Thursday 18 September 2014

JJCP Japan : My Souvenirs & Collectible Items

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Rugi kalau berjalan ke luar negara tapi tak membeli souvenirs. Mungkin sekali dalam seumur hidup dapat merasa pergi ke Jepun. Walaupun kebanyakan barang yang dijual di Jepun amat mahal harganya, tapi sebagai kenangan apa salahnya. Beli ikut kemampuan diri. Ikutkan hati dan nafsu memang semua benda kita nak beli. Huhu.. Nasib baik kami tak pergi ke Premium Outlets ala JPO yang belambak di Jepun. Kalau pergi tak tau la apa jadi dengan wallet kami. Hehe.. Disiplin itu penting..

Premium Outlets di Jepun. Bersedia untuk meringankan wallet dan memanaskan kad kredit anda. Hehe..
Ada barang yang kami beli sebagai souvenirs untuk kawan-kawan dan juga family. Anak-anak kami is a top priority. Selain dari itu adalah untuk koleksi kenangan kami especially our collectible items. Hard Rock Cafe shirts and Starbucks mug is a must. Awal-awal lagi dah masukkan dalam itinerary. Lebih penting dari aktiviti yang lain di Jepun. Let's check it out!..

# Universal Studios Japan
Hari pertama di Jepun. Tak masuk pun dalam USJ, cuma jalan-jalan di luar. Ronda di kawasan Universal Citywalk pun dah memadai. Dapat juga kami mencari souvenirs untuk anak-anak kami. Hampir 20 minit membelek barang, akhirnya kami berjumpa juga barang yang dirasakan murah kat dalam kedai tu. Huhu.. Jadilah sebagai kenangan..

3 barang je yang mampu..  Hehe
# Daiso
Haa.. Kat Daiso memang mampu beli. Walaupun kat Malaysia pun ada, tapi di sini harganya murah sikit. JPY100/items means RM3.25 untuk satu barang. Tapi kalau main amik je tanpa beringat, banyak jugak yang perlu dibayar. Huhu.. Antara barang yang sesuai untuk dibuat souvenirs. Ada yang kata, baik beli kat Malaysia je. Tapi pada saya yang penting di mana barang tu dibeli.

Paling banyak kami beli adalah chopsticks dan kipas lipat
Ada kawan pesan beli kepala shinkansen. Hehe..
Untuk anak-anak tersayang..
Kalendar pun beli jugak. Faham kat nombor je.. Huhu
# Japanese Traditional Items
Cadangnya nak beli kimono untuk kenangan. Ada terjumpa yang 2nd hand punya. Agak murah juga. Tapi nak beli pun nanti nak pakai kat mana. Tunggu family day yang bertemakan pakaian tradisional je lah. Tak jadi beli, kami mencari barang lain yang agak tradisional juga..

Coin purse yang klasik. Made In Japan tuu..
Terompah Jepun. Kiri dan kanan sama bentuk.. Pakai je..
# Japanese Cotton
Semasa di Kamata, bila melihatkan kain cotton yang dijual di Yuzawaya, pada saya macam sama je jenis kain ni. Kat jalan TAR pun boleh dapat. Tapi itu pandangan orang lelaki yang memang zero knowledge tentang jenis kain. But for my wife, dia amat teruja dengan kain. Lain katanya. Suka hatilah, janji bahagia. Tapi memang betul, bila dah di jahit dan dipakai, ramai jugak yang bertanya. Memang lain eh pandangan mata orang perempuan? Wallahualam..

Kain Japanese Cotton yang paling murah. Hehe..
# Shoes
Kasut.. Banyak sangat dah kat rumah tu.. Huhu. Tapi itulah dia, tetap jugak nak beli walaupun sepasang. Takpe, kasut yang lama tu nanti boleh jual kat car boot sale, insyaAllah.. Boleh dapat duit sikit dan ruang simpan kasut pun boleh clear. Hehe.. Kami berjumpa dengan sandal Birkenstock yang agak murah juga harganya. Kalau kat Malaysia boleh dapat murah kat bundle je, tapi yang ni brand new. Saya baru je mengenali brand Birkenstock ni. Tak berminat sebab dah banyak sandal kat rumah. Saya cuma beli kasut Timberland yang saya rasakan agak murah juga sebab kat Malaysia tak berani nak masuk kalau takde sale. Huhu..

Cantik la jugak walaupun tapaknya nampak simple je..
Walaupun brand tak terkenal, tapi murah sesangat. Good bargain!..
# For the bosses
Tak dilupakan juga pada bos kami di tempat kerja. Nak bagi key-chain je macam tak sesuai. Kami pun mencari sesuatu yang agak unik untuk bos kami. Sekurangnya barang yang dibeli boleh diorang display kat atas meja opis. Tapi kalau dah amalkan 5S, tak dapatlah nak letak. Simpan di rumah je lah ye.. Hehe..

Plate yang dirasakan sesuai untuk diberikan pada bos kami..
# Key-chain
Haa, yang ni paling banyak kami beli. Kalau boleh kat setiap bandar yang dilawati akan kami cari untuk dibuat kenangan. Makin penuhlah fridge magnet kat pintu peti ais kami. Dan makin galak lah anak kami yang paling bongsu tu cabut dan letak ikut kreativiti dia. Huhu..

Ada yang untuk kawan-kawan, ada juga untuk fridge kami..
# Japanese magazines
Yang ni paling berbaloi untuk dibeli. Walaupun sepatah haram tak faham apa yang ditulis dalam majalah tu, tapi free-gift yang diberi membuatkan kami sukar untuk menolaknya. Kalau setakat free-gift yang biasa-biasa memang tak layan punya. Tapi ada free-gift seperti beg Le-Sportsac. Harga majalah pulak takdelah mahal sangat. Majalah tu boleh la tengok gambar je. Lepas tu boleh bagi kat kawan-kawan buat souvenir. Hehe.. Jahat sungguh.. Simpan untuk kenangan, itu yang terbaik..

Beli majalah dapat beg. Terbaiklah..
Beg yang ni pun cantik jugak..
Yang ni pun free-gift dari majalah. Tak pasti mana pergi majalah tu. Huhu..
Saya pun beli satu. Dapat free-gift DVD tentang superbike 2014
# T-shirts
Paling rugi kalau pergi ke luar negara tapi tak beli t-shirt. Kebanyakan t-shirt yang dibeli adalah untuk anak-anak. Kami berdua beli juga untuk kami pakai semasa di sana. Trip kali ni kami susun strategi untuk tidak membawa banyak t-shirt. Sebab dah tentu kami akan beli di sana. Lebih baik pakai je t-shirt yang baru dibeli. Lagi mudah.. Boleh tahan mahal jugak t-shirt yang dijual di sana. Beli tanpa fikir banyak. Nanti pening kepala dibuatnya. Huhu..

Samurai.. Banzai!..
T-shirt tulisan Japan mesti kena ada..
For my little daughter..
# Duty-free Airports
Dah nak balik pun sempat lagi membeli barang. Nak menghabiskan duit yen yang ada. Tapi bila dah sampai KLIA pun menyinggah lagi. Banyak betul dugaan ye.. Huhu.. Takpelah, untuk anak-anak. Ada rezeki lebih adalah yang dibeli..

Beg kecil yang dibeli di Kansai International Airport
Lagi untuk anak-anak..
# Miscellanous
Ada juga beberapa barang yang kami rasakan sesuai untuk dijadikan kenangan trip ke Jepun kami. Sambil jalan-jalan di shopping street, terjumpa je yang berkenan di hati terus kami beli. Tapi dengan syarat biar yang murah-murah je. Tengok harga dulu baru tengok barang. Macam tu pun ada? Hehe.. Biar puas hati, baru rasa berbaloi..

Yang bawah tu kain lilit kepala.. Jepun gitu.. Hehe..
Khas untuk anak-anak tersayang..
# Hard Rock Cafe
This is our personal collections. Jumlah HRC di Jepun ada 6 kesemuanya. Di Osaka je ada 2 iaitu di bandar Osaka dan di Osaka Citywalk. Di Tokyo pun ada 2 iaitu di Roppongi dan Ueno-Eki. Satu lagi HRC terletak di Yokohama. Kami cuma tak dapat nak ke Fukuoka sebab jauh sangat dari radius perantauan kami. Di Osaka kami tak singgah di HRC Osaka sebab di HRC Osaka Citywalk t-shirt yang dijual tertulis 'Osaka'. Kalau t-shirt di situ tertulis 'Osaka Citywalk', dah lama kami akan singgah di HRC Osaka. Jadi tak perlulah kami nak ke HRC Osaka sebab tulisan di baju mesti sama punya. Dulu ada HRC di Narita, tapi dah tutup. Ada rezeki ke Jepun lagi bolehlah kami singgah di HRC Fukuoka pulak. Itupun kalau masih beroperasi lagi. The best thing about HRC in Japan is the t-shirt price is much cheaper than our previous HRC t-shirts. Harga standard sehelai t-shirt HRC adalah dalam RM110 - 130. Tapi di Jepun harganya dalam RM90 - 100 untuk sehelai. Ada juga yang murah di Jepun rupanya ye..

HRC Osaka yang dibeli di Osaka Citywalk
Paling suka t-shirt ni sebab tulisan Uyeno-Eki nampak rare..
HRC Tokyo di Roppongi
HRC Yokohama..
# Starbucks City Mugs
Our next collectible items. Mencari Starbucks di Jepun tak sesukar mencari HRC sebab Starbucks ada di mana-mana. Kami masuk Starbucks di setiap bandar yang kami pergi dengan tujuan mencari city mugs. Mudah je. Yang kurang mudah adalah masa nak keluar duit untuk bayar. Hehe.. Dah dapat city mugs yang dicari tak perlulah nak masuk ke dalam Starbucks lagi..

Design city mugs Starbucks yang paling cool setakat ni..
Itu je lah barangan yang kami dapat beli semasa di Jepun. Ikutkan nafsu memang banyak lagi yang nak dibeli tapi wallet tetiba melekat kat dalam poket seluar. Itu tandanya jangan beli lah tu. Hehe.. Ada lagi barang yang dibeli seperti t-shirt tapi tengok je la gambar kami sepanjang berada di sana. Itulah t-shirt yang kami beli untuk dipakai sepanjang berada di Jepun. Cukuplah barangan kenangan kami dan juga untuk rakan-rakan dan keluarga.. InsyaAllah ada rezeki kami akan datang lagi ke Jepun membawa anak-anak untuk layan permainan di USJ dan Disneyland. Masa untuk menyimpan semula dalam tabung 3K (Kementerian Kewangan Keluarga) kami. Wallahualam..

105 comments:

  1. Salam, nak tanya berapa harga kasut Timberland dan T-shirt HRC di Ueno dlm Yen
    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kasut Timberland tu berharga JPY8,300.. HRC shirt tu pulak berharga JPY3,300. Kalau design classic boleh dapat dalam JPY2,800 je. Paling murah yang pernah saya beli dalam koleksi HRC saya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  2. menarik tetarik...insyaAllah jika ada rezeki akan ke Jepun DIs ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye memang menarik dan tertarik!.. InsyaAllah dimakbulkan impian untuk ke Jepun. Enjoy your holiday!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  3. berapa budget yg minimum yee dtg sana.. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak campur dengan tiket flight, dalam RM2000 boleh cover hotel, makan dan public transport untuk seminggu. Tapi untuk shinkansen kene up sikit la budget tu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  4. Hi, Bole bg itinerary masa kat jepun x? Ade tpt2 recommended x untuk shopping barang murah? Nak pg japan bulan 9 ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi scOotBerry,
      Bole, takde masalah tentang itinerary tu.. Yang jadi masalahnya nak hantar di mana ya?.. Anyway, tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  5. Boleh send me itinerary kepada saya?

    nurfatihakamaruddin@gmail.com

    Tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nur Fatiha..
      Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  6. Assalamualaikum, nak tanya sikit la, kalau mcm transportation kat sana senang tak utk kita faham...cthnye kalau nak naik train mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Mula-mula tu agak confuse jugak. Tapi bila dah 2-3 kali naik mesti dah boleh faham. Kadang-kadang 2 train sekali bergerak dalam masa yang sama. Satu rapid dan satu lagi local. Kalau local means train akan stop kat setiap hentian dan makan masa yang lama. Rapid train akan berhenti kat station yang utama je. So kena lah pastikan station mana yang nak turun. Jika station kecik, kenalah naik local train. Tentang signboard takde masalah, ada ditulis dalam english. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  7. Assalam. Menarik sungguh baca kisah prjalanan di jepun kt blog ni. Byk membantu tmbah lgi yg utk yg backpacking. Sya plan nk prgi awal april 2016 masa musim bunga sakura. Boleh send itinerary ke hsuzikon@yahoo.com
    thanks in advance. -Hani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Hani. Waa, best la dapat pergi time cherry blossoms!.. Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  8. Salam.. ada tips tak kat mana nak cari kedai souvenir murah? Dua mggu lagi nak pegi Jepun. Hotel area Shinjuku. TQIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mayna Arifin..
      Kalau di Tokyo saya cuma beli souvenir di Daiso je. Puan boleh pergi ke area Harajuku dan jalan-jalan di Takeshita Street. Banyak juga souvenir yang dijual di situ. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  9. Hi & assalamualaikum bro! Saya & famili akan ke Jepun dlm May 2016. Nak tanya, tinggal kat mana eh di Tokyo & Osaka, nak tau price hotel ke, homestay ke. Sebab nak survey tempat penginapan yg affordable utk famili, maklomlah, nilai RM dh turun. BTW, very informative blog bro!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam bro Joe!
      Kat Osaka saya stay di New Osaka Hotel dan Hearton Hotel Nishiumeda. Kat Tokyo saya stay di Prince Hotel. Hotel ni agak mahal pada saya. Ada banyak lagi hotel yang murah di sana. Saya pilih hotel ni sebab ada offer package tour masa di Matta Fair. Bro boleh check hotel yang lain di booking.com. Rate dalam RM150-250 semalam masih ada lagi. Cuma currency rate sekarang ni mungkin lebih tinggi. Huhu.. Anyway, tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  10. Assalamualaikum..tq byk dpt info pasal shopping di jepun.. boleh tak saya nak tgk itinerary saudara semasa di jepun?my email ctnor0102@yahoo.com terima kasih byk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Norniera..
      Sebenarnya ada banyak lagi lokasi shopping yang menarik di Jepun. Disebabkan masa agak limited dan guna public transport, agak susah la nak meronda cari tempat shopping. Kawan saya kata factory outlet kat kaki Mt Fuji amat best. Jam swatch teramatlah murahnya. Takde rezeki saya nak ke sana sebab saya ikut tour ke Mt Fuji. Check ur inbox ya.. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  11. Salam. Kat mana beli fridge magnet tu? Berapa harga sebijik berapa ye? Nak pergi osaka dec ni. Terima kasih reply.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Fridge magnet tu kebanyakannya saya beli di Teramachi Street, Kyoto. Yang paling murah belah atas kiri tu. JPY120/piece. Enjoy your holiday!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  12. salam,
    lusa sy akan ke Tokyo, utk sourvenir di Tokyo,mana yang boleh kite cari aek..
    klw purpose sourvenir cukup ke klw JYP30,000.
    Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Di Tokyo saya banyak shopping untuk souvenirs di Takeshita Street, Harajuku. Untuk t-shirt 'I love Japan' range harga dalam JPY1000-1500. Key-chain dalam JPY120-150 untuk design yang paling simple. Cukup sangat tu kalau bawak JPY30,000 untuk beli souvenir je. Happy holiday!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  13. Salam abang nuar, i pi jepun harini, sampai malam nanti, nak tanye kat mana bole beli pre loved item for branded bag ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam CIK BARBIE!..
      Sori lambat balas. Mesti tengah syok meronda kat Jepun skang ni. Hehe.. Kat sana ada banyak kedai jual pre-loved items. Yang paling famous ialah donki-hote sebab kedainya bukak 24 jam!.. Ada lagi satu kedai yang banyak cawangan. Kedai tu colour scheme dia warna oren. Tak ingat nama kedai tapi merata ada kat sana. Boleh la pi melawat ye. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  14. Salam boleh email itinerary pada saya? n.shikin93@ymail.com..tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nora Shikin..
      Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  15. salam cik, boleh kongsi dgn saya jgk tak cik?

    galenarouge@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Juana Asza..
      Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  16. Salam tuan..bleh emailkan iternary ke dazihayu@yahoo.com...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan Fredaze Farid,
      Check ur inbox ya. Hope it helps. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  17. bro, starbuck city ug tu brape ek seketul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga ikut design. Dalam RM35-RM45 seketul. Tapi confirm tak lebih RM50. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  18. Salam bang..boleh email itinerary ke saya azlisaid@silverglobe.com

    Terima kasih byk2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..

      Check inbox ye. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  19. Slm....sgt informative blog saudara. Seronok baca. Tak sbr nk jln2 jepon mid march nti. Tgh plan itenerary...bole email saudara punya ke dian_noriza@yahoo.com.....thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dian Noriza..
      Tqvm kerana seronok membaca cerita pengalaman saya. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  20. Salam bang anuar..boleh email itinerary kepada saya kill_apes@yahoo.com
    saya akan ke tokyo pada 14 mac 2016

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Meso,
      Tengok email ye.. Dah dekat nak pergi ni.. Happy travelling!! Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  21. Salam.. bole share itinerary and range sourvenir n area mana x.. bole send dekat nurizzati.mfuzil@gmail.com. sy travel bulan 5 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nur Izzati..
      Bole.. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  22. boleh share itinery bang
    terima kasih
    far_eazt23@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Boleh, apa salahnya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  23. assalam..bleh x share dekat saye tempat nak bli souvinier murah n makan murah2 kat sane... saye akan g ke osaka hujung bln 11 nie... emel ke : alisya_aisya@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam Siti Aisyah..
      Kat Osaka boleh cari souvenir kat area Umeda dan Osaka Station. Ada banyak kedai kat situ. Bab makan, saya suggest aisyah pergi ke Bagus Indonesian Kitchen. Owner kedai tu amat baik. Kalau berkesempatan, better gi Kyoto skali sebab kat Kyoto lagi banyak scenery yang cantik. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  24. salam..boleh share itinery.
    Terima kasih
    Email: arnidasaid@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nida Said..
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  25. Salam.. bole share itinerary and range sourvenir n area mana x.. bole send dekat nazrulnizam1984@yahoo.com. cadang nk travel jepun next year dlm bulan 3..tq ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nazrulnizam..
      Check ur inbox ya. Banyak masa lagi nak prepare tu. Harap dapat jadi panduan dan rujukan. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  26. Assalammualaikum,

    Boleh email kt sy itinery? Email sy hafeezah.hafiz@gmail.com

    Nk pergi osaka bulan10 thn ni...2016..

    Tq in advnce sir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nurul Hafeezah..
      Dah sampai Osaka boleh la ke Kyoto sekali. Cantik sangat. Hehe.. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!..

      Delete
  27. Salam, makin tak sabar nak g japan. Will be going early dec ni, insyaAllah. Boleh share itenarary?
    nhbk89@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Bila tiket dah beli memang tak sabar dibuatnya. Hehe.. Check ur inbox ya.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  28. asslm, blh share intienary n budget ke jepun.. tq in advance. nur_miza2020@yahoo.com.my
    xsabar nk hujung bln ni. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Boleh, takde masalah.. Check ur inbox!.. Happy holidays. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  29. Thanks for info..lagi 10hari nak ke Jepun..company trip...xsabar rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ur welcome.. Yea, anda memang harus merasa tak sabar nak ke sana.. Untungnya company bawak pi jalan-jalan sampai Jepun. Saya ni terpaksa la kumpul duit tabung bagi cukup dulu. Hihi.. Anyway, enjoy your trip and have a safe journey! Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  30. Assalam...already in fukuoka for conference tp xsmpt nk xplore lg sbb padat jadualnya..mane nk cari souveniar yg bpatutan hrga nye n ade ke preloved shop kt sini..tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti Hajar..
      Maaf, lambat sangat reply. Silap-silap dah balik Malaysia. Huhu.. Apa-apa pun saya tak dapat nak share tentang kedai souvenir di Fukuoka sebab saya sendiri tak pernah ke sana. Cadang memang akan ke Fukuoka satu hari nanti sebab ada Hard Rock Cafe di sana. Hehe.. Anyway tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  31. Assalammualaikum en khairul... terima kasih share blog yang sangat berinformatif... insyaAllah Akan ke sana spring nanti... mohon share itineraries di idastc@gmail.com ...terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Zzie..
      Saja je share pengalaman hidup. Bole la juga jadi sumber info kepada yang lain. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  32. Sama Encik Khairul. sgt2 informative. Saya akan pergi Osaka awal bulan 11 ni. Nak tanya sempat tak kalau cover Kyoto dalam masa 1 hari? Klu sudi boleh tak share Itinerary encik di qah_88@yahoo.com? Thanks in advance... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fiqah..
      Sorry lambat reply. Boleh je cover Kyoto dalam masa sehari. Tapi tak dapat la nak cover semua area. Dapat pergi tempat yang utama pun dah cukup baik. Nanti boleh refer itinerary saya masa kat Kyoto ye. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  33. Assalamualaikum.. tq for your info.. kalau bole tau brape total budget utk shopping shje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Farah Amira,
      Susah nak explain bab shopping ni. Macam saya cuma shopping souvenir je. Dalam RM500 pun dah kira cukup. Tapi kalau nak shopping barang seperti dalam butik Uniqlo tu memang makan ribu-ribu punya. Hehe.. Ikutlah mana satu yang sesuai dengan budget. Boleh refer website barang yang dijual kat Jepun. Apa yang boleh saya bagitau, shopping kat Jepun lagi mahal dari kat UK. Huhu.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  34. salam...baru jumpa blog ni...huhu...banyak ilmu baru yg diperolehi di blog ni...saya plan nak ke tokyo disember ni.boleh ke share itenarary di tokyo...alamat email saya masz6005@yahoo.com...terima kasih banyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam MaszAddey..
      Ilmu tak seberapa je. Hihi.. Harap dapat membantu. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!. :)

      Delete
  35. Assalamualaikum..saya respect nga encik ni..semua komen dan pertanyaan encik jawab dgn sabar..Insya Allah saya akan ke Tokyo, Osaka & Kyoto Jan 2017..info daripada encik sgt membantu terutama untuk shopping barang yang dah ada dalam list..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam en. Otomen,
      Yang tanya tu dah tentu ada benda yang perlu penjelasan. InsyaAllah mana yang saya tau akan saya jawab. Seronok juga bila ada yang membaca cerita saya.

      Januari rasanya salji tengah lebat kat Jepun tu. Jangan lupa prepare apa yang patut. Nanti kang tak dapat nak berjalan sebab sejuk sangat. Apa pun travel time winter memang best sebab kita tak merasanya di Malaysia. Hehe..

      Enjoy holiday!. Tq for reading my blog!..

      Delete
  36. Salam encik. Boleh x email itinerary kt tokyo nurakmalinajulaihee@gmail.com ? Nk pegi 2 mggu lg. ☺️ Transportation sng x? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nurakmalina,
      Check ur inbox ya. Transportation di sana amat mudah. Sebab tu orang sana pun ramai yang naik public transport. Cuma sesak sikit la. Hehe.. Harap dapat membantu. Enjoy your winter holiday!. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  37. Salam. Saya akan ke Japan (tokyo & Osaka) Feb ni. Mohon itinerary dari tuan. dan kalau boleh minta suggestion sama ada beli kad(reload train) atau JR Pass? Ini emel sy utk send itinerary. atiramasniqa_1407@yahoo.com..

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sri Sanguine..

      Kedua-duanya bagus untuk naik train di Osaka & Tokyo. Cuma kalau teringin nak naik Shinkansen baik beli JR Pass. If nak budget lagi, boleh la booking night bus Osaka-Tokyo dan beli reload train card untuk perjalanan di bandar.

      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  38. As salam tuan. Sedang tercari-cari souvenir murah tapi macam tak berapa murah pun ye? Tapi dah dapat banyak info di sini. Kami akan ke Tokyo dan Osaka (Kansai Area) pada bulan Mei 2017 insyaAllah. Boleh share itinerari tak? Mohon emailkan kepada saya di cikcham@gmail.com. Semoga Allah permudahkan hidup tuan di atas perkongsian ilmu dan pengalaman. Terima kasih dan salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam cikcham..
      Jepun barang serba mahal. Tapi boleh la nak beli sikit buat souvenir. Hehe.. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  39. salam, tuan. bolehkah sekiranya saya dapatkan itinerary ke tokyo? iranadhirah.ismail@gmail.com. terima kasih! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ira,
      Boleh, takde masalah. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  40. Salam. Boleh x nk tnye. Yg japanese cotton tu wife abg nuar crik dkt mna ye?

    Kalau pergi ke osaka dan tokyo, brpa hari agak2 utk stiap tmpat tu plg elok ikot pengalaman abg nuar?

    Dan boleh saya mntk abg nuar email itenerary dkt email saya: fsma_146@hotmail.com

    Trima ksih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam musazira..

      Japanese cotton tu saya pergi ke Kamata. Banyak kedai kat situ. Dekat je dengan train station. Boleh check post saya Day 04, Part 2 untuk info ke Kamata.

      Pada saya paling best 2 minggu trip ke Osaka dan Tokyo. Seminggu di Osaka dan seminggu lagi di Tokyo. Masa di Osaka make sure pergi ke Kyoto skali. Kyoto menjanjikan pemandangan yang amat menarik. Hehe..

      Check ur inbox ya. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  41. salam,

    Saya menginap di Hotel New Hankyu Annex, Osaka

    boleh cadang kan tak kedai2 mana yang murah nak beli t-shirt, mainan, fridge magnet, baju budak2 or etc?

    kradzwan@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Ada banyak kedai dan shopping street kat sana. Boleh refer kat itinerary saya. Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  42. salam,

    Menarik juga ye tentang tips encik. boleh tak share itinery ke mirahamzah2010@gmail.com

    Terimakasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Boleh, takde masalah. Tips berdasarkan pengalaman sendiri di sana. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!..:)

      Delete
  43. salam tuan. boleh share itinerary kat saya juga? Thank you in advance.
    hafeeza@kulim.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  44. Assalamualaikum,
    Minta jasa tuan share intinerary OSAKA dan KYOTO, emel kepada dtextfara@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  45. Salam. Syiokkknye baca blog tuan. InsyaAllah 10/1 tahun depan sy & kawan2 kolej 1 batch akan ke jepun. Nak tanya, masa tuan ke jepun brapa rate duit jepun ye? Saya & kawan2 tengah berkira2 duit ke sana, maklumkla bajet student aje hihi. Boleh sharekan juga itinerary pd sy suhazamberi95@yahoo.com. doakan perjalanan sy & kawan2 dipermudahkan. Tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Nur Nasuha.
      Wah, syoknya pergi Jepun masa winter season. Walaupun ramai yang kata tak syok nak berjalan sebab sejuk dan pokok pun tinggal ranting je, tapi pada saya itulah suasana dan pemandangan yang paling menarik yang takkan dapat di Malaysia. Bila lagi nak merasa kan. Hehe.. Masa saya ke sana pada 2013, currency rate 1000JPY = RM32.47. Pening sikitlah dengan matawang Yen ni. Huhu.. Anyway, check ur inbox ya untuk itinerary. Harap dapat membantu. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  46. salam, bestnya baca blog ni. One by one cerita. Terima kasih sbb share. Saya akan ke Osaka dan Kyoto Feb ini. Mohon share itenary juga ya, azzahamran33@gmail.com. Terima kasih banyak-banyak ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam azzah amran..

      Share pengalaman hidup yang tak seberapa. Moga dapat membantu. Hehe..

      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  47. Salam. Nak tanya, air starbucks di Jepun halal ataupun tidak ya? InsyaAllah akan ke sana hujung bulan 3 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nurul Akmaniza..

      Saya sebagai peminum tegar kopi sudah semestinya Starbucks menjadi favourite saya. Hihi.. Bukan setakat kopi, citymug pun saya beli sebagai koleksi peribadi. Tapi sebelum saya ke Jepun, saya study dulu maklumat tentang pembuatan kopi Starbucks di sana. Antara maklumat yang saya dapat, kopi di Jepun ada yang disediakan menggunakan emulsifier (nyukazai) daripada haiwan. Tetapi Starbucks di Jepun menggunakan fresh cow milk. Masa beratur pun saya bertanya pada staff dan mereka menunjukkan kotak fresh cow milk digunakan untuk membuat kopi. Jadi ia memberi keyakinan untuk saya minum Starbucks di Jepun.

      Untuk lebih pasti dan yakin, Nurul boleh google blog student/staff Malaysia yang menetap di Jepun. Kebanyakannya ada story dan guide tentang halal foods di sana. Harap dapat membantu. Enjoy your holiday!.. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  48. Salam En Khairul,

    Nak minta share itinerary ke mohd.juzaidi@gmail.com

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam En Juzaidi..
      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  49. assalamualaikum tuan.. bole nak intenary.. barang2 tuan beli sume total berapa ye.. hehe.. sy nak pegi jepun juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Ok nanti saya share thru email ya. Tq for reading my blog!.. :)

      Delete
  50. pls share intenary.. yusuke.hokusho98@gmail.com

    ReplyDelete
  51. Salam En Khairul,

    Nak minta share itinerary ke anidaum@yahoo.com

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam

      Check ur inbox ya. Tq for reading my blog! .. :)

      Delete
  52. Salam En Khairul,

    Nak minta share itinerary ke naimismail28@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Tuan Naim

      Check ur inbox ya. Moga dapat membantu. Tq for reading my blog! .. :)

      Delete