg-beg kami masa sampai di Paris nanti. Mana la tau kalau ada yang nak bersihkan diri sebab agak lama juga kami akan transit di Doha. Seperti kebiasaan international flight di KLIA, kami akan berlepas di Gate C12. Kami kena naik aerotrain untuk ke terminal satu lagi di Satellite Terminal Building. Ada banyak masa lagi untuk kami ke sana. Boleh la berjalan dengan penuh ketenangan.