Sunday 7 April 2024

JJCP UK V2: Day 16 (Part #2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ KHAMIS, 12 DISEMBER 2019

LOKASI KEJADIAN:
@ ROYAL JORDANIAN RJ112
@ QUEEN ALIA INTERNATIONAL AIRPORT

Jam 3.50 petang pintu gate dibuka dan kami beratur untuk masuk ke dalam flight. Agak ramai juga penumpang yang naik. Mesti full house flight hari ni. Sama seperti waktu pergi, saya duduk bersama Elysha dan Eiman manakala wife duduk dengan Eirfan dan Eimran. Cuaca di luar amat baik. Moga dipermudahkan perjalanan kami.

Amat bersih flight ni. Mungkin aircraft baru

Jam 4.10 petang flight kami sudah mula untuk take-off. Alhamdulillah, take-off yang lancar ke ruang udara London. Selamat tinggal London. Kami pasti merinduinya. In shaa Allah, jika diberikan kesempatan kami akan datang lagi ke sini. Banyak lagi lokasi menarik dan perkara yang kami belum explore lagi di bumi London. One of the best destination in Europe yang mesti kena jejak kaki walaupun sekali seumur hidup. Walaupun currency dia tak berapa nak best sebab terlalu tinggi, tapi ada je benda yang murah boleh dicari. Kena pandai 'menyelam' mencari sesuatu yang berharga dengan nilai yang berpatutan. Dah 2 kali saya dan wife ke sini, boleh dikatakan kami dah 'jatuh cinta' dengan London. Pasti akan datang lagi. Apapun kami bersyukur kerana trip kali ni dapat bawa anak-anak cipta pengalaman hidup baru buat diorang.

Thank you London! Best memories..

Seperti biasa, saya dah tak berminat nak layan movie dalam flight. Lebih kepada mencari lagu yang boleh memberikan ketenangan untuk tidur. Hihi.. Baru sejam flight di udara, kami dihidangkan makan malam. Tak sempat nak tidur dah kena makan. Hahah. Ok lah, Pilihan makanan adalah fish fillet dan daging barbeque. Boleh tahan sedap juga makanan yang dihidangkan. Saya pernah tengok video tentang flight untuk business dan first class. Makanan diorang lagi best la daripada economy class. Tapi pada saya macam tak berbaloi juga dengan harga tiket. Memang betul, kerusi lebih selesa, pilihan makanan lebih banyak dan layanan lebih istimewa daripada cabin crew. Tapi harga untuk satu tiket sampai boleh beli 3 atau 4 tiket ekonomi. Emm, economy still better sebab tetap naik flight dan destinasi yang sama. Kalau duit berkepuk tak tau nak buat apa boleh la beli tiket business atau first class. Ada juga teringin nak naik walaupun sekali. Buat masa ni stick pada economy class aje ya. One day tersepak seketul emas mungkin akan tercapai hajat untuk merasa naik business class. Hahah..

Dapat makanan macam ni pun dah cukup besyukur. Layann..

Bila perut dah kenyang baru sedap nak tidur sambil dengar lagu. Lampu dalam flight dipadamkan dan masing-masing melayan screen tv. Ada yang main game, ada juga yang off sebab tidur lebih bermakna. Saya berusaha juga untuk tidur sebab bila sampai di Amman nanti kami cuma transit sekejap je, dalam 3 jam 10 minit. Saya masih tak dapat nak adjust waktu tidur dalam flight agar tak kena jetlag bila sampai Malaysia. Trip sebelum ni mesti kena jetlag. Paling dikhuatiri berapa lama kena hadap jetlag tu. Kalau setakat sehari dua kira ok lagi. Ada member saya tu sampai seminggu tak elok-elok jetlag dia. Letih bila siang je mengantuk, malam terjaga dan susah nak tidur. Huhu.. Setakat ni paling maksimum pun 3 hari je saya kena jetlag. Harap kali ni dapat kurang dari 3 hari.

Flight route: From London to Amman

Berkali-kali saya terjaga dari tidur. Rasa tak selesa pula kali ni. Sampailah pilot maklum yang flight akan mendarat di Queen Alia International Airport dalam masa 10 minit. Nampaknya tak jadi la nak sambung tidur. Flight dari London ke Amman hanya mengambil masa 5 jam. Memang tak sempat nak tidur nyenyak. Waktu makan je dah sampai sejam. Takpe, next flight saya cuba tidur sekejap. Tak boleh tidur lama sebab kami dijangka sampai di KLIA nanti jam 7.25 malam. Kalau nyenyak sangat takut malam nanti kat rumah susah nak tidur. Cuba untuk elakkan jetlag sebaik mungkin dan kembali seperti kehidupan normal. Hihi..

@ QUEEN ALIA INTERNATIONAL AIRPORT

Flight Royal Jordanian RJ112 mendarat dengan selamat di Queen Alia International Airport pada jam 10.50 malam, awal 15 minit daripada waktu sebenar. Laju juga pilot ni bawak ye. Yang penting perjalanan lancar tanpa berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Kami bersiap untuk keluar dari flight dan menuju ke terminal. Kami terus ke gate yang akan kami naik flight berikutnya. Sambil tu sempat juga singgah cuci mata di kedai duty free. Setelah jumpa tempat duduk di gate, kami mencari surau untuk mengerjakan solat. Anak-anak semua ceria. Tak mengantuk ke diorang ni, especially Eirfan. Dia ni memang lain macam sikit hyper, tambah bila sampai tempat baru. Masih teringat lagi kejadian dia buka stokin masa cuaca sejuk. Selamba je dia ye. Takpelah nak, yang penting happy dan sihat sejahtera. Hehe..

Menunggu flight berikutnya untuk pulang ke pangkal jalan

Selesai solat, kami duduk menunggu di pintu gate. Ada lebih sejam lagi. Nak tidur pun tak berbaloi. Jadi pandai-pandai la semua habiskan masa menunggu ya. Saya ambil peluang untuk berjalan di kawasan sekitar. Ramai penumpang transit yang berselimut tidur menunggu flight masing-masing. Ini la antara perkara yang kena hadap bila beli tiket flight transit. Kalau transit lebih 8 jam boleh juga keluar meronda bandar terdekat. Kurang dari tu terpaksalah meronda dalam terminal je. Nak buat macam mana, tiket flight yang ada transit adalah yang paling murah berbanding direct flight. Next trip saya akan cuba pastikan transit panjang. Alang-alang dah transit kan, lebih baik ambil peluang untuk keluar dari airport dan jalan-jalan di bandar. Sekurangnya boleh masuk dalam list negara yang sudah dijejaki walaupun hanya transit. Untuk trip kali ni saya tak masukkan Jordan sebagai negara yang dah dijejaki sebab hanya berada dalam terminal. Saya akan pastikan next trip dapat keluar dari airport. Kena cari flight time yang terbaik. Itupun kalau ada lagi next trip. Hehe..